Kjekt å ha i hus til ammingen!

/// innlegg skrevet i samarbeid med Medela

Nå er det ikke lenge igjen til jeg igjen skal slenge ut puppen og være melkeku for en stund.
Hvor lenge vet jeg ikke, vi får ta det slik det kommer, men mitt ønske og mål er å klare å fullamme minst fire månender gjerne lengre.

Jeg har klart det med de fire andre, men det har vært en heftig ammekneik å komme over på alle sammen.
Såre brystvorter, treg melk og kløning. Babyer som bare vil amme i sengen osv osv.
(nettopp en av grunnene til at jeg valgte å bli ammehjelper denne våren)

Og nå er det altså dags igjen.
Jeg innser jo at jeg kanskje ikke alltid har forberedt meg godt nok, og ofte har det endt med at jeg må karre meg ut med såre pupper, kråkete gange og sulten baby. Desperat på jakt etter noe som kan hjelpe. Om det er krem, pumpe, bedre innlegg eller hva det nå enn måtte være.

Denne gangen skal jeg IKKE gå i samme sti, jeg skal forberede meg, ha i hus det jeg trenger.
For her skal vi sikre oss en så god barseltid som det er mulig. Og heller litt unødvendig utstyr i skapet enn å panikkfarte rundt i barseltilstand.

Det er mange som spør meg om råd ang amming, gjerne førstegangsmødre som er spente på hvordan dette vil bli. Man skal ikke se lett på amming tenker jeg, for det er ikke enkelt for de fleste. For noen er det lett som en plett, men det er ren og skjær flaks vil jeg tørre å påstå, de fleste får noen humper og dumper i veien som de kanskje ikke helt hadde forestilt seg.
Derfor kommer jeg nå med en liten liste med ting som er kjekt å ha i hus til ammingen begynner.
og for all del, det er ikke sikkert du trenger ALT på denne listen, disse produktene er basert på mine fire erfaringer. Jeg har ikke hatt like stort behov for alle produktene hver eneste ammerunde men fy søren så kjekt å ha i hus. Flere av produktene på listen er fra Medela, produkter jeg selv har veldig god erfaring med og virkelig kan anbefale men heldigvis finnes det mange varianter der ute 🙂

La oss begynne:

  1. En god brystpumpe.
    Vet du hva som er skikkelig vondt og ubehagelig? Sprengfulle pupper. Og konsekvensene kan også være temmelig ubehagelig. I begynnelsen av ammingen vil de fleste oppleve brystspreng. Alle kjertler hovner opp og gjør seg klare til dyst, men melkespreng er noe annet. Plutselig sover mini noen timer ekstra en natt og den ene puppen er kjempe full. Håndmelke går selvsagt, men en god pumpe er det ofte mer tak i. I tillegg er det kjekt å ha en pumpe tilgjengelig om man feks må pumpe fordi man skal være borte fra baby en liten stund, begynner tidligere i jobb feks eller skal på vift en kveld når man er klar for det. Denne gangen har jeg rustet meg skikkelig opp, en dobbel pumpe, Swing maxi slik at jeg kan pumpe fra begge bryst samtidig. Man må ikke pumpe dobbelt, men det å gjøre det gir mange fordeler. Blant annet opplever flere at det er enklere å få ut mer melk på kortere tid, og dermed også bedre tømming av brystene også, noe som er viktig for å motvirke brystbetennelser og tette melkeganger. Skal du pumpe mye, finnes det også løsninger som gjør at du kan gjøre det “handsfree”. Medela sin Easy expression ammetopp har rom for brysttraktene og du har to hender fri

  • Flasker og oppbevaring
    Ironisk nok så står flasker høyt oppe på listen til ammeinnkjøp. De er kjekke å ha i hus før babyen kommer ikke bare til mating men også til oppbevaring av melk. Medela sine Calma flasker har en unik ventil, slik at man slipper å bytte smokker ettersom barnet vokser. Det kommer kun melk når barnet skaper vakum, akkurat slik som når det spiser fra brystet.
    Det kan være kjekt å ha ekstra oppbevaring til melken. Det er også kjekt å ha om du er så heldig å få pumpet ut noen gyldne dråper. Du kan oppbevare melken i flaskene med lokk, eller feks melkeposer som tåler fryseren. Minimalt med plass og rommer nok melk til et måltid.
  • Sårpleie.
    Uff, det er så synd å måtte si dette, men mange opplever å bli såre på brystvortene i etableringen av ammingen. Det er viktig for meg å presisere at det ikke er godt nok og kun behandle sårene, man må også sørge for at ammeteknikken er optimal da dette ofte er årsaken til sårheten i utgangspunktet.
    Et godt tak fra barnet med mest mulig bryst i munnen, tett inntil mamma er viktige faktorer.
    Er du usikker, be om hjelp, få noen på sykehuset til å hjelpe deg eller ta kontakt med en ammehjelper feks. puppene til lufttørking er effektfult, gjerne ved en dråpe morsmelk som tørker som en hinne utenpå. Men av erfaring, trenger man ofte noe ekstra for å hjelpe sårhelingen.
    En god salve, purelan 100% har jeg meget god erfaring med, denne må ikke tørkes av før barnet dier og krever dermed lite av deg som mamma.
    Brystskjold gir “rom” til brystvorten mellom ammingene, at den får være i fred, med luft rundt seg uten direkte kontakt med stoff eller innlegg er godt om de er ekstra såre.
    Hydrogeninnlegg er nesten et musthave, blir du  sår kan disse gjøre underverker. Ikke bare er det gode å ha ved synlige sprekker men lindrer godt om man bare er øm og sår i starten også.
    Ammeskjold: blir man riktig så ille så kan ammeskjold være kjekt å ha. Dette krever litt ekstra av deg som mor og ikke minst barnet da det må brukes under amming. Her kan det være lurt med veiledning før man eventuelt velger å begynne.
    Et godt ammeinnlegg: Er det et sted jeg anbefaler å IKKE spare penger, så er det på ammeinnlegg, iallefall i starten. Det som skiller et godt og mindre godt ammeinnlegg er ofte hvor snille de er mot hud og brystvorter når de ligger tett inntill. jeg skal love deg, å rive et ammeinnlegg som har satt seg fast av en sår brystvorte er ikke noe å juble hurra for. Medela sine kan jeg anbefale, jeg har kun testet engangs men de har også et alternativ som kan vaskes.

 

  • Behagelig amming.
    En god ammepute er alfa omega for meg, det er ikke alle som har like god erfaring med ammepute og smaken er som baken. En erfaringer jeg har gjort meg er at man betaler for det man får her også. Min invistering har vært bbhugme puten som også er godt brukt under svangerskapet og ikke minst god å bruke for alle i familien i sofaen, i lesekroken osv. Og skulle man ikke foretrekke ammepute er den fortsatt fin å bruke som beskyttelse i sengen eller til å slappe av på feks.

 

  • Ha puppene på plass.
    Ammebh, det er så viktig med en god ammebh. Av erfaring forandrer puppene seg en del gjennom svangerskapet og også i begynnelsen av ammingen, derfor velger jeg alltid å starte ammekarrieren min med elastiske bh som har rom til sprengte pupper og holder på plass litt smådvasne.
    Om natten derimot er behovet litt annereldes, jeg har fått teste en ny bh fra Medela som er PERFEKT til natte, superelastisk, liten hold men kan bidra til at feks innlegg holder seg på plass, uten å mose puppene. Neeesten som å sove uten. Perfekt for natten eller late dager.

 
Og selvfølgelig, foretrekker du å sove uten, gjør du det, bare husk at du kan lekke litt i starten.
 
Så, en “liten” liste der altså, om jeg kan komme med en bonusanbefaling, så er det Starterkit til Medela.
Her får du flere av produktene jeg har nevnt til en VELDIG god pris.
Her er det med 1 Calma smokk,  2 flasker, 5 fryseposer, 12 ammeinnlegg (lurt å ha liiitt flere i hus) 1 purelan salve og en rengjøringspose til å sterilisere utstyr i micro (genialt)

Hvor du får kjøpt Medela sine produkter nær deg finner du på nettsiden.

Tenkte å ha en liten livesending på fb med litt ammeprat, hvor jeg viser litt av dette også..
Trykk liker dersom du synes vi bør ha en livesending hvor vi snakker om amming 🙂
Og kanskje har en liten giveaway 🙂

11 kommentarer
    1. Du glemte Albueskjell! Et must – har 4 barn – og har erfart at; har du skjell kan du krysse av de fleste andre remedier på lista.
      Verdt å prøve!
      Har du flaks kan du plukke dem selv?

    2. Er det så lurt å reklamere for et spesielt merke med ammerelaterte ting når man er ammehjelper?

    3. Hei,
      Det beste tipset jeg fikk før nr. 2 var mest mulig hudkontakt den første uka. Jeg er ikke den beste til å gjengi begrunnelsen, men tror det var noe med at det frigjorde mest mulige reseptorer som øker potensialet for mer melk også senere i ammeperioden. Jeg tror det hjalp for oss, men sånn er jo aldri lett å vite – nr.2 var jo uansett mye mer sugesterk (au!) enn nr.1.
      Ikke lett å gjennomføre når en har små fra før, men jeg tror det er verdt innsatsen! Jeg brukte det ikke, men ville ved en ny runde ha prøvd meg på en sånn bæretopp som gjør at du får babyen inntil deg 🙂 Lykke til!

    4. Jeg har selv veldig god erfaring med meddela så har ingen problemer med dette 🙂 Ammehjelper er jeg frivillig, produktene anbefaler jeg som meg 🙂 Men som jeg sier innledningsvis så finnes det andre alternativer også 🙂

    5. Det har jeg også hørt kan være flott både for den lille og mamman. Her ligger det nok mange årsaker bak, flere beviste og andre teorier. Hud mot hud er uansett temmelig fantastisk uansett 🙂

    6. har termin om to uker med nr 2, så dette innlegget hadde bra timing. Endte selv opp med delamming av førstemann pga en brystbetennelse med antibiotika og alt.. Håper virkelig å få til fullamming denne gang.

    7. Veldig bra liste! Jeg vil i tillegg anbefale ammehjelpen sine varmeputer for de som har problemer med tette melkeganger og brystbetennelse.
      Jeg ville ikke lagt ammeputen eller lignende som beskytter sengen, da det øker faren for krybbedød.

    8. Fint med informasjon til de som ønsker det.
      Jeg vil gjerne i tillegg få lov til å kommentere at det er viktig å få puppen godt nok inn i munnen til den lille, for klarer man det blir man lite sår.
      Dersom man har mye melk og puppen er sprengt kan man også ta en varm dusj og massere de så man får tømt ut litt av sprengen for å kunne legge barnet til puppen uten å slite med en full pupp som barnet ikke klarer å ta.
      Lykke til med lillefrøken og ammingen. Jeg er helt sikker på at du får det til denne gangen også
      Jeg ammet mine to uten problem til de var 1 år begge to. Glad for det ?

    9. Det beste tipset jeg fikk for å motvirke start-sårheten, var å smøre en dråpe morsmelk på brystvortene etter hver eneste amming. Og så la de lufttørke, det gikk utrolig fort. Morsmelk er et vidundermiddel ??
      Fikk også diverse tips om herding (kan ikke forstå at de neglebørstetipsene var alvorlige ?), men jeg valgte å gå for det enkelste, nemlig å vaske med en froteklut og gni litt ekstra over vortene. Dette gjorde jeg den siste måneden i svangerskapet.
      Var ikke sår (bare litt øm) og jeg ammet minimum hver andre time de to første ukene. Hadde både brystskjold og ammeskjold og purrelan, fikk ikke bruk for noen av de. ?

    10. Så flink du er! Her er det mange som får gode råd, tenker jeg. Vi har fem barn, fra 12 til 2, og nå er det nok! Men sånn som vi har kost oss med minstemann, han ble attpåklatt, fem år til nestemann. Jeg tenker at noe av det viktigste man kan formidle til foreldre i dag, er at du kjenner best ditt eget barn. Hvis noe føles rett eller feil… Stol på deg selv. Lykke til med resten nå da! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg