Kose mose overdose.

Han ser på meg oppgitt, det er akkurat som om du er lei kos liksom.
Ja vettu, det er akkurat det jeg er…lei kos!

Lei kos?? Vi koser jo aldri??

Vell, du nei… men jeg… vell…la meg ta deg med på en typisk (kose)dag hos oss.

 

Gooood morgen mamma, kooooooooos..

Det er fast morgenrutine, ja faktisk den beste morgenrutinene jeg noen gang kan tenke meg.

Vesla kommer stabbende med kraftig sovesveis, pysj, smokk og kosedyr så mange at jeg knapt ser jenta bak de.


Det er morgenstund i huset, tre trøtte små krabber sakte men sikkert ut av hulene sine og alle ønsker en morgenkos.

Til og med størstefrøken kommer å omfavner meg. Det trenger jeg for å våkne sier hun.

Et koselig avbrekk mens jeg står å smører matpakker til hele gjengen.
I det matpakkene er i sekkene er dagen virkelig i gang og det er fullt tempo til vi ramler inn igjen.

Når matpakkene er smurt, setter jeg meg til for å se om det har skjedd noe nytt her i verden og jobber litt.
Det er ikke lenge jeg sitter alene 😉
2014-03-13 17.28.10

 

Maaamaaaaaa, fiiin dag. Vesla kommer stabbende opp trappen, hun har visst hatt en fin dag.

Hun stabber seg opp siste trinn, setter blikket i meg…
Retter seg opp, strekker armene mot meg og setter opp tempo.

 

Koooooos.

Mellomste kommer løpende etter,
min mamma… miiin mammmaaa..

neeeiii…. min mamma sier vesla bestemt.

Så så så, dere skal få en kos begge to.
Jeg skiller de to små krigerene fra hverandre, tar en i hver armkrok og gir de en god kos.

Det er middagstider,  under middagslagingen får benet mitt kjenne på veslas kjærlighet.
Hun henger i benet, slipper ikke et sekund, klamrer seg fast som det livet gjaldt.

2014-04-24 17.06.05

Mellomste er innimellom innom og klemmer litt på det andre benet.

Halllooo… jeg er hjemme.
Eldste kommer hjem fra skolen.
Slenger ifra seg sekken og skoa går i veggen før hun traver opp.

Har du hatt en fin dag spør jeg mens hun tramper opp trappen.

Jaaa daaa.. sier hun oppgitt..

Jeg drar med meg vesla ut i gangen for å gi eldstefrøken en kos idet hun kommer seg opp trappen.
Vesla tviholder og sitter på benet mitt på vei tilbake til kasserollene også.

Nå er det miiiiddag.

Vi spiser middag sammen alle sammen, hver dag prøver vi å få til det. Hver dag er det som regel like kaotisk, men innimellom glimter det til og vi har et rolig og hyggelig måltid hvor alle får snakket.

Tatt i maaten, tatt i maaaten mamma.
Det skjer nesten alltid, vesla er ferdig med å spise innen jeg i det heletatt har smakt.

Mens jeg spiser tusler hun innom et par ganger for en kos imellom lekeslagene.

Hun skjønner det er tid for barnetv i det jeg begynner å rydde av bordet.
På vei til kjøkkenet den siste gangen, blir jeg overfalt av tre små pirater og vi får et heftig slag på kjøkkengulvet.

2014-04-17 17.41.56

Vi har det supergøy helt til jeg kommer på hva jeg egentlig dreiv med, siste gangen sier jeg og er kosemonster en aller siste gang før jeg rydder av siste rest. Småtrollene forsvinner hver til sitt.

 

Jeg titter inn på stua og der ligger  hun godt lent tilbake i sofaen, foran tveen.

Klapper lett i sofaen og gløtter med et lurt blikk mot meg.
Kom a maamaaaa… sinna (sitte sidenav)
meeeg.

Det er bare å benke seg i sofaen, ut med begge armene og vente på at flokken samler seg 😉

Iløpet av barnetv kommer også eldste, hun krabber opp og legger seg i mellom bena.. vups så var jeg omringet igjen.

Vi humrer og ler litt sammen, mens skjermen veksler mellom spennende tegnefilmer, hyggelige programledere og barn som villig viser hva de kan i programmet klaaaar jeg kan.

Vips er det tid for kveld, vi tusler sammen til spisebordet og det er klart for litt yoghurt, druer og melk til kvelds.

Badet og tannkosten venter og på sengen er det kos, kos og atter kos før minsta er klar for å sove.

Mellmomste står klar i trappen i det jeg kommer opp.

Koooos mamma…

Tannpussen er unnagjort med pappan og han står klar for nattakos før loppekassa roper.

Sofaen skriker ettermeg i det jeg røsker med meg den siste yoghurten som ligger på bordet.

Ikke før jeg får slengt rompa i sofaen kommer eldste.. Mamma, jeg vil kose litt med deg.

Selvfølgelig kan du det vennen sier jeg og skumper rompa litt nærmere sofaveggen.
Hun klamrer seg fast i meg mens vi gløtter på skjermen.

Stakkars frøken, er neimen ikke lett å kjempe om mammas oppmerksomhet med disse små krigerne,
heldigvis har vi disse rolige kveldene sammen.

2014-03-08 18.03.18

Jeg merker hun blir tyngre og tyngre i kroppen, og sannelig kommer det en gjesp også.
Nei jenta mi, klokka er straks halv ni…nå må du tusle på badet.

Jeg bretter meg ut idet eldste tusler på badet, strekker godt på meg og drar på meg teppet..
Kroppen føles nesten oppspist iløpet av dagen, skuldrene verker etter bæring, kosing, løfting og enda mer kosing.
Jammen er det godt å få ha kroppen for seg selv de neste timene..

Hva sier du baby,

 

Smeller det fra det andre hjørnet i sofaen..

Skal vi gå å kose litt?

 

……

 

Følg @smabarnsforeldre på instagram for flere koselige øyeblikk 😉 

 

15 kommentarer
    1. Gjenkjennelig… seg jobber i tillegg i barnehage… Ganske ferdigkosa kl. 20.30!

    2. Det var utrulig bra skrevet!
      Har to små og det er veldig mye kos 🙂 mannen får ikke noe :p

    3. Ja, ikke sant? Har så innmari lyst til å kose akkurat da! Not! Stakkars mennene våre…

    4. … Joda, jeg kjenner meg også igjen… Selv om jeg er mann. Men slik det er skrevet virker det som om mennene er totalt fraværende når det gjelder tilstedeværelse og bidrag når det kommer til oppdragelse og kos med barna, og alt faller på mammaene… der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen. Det er da en lik fordeling av både ansvar og kos. Håper at det er slik i de fleste familier og ikke bare min…

    5. Nei da du har rett. Og i vår familie fordeler vi jevnt, her ryddes og vaskes og brettes og lekes og kokes osv det av begge…meeen jeg er vist verdensmester i kos.
      For når det kommer til kosing, da er det visst ingenting som slår mamma..uansett hvor hardt mannen prøver.

    6. Selv har jeg bare ei da, men guri hvor godt det er å bare ligge helt for meg selv i det ene soffahjørnet når vesla er i seng og jeg har gjort det jeg gidder av husarbeid! Syns litt synd på mannen som blir siste prioritert, men i mårra kveld kanskje….? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg