Maksavstand en meter

Mammaaaaa…heeer er jeeeeg.

Maammaaaaa jeg er våååååken.

Det begynner som litt bakgrunnstøy i drømmeland, men etterhvert, ja igrunnen ganske fort sklir det over til å bli en irriterende opplagt og våken stemme som vil ha meg opp.

Uten unntak er du strålende blid idet jeg trøtt som en gammel sokk slår opp døren på rommet ditt.
Med rekord i sovesveis, pysjen på snei og full bleie står du der i senga med kosen plassert i armkroken og smokken litt på skrå. Uendelig klar for en ny dag.

Heeeeei mamma sier du ferdig ladet og klar

Hei lille venn sier jeg etterfulgt av en lang gjesp.

Du slår armene om halsen på meg i det vi tusler opp trappen og vekker resten av huset.

Vi skifter bleie mens vi synger, som alltid, vår morgensang og får på oss klærne.

Det er på tide å lage matpakker.

Du tusler rutinevant etter meg rett inn på kjøkkenet.
Tre matpakker skal smøres, det er rart, men dere alle tre har en sensor for forhåndssmurt mat.
Å smøre kvelden før går bare ikke.

Jeg får igrunnen litt vondt i magen hver gang jeg skal smøre, alle disse flotte kreative matboksene.

78a61dc743

Vell jeg har et stykke å gå.
Brødskive med gulost og leverpostei får duge denne gangen også. En klementin får være det lille ekstra i dag.

Make… make…

Du har slengt fingertuppene opp på kjøkkenbenken. Står så høyt på tå som du klarer. Du får akkurat pressa nesetippen over kanten.
Make sier du igjen mens du setter tunga ut og strekker deg eeenda litt til.

jeg skjærer en ekstra skive ost (som alltid), ruller den sammen, setter meg på huk. Setter pekefingeren foran munnen, hysjer stille, smiler lurt til deg og gir deg osten.
Matpakkene er smurt, nå er det frokosten til storesøster.

Du følger etter i det jeg tusler ut på stua og serverer storesøster mat og melk.

Du er ikke langt etter i det jeg er på vei igjen på kjøkkenet igjen.

De fem små minuttene jeg får på badet, er ikke alene.
Du står nøye å følger med på hva mamma gjør.

Ut i bilen, går vi hånd i hånd. Alltid.

mother-child-holding-hands

Du er den siste jeg klemmer i barnehagen og den første jeg får en moseklem og smellnuss av når jeg kommer.

Under middagen har jeg hale, du følger meg fra skap til skap.
Dekke på det gjør vi selvsagt, sammen.

Under middagen sitter vi vedsidenav hverandre, alltid.

Til barnetv krever du en armkrok, hver gang.

Til kvelds er det kos og pysj

og i sengen er det nattasang med kosing og to små mørke øyne som borrer seg inn i mine.

Kjære lille venn,

Blir du aldri lei meg?

 

 

 

LIK OM DU OGSÅ HAR EN MAMMADALT I HUS.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg