Mamma kan jeg få et blad?

Mammaaaaa, maaamaaaaa, maamaaaaa kan jeg få et blaaaaad?
Bah den forbaskade bladhylla står strategisk plassert rett foran kassen i den lokale butikken.
Rett å slett umulig å snike seg forbi.
Som en lekebutikk rett ved godishyllene er slutten av handlerunden nærmest dømt i å ende med mas.
Maamaaaa…
Jeg har hverken tålmodighet eller styrke i dag.
En lang og seig uke er over og jeg vil bare ha unna handlingen.
Å gå bananas i bladhyllene hver måned er uaktuelt for oss, bladene koster nesten 100. lappen.
Og om en får, ja da må jo neste mann få også.
Og hadde det enda vært for å lese de ønsket seg bladet, hadde det kanskje vært lettere å si ja.
Jeg mener, litt ekstra lesemotivasjon betaler jeg gladelig noen kroner for.
Men det er jo ikke bladet de ønsker seg.

Det er den ubrukelige plasten som følger med.
Søppelet som er værre en lekene som følger med happy meal.
Leken du knapt kan se på før den går i oppløsning.
Tingene du absolutt ikke har bruk for og som om få dager havner i den grønne
Bladindustrien har de små i sin hule hånd i det de tasser forbi hyllen.
Strategisk plassert i riktig høyde i butikken.
Med friske farger, glitter og fjas lokker de de små.
Bladet ser man knapt bak leken i forkant.
Og denne gangen, er visst hyllen ekstra spennende.
for hun slutter ikke mase.
Maaammaaa, kan jeg få et blaaaad??
Men så skjer det.
Fra intet får jeg tidenes ide.
Det er greit, du skal få blad sier jeg til seks åringen som måper mot meg som om hun har skrapet frem millionbeløp på flakslodd.
 
Du kan få velge.
Blad, eller lørdagsgodt.
Jeg humrer innimeg noen sekunder før jeg overraskende snur meg mot en meget fornøyd seksåring med et blad i hånden.
I kampens hete glemte jeg jo at hun er den av våre fem som igrunnen ikke synes så mye om søtsaker.
Vi har knapt kommet oss inn døren før plastikken er revet av.
Bladet lagt til side og hennes fulle fokus er på leken.
En telefon, i følge henne.
Jeg ville mer kalt det glitrende rosa plastikk med et klistremerke på.
ja ja, så får vi se hvor lenge den holder da, og kanskje bladet kommer godt med når leken har gått i oppløsning.

 

2 kommentarer
    1. Veldig interesant teksten! ?? jeg hadde samme problem, og vi også velger mellom blad og noen. Og det hjelper å velge riktig. ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg