Kveldsmatbuffeen…Vi trenger råd.

Med fire barn i hus får man rett som det er noen nye utfordringer servert.
Enten det er trass, bleieslutt, matvegring, søvn, tannpuss (tenk at de gidder å tulle med det)
rydding av rom, henge dressen på plass, lekser osv osv osv.

Og nå er det altså kveldsmaten som står i fokus.

Ting er ikke slik som de pleier hos oss nå, mor er i tredje trimester og ting går tregt.
Når kvelden bikker og minstemann er puttet i seng er jeg også kaputt.

La oss først gå gjennom kvelden.
Det er fire små i huset som skal under dyna før vi har alenetid.
Minstemann legger seg kl 18.30 og spiser kveldsmat mens de andre ser på barnetv.

De to i mellom (5 og 6 år) legger seg 19.30 og eldste på 10 kl 20.

Minstemanns leggerutiner går som smurt.
Samme med eldste. Her er det ittno knussel

Men knoll og tott i midten er nå i ferd med å skli ut.

Eldstemann har plutselig begynt å kreve en hel buffe og tenker at kveldsmat er måltidet hvor vi kan både ønske og kreve det meste. Minst to smaker skal treffe ganen hans innen måltidet er over og alt skal serveres, ingenting skal tilberedes på egen hånd.

5 åringen har tydelig funnet ut at her går det an å kjøpe tid, hun dveler ved å bestemme seg, gir gjerne utrykk for at hun ønsker noe men så senere ombestemme seg for å få noe annet. Legger seg ned i gulvet, lar være å svare, har plutselig vondt over alt og blir plutselig V-E-L-D-I-G sliten.

Dette blir det selvsagt ikke god stemning av.
Jeg ligger ofte på sofaen når pappa erklærer at det er kveldsmat. Jeg har ingen mulighet for å ta en hvil på dagtid og det merkes når klokken bikker 18.

en stk trøtt mamma…

Og disse to som gjør kveldsmaten vanskelig,  går gjerne skysseltrafikk mellom meg og spisebordet også.

Kun for å dele en kos eller fem. (og irritere pappa)

Så en typisk kveldsmat består av pappa som venter ved kjøkkenbenken.
Han venter på bestilling fra en femåring som kjøper tid og kutter ned på bestillingslisten på 6 åringen som gjerne vil ha en treretters.

Det ender ofte i kjefting, krangling, diskusjoner og på de værste kveldene gråt og hyling.
Det hele roer seg heldigvis med tannpuss (som bank i bordet går knirkefritt nå) og lesestund, men alikvell opplever vi dette som en slitsom avslutning på dagen.

Så da er spørsmålet, hvordan løse dette.
Jeg har spurt dere på snapchat, (følg meg gjerne : idebankmamma)
Og det har allerede tikket inn noen gode råd og ikke minst så er det flere som forteller meg at dere sliter med noe av det samme eller har andre utfordringer.

Men jeg må spørre her også.

Hva gjør dere for å gjøre kveldsmaten til en hyggelig opplevelse og avslutning på dagen?
Og ikke minst, hvor gamle er barna.

Jeg GLEDER meg til å høre

9 kommentarer
    1. Et godt råd jeg fikk var å spise sammen med barnet/barna. Bare noe lite, men et enkelt prinsipp i all helseomsorg når det skal bygges og holdes på relasjoner. Tror det er ganske lurt:)

    2. Her kokes det havregrøt (på vann) med brunt sukker, serveres ved kjøkkenbordet.
      Den som ikke vil ha det, må enten smøre brødskive selv eller legge seg uten kveldsmat.
      Med storesøster på 7 med adhd, med tilhørende utfordringer der, og også uten medisin og lillesøster på 1 så kreves det forutsigbare rutiner.
      Grei beskjed: havregrøt eller smør sjøl, eller legg deg uten. Det går merkelig nok knirkefritt

    3. Ultimatumet “dette eller ingenting” fungerer greit. Det blir krise de første gangene, men det går bedre etterhvert. De dør ikke av å gå sultne til sengs en gang eller to. Det er viktigere at de lærer hvordan ting fungerer.

    4. Her funket det å bare servere noe. Altså,mens de lekte,smurte jeg på ferdig og tente gjerne et lys og gjorde det litt hyggelig.

      De hadde ofte dilla på ting i perioder,jeg gikk gjerne for noe jeg visste var en hit.

      Har to som er tette i alder og en storesøster som er en del eldre.

      Dette funket da de var i den alderen du beskrev?

      (Det hadde neppe funket på barn som plutselig ikke liker mat de har elsket før,haha)

    5. Jeg ville bare smørt ett lite fat med skiver, med ymse pålegg! Så spiser de det de vil ha og ferdig med det ?Ingen bestilling! Eldste på 10 og de to i midten kan vel spise kvelds sammen?

    6. Vi lager ferdig påsmurte skiver på et serveringsbrett. Med forskjellige pålegg, agurk og paprika ligger rundt, litt epler/ druer/ melon. Dette setter vi på midten av bordet. Så velger de ut fra det. Dette funker godt for våre jenter på 5 og 10 år. Vi hører gjerne på lydbok eller NRK super på radio ?

    7. Vi leker av og til at barna er på kafé.
      De sitter fint (slik man må på kafé, ellers blir det ikke servering) og jeg skriver opp bestillingen inne i hånda mi.
      Fungerer greit, og man må spise det som er bestilt. Dette er veldig gøy for han på 4,5 år lillesøster på 2,5 skjønner ikke helt reglene, men følger storebror på alt han gjør. . Dette blir ikke gjort hver kveld, men morsom variasjon. Lykke til og all ære til deg og alt du orker.

    8. Hei, vi har 3 barn, 2, 6 og 9. Her er det ingen valg til kvelds, havregryn med en liten skje syltetøy og melk. De som ikke vil ha er ikke sultene. Dette er også noe som de etterhevrt kan ordne helt selv. Stort sett prøver jeg å slå av alle skjermer samtidig, men merker at det ikke alltid er like lett.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg