Gratulere med kvinnedagen.

Kjære alle kvinner, bestemødre, oldemødre, døtre og jenter, Gratulerer med kvinnedagen. Da min bedre halvdel ønsket at jeg skulle komme med noen ord på Kvinnnedagen, begynte hodet å spinne. Mange spørsmål dukket opp, hvordan ble kvinnedagen til? Og hvorfor? Så til de som vet, beklager. Men her kommer det noen fakta om kvinnedagen:
 
Fakta om kvinnedagen 8. mars:

  • Kvinnedagen ble vedtatt som en nasjonal markering av det amerikanske sosialistpartiet i 1908, i forbindelse med kampen for stemmerett.
  • På en kvinnekonferanse i København 1910 fikk den tyske (selvfølgelig var hun tysk) marxisten Clara Zetkin gjennomslag for å innføre en internasjonal kvinnedag den 8. mars.
  • ·I Norge ble kvinnedagen første gang markert i 1915.
  • Under andre verdenskrig fant kvinner hverandre (og tyske menn forsåvidt) i motstandsbevegelsen og i konsentrasjonsleirer og markerte dagen i all hemmelighet.                                                                                      (kilde: Dagsavisen)

123456
Men tidene endres, i dag er det i hvert fall i Norge, mer likestilt mellom kvinner og menn enn for 100 år siden, og i stedet for å skrive opp og ned om kvinnedagen og likestilling ønsker jeg heller å takke kvinnen.
123kvinne
Jeg vil Gratulere med kvinnedagen å takke min mamma som gav meg livet, mine bestemødre jeg ble bortskjemt av, alle de snille tantene jeg har, alle andre kvinner jeg kjenner og til sist min aller beste venn, samtalepartner, mamma til mine barn og kone som har vært med min side i snart 12 år, Nina.

  • Uten deg hadde jeg vel bodd på gutterommet ennå
  • Uten deg hadde jeg ikke vært så leken og barnslig
  • Uten deg hadde jeg ikke hatt 3 fantastiske barn
  • Uten deg hadde jeg ikke hatt hus og bil med sjuseter
  • Uten deg hadde ikke jeg blitt kreativ
  • Uten deg hadde livet vært meningsløst
  • Uten deg hadde jeg kanskje blitt en habil kokk, men trives best med deg som kokken
  • Uten deg hadde jeg ikke hatt en helt fantastisk kone

12345
Så Gratulerer igjen og takk alle kvinner uten dere hadde vi(mannfolkene) ikke vært påtenkt engang.  Men når er Mannfolkdagen egentlig? 🙂
jananderslurer
 
//Trykk liker dersom du er eller kjenner ei kvinne med trøkk i.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg