Å kjenne på mammalykken.

Jeg advarer deg,

dette innlegget er fylt opp av sommerfugler, lavendel duft og rosa skyer.
Hverdagen min er så langt ifra slik som det skrives her, men innimellom kommer disse stundene.

Noen dager, er proppet full av lykke, ordentlig mammalykke, og da bobler hjertet over.

Jeg har nå vært mamma i over 8 år, og det er ikke mange dagene jeg har kjent på akkurat denne følelsen.
For i over 6 av de årene har jeg vært rammet av en langvarig fødsel/barsel depresjon.
Dagene med mammalykke og boblende hjerte var overhode ikke tilstede.
Men så kom jeg meg ut av den tykke tåken, dagene ble lysere, og det ble også mammarollen.
Tre barn, de lager uendelig mye kaos, men og uendelig mye glede, lykke og fantastisk mange minner.

De gode dagene, er så kvalmende gode.
100% picture facebook perfect som jeg liker å kalle det.

For de finnes, de dagene hvor alt bare glir på skinner.
Hvor alt klaffer og kanskje man får en hyggelig bonus eller fem iløpet av dagen.

Hvor tassende små barneføtter en tidlig morgen er den beste lyden som finnes, selv om klokken er 05.30.
Og den beste måten å våkne på er å få en liten nesetipp mot din mens du
hører det suttes forsiktig på smokken.

Jeg sier ikke at de dagene kommer ofte, de dagene hvor ALT går som planlagt er av de sjeldene.
Men alle dager…eller ok de fleste dager har et snev av slike øyeblikk.

For noen, noen få dager er proppet med disse øyeblikkene.

Det er de øyeblikkene hvor hjerte bare svulmer over.
Hvor følelsene danser uten på kroppen og stoltheten gjør deg 15 cm høyere.

De dagene hvor du knapt kan ta blikket av minsten mens han sitter å spiser kveldsmaten sin.
De dagene hvor smatting og slurping bare er usannsynlig sjarmerende og herlig.

De dagene hvor stua er fylt med barnelatter og små løpende barnebein.
Og du star klar om en stødig klippe for å ta i mot store krokodilletårer og snørrvalper.

Hvor middagen både går som en drøm og lage, OG blir spist.

Hvor man har en unge i hver armkrok og en mellom bena og ler i kor til Rodde og Kikkan.

Hvor barna pusser tenna med et stort gap (uten lyd) og legger hoda på puta med et smil.

Hvor det plutselig er stille i huset før kl 21 og du tusler kontrollrunden innom alle tre barna.

De dagene hvor tårene kommer på besøk på kveldsbesøk, sånn helt uten forvarsel.
Ikke fordi du er trist og grå,

Men rett og slett fordi du er så uendelig takknemlig stolt og rik.
Tenk at jeg har laget dere.

barna

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg