Lus i hus

– Ååå fyy… Jeg reiste meg fra PCen og stormet opp trappa til mannen min som stod på badet og ante fred og ingen fare.

– Jeg har GARANTERT lus! Jeg bare VET det!!

Mannen så ut som et spørsmålstegn, så jeg fortsatte tiraden med stadig høyere stemmevolum.

– Du vet da du sjekket meg med lusekammen forrige dagen fordi jeg hadde klødd noen dager? Da sa du at jeg bare hadde flass og tørr hodebunn… Vel, eggeskallene til lusa ser ut som flass!

Mannen bare så på meg, og jeg stirret anklagende på mannen mens jeg kjente panikken treffe. LUS!! Bittesmå, ekle kryp som legger egg og suger blod. ÆSJ!!

Vi har ikke sjekket oss ofte nok, det må jeg bare innrømme. Man får alltid en oppfordring om det ved skolestart og er flink en stund. Kanskje kommer det en påminnelse en gang til i løpet av året, men ellers blir det litt glemt altså. Heretter blir det en forandring på det, det skal jeg love deg!

Jeg tok meg en dusj og fikk mannen til å gå gjennom håret mitt med lusekammen på nytt, og etter noen pinefulle minutter kom dommen.

– Jepp. Du har lus, ja. Her er det egg. I massevis.

lus 16

Og da jeg reiste meg opp, krøp en liten (men mye større enn forventet) lusejævel rundt i stolen. Ungene hylte i skrekkblandet fryd, jeg var nær ved å brekke meg, mens mannen lot seg fascinere og imponere over hvor hard lusa var – og dermed vanskelig å ta kverken på.

Jada, jeg vet at det ikke er farlig å ha lus. Og ja, jeg vet at det ikke er forbundet med skam lenger å ha lus. Men herregud så EKKELT uansett! Et blikk på klokka fortalte meg at apoteket var stengt for dagen. Ingen lusekur å oppdrive før dagen etter, med andre ord.

Gutta mine på fire og sju år ble grundig sjekket selvfølgelig. Mannen også. Men nei, ingen lus eller egg på noen av dem. De påfølgende timene før leggetid følte jeg meg derfor som en spedalsk i eget hjem.

– Ikke rør meg, jeg vil ikke ha lus!

– Ikke sett deg der, der har mamma sittet!

– Æææh, mamma, du SPRUTER lus på meg!!

Mytene om lus lever for øvrig i beste velgående, fant jeg ut. Å prøve å overbevise en sjuåring om at lus faktisk IKKE kan hoppe eller fly, er ikke spesielt enkelt. Eller å overbevise mannen om at ikke alle i huset trenger å behandles og at vi ikke trenger å ha storrengjøring og fryse ned alt som er. Det var i gamledager man skulle gjøre det.

Dagen etter gikk jeg slukøret på apoteket for å kjøpe lusekur. Håret hadde jeg satt opp i en stram hestehale, av frykt for at noen skulle få øye på lus eller egg. Fullstendig irrasjonelt selvfølgelig, jeg vet. Kur ble kjøpt og kur ble brukt, slett ikke uten trøbbel, men en hel flaske nervegift, et sviende øye og utallige brekninger senere var massedrapet i gang.

Forhåpentligvis blir jeg kvitt utyskene på første forsøk. Det vil si andre forsøk, siden man skal ta ny kur åtte dager etter den første. Jeg gredde i hvert fall ut en haug med døde lus fra håret dagen etter første behandling, så massakren er foreløpig vellykket.

Har du erfaringer med lus, så tar jeg gjerne imot. Selv om jeg snart har lest alt som er å finne om det på nettet, så er det alltid kjekt å få høre folks egne erfaringer. Hvis du trenger å vite mer om lus, vil jeg anbefale deg å lese på nettsiden til Folkehelseinstituttet. Her er link direkte til søk på hodelus: HODELUS

Er du påpasselig med lusesjekk hele året, eller slurver du også?

10 kommentarer
    1. Let litt for meg selv her, men eg hadde freaket ganske bra ut hadde eg fått lus. Vi har aldri hatt det,bank i bordet!!!! Enda vi har barn i både bhg og skole…. eg tror eg hadde klippet av meg alt håret i hysteri 😛 lykke til med massakren 😉

    2. Sukk….kjenner meg igjen her. Oppdaget forrige uke at både jeg og eldstejenta hadde fått lus. Sjekket pga at det var oppdaget lus på avd hennes i bhg. Sjekket resten av fam også, og i tillegg hadde vi jo overnattingsbesøk av søsteren min. Kult å komme på besøk å få tatt del i lusehysteriet…. Tok en kur som vi ikke trenger gjenta såfremt vi ikke finner mer lus. Har enda ikke funnet noe og jeg sjekker jevnlig. Den som derimot ikke blir sjekket så ofte er meg selv….samboer vet ikke helt hva han ser etter tror jeg… Og jeg har klødd helt siden jeg tok kuren forrige torsdag. Sikkert mye psykisk. Grer og grer med lusekam men finner ingenting. Idag holdt jeg ungene hjemme fra bhg etter at de ansatte fant 3 unger med lus igår. Tror ikke alle foreldre sjekker dessverre, selv etter at det er påvist lus på avd. Kjenner at jeg blir irritert av at så mange har lus over 1 uke etter at det ble oppdaget. 8 totalt på avd. Men kan jo ikke holde de hjemme for alltid heller så håper at alle har sjekket og kuret før mandag

    3. Vi sverger til nullus sitt middel vedxsamme navn. Kan brukes både til behandling og forebyggende da det bare er urter og oljer, ingen gift. I tillegg vasker vi alle håret med forebyggende shampoo kjøpt på frisørsalongen 🙂

    4. Med fem barn i hus så har jeg vært på randen maaange ganger og hatt panikk. I bare ett av tilfellene fant vi lus. Jeg klarte ikke å forholde meg så rolig som deg- jeg luftet, vasket, frøs og skiftet alt av sengetøy, puter og andre saker. Som hos deg, letes det som oftest på kvelden, etter en dusj, før leggetid- …panikken er derfor stor når man da oppdager lus og ikke har lusekur. Derfor har jeg nå alltid lusekur i skapet. Den går sikkert ut på dato etter hvert, men den vil vertfall hjelpe psykisk og kanskje ha en liten virkning uansett. Eller om du skifter den ut i perioder hvor du får med lusebrev hjem:) Da slipper du å legge deg med lusa krypende vertfall… *kjenner det klør*

    5. Jeg har ALDRI hatt lus ….
      Jeg trodde det for noen få mnd siden, da min nabo kom opp hit å hadde fått det, å vi hadde gitt hverandre en klem…. Men takk lov, jeg hadde ikke fått det, men tok allikevel en luse kur….
      Da det var jeg som sto og plukket luse egg ut av håret hennes…. Så tok den for sikkerhetsskyld 🙂
      Å da jeg var liten hadde jeg heller ikke, å mine barn har heller ikke hatt, så vi har vært VELDIG forsiktige eller skal jeg si VELDIG HELDIG hehe 🙂

      Jeg unner deg ikke å ha det, for du å du så plagsomt, har sett på andre som har hatt det.

      Huff nå klør jeg.
      Lykke til

    6. Helt enig! Etter barnehagestart den 19 august har jeg allerede tatt 3 Lusekuter på minste jenta! Å grer nå igjennom håret hennes hver kveld, det burde alle gjøre! Må jo være noen som ikke følger opp når det blir såpass ille, uff håper vi slipper mere av det nå!

    7. Jeg og mine to + bonusbarna hadde lus for 2 år siden. Holdt på å freake fullstendig ut da jeg oppdaget lus på datteren 😮 Vi brukte lusekur da. Fikk det tilbake ett par måneder etterpå, da brukte jeg olivenolje. Gnidde rikelig med olje i håret, drapperte med plastfolie og lot det virke en time. Tok knekken på lusa det og 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg