Konkurranse – Vinn Wok-kit verdi 1000 kr!

// skrevet i samarbeid med Go-Tan

 

Vi har fått wokdilla!

Etter at vi hadde besøk av wokke kokk Kjersti har grønnsakene frest i panna vår rett som det er.

Nye smaker har pirret smaksløkene på både liten og stor.
Det beste med wok? Tja, jeg skal være ærlig å si at jeg var superskeptisk i begynnelsen.

En åtteåring som er superkresen og en tre åring som knapt vil ha grønnsaker.
Men det har altså vist seg at wok er blitt vår nye “travel” middag. Du vet de travle middagene du bare må skvise inn ett eller annet sted for å få i deg og dine næring før man reser til neste aktivitet.
Wok er raskt, sunt og enkelt og nå som vi har blitt litt mer fantasifulle på smak spiser også barna det. DET er det jeg liker aller best med wok.

Men med litt nye smaker og sauser, blir ikke wokken bare mer variert men også mer smakfull.

Woktilbehør utvalget til Go-Tan er stort og variert. Her vil du garantert finne noe som passer deres smaksløker og vil enkelt gjøre en enkel wok hakket mer spennende.
Barna våre spiser vesentlig mer nå som vi tilsetter spennende smaker til wokkene. I tillegg har vi funnet oppskrifter hos Go-Tan som vi har brukt som inspirasjon.

Kokosmelk er blitt vår nye venn 😉

I samarbeid med Go-Tan deler jeg ut 10 FANTASTISKE wok-kit verdt 1000 kr. (vi har trukket vinnerene)
Premieprodukter BD og Go-Tan til smabarnsforeldre.no

Hvordan delta?

Fortell oss hvordan du lar barna delta på middagslagingen.
Dekker de på? Kutter de? Rører de? Hjelper de ikke til i det heletatt?
Hva fungerer best for dere?

Vinnerene er:

Nina karlsen
Eirin hansen
Kirsti Dyrstad
Silje Solheim
Silje Fløysand

De fem andre ble trukket og gitt bedskjed til via instagram.
Takk for deltagelse.

 


[Alt-Text]

155 kommentarer
    1. Frøkna på,To pr vil gjerne hjelpe. Så prøver å la henne få hjelpe til med å kutte grønnsaker osv. Selv om det enkleste er å ordne alt selv, er det viktig at hun får hjelpe til med det lille hun kan. Står gjerne på en kjøkkenstol ved kjøkkenbenken og prøver seg fram. Noen ganger med en vanlig bordkniv, andre ganger gjør vi ting sammen med noe skarpere. Litt for lita til å holde på med skarpe ting alene.

    2. Barna står på en stol og hjelper til med å skjære grønnsaker å røre i grytene. Vi baker også sammen. Barna lager masse fine kaker og gjærbakst 🙂 Det er viktig at barna deltar, de blir så stolte nr de har har vært med å hjelpe 🙂

    3. Mine unger deltar både ved å skrelle grønnsaker/dele dem. Dekke på bordet og hjelpe til å servere maten år den er ferdig. Dette passer helt utmerket for oss som 4 barnsfamilie.

    4. Her hjelper de etter humør; jo bedre humør på ungene og på meg jo mer får de hjelpe til. De finner frem ting, hjelper til å veie opp/måle opp, er litt med på å hakke(men der er mor litt for utålmodig enda), visper, rører, steker, dekker på, finner frem drikke osv. 🙂

    5. Hun på 6 hjelper til med det meste, rensker, kuttet og rører i gryta 🙂 hun får også være med på å bestemme hva vi skal ha til middag når vi lager ukesmenyen.
      mellomste på 2 er fornøyd bare hun får sitte på kjøkkenbenken ilag med meg når jeg lager maten:)

    6. Lar både 2 og 6 åringen hjelpe til med matlaginen her i huset. De kutter, baker, rører og prøvesmaker 🙂 Eldstemann er spesielt glad i å raspe grønnsaker og ost når det trengs.
      Så dekker og rydder de bordet, og prøver å sette inn i maskinen. Alt skjer jo selvfølgelig i godt samarbeid med både mamma og pappa!!!

    7. Henry på 6 år hjelper med “alt”, og minsta på 2 hjelper å røre, skrelle, dekke på og rydde av..

    8. her er jeg så heldig at mini er blitt stor nok (snart 12 år) til å faktisk lage middag til mamma’n sin innimellom.. En deilig bieffekt av at han alltid har fått være med og blitt inkludert i kjøkkenet. Å komme hjem fra jobb til leilighet som lukter av bakverk og/eller middag… Fantastisk

    9. 2.5 åringen og 5 åringen hjelper til noen ganger. Rører i gryta og hjelper til med å dekke på bordet 🙂

    10. Her er barna med på og kutte opp grønnsaker eller anet som trengs og dekke på bordet

    11. Frøkna på 16mnd følger ivrig med under matlagingen, mest interessert i godis skuffen men! Dekker på til seg selv da, og rører i stekepanna i ny og ne 🙂

    12. Datteren min er nå 10 år, men helt fra hun var 3 år har hun vært med å hjelpe meg på kjøkkenet. Startet rolig med å få vaske grønnsaker eller knekke noe egg og dekke på bordet. Når hun bikket over skolealder begynte hun å skrelle poteter, gulrøtter, reker etc. Nå som hun er 10 koker hun ris og lager gjerne omelett også. Da hakker hun opp alt selv som hun vil ha oppi, knekker egg og steker den på stekepannen.

    13. Gutten på 3år tar ut fat,bestikk og gir det til lillesøster på 1,5 som setter det oppå spisebordet. De hjelper til med å putte grønsaker o.l i gryter og får røre rundt. Og ungene tar sin egen tallerk og glass å setter i vasken når de er ferdig.

    14. Sitter på kjøkkenbenken, heller oppi boller, rører og hjelper til, han er 2,5 år 🙂

    15. Sønnen min på 1,5 år hjelper til med å dekke på og røre i grytene, ellers er det lettest om han holder seg unna 😉

    16. Jenta på fem elsker å kutte opp grønnsaker, steke og ho synes det er kjempeartig å kakke egg ☺☺☺

    17. Hjelpe er det nye her i huset. Frøkna på like over to år har fått opp øynene og elsker nå å hjelpe mamma. Jippi!!

    18. Her forsvant mye av det jeg skrev, men kjempe stas å hjelpe til med middagen om dagen 🙂

    19. I begynnelsen fikk hun springe å hente potet og vaske de. Så fikk hun skrelle og kutte. Nå får hun ansvar for en del av middagen, for eksempel råkost. Da vasker, skreller og river hun samt at hun lager saften til.
      Fra hun var liten syntes hun det var gøy med mat. Hente ofte jeg fikk hjemmelaget frokost på senga. Hun kunne spørre meg dagen før om hva slags pålegg jeg likte best. Første gangen svare jeg blåbærsyltetøy, makrell i tomat, kaviar og prim. Dagen etter fikk jeg en brødskive med prim og kaviar og en med makrell i tomat med blåbær syltetøy 🙂 Va bare å tyne i seg de skivene og skryte hemningsløst 🙂

      Man må ikke legge forventningene for høye.

    20. Har barn på snart to og fire år. De er mest med på å spesielt røre og putte ting i boller, måle opp osv. Veeldig god hjelp!

    21. Eldstemann får være med å kutte, og elsker og røre i panna! Mens han mellomste i lag med eldstemann dekker på bordet! Ekstra kjekt når de vil delta i matlagingen!! 🙂 Wok er gøy, hadde vært knallkjekt og fått prøve alle disse spennende produktene til GoTan!!:)

    22. Siden min 5 årige sønn er hos meg bare halvtid, er han med å lager middag veldig ofte:) vi koser oss sammen på kjøkkenet, og ha hjelper til med alt fra kutting av grønnsaker til steking av pannekaker:) jeg synes det er supert å ha ham med på kjøkkenet, og det er en del av kvalitetstida vi har sammen:) også har han endelig begynt å spise mer grønnsaker enn bare gulrot, så et wok-kit hadde vært topp;)

    23. Her dekker frøkna på 2,5 år på bordet, hjelper til å putte ting i kjeler og gryter, så lenge det ikke er fare for å brenne seg. Ellers er hun veldig god på å sitte på kjøkkenbenken å smake underveis 😉

    24. Hei

      Her er vi en ufør, en voksen student og ei på 6 år. Selv om jeg er ufør blir kveldene ofte hektiske med lekser og fritidsaktiviteter. Har jeg en dårlig dag tyr vi ofte til lettvint, som ferdig grilla kylling, grandiosa el take away. Wok er kjapt og enkelt, men vi er så kjedelige på smaker, så et kit med masse nytt hadde vært gøy.

      Mvh Anita

    25. Og snuppa på 6 har ansvar for å dekke på og av bordet, deler ofte opp grønnsaker el kjøtt.

    26. Mine to jenter på 6 og 2 år hjelper ofte til på kjøkkenet. Gulrot skrelleren er spesielt populær, det samme er det å få blande saft, og den som dekker bordet bestemmer bestikk og tilbehør. Nå er jeg så heldig at jeg også har en stor jente på 14 år, så det hender en gang i blant at jeg kommer hjem til ferdiglaget middag. Det er luksus. Vi er glad i å lage mat sammen, det er ikke alltid at det blir de store kulinariske opplevelsene, men vi prøver å kose oss.

    27. Har ei på snart 3 som hjelper til med å dekke på og får røre i gryta viss ho har tid til å stå i ro so lenge :p men leikekjøkkene hinna e på kjøkkene vårt so ho e som oftast der å kokkelera medan eg laga mat 🙂

    28. Her velger vi ut sammen hva vil skal spise, hjelper til å finne fram ingredienser, røre litt og dekke på bordet

    29. Som hektisk familie med små og store barn som stadig er på farten et sted, er samarbeid en viktig del av hverdagen, også når det gjelder matlaging. Her i huset er ungene 15, 10 og 5 år, de hver og en av de hjelper gjerne til der det trengs. Vi fordeler oppgaver til de som har lyst og etter evne. Minstemann syns oppvask er det morsomste ved hele matlagingen !

    30. Jeg har to gutter som spiser alt di får servert. Di elsker å vere med å lage maten og deltar ivrig og deler opp, skreller og rører. Di er 5 og 3 så jeg står ofte med hjertet i halsen.. Har lært meg at det er når jeg blander meg det går galt. Så tar mine forhåndsregler og det er ikke alt di går vere med å lage.. Men det aller meste er di med på og di koser seg. Veldig kjekt å lage sauser å skal smake til. Det er utrolig å se hvordan di tenker og smaker for å finne ut om det skal vere mer av noe eller ikke..

    31. Mini på 2 elske å sitt på benken å kommenter alt som gjøres, å vil gjerne smak på d meste før d går i gryta ☺stort sett e d spist en porsjon middag før maten e klar

    32. Knøttet på 1,5 sitter gjerne på benken å følger med. Snuppa på 8 og poden på 14 hjelper gjerne til med både matlaging og pådekking. Han på 14 har flere ganger servert knall god middag. Skulle bare ønske han gjorde det litt oftere

    33. Her falt halve kommentaren bort.. hu på 8 mnd e også m som overkommandør ☺

    34. her i huset hjelper 3åring til med det meste når han har lyst! Kutting, røring og tilsette det vi trenger. Også flink til å øse røre når vi steker pannekaker og vafler!

    35. Eldste på nesten 4 får innimellom kutte grønnsaker mens jeg fikser resten. Lettvint med noen som skjærer opp – og serverer til sulten lillesøster mens jeg får gjort klart alt det andre. Wok er lat jeg lager alt for sjelden, til tross for at at det er så raskt som det strengt tatt er. 😉 Håper vi vinner, så vi får prøve alle disse spennende smakene! 😉 <3

    36. Jenta mi på 2 år er blitt veldig interessert i å sjå på mamman sin når ho lagar mat. Då er ho rask med å hent stolen sin og stiller seg ved sida av meg. Ho er og flink til å dekke på bordet. Og tjuvsmake litt 🙂

    37. vesla på 17mnd får lov til å røre i mammas gryter innimellom. Hadde det vært opp til henne selv skulle hun vel ha kuttet grønnsakene selv…

    38. vår gutt på 2 er ikke så veldig glad i og lage mat, han er riktig nok stadigvekk på kjøkkenet for å smake og se hva vi gjør 🙂

    39. Her hjelper alle til med det de har mest lyst til den dagen! De kutter og rører,og steiker og dekker bordet! Begge har Vært med på å lage mat hele livet! Til å begynne m observerte de gjerne mens de satt på armen eller i stol på benken! De elsker å hjelpe til og steker gjerne pannekaker selv,han på 4 må ha litt hjelp da

    40. som regel er middagen ferdig til barna kommer hjem, men viss ikkje får dei kutte, røre og dekke på

    41. Som regel har jeg laget middagen før de kommer hjem, men de får lov å hjelpe til i helgene med røre. De får alltid lov å dekke på og av bodet:-) synes det er stas å hjelpe så når de blir eldre skal de få hjelpe mer:-)

    42. Her kutter Ylva på 5 år grønnsaker inni mellom eller rører.. interessen er ikke alltid helt på topp men hun hjelper til når hun vil 🙂 Jeg lager plass og oppfordrer alltid til å få hjelp, synes det som regel er kjekt :p

    43. Vesla på snart 7 år hjelper til med å dekke på og rydder av bordet. Hun er også flink til å forbrede grønnsaker og raspe ost når vi har taco til middag. Ellers er hun ganske redd for skarpe kniver,så når vi må bruke det rygger hun ut.fra kjøkkenet. Hun lager havregrøt selv under tilsyn og.elsker å få være med å bake. Det er kvalitetstid på høyt nivå i helgene når hun og jeg kan stå flere timer på kjøkkenet og kose oss.

    44. snuppa mi på 15 mnd hiver grønsakene og evt andre ingredienser i gryta. Og så er hun enormt flink til å røre :-D! For ikke å snakke om hvor flink hun er til å holde hånda på kjøkkenmaskinen mens den jobber, bare for å være sikker på at den gjør jobben sin :-), haha!

    45. Her får jenta på 2 1/2 lov til å skjære opp litt grønnsaker de gangene hun vil, veldig ofte minimais. Hun går grundig til verks, og er stolt som en hane når hun er ferdig ☺

    46. Barna står på en stol og hjelper til med å røre. Etterpå dekker de bordet.Det er viktig å la de slippe til når de har lyst. Det kommer en tid senere da de ikke er fullt så ivrige 😉

    47. Snuppene på snart 2 og 5 hjelper til med alt fra å dele opp, røre i kjeler og dekke på. De får gjøre det når de ønsker det. Men de blir spurt hver dag☺
      De koser seg på kjøkkenet

    48. Med tre tette barn må man slippe dem til på kjøkkenet om man vil ha sjansen til å lage skikkelig middag hver dag! Løsningen er å utstyre kjøkkenet for mange små superkokker. Vi har flust med små skjærefjøler,nok små skarpe kniver,og skammeler til å stå på så de når opp til komfyren og kjøkkenbenkene. De har også fått kokebøker,så de kan finne frem til oppskrifter vi kan lage sammen ♡

    49. Barna får hjelpe til med å kutte opp grønnsaker, og å røre ting sammen når det ikke er alt for sterk varme på kjelen eller stekepannen 🙂

    50. Vår fireåring er veldig ofte på kjøkkenet sammen med meg. Det å la henne hjelpe til hjelper på maset etter å få knekkebrød, kjeks osv. før middag 😉
      Hun kutter opp, dekker på og rydder av.
      Jeg er for redd av meg til å la henne holde på ved platene 😉

    51. Min datter på snart 3 år har vært med å lage mat lenge. Hun hjelper til med å kutte opp grønnsaker, putte i skåler, røre osv. Og så elsker hun å dekke opp 🙂

      Skal helst gjøre ting selv og kommer med stolen når hun vil være med. Hun får også lov til å være med de gangene jeg kanskje ikke har tid/ork/lyst til at hun skal være med :p

    52. 3åringen er ofte med på matlagingen. Favorittene er å få lage eggerøre helt selv og å få lage fantasimat med alle mulige ingredienser i bolle og vispe sammen!!
      Det hadde vært helt fantastisk med et wok kit!!

    53. Etter at han kom i barnehagen der de hadde ‘dagens hjelper’ , elsker han å være dagens hjelper hjemme. Han både hjelper å dekke på borde og kutte opp maten! Han elsker det og føler seg sååå stor når han får hjelpe til

    54. Lillemann på 1,5år har sittet oppå kjøkkenøya å deltat siden han vart fødd. No smaka han på ALT eg deler opp, ekje so lett for han når han deler endå – så litt frustrert. Men me storkose oss ilag på kjøkkenet ☺

    55. I hverdagen har jeg og babybror middagen klar når gutta-krutt på 4 og 2,5 år kommer hjem fra bhg 🙂
      Men da tar de fatet sitt av bordet og sier takk for maten 🙂

      Skal det bakes/ lages vafler/ pannekaker/ eggerøre etc. er de ivrige hjelpere til både røring og kakking av egg 😀 Det blir litt gris, eller uhell som de kaller det, men det er no bare sjarm 🙂

      Til helgefrokosten er de flike å dekke bordet 🙂

      En wok-pakke hadde vert supert 🙂 Vi er veldig glad i wok, men trenger litt ny inspirasjon og wok-ideer 😉

    56. Emil på 3,5 år liker veldig godt å hjelpe til. Han heller oppi ingrediensene og rører gjerne. Han steker pannekaker og vafler. Han er også med å lager fiskepinner. Hån får lov til å prøve seg på det meste

    57. Her får jeg hjelp med å dekke bordet og han hjelper meg med å måle opp og finne frem. Ellers er han nysgjerrig og står helst på stolen ved siden av meg og vil vite hva alt heter og vil smake på alt.

    58. Har to barnebarn på 4 og 5 år, som elsker å hjelpe til å lage mat. De både blander, rører og kutter.
      Så fort de kommer inn døren her så lurer de på om vi skal lage mat. De går rett ut på kjøkkenet og skyver hver sin stol bort til kjøkkenbenken. Veldig koselig å lage mat sammen med de 🙂

    59. her hjelper mine tre barn til med alt. De elsker å være på kjøkkenet å lage mat. Dekke på og rydde unna er vanlig rutine ( oppgaver alle har) ellers hjelper de til med det meste. Finner frem, måler opp, kutter opp, rører mm. Mye læring i det å hjelpe til på kjøkkenet. Bare å ta seg tid til å lære bort, forklare og fortelle

    60. Her vil de gjerne hjelpe til (3,5 og 6 år). De er med på alt fra å være med på å bestemme hva vi skal ha, innkjøp, lage mat, dekke på, rydde av og eventuell oppvask. Ikke alltid man har like god tid i en travel hverdag, men de gangene de vil prøver vi å få det til. Litt kresne barn og mann til tider så hadde vært moro å vinne slik at jeg kan få introdusert noe nytt

    61. Foreløpig er vesla flink til å prøvesmake, men når hun blir litt stødigere så skal hun få prøve å røre litt og delta mer. Hun er bare ett år

    62. Toåringen får sitte på kjøkkenbenken og røre litt i maten eller helle ingredienser i gryta før den går på kokeplata. Han får
      Også hjelpe til med å rydde av bordet og sette bestikket i oppvaskmaskinen 🙂 han blir veldig stolt av å få til disse oppgavene 🙂

    63. Storebror på 4 år er fast sjef til å dekke på.
      Lillesøster på 1 år holder meg med selskap 🙂

    64. Sønnen min på 7 og jeg lager masse mat sammen og det er koselig 🙂 tror alle barn liker å “hjelpe”til :):)

    65. Størstefrøkna på 2,5 hjelper til å røre, skrelle, blande og å dekke på. Hun vil gjerne gjøre “alt”, men der er vi dessverre litt for stressa som foreldre, så det innbiller vi oss blir bare rot 🙂
      Det som *fungerer best* er når vi voksne lager middagen alene, men vi ønsker å lære gode matopplevelser, og derfor prøver vi å la henne delta så mye vi kan,

    66. De fleste barn liker å hjelpe til med matlaging og føler seg nyttig

    67. De fleste barn liker å hjelpe til med matlaging og føler seg nyttig

    68. Her er dei av og til med på matlaging, 4 åringen liker å kutte grønsaker, mens 1,5 åringen er blitt så flink å finne fram mat frå skuffene og legger det opp på bordet, så veldig kjekt når alle er med på matlaging :):)

    69. Alle tre (alle 2 år) hjelper til, enten ved å røre, ha oppi gryta eller dekke på. De er veldig glade i å være med på kjøkkenet!

    70. Gutten min på 4 år har likt å dekke på bordet siden han lærte seg å gå. Når vi skal lage mat kommer han fort skyvende med tripptrapp stolen å skal hjelpe til. Han heller i og rører rundt. Knekker egg og lager omelett selv på 123. Vi følger med/hjelper til når den skal stekes. Han liker å kutte spesielt gulrøtter og pølser. Da havner det fort noen biter i magen under kuttingen også;) lillebror på 6 mnd, hjelper til med å lyse opp med det store fine smilet sitt:) han sitter ofte i babysetet på tripptrapp stolen og følger med. 🙂

    71. Her får de som vil hjelpe til 🙂 varierer med dagsform kem som vil, men minsten på to år er iallefall alltid klar for å kokkelere 🙂 han får røre og kutte litt (selvsagt med god hjelp fra meg) 😉 de to eldste får gjøre det meste på kjøkkenet,så lenge eg kontrollerer kniv bruken 😛 eg elsker lage mat 🙂 håper ungene blir like glad i det når de blir store 🙂

    72. 9-åringen her er flink til å dekke bordet. Også liker han å knekke egg hvis vi skal bruke det i maten

    73. Her i huset dekker guttene på, kutter grønnsaker og hjelper til med veing og oppmåling. Enda holder de seg unna komfyren.

    74. Det kom veldig an på da dem var mindre.
      Noen dager så ville dem skrelle, å dekke på og røre, ja ALT andre dager så ville dem ikke i det hele tatt:
      Så jeg lot mine bestemme selv hva dem ønsket og gjøre å når dem ville gjøre det 🙂

      Vesla nå hun er med på mye, hun vasker poteter, hun skreller poteter, å hun styrer på.
      hun elsker og få lov til å hjelpe til.

      Hilsen Monica

    75. Den eldste på 2,5 år er med å dekker på, rører i maten og hjelper meg med det meste

    76. Det kjem heilt ann på dagen her i huset… Av og til hjelper 3 åringen med å helle i grytene, røre og det å lage sjølve middagen, av og til dekker han på, og av og til hjelper han ikkje til i det heile. Men, det han liker best er å få hjelpe til å lage dessert 😉 Skjære opp frukt og vaske og legge frukt og bær på fat… For då er det lov å prøvesmake bare litte granne… 😉

    77. Her hjelper jenten til samboeren min til med det meste når viljen er tilstede! 🙂
      Hun fikk doktorsett og konstaterte at både eg og samboeren min var syk og bestemte at hun måtte lage middag så då gjorde hun absolutt alt selv med veiledning (var pølse i brød), men synes det var bra gjort for en på 5 år 🙂

    78. Her i huset er det minimalt med hjelp. Hverken til å lage mat eller dekke på. En sjelden gang kommer guttungen på 5 og vil hjelpe og røre. Han hjelper i 5 min, så er det kjedelig. Ikke er han glad i middg heller. Så en slik pakke hadde vært spennende å prøve. Spiste mye wok før vi ble en fmiøie på 4, men har “glemt bort” wok panna se siste 7 årene. Kanskje vi skulle blåse av støvet, og prøve igjen. 🙂

    79. Guttungen på 4,5 år er ofte ivrig på å være med i starten, så da får han røreoppdrag og får hente ingredienser i skap og kjøleskap. Han går fort lei da 😛

    80. Jenta mi et kun ett år gammel, men jeg inkluderer henne ved at hun alltid får være med på kjøkkenet når jeg lager mat, og hun prøvesmaker mer enn gjerne =)

    81. Barna mine begynner å bli ganske store, så det hender de lager hele måltidet selv. Ellers hjelper de tl med kutting av grønnsaker + å dekke på bordet.

    82. her hjelper barna til med kutting, røring og dekking av bord. Dermed blir middagslaging også en mulighet til å gjøre noe sammen, og mat de har hjulpet til med å lage er mye mer interessant å spise

    83. Junior på 7 dekker ….tar av bord. Og kutter grønnsaker av og til 🙂 de eldste på 14 og 19 tar bordet når junior ikke gjør det.
      Hilsen wokelskende familie ☆☆

    84. Jenta mi får være på kjøkkenet sammen med meg, og se hva vi lager. Hun får smake på underveis. Når hun blir litt eldre skal hun få prøve å kutte opp grønnsaker.

    85. Sønnen er utrolig flink til å knekke egg, så det er hans jobb. Han elsker å lage pannekake- og vaffelrøre. I tillegg er det alltid spennende å smake.

    86. Den minste på 6 år hjelper gjerne til på kjøkkenet med å dekke på bordet. Det er en fin trening i matematikk for barn i den alderen, å vite hvor mange du skal dekke på til. Hvor mange skjeer, tallerkener, glass, kniver og gafler det blir til sammen. Den mellomste på 8 år liker å være med å lage mat. Hun får lov til å skjære grønnsaker, skrelle poteter og røre i grytene – MEN kun når jeg er ved siden av henne og følger med. ALDRI alene. Jeg har troen på at barn har godt av å være på kjøkkenet for å hjelpe til. Det er noe de tar med seg videre i livet.

    87. Vår jente på 3 år er veldig glad i å hjelpe til på kjøkkenet. Det hun liker aller best er å smake 😉 Hun passer på at alt smaker godt.

    88. Her i huset har de 2 eldste ungene hver sin middagsdag. Mamdagen har gutten på 4 ansvar og torsdag jenta på 7. Da planlegger de selv meny, får lage middag og dessert. De delker bord, lager maten (med veiledning fra en voksen) og rydder av bordet etterpå! Det er fasinerende å se hvor engasjerte de er og hvor fort de lærer. Og for en mestringsfølelse det gir når de serverer en middag de har laget mesten helt selv! Så i morgen har 4-åringen planlagt hjemmelaget fiskesuppe m/rundstykker til middag og blåbærsuppe til dessert. NAM!! Men vi har enda tilgode å prøve wok, så det hadde vert veldig kjekt å vinne denne premien

    89. Her hjelper mini til med alt. Det skal røres, smakes, kuttes- og gjerne smakes bare bittelitt til!

    90. Her hjelper mini til med alt. Det skal røres, smakes, kuttes- og gjerne smakes bare bittelitt til!

    91. Hver onsdag er frøkna sin dag. Da får hun 3 middags forslag og velge mellom og hjelper til med middag og dekker på bordet 🙂 fungerer helt supert

    92. Min sønn på 19 måneder, hjelper med å dekke bordet:) sitter ofte på benken å følger nøye med på alt som skjer av forberedelser:) kutting å røring har han ikke fått prøvd så mye

    93. Her i huset er min sønn på 5 veldig flink til å dekke på bordet og digger å vaske kopper 🙂 Snakker med seg selv om hvem som mangler fat og div annet og blir enig med seg selv 🙂 Han elsker å bake og drar da stolen bort til benken og deltar flittig. Roter kanskje mer enn han er til nytte,men hva gjør vel det 😉 Han har også et lekekjøkken som han kokkelerer på og vi får da servert både kaffe,kaker og nudler:) Nudler er det beste han vet,så det er sikkert derfor vi får servert det hver gang 😉

    94. Her i huset er barna med å hjelper og lage middag,dekke på bord og rydder etter middag

    95. Di fleste barn vil hjelpe til og føle seg nyttige og så blir di jo stolte når di hjelper til, så hjelper til med kutting av grønnsaker, dekke bord og røre ting sammen i boller, det er jo bare så koslig og hyggelig 🙂

    96. Min gutt er nok for liten til å lage mat enda. Men han liker å finne frem kopp når han skal drikke kakao

    97. Her i huset hjelper prinsessene til med alt når det kommer til matlaging. De dekker på bordet og det er kamp om å putte inn i oppvaskmaskinen når vi er ferdige. Oppvasken hjelper de også med

    98. Frøkna på 6 mnd sitter i tripptrappstolen eller er på gulvet og er godt selvskap for mamma når hun lager mat <3

    99. Her hjelper alle seks barn til med både matlagning, dekking og rydding. Og det beste er at de gjør det helt frivillig 🙂

    100. Hos oss er ønsket om å hjelpe veldig tilstede, men etter første gullerot er det andre ting som er mer interessant og da står jeg der da

    101. To- og treåringen her i huset syns det er veldig gøy å hjelpe til. De dekker på bordet, kutter opp grønnsaker og rører i bollen. Treåringen hjelper også litt til med å måle og veie og syns det er veldig spennende.

    102. minstemann henger på ryggen eller leker på gulvet med siler og gryter og eldstemann rører i saus eller tar å legger poteter i kaldt vann 🙂

    103. Jenta vår på 2,5år har dekket av og på bordet siden hun lærte å gå. Vi legger alle pålegg,glass,tallerken,kniver osv på kjøkkenbenken hun når til,også fordeler hun det rundt på bordet

    104. (problemer med nettstedet ;))
      Det eneste jenta vår ikke liker i denne verden er avokado, men ellers har hun siden hun var 1,5-2år smakt på alt av grønnsaker både rått/kokt/stekt og gir sine ærlige meninger om sauser osv. Er det for sterkt f.eks så blander vi ut med litt rømme/creme fraiche osv. Hun har gode smaksløker og et bredt spekter for hva hun spiser så vi stoler på henne! 🙂

    105. Her i huset hjelper, sønn 4år, pappa med å lage middag nesten hver dag. Ha både kutter det meste av grønnsaker og rører i supper og sauser. Han liker å sitte på kjøkkenbenken under middagslagingen og leker at han lager forskjellig, etter han har hjelpet pappa. Han har begynt å avangsere matlagingen sin ved å lure på hva man har i pannekaker, som hvetemel, smør, egg osv. Pappa er foresten kokk. Mamma har prestasjonsangst og liker å lage wok når det er hennes tur på kjøkkenet.

    106. Her i huset hjelper største jenta vår til med å kutte grønnsaker, røre i gryter, rive ost, skrelle grønnsaker og mye mer. Maten smaker bedre med en liten touch av barnehender, og barna tør å smake på mer – og nesten hver gang er det overraskende godt! 🙂

      Når det gjelder Go Tan sine produkter, er jeg helt frelst! Så mye godt, og så mange spennende smaker!

      Krysser fingrene og dele et #gotan øyeblikk på instagram:-)

      Jill

    107. Har to gutter, en på 3 og en på 6, og de hjelper begge til på kjøkkenet… de kutter, skjærer, kakker, heller, måler, rører, putter oppi, vasker, smaker… det meste…. 🙂 de hjelper også til med å dekke på og av bordet…

    108. Her hjelper alle til. Både m kutting,rørinspeksjon og dekking. Og ikkje minst alle tek sin eigen tallerken og skyller og plasserer i oppvaskemaskina.

    109. Her hjelper 4 åringen til med dekking av bord, litt kutting av grønnsaker og røring. Hun hjelper også til med opprydding etter maten.

    110. Hei!
      Her i huset ser vi tydelig hvordan matgleden og nysgjerrigheten over å prøve nye smaker øker i takt med graden av barnet deltakelse i selve matlagingen 🙂
      Vår datter tilbyr seg ofte å hjelpe til, og det er tydelig at hun setter stor pris på den koselige stunden matlaging faktisk kan være 🙂 Som småbarnsforelder vet jeg hvor fort middagslaging kan bli både en stressfaktor og en “plikt”. Vår erfaring er at selve matlagingen blir noe positivt når også barna kan delta og bidra. Ikke minst gir det STOR mestringsfølelse for barnet.
      Vår datter er ikke lenger kresen på mat;,hun er nysgjerrig på nye smaker og har lært seg å smake på alt som blir servert. Som hun selv sier: “jeg kan jo gå glipp av noe godt mamma, og en dag vil jeg bli med på MasterChef” 🙂

      Datteren vår bidrar med følgende: rører i gryta, henter ingredienser(også i butikken),dekker på bordet,måler opp i dl og gram (kjekt med litt praktisk mattematikk).

      Ha en fin dag! 🙂

      Mvh Kirsti

    111. Barna kutter litt og de heller i og rører. Alt etter tid til rådighet og interesse.

    112. 5 åringen skreller poteter og gulrøtter, og dekker på bordet mens 2,5 åringen rører rundt i gryte sammen med meg…og prøvesmaker alt selvfølgelig;)

    113. Min sønn på 6 år elsker å RØRE! Å kutte opp liker han ikke, men veldig glad i å hjelpe til å rydde bordet og å dekke på:)
      Vi ELSKER forresten wok:)

    114. Min 3 åring juicer gulrot,eple , mandarin og ingefær 2 ganger i uken. Det hun lager, drikker hun selv 😀

    115. Lea på 3 år syns det er gøy å være med på alt fra ukeshandling, der hun får enkle oppgaver som å finne forskjellige grønnsaker og telle riktig antall av ting vi skal ha, til å hjelpe meg å kutte, røre eller lage tilsvarende middag som meg på sitt eget lekekjøkken 🙂 hennes store favoritt er taco og da kutter hun grønnsaker, fyller på tilbehør i skåler og spiser mest av oss alle 🙂 det eneste hun syns er gørrkjedelig er å rydde av igjen, det er håpløst! 🙂

    116. Her i hus vil vår sønn på 18 mnd helst bare trykke på komfyren og legge ting (leker, glass, hender) i kjele og stekepanne. Enn så lenge får han gjerne være med og se.
      Storebroren på snart 6 år bryr seg ikke, han bare dukker opp når det er tid for å spise.
      Jeg håper de begge vil hjelpe til etterhvert, det kan skape mye glede å lage mat sammen 🙂

      Jeg har servert wok et par ganger, og minstemann hiver i seg grønnsakene først!

    117. Alle våre 3 sønner/svigerdøtre er flinke til å la barna være med på matlaging og baking 🙂 De to eldste er nå 17 og 12 år snart,og har vært noen racere til å bake. Nå for tiden har 12-åringen dilla på å lage nydelig pizza fra bunnen av,til uka kommer hun og lager den til farmor og farfar. To gull i Oslo på 6 år og 2 1/2 år er også med på det meste som skjer på kjøkkenet. Minstemann knekker egg som om han aldri har gjort annet,har en artig video der han lager pannekaker ! En av tullene våre(2 år) som bor i Singapore syntes det var kjempestas å hjelpe meg med å knekke egg og røre sammen til eggerøre da vi var sammen nylig ♥ Vi gjorde det samme med fedrene da de var små,så jeg har stor tro på å slippe småtassene tidlig til på kjøkkenet !!!

    118. Her får guttungen på snart 5 lov til å være med på mye. Kutter grønnsaker og pølser. Rører i gryter og boller. Putter ingredienser i bollene. Kakker egg. Dekker på bordet. Han vil gjerne være med på alt. Og er det noe han ikke får lov til fordi jeg synes han ikke klarer det enda får jeg beskjed om att da må jeg lære han det.

    119. Tvillingene på 2 liker å røre i maten (får egen kaserolle med kaldt vann og skrell/rester fra grønnsakene), og så er de faste oppvaskhjelpere

    120. Her hjelper 3 åringen til med å dekke på bordet,røre,ha i ingredienser,veldig god på å kakke egg å ha i,og ikke minst smake underveis

    121. Her hjelper 3 åringen til med å dekke på bordet,røre,ha i ingredienser,veldig god på å kakke egg å ha i,og ikke minst smake underveis. Rydder av bordet etter seg og elsker å vaske opp.

    122. Frøkna på 4 hjelper av og til med å dekke på, noen ganger rydder av, rører i grytene før de blir varme. Når jeg baker er hun ivrig til
      å hjelpe med alt. Minstemann på 8 mnd er forløpig en ivrig observatør!

    123. Den største har begynt å planlegge og tilberede litt mat selv. Etter hun ble trygg på komfyren har det gått fint! Minste er gjerne med og handler det vi trenger til en spesiell rett f.eks. Da er det enda morsommere å delta i matlagingen når vi kommer hjem! Han liker å skjære opp, tegne ingrediensene på et ark så jeg kan bruke det som oppskrift, putte i gryta, røre og følge med underveis. Maten de deltar på tilberedningen av smaker enda bedre, ser det ut som 🙂

    124. Jenta mi er så lita at foreløpig sitter ho i stolen og synger og babler og holder meg med selskap men ho sutter på en vist eller spiler trommer med ei sleiv =)

    125. oi dette var en super premie for oss matglade 4 i familen 🙂
      Lillemann på 2 og storegutt på 5 elsker å delta i alt på kjøkkenet

    126. Her i huset får 4åringen hjelpe til når hun ønsker. Da er det kutting, røring og smaking det går i. Hun er heldigvis glad i å smake på alt – og spesielt sauser og supper!

    127. Når jeg lager mat oss kjæresten får jeg ofte hjelp av 8 åringene. De har blitt flinke til å skrelle, kutte, røre, steke og bake. Trenger litt veiledning ennå, men er veldig koselig og lage mat sammen.

    128. Avkom på (snart) fire hjelper en del til med matlaginga. I det siste så har hun begynt å kutte opp både det ene og det abdre uten hjelp (og har fremdeles alle fingertuppene intakt). Wok er stas, for da er det MYE som skal kuttes opp! 😀 Andre ganger er hun helt uinteressert. Vi tar det som det kommer og lar henne alltid være med om hun vil, men tvinger henne ikke til det. Matlaging skal være stas å holde på med. 🙂

    129. Her hender det at snuppa på åtte år lager middag. Da følger hun oppskrift og har enten mamma eller pappa med seg på kjøkkenet. Men det er hun som gjør alt, altså. 🙂 Etterpå serverer hun stolt hjemmelaget tomatsuppe eller annet snadder, til stor glede for mamma og pappa. 😀

    130. Hei. Her er det veldig lite hjelp å få enda, for beta er bare 20 mnd. Men hun er veldig opptatt av å “jøje” = røre i alle mat, så pleier å løfte henne opp og la ho røre litt i maten. Sikker på at jeg har en supergod medhjelper om et par år 🙂

    131. Snuppa på 15 mnd får ikke være med på noe av matlagingen forutenom å se på hva jeg eller pappaen gjør,men hun Prøvesmaker alltid

    132. Vår lille tass på snart tre digger mat med mye smak, og blant favorittene er wok! Vi lager alltid stooor porsjon, så har vi to enkel middag å varme opp når pappaen jobber kveldsvakt eller hele helga. Han hjelper til med masse, og aller helst alt. 🙂 Hente i kjøleskapet, skrelle, vaske, kutte opp, ha i panna, røre, dekke på bordet. Han drar med seg krakken sin og får med seg alt som skjer, på første rad! 🙂

    133. Jenten min på 2 synes det er stas å få hjelpe til å dekke bordet. Gutten min på fire er med å lage mat og dekke bordet.

    134. Minsten på fem hjelper gjerne til med kutting, røring og dekke bord, eldstemann på tretten lager av og til middagen når jeg kommer sent hjem.
      Andre ganger gjør jeg alt selv. Liker best å få litt hjelp, da smaker maten enda bedre

    135. Lillemor på 2 er med å finner frem matvarer og dekker bordet. Ellers elsker hun å røre hvis vi lager pannekakerøre el. 🙂

    136. Største jenta vår er med på det meste av baking, kaker og enkelte middager sånn som å kutte opp pølser, skrelle gulrøtter.. Hun dekker på bordet til alle måltider for det synes hun er så artig å minste jenta vår på 1 1/2 år er bynt også å skal hjelpe med å bake og dekke på. Syns det er gøy at man kan holde på i lag å ordne til:)

    137. Min lille prins på 3 er veldig aktiv i matlaging. Han dekker, tømmer oppi grytene, rører og rydder. Han er mindre kresen når han har vært med og laget maten. Og vi må alltid ha et navn på retten vi lager

    138. (All tekst kommer ikke med når postet fra mobil..)
      finnes det ikke et navn, så må vi lage ett!

    139. Tvillingene her er fortsatt ganske små, men elsker å være med på kjøkkenet og se på når mor lager mat, og ikke minst smake! Ellers så er det koselig å bake sammen, kakemenn og andre ting

    140. Storebror på 2,5 får dekke på, helle i ingredienser, røre, kutte (med barnekniv) og bake. Han vil stort sett gjøre alt selv så han finner frem grøtpakka si, heller i grøtpulver i skålen han har funnet frem og rører i vann (som vi heller i). Endel gris så det kommer egentlig an på tålmodigheten til mor…

    141. Min datter på to er en nokså ivrig hjelper på kjøkkenet, hun er super opptatt av å :”B(V)aske” henda, “Røre røre klar selv røre” “Elena make” 🙂 ei litta kokkerske som smaker på det meste, men ikke alt som går ned så klart – det viktigste er at de får nye smaker. Hun hjelper til om du spør, men hold fast ; spørs hvilken dag det er 🙂

    142. Hei, jeg har en 3 åring – fyller fire i august i år. Og helt siden han kunne gå har han elsket å hjelpe til på kjøkkenet 🙂 jeg elsker selv å bake, lage mat og er ganske tålmodig , så det har nok smittet over på han 🙂 det har blitt til at jeg ikke får gjort noe på kjøkkenet uten at han skal hjelpe til 😀 Dekke på, bake kaker og lage middag … Vaske opp 😀 lekekjøkkenet fra IKEA er også det han leker mest med 🙂 tror vi har en fremtidig kokk i huset 🙂 Sier jeg at vi skal lage pavlova kake er det han som finner ingrediensene 😀

    143. Ikke så mye hjelp å få av mini på 1 år her enda, men han viser stor interesse og får holde på med litt kjøkkenutstyr, testsmake og følge med på hva som foregår mens jeg baker/lager mat. Og når han blir litt større blir det nok mye hjelp å få:)
      I tillegg har vi blitt flinkere til å lage variert og sunnere mat etter han har begynt å spise sammen med oss, det er god motivasjon

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg