Kort eller kontant?

//annonse

Når skal jeg få bankkort?
Spørsmålet kom helt spontant ifra baksete en helt vanlig tirsdag.
Hun som spurte er 11 år og eldst i flokken.
Jeg kjente at det umiddelbart gikk kaldt nedover ryggen min.
Vesle jenta mi, bank kort, ett eget bankkort!
Njaaa sier jeg og nøler mens jeg vipper ned speilet for å møte blikke hennes.
Bankkort?
Hva skal du med det da?
Emilie har jo, er første responsen. Jeg himler med øya, men før jeg rekker å si noe har hun allerede neste
argument klart, Også er det jo smart når jeg skal være med på shopping, og henge på kiosken og være med på ting.
Du har jo liksom aldri penger når jeg trenger det, og det blir alltid så mye pes.
Bah, jeg hater når de har så innmari rett.
Hun har jo det, jeg glemmer ALLTID å ta ut kontanter når hun trenger det.
Alltid.
Også må vi ut en ekstra tur da, bare for å skaffe kontanter.
Et eget bankkort ville jo gjort alt så mye enklere, jeg ser jo det.

Jeg sjekker i nettbanken og finner raskt ut at det eksisterer bankkort for barn.
Et eget gratis bankkort som kan brukes av barn fra 7 års alder.
Jeg må innrømme at min umiddelbare tanke i det vi sitter i bilen den helt vanlige tirsdagen er at det er viktig for barna å håndtere kontanter for å se at pengene brukes opp, men sannheten er jo at vi i det voksne liv knapt bruker kontanter. Jeg bruker kun kontanter når jeg MÅ.
Det som gir meg kontroll over den daglige økonomien er nettbanken min, som kan fortelle meg hvor mye penger jeg har brukt og hvor mye jeg har fått.
Det er nettbanken som gir meg oversikt oversikt over hvor mye penger jeg har, ikke kontantene.
Så hvordan gi barna den oversikten når de får et bankkort i hånden?
I Sparebank1 finnes det en egen app for barna som har bankkort, SPINK.
SPINK er en oversiktlig og enkel mobilbank for barn som forteller Amalie akkurat det jeg ønsker hun skal ha oversikt over.

Hvor mye penge har hun, og hvor mye penger har hun brukt.
På den måten kan hun selv oppleve gleden av å ha kontroll,  forstå at kontoen er i ferd med å gå tom før den er tømt.
Og ikke minst se gleden av å spare.
 
Jeg vet så inderlig godt at god økonomisk sans kommer uendelig godt med i det voksne liv.
Og det er jammen meg ikke noe som kommer av seg selv.
Man må ikke vokse opp i et hjem med tykk lommebok for å lære dette. Men man må få lov å være involvert i familiens økonomi i en eller annen grad.
Vi voksne må ikke være redde for å sette begrensninger, tydeliggjøre at man feks sparer eller strammer inn av ulike årsaker.

I SPINK kan man sette sparemål, se hvor langt man har igjen til målet og også overføre penger fra sparekonto til brukskonto og motsatt.
Hun har rett og slett full kontroll og det på en digital og trygg løsning.
Og jeg har også full kontroll over hvor mye hun bruker og hvor i min nettbank, noe hun også er klar over.

Hun har fått bankkort og mobilbank nå, hun er 11.
Når et barn er klar for å bruke og ikke minst forstå et bankkort er selvfølgelig variabelt.
Denne frøkna kunne nok fått kort mye tidligere om mamman bare hadde tatt seg tid til å lese litt.
Men hennes største lillebror derimot, som er 7,5 trenger nok en stund til.
Men om jeg tenker meg godt om ser jeg jo at det er tryggere å sende barnet ut på egen hånd med et bankkort i hånden versus løse penger.
Iallfall når jeg vet at bankkortet hun holder i hånden hverken inneholder bilde eller personnummer. Og kortet kan kun brukes i fysiske butikker, ikke netthandel.
I tillegg har vi selvfølgelig pratet om hva som er viktig å huske på med bankkortet
Og hun vet godt de tre viktigste reglene.
1. Om hun mister kortet skal hun si ifra til oss med en gang.
2. Hun skal lære seg pinkoden utenat, den skal ikke skrives ned noen sted.
3. Hun skal ikke fortelle pinkoden til noen, selv ikke sine beste venner.

 

Har dine barn bankkort?

3 kommentarer
    1. Ja, begge mine har, fikk for snart et år siden. 10 og 13 år. Syns det er veldig praktisk.

    2. Vi har 5 barn. De får ikke bank kort før de begynner på vgs. Føler det funker best for oss. De 2 første føler det er helt greit. Mellomste har hatt litt stress fra familie om bankkort å fortalt de at sånn er reglene hjemme. Å sånn blir d. Ho får nå til høsten eget kort.
      Kan ikke forskjellsbehandle ungene så sånn blir det nok for de yngste og.

    3. 10-åringen har hatt kort siden han var 8. Fantastisk måte å bli kjent med pengebruk og forvaltning. Og ikke minst kjempepraktisk om han tar et ærend på butikken for en sliten mor eller far på ettermiddagen;-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg