Mamma kan jeg få is?

//annonse

Da var den altså i gang, sommerferien.
Iallefall for våre tre skolebarn, men vi andre kommer etter. Et par uker til nå så er vi der vi og.
Det tok ikke lang tid med ungene før de havnet i feriemodus.
Jeg tror de var der allerede da de slang av seg sekken siste skoledag.
Mammaaa, kan jeg få en is hørte jeg fra gangen før hoveddøra gikk igjen.
Et av de beste tegnene på feriemodus spør du meg.

Vi har ingen spesifikke planer i år, så ingen store utgifter sånn sett.
Men jeg vet ikke om det er bare meg, men det er noe med ferien som gjør meg bekymringsløs.
Både på en god, men også skummel måte.
Lavere skuldre, mere ja enn nei, noe ungene raskt finner ut av.
Ja jeg tror faktisk at vi spiser is i en eller annen grad nesten  hver eneste dag.
Jeg er på en måte litt mer til stede i nuet, og det er jo en bra ting.
Så lenge man ikke glemmer at hverdagen kommer, noe som er fort gjort.
Å være bekymringsløs er jo meget behagelig, så lenge det ikke blir så ille at hverdagen kommer å slår deg i tryne etterpå.
For et av områdene hvor jeg har en tendens til å bli ekstra avslappet i ferien  som kan få kjipe konsekvenser når hverdagen kommer er lommeboken.
Det er fryktelig mange muligheter til å bruke litt mer penger i sommerferien enn ellers, og min erfaring er at det kreves en plan for å ha kontroll på den.
Jeg har brent meg et par ganger, for å si det enkelt.
Det er klart, de fleste har litt ekstra å rutte med disse månedene siden feriepenger og om du er ekstra heldig skattepenger ramler inn.
Men, med ferieutgiftene samlet sammen, hvor mye har man egentlig ekstra da?
 
Jeg har fått flere spørsmål om jeg kan gi noen gode tips til ferie lommeboken, og det er klart jeg kan.
Og for å sørge for at jeg får gitt de beste rådene har jeg fått med meg SpareBank 1 på laget som sammen med meg har kommet frem til disse rådene:
 

5 gode råd til ferie lommeboken.

    1. Enn hvis…
      Det er kjipt å innlede med dette, men man vet aldri hva som kan skje når man reiser på ferie med små barn.
      Derfor mener jeg, at det aller aller viktigste å ha på plass i det reisen bestilles, er en reiseforsikring.
      Vi har reiseforsikring fra SpareBank1 og den er med oss fra vi bestiller reisen. DVS skulle noe oppstå av uventet sykdom feks slik at vi ikke kan reise, har vi avbestillingsforsikring dekket av forsikringen (lurt å sjekke før du huker av for de ekstra 100 lappene når du bestiller tur)
      Den er med oss ifra det sekundet vi forlater hjemmet og hele reisen selvfølgelig.
      Den sørger også for at vi kan benytte oss av medisinsk hjelp under reisen, erstatter dersom vi skulle bli utsatt for tyveri, og hjelper til med hjemreise dersom man skulle havne i en situasjon hvor tidligere hjemreise er nødvendig.
    2. Billigere på nett?
      Ta deg tid til å sjekke priser.  Enten om det er overnatting, flyreiser eller inngang i parker.  Å bruke litt tid på å jakte gode priser kan fort være godt timesbetalt. Vi har iallfall erfaring med at flere parker har rimeligere billetter dersom man booker på nett og vi har også erfaring av at hotell feks har mange forskjellige priser de operer med på det store internettet gjennom ulike aktører.
      Noen tilbud i sikte?
    3. Unn deg en ting.
      Dette er mitt lille triks for ferien, for, jeg må innrømme at noe av det jeg liker best med ferien er at jeg har gitt meg rom til å sløse litt.
      Og for at jeg ikke skal gå helt bananas har min taktikk blitt å velge seg en ting. En ting hvor jeg knapt har begrensinger. Det kan være å kjøpe meg kaffe hver dag selv om det er mer økonomisk å bruke trakteren som er i hytta feks. Men dette valget gir meg det lille ekstra av luksus jeg ønsker at ferien skal gi meg. Og for ungene i år, er det is, vi går riktig nok ikke på butikken hver eneste dag, men har benyttet oss av pakketilbud og har fryseren full.
      Har også laget litt is selv som ligger klar.
    4. Ha alltid to kort for hånden.
      Det er nesten like viktig som pass spør du meg, å alltid ha to kort for hånden.
      Aldri ha kortene i samme lomme, ha de hver for seg. Ved å ha med seg kreditkort er du på mange måter alltid beredt.
      1. skulle kortet ditt bli tapt har du et kort til i bakhånd, 2. dersom noe forsett skulle skje,  har du ekstra penger i bakhånd.
      Men igjen, disse pengene skal til bakebetales, så de skal ikke brukes til kos og hygge, men krise.
    5. Ferien må matche lommeboken.
      Det er mye snakk om barn som ikke får lov å fortelle om ferien sin når de kommer tilbake til skolen, for å ta hensyn til de som “bare” har vært på hytta og ikke syden. Jeg mener ikke det er hytta som er problemet men våre holdninger. Her må vi jobb med hva vi legger i hva ferie er.
      For meg er ferie å kutte klokken, slippe å stresse ut døra om morgenen og oppleve nye ting med familien min.
      Ikke ferier uten hemninger, det vil fort koste mer enn det smaker.
      Vi har på langt nær råd til å reise langt vært år, så vi varierer, i år blir det feks hjemmeferie. Det gir oss rom for å putte litt ekstra på sparekontoen vår hvor drømmeferien er målet. SÅ selv om vi har aller helst lyst til å reise i dag, må vi smøre oss med tålmodighet og sparelyst.
      Vi har satt oss sparemål med spareveiledern til SpareBank 1 og når forhåpentligvis målet om 3-4 år. Hvor vi skal da lurer du på?
      Disneyland så klart!! Så i år tar vi en rakrygget hjemmeferie. Og vi gleder oss…og gruer oss litt… vi er nemlig ikke så gode på å kjede oss 😉

 
HA EN STRÅLENDE SOMMER FOLKENS!
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg