Hvordan bli kvitt tankekjøret? 5 gode tips

Som jeg delte med dere på snap i går, så er det mye som foregår oppi topplokket på meg for tiden.
Det er mye som skal skje fremover, noe har jeg delt, noe vil jeg dele med dere når tiden er inne.
Men alt sammen får meg til å gruble, tenke, og undre.

En ting er når tankene er gøy, når de utfordrer deg, får deg kreativ og utforskende.
En annen ting når de gir deg urolig nattesøvn, dårlig mage og humør.
Og der er jeg nå.
Så på tankekjøret at jeg bruker lang tid på å sovne og våkner flere ganger gjennom natten med en hjerne på høygir.
jeg klarer ikke stoppe, det grubles konstant.
Så da spurte jeg om råd.
Og mange av dere har gitt meg gode råd og flere av dere har spurt om jeg kan dele videre.
Så klart jeg kan!
Så her kommer 5 gode tips til hvordan bli kvitt tankekjøret.

  1. Mediter.
    Med en gang jeg delte begynte det å tikke inn tips og råd om å meditere.
    Jeg merket jeg bare falt ut med en eneste gang. Å meditere er (enn så lenge) ikke meg.
    Men i følge folket finnes det mange gode apper. Jeg tester headspace som visstnok skal lære deg å meditere.
  2. Strikke.
    Mange anbefaler meg å strikke. Terapi for sjelen sier de med erfaring med strikkepinnene.
    Å i det heletatt prøve en hobby tror jeg er en fin måte å koble av på.
    Om det så er strikking, hekling, fargelegging eller hva det måtte være.
  3. Koble av for å koble på.
    Her er nok mitt lille hovedprosjekt. Jeg er konstant på. Hele tiden.
    Jeg har de siste dagene bevist lagt telefonen feks på soverommet slik at jeg ikke konstant sjekker telefonen.
    Den får meg i allefall ikke til å tenke mindre.
  4. Sett en tid for grubling.
    Dette er et interessant tips, mange av mine følgere har god erfaring med nettopp dette.
    Man setter altså en tid hvor det er lov å gruble, et gitt tidspunkt på dagen hvor man kan gruble så mye man vil.
    Om tankene dukker opp utenom denne tiden skal du sende de videre og be de komme tilbake til gitt tidspunkt.At dette krever øvelse er det ingen tvil om, men at det kan fungere det ser jeg.
  5. Del.
    Del tankene du har, enten i feks en dagbok eller en god venn eller om tankene er private, si de høyt til deg selv. Å få luftet tankene,  vil lette litt på trykket og det å dele det med noen, lese sine egne ord eller høre sin egen tale kan ofte gjøre at man kommer på andre tanker.

 
Følg gjerne tankekjøret på Snapchat: Idebankmamma
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg