Kongens (?) pepperkaker

Det er noe ekstra spesielt med oppskrifter som har vandret tradisjoner.
Hun hadde nok ikke trodd at denne oppskriften som hun stod å kjevlet ut en førjulsdag for nesten 100 år siden at den skulle gå i flere generasjoner.
Denne pepperkake oppskriften er JUL for meg. Min mormor baker den, min mor baker den og nå baker jeg den som mamma til mine.
Og i dag, bakte en oldemor og et oldebarn den sammen.

Dyp konsentrasjon hos både ung og gammel

Pepperkaker er noe jeg må bake for at julestemningen skal komme.
Det er noe med samarbeidet, lukten og smaken som gjør det hele komplett.
Og ingen, absolutt ingen oppskrifter slår denne for meg.
Kongens pepperkaker heter de.
Og rykte sier jo selvsagt at oppskriften er kongelig.
Om den er det vet vi ikke, men at den er knakanes god, DET kan vi bekrefte.
Jeg har sømfart andre oppskrifter, og måten denne bakes på er unik.
Så om du tenker å bake pepperkaker selv i år, anbefaler jeg denne av hele mitt julehjerte.

 

Du trenger, (100% avskrevet av den ordinære oppskriften)
1/2 kg romtemperert smør
1/2 kg sukker (6 dl)
1/2 kg mørk sirup (vel 3 dl)
2-3 ss kanel
2-3 ss ingefær
1 ts pepper
1/2 ss nellikk
1 rom temperert egg
3 dl kremfløte
ca 1,250 gr hvetemel (ca 2,5 liter)
1 ss natron.
Slik gjør du:
Bland først melet med natron og smuldre smøret inn smøret med fingertuppene.
Stivpisk fløten til krem i egen bolle, tilsett sukker, sirup, egg og krydderier i kremen og rør det lett inn.

Tilsett litt og litt melblanding inn elt sammen til en jevn og smidig deig. At den er litt klissete er ok, den må stå kaldt til neste dag før den kan jobbes med.
Bedre med litt klissete deig som man kan tilføre mel under utkjevling.
bakes ut med mel og stekes på 225 grader.
OBS denne deigen er STOR og gir dere MASSE pepperkaker.
Deigen står klar, juletre er pyntet og i morgen skal vi bake ut, åååå som jeg gleder meg.

 

21 kommentarer
    1. Tusen takk for oppskrift! Disse skal prøves i år ?. Nå som alle julegaver er kjøpt inn, skal vi ha en skikkelig koselig advent med julegavelaging, baking og kos uten å stresse og streve etter å få de siste julegavene i boks ?? får skikkelig julestemning av p se snappene dine om dagen ???.

    2. Hvor lenge skal de stekes? Har aldri bakt pepperkaker før… ?

    3. Hørtes ut som en super oppskrift! Vet du om denne deigen egner seg til pepperkakehus?

    4. Er denne oppskriften vennlig for utvasking med barn? Altså: holder den formen slik at det er lett å stikke ut kakeformer

    5. Om noen av dere prøver å lage en glutenfri variant av denne, så si i fra hvordan det går. Skal prøve selv en dag, om jeg har overskudd 🤪🙂

    6. Kan man lage deigen i forveien ? 🙈 vi tenkte og bake på lørdag, kan jeg for eksempel sette deigen i morgen ? 🙈🙈

    7. dersom man halverer oppskriften, hva gjør man med egget da?
      gleder meg til å prøve

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg