Må hun til legen tror du?

//annonse

Natten har vært urolig. Hun har kavet en del og ammingene var hyppig.
Jeg har rett og slett ikke telling på hvor mange ganger jeg har ammet i natt.
Jeg våkner av at mannen gir meg et kyss i nakken slik han pleier.
Han titter over på veslemor som ligger ved siden av meg.
Jeg er så trøtt at jeg ikke har orket å åpne øynene en gang.

Oj, sier han og røsker litt i meg.
Har du sett på hu eller?
Jeg gløtter opp og ser på frøkena, hun titter på meg, men bare med ett øye.
Det andre får hun ikke åpnet, det er klistret igjen av verk.
Stakkar, ikke rart hun ha vært urolig i natt.
Jeg får umiddelbart dårlig samvittighet.
Vi tusler inn på badet, får vasket godt og hun får tittet ordentlig rundt seg.
Det er kanskje ikke noe å slå alarm for, øyeverk mener jeg. Men som mødre flest, velger jeg å google.
Og som alltid, gjør dr google meg bekymret. Tusen ulike svar og meninger. Noen sier det er klart det må behandles andre ikke. Og enkelte artikler og forumtråder kan fortelle meg at det er spesielt kritisk for slike små.
Ja noen påstår til og med varige skader. Grøss!
Må hun til legen tror du?
Jeg titter på mannen under frokosten. Vi ser begge på frøkena som ser tilsynelatende pigg ut, men øyet verker enda. Vi er samlet hele flokken.
Det er søndag.
Ingen av oss er særlig lystne på å tilbringe flere timer på legevakten i dag.
Det er ikke bare bare for oss, å ta en tur til legen. For det første har vi et stykke å kjøre, faktisk over en time en vei må vi tilbringe i bilen for å komme til legevakten vår.
Og utfordring nummer to, jeg har ikke lappen. Det vil si at ikke bare er det en tvers igjennom trøtt mamma som må vente noen timer hos legevakt, men alle sammen. To voksne og fem barn.
Ikke akkurat helt slik vi hadde tenkt å forbrenne denne søndagen.
Men, vi må jo sjekke det ut, sier han og tar en sipp til av kaffen.
Ja, det må vi…
Det ble ingen tur til legevakten den dagen. Men vi fant en annen og bedre løsning akkurat denne søndagen.
Vi snakket med en lege.
En lege hos KRY.

KRY er en app du kan laste ned på mobil og med sikker innlogging med bankid kan du enkelt bestille legetime.
Ved å fylle ut et symptomskjema først vil legen ha satt seg godt inn i din henvendelse før dere får kontakt.

Via en samtale med lyd og bilde kan du beskrive symptomene bedre, legen kan se og titte og rådføre.
Skulle medisiner trengs, så kan legen skrive ut resepter på de fleste medisiner også.
Det tok 10 minutter, så var vi både beroliget og godt nok informert.
Se det ann, drypp med morsmelk og vask vekk eventuelt verk mot neseroten.
Vi hadde fått samme beskjed på legevakten, men seansen hadde da tatt tre timer, minst.
Jeg var skeptisk, skal være helt ærlig på det.
Legetime på video var nytt. Men legen var imøtekommen og trygg.
Jeg følte jeg fikk gode råd og ikke minst var det hele temmelig behagelig. Ikke måtte vi forlate sofaen.
KRY kan man bruke i flere medisinske tilfeller, både når det gjelder barna og deg selv.
Det er enkelt, kjapt og trygt og et veldig godt alternativ etter en lang natt.
Lange åpningstider (til 22) og raske timer gjør dette til et enkelt valg.
Koster omtrent like mye som en vanlig legetime og har du IF forsikring er tjenesten gratis.
Du kan lese mer om KRY her og laste ned appen gratis.
 
Og forresten, morsmelk og vask gjorde susen.

 

6 kommentarer
    1. Koster like mye som en vanlig legetime?
      Er det gratis for barn kun hos fastlege, så må de og betale på legevakt? Beklager min uvitenhet altså, men har (heldigvis, og bank i bordet) ikke hatt behov for legevakt med noen av mine to små. Så jeg bare lurer egentlig, om de betaler også på kry? For tjenesten høres veldig genial ut! (Og en fordel for If forsikring om/når man skal bytte forsikringsselskap igjen) ☺

    2. Vi har heller ikke vært på legevakt med barn, men jeg går ut ifra at det er gratis siden det er en del av den kommunale helsetjenesten.
      Hva koster egenandelen for voksne hos legen for tiden? Lenge siden jeg har vært hos legen ?

    3. Er vel gratis legetime for barn, men det koster og kjøre og koster en del tolmodighet hos både voksne og barn for å vente! Så hadde nok glatt betalt 350kr for det ja!
      Vi bruker også 1time til nærmeste legevakt, mer nå som der er veiarbeid overalt, en dyr bom må
      Vi igjennom også ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg