Mamma skal bare…

Du vet, de dagene hvor du står opp med friskt mot og masse energi og tenker at i dag er dagen man skal gjøre unna det meste på lista og enda litt til.

De dagene man blir så ivrig at man glemmer at man er omringet med flere faktorer som kan stikke kjepper i alle hjulene og snuble alle planen på null komma niks.

De dagene man snur seg og ser tilbake på, og innser man burde skjønt det allerede før frokost at dette var et Mission impossible fra første stund.

Det begynner i det man prøver å smøre knekkebrødet men før smøret er på kniven er babyen i
gang med en gråtekonsert ut av dimensjoner.
Mamma skal bare smøre maten sin…

Ikke aktuelt sier minstemann og kort tid etterpå står man å vipper vippestolen
med en fot mens man smører knekkebrød så raskt man kan.

Frokosten blir inntatt med baby koblet på brystet, kaffe må vente til den blir kald før den drikkes med baby på skuldra.
Så kjenner man at kaffen har renset systemet.

Mamma skal bare på do…

Helst ikke sier mini, og hyler så intenst at man knapt har sammvittighet til å fullføre strålen før man løper tilbake mens man rister henda etter håndvask og plukker opp den lille kroppen.

Så er man effektiv, rugger minsten i søvn mens man svarer på litt mails og skrolle gjennom facebook.
I det det ser ut som mini er godt inn i drømmeland kan man benytte muligheten.

Mamma skal bare ta klesvasken som har hopet seg opp de siste dagene.

 

Lurte deg, sier minstemann om litt og setter igang hylekoret igjen,
Veien hjem fra drømmeland var kort.

Tilbake til rugging,  et raskt sveip med blikket over kjøkkenet forteller meg at jeg henger langt etter på lista mi.

Klokken er jo allerede langt over 12.

Mini har ikke tenkt å sove mer, det er på tide med påfyll.

I det han er koblet godt på og jeg har satt meg godt til rette kjenner jeg at det er flere mager som burde hatt påfyll.
Mamma skulle bare… hatt litt lunsj, men det er uaktuelt sier mini og spiser så lenge han aldri har spist før.

Magen vrenger seg nesten i det jeg får lirket han i melkekoma av puppen og løper bort til brødfjøla.

Jeg har ikke engang dekte første skive med pålegg før jeg hører han begynner å knirke.

Mamma skal bare smøre seg litt lunsj.

Ikke bli for lenge borte, sier mini og knirk går over til klaging.

Jeg klasker to skiver sammen og småløper tilbake til hissigproppen.
Han roer seg heldigvis i det han får komme i armene igjen.

Klar for å være sosial tydeligvis, smiler så det nærmest går rundt og spreller med hele kroppen.
For en liten stund, glemmer jeg alt jeg skulle ha gjort.

Vi prater om alt og ingenting, jeg føler du har en hel verden jeg ikke forstår å fortelle meg om.
Etter en stund gnir du deg godt i øya, på tide med en dupp igjen.

Jeg rugger det på nytt inn i drømmeland, mens jeg prøver å få oversikt.
Klokka fyker unna, og lista har vokst mer enn den har krympet siden i dag tidlig.

Med en fot på rugging, rydder jeg kjøkkenet litt sporadisk, de utroligste ting har en merkelig tendens til å havne her.
En lekebil, en pinne, en legokloss, hodet til en dukke.

Mini i drømmeland. endelig.
Mamma skal bare få klesvasken inn i tørketromlen.

Knirkingen fra vognen begynner før jeg har trådd over dørkarmen.
Hva er det med deg og den lille kroppen din i dag?

Jeg gir opp før jeg har prøvd, snur og går til bake til den kontaktsøkende lille kroppen.
Løfter han opp og tar han tett inntil.

Den lille urolige kroppen roer seg med en gang.

Jeg skjønner, burde skjønt det for lenge siden.

I dag er ikke en dag hvor mamma skal bare.
I dag er en dag hvor mamma skal bare, la alt ligge.

Det ligger der garantert i morgen også.

9 kommentarer
    1. Du er så god på å sette ord på akkurat hvordan det er. Takk for at, og alt, du deler. Det får oss andre til å føle oss mindre alene, når vi har det på akkurat samme måte.

      Du imponerer meg hver dag!

    2. Det finnes sånne dager, og de blir borte. Det kommer raskt nok at de ikke trenger deg. Jeg nyter hver kos og hver gang han skal være med. Nå er gutten 2 år. Vil han sitte på fanget mens mamma er på do, så får han det. Jeg ligger i sengen med han til han sovner. Det er kos på høyt nivå, og en deilig avslutning på dagen for oss begge ❤️

    3. Klart jeg nyter, men må nok også ærlig innrømme at jeg har dager hvor jeg gjerne skulle gjort noe annet også 😉

    4. Hei fine deg, hva med en god bæresele? Det var gull for min del på sånne dager hvor lille trengte mammma og mamma trengte å få gjort litt hjemme. Vinn-vinn! Vi likte veldig godt Tula free to grow.

    5. Jeg føler ikke jeg får gjort alt skikkelig i en bæresele når det er bæring av kasser osv

    6. Skulle akkurat til å tipse om bæresele/sjal. Tenker på når du har sagt tidligere at ungene dåkkers ikke har lange blunder. Har hatt det slik selv med noen (heldigvis ikke alle) av våre barn og da har jeg gitt opp ruging og byssing og heller tatt babyen i sjal/sele så har jeg fått gjort noe ihvertfall. Og når de blir bittelitt større har jeg hatt de i sjal eller sele på ryggen, helt genialt! Da kan man gjøre hva man vil nesten uten at babyen blir forstyrret. Med hjelp av sjal og/eller sele har jeg klart å få babyen til å sove litt lenger enn bare et kvarter av gangen 😅 Men jeg skjønner at du sikkert har prøvd ut omtrent alle merker som finnes på markedet av både seler og sjal. Men kan jo være verdt å prøve å sjale opp på rygg, eller å bruke en sele på rygg. Men kanskje ikke babyen er stor nok til det enda. Husker ikke hvor gammel babyen deres er nå. Sjal kan man jo bruke på rygg fra de er ganske små (ikke elastisk sjal), men er vel kanskje verre med sele. Men dette har du helt sikkert kontroll på 😉 lykke til med avvikling av firma, pakking og flytting 😊

    7. Hei! Litt utenfor innlegget ditt. Jeg ser på tungen til den fine gutten din, har han stramt tungebånd? Jeg fikk en helt ny hverdag med min jente etter at tungebåndet var klipt, hun kunne plutselig ligge alene noen timer. Verdt å sjekke ut 🙂

    8. Ja det har han, dette er faktisk “arr” om jeg kan kalle det det etter ekstremt stramt tungebånd.
      Det er klippet, men strengen foran på tungespissen er der fortsatt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg