Mamma, kan jeg låne 50 kr?

//annonse

Å gi 11 åringen kort skal jeg ærlig innrømme satt langt inne.
Om man googler og søker ser man at det ikke bare er jeg som synes dette er et vanskelig valg.
Mange mener man ikke lærer verdien av penger ved å hoppe rett på kort mens andre derimot mener at det er viktig med kortvett så tidlig som mulig.
Mitt valg, ble basert på at jeg så meg selv i speilet og så hvor VANTVITTIG lite vi bruker kontanter selv og hva jeg anser som vanskeligst å forstå og lære.
Jeg mener at å forstå at penger blir brukt opp og borte ved å dra kortet krever mere “trening” enn å bruke kontanter, da man i praksis også SER at disse blir borte.
Å få forståelsen for at pengene på konto minker når man drar kortet og ikke minst lære seg til å bruke digitale penger er noe man også trenger å øve på, spør du meg. Og sist men absolutt ikke minst, tviler jeg på at denne trenden kommer til å snu, enten vi vil eller ei er digitale penger kommet for å bli.
At vi bruker mindre kontakter enn generasjonen før oss viser nok bare at neste generasjon kommer til å bruke enda mindre kontanter igjen.
Så fikk hun kort da, og helt ærlig synes jeg det var skummelt.
og ikke minst veldig rart å se henne dra kortet første gang hun kjøpte seg lørdagsgodt.
Hun stolt som få derimot og meget fornøyd med å ha gjort sin første transaksjon med kort.
Dette gikk jo fint sa jeg i det vi tuslet ut.
Hun bare smilte til meg.
Hvor mye brukte du da?
Smilet forsvant… jeg så tankekverna gikk.
Nei det hadde hun ikke fått med seg.
Vi hadde enda en vei å gå.

 
Nå har hun hatt bankkort over et halvt år og det hele har blitt en vane.
Og jeg ser hun har mer og mer kontroll på kortbruken sin.
Hun følger nøye med på SPINK som er hennes mobilbank og er klar over status på kontoen.
Her kan hun se hva som går ut og inn overføre mellom bruks og sparekonto.
Hun får med andre ord virkelig øvd på digital økonomi.
Siste tilskudd til appen kom nå og den er så absolutt med på trenden med de digitale pengene.
Vennebetaling.

I mobilbanken kan hun nå registrere mottagere slik at hun enkelt kan betale tilbake penger om hun låner. Hvem er det jeg lurer? NÅR hun låner penger mener jeg selvsagt. Spør du meg, er det en genial måte å lære seg å ordne opp også, når man skulle ha behov for å låne penger av noen.
For det VET jeg jo at disse småttisa gjør, sånn er det bare. Men om man velger å låne penger så er det også vanvittig viktig å lære seg å betale tilbake.
De låner av hverandre rett som det er, på vei hjem fra skolen når de er innom butikken, på klubben eller når de er på farten sammen.
Og rett som det er, er hun med meg eller pappa og finner noe hun har lyst på uten kortet med seg.
Da kan hun enkelt betale tilbake når hun har mobilen tilgjengelig.
Jeg må nok innrømme at jeg synes dette også var litt skummelt når jeg først hørte om det.
Er det så viktig da, kan hun ikke bare ta ut penger å betale tilbake?
Men jeg mener, at om vi først skal begynne digital trening så hvorfor ikke også sørge for at hun lærer seg å tilbakebetale digitalt.
Følge med på digitale spor og vite at selv om hun kun taster beløpet hun skylder på en app, blir faktisk pengene brukt.

I likhet med mobilbanken er vennebetaling er en trygg tjeneste. Vi som foresatte må godta hver eneste mottager med Bank Id og har i likhet med henne en oversikt over om det er gått penger både den ene eller den andre veien til hennes konto fra disse. Med andre ord full kontroll.
Vennebetaling er en helt ny tjeneste og enn så lenge ser jeg at det er en tjeneste hun ikke har veldig mye bruk for, men kjenner jeg lusa på gangen rett er den hyppig i bruk om ikke lenge. Heldigivis er det slik at man kan registrere alle typer kontoer (må ikke være SpareBank1) så alle vennene som også har kort kan i praksis registreres.
 
Les mer om da 11 åringen fikk bankkort HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg