En kjøttfri middag i uken i 2018?

//annonse

Jeg har tenkt tanken flere ganger, vi burde spise mindre kjøtt.
Nå er vi i tillegg også elendige på å spise fisk så vi har noen middagsmål for 2018 kan man si.
Det finnes mange gode grunner til å spise mindre kjøtt.
Det sies at hvis alle nordmenn har en kjøttfri dag gjennom et helt år, sparer vi miljøet for klimautslipp som tilsvarer utslippet fra 200.000 biler. Om dette stemmer vet jeg ikke, men at å minke kjøttinntaket vil gjøre miljøet godt er det ingen tvil om.
Men hva spiser man da? Om man skal innføre en kjøttfri middag i uken.
Risenta har utfordret oss til å smake deres enkle og barnevennlige vegetarprodukter.
Og siden vi snuser på en vegetardag i uken i 2018 passer jo dette PERFEKT.
Risentas produkter er plantebaserte matprodukter, brukervennlig og rimelige.
Jeg må innrømme jeg var temmelig spent både på smak og reaksjoner da jeg fikk de gule eskene i posten.
Mannen rynket på nesa i det han så bak på esken.
Blandes med vann? Njaaaa..
Jo da, vi gir det en sjans, vi prøver! Sier jeg optimistisk og setter i gang.
Jeg fikk to produkter for å teste:
Quinoa burger og kikertboller.

Først ute var Kikertboller.

Jeg bestemte meg for å lage de med  barnas favoritt, pasta.
Vi bytter ut den tradisjonelle kjøttdeigen med Kikertboller og en enkel tomat og rødløksalsa med tomatketshup.
Og vettu jeg kan ikke annet enn å si det var en suksess. Av seks middagsspiser var det en av oss som ikke synes dette var noe særlig. Matilde som egentlig er alt etende synes dette var alt for rart kjøtt. Siden de ligner såpass på kjøttboller var det nok vanskelig for en fem åring å forstå at dette ikke er kjøtt selv om det ligner.
Enkle å lage, man blandet den tørre blandingen med i underkant av 3 dl vann

og former boller.
Ca 20 stk i en eske.

Pensles lett med litt rapsolje og stekes i ca 7-8 minutter (perfekt timing med pasta)
 
Neste uke skal vi teste quinoa burgere, planen er å lage de litt tynnere enn vanlig burger og ha de i pitabrød med guacamole og friske grønnsaker. Jeg GLEDER meg allerede.
Og det beste av alt, det var både lett å lage OG rimelig!
Du kan også besøke Risentas nettsider for inspirasjon til middager uten kjøtt.
Produktene fåes kjøpt hos Coop Obs og Coop Mega.

1 kommentar
    1. Så flinke dere her! Det er mange spennende vegetariske og veganske oppskrifter der ute!
      Jeg hadde ikke hørt om Risenta før nå, men handler heller ikke så ofte på Coop! Dette må prøves!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg