Mamma..?

Klokka er halv seks, forsinket middag og en familie med ulvehunger samles endelig rundt middagsbordet.
Alle kommer, uten mas. Det er god stemning
Mamma?
Kan jeg få saft? Mamma?
Jeg sender avgårde saften mens jeg blåser på gaffelen til minstemann.
Mamma? Er det varmt?
Ja, er svaret til mellomstemann mens jeg fortsetter blåse før jeg rekker gaffelen til en sulten liten kar.
Minstemor får en kavring så hun har noe gnage på mens hun ser på oss spise.
mamma?
Jaa?
Er det svømming på torsdag?
Jah det tror jeg.
Han lyser opp og det er klinkende klart at det var svaret han håpet på.
Mamma? Har du laget denne, mamma?
Hun sier det med munnen full, minstemor.
Ja det er det, sier jeg litt fornøyd, jeg har tross alt laget det med “det man haver” ifra skuffer og skap.
Var det godt.
Mamma, det var kjempegodt mamma.
Hun tar en bit til.
Tygger litt.
Mamma?
mhm, jeg har akkurat rukket den første munnfull.
Mamma, er det sant at fantorangen har kledd seg ut mamma?
Fantorangen er et kosedyr, svarer jeg. Og de med fantasi kan late som om kosedyr lever.
mhmmm mamma. Hun er klekkelig enig.
Mamma?
Ja sier jeg og gir eldstefrøken et blikk.
Kan jeg gå til Johanna etterpå mamma?
Klart du kan sier jeg og tar neste munn full.
3 sekund stillehet.
Mannen forsyner seg med andre porsjon.
Jøss alle liker det.
Mamma?
Ja?
Jeg gir minstemann nok en gaffel med mat.
Mamma?
Ja?
Mamma, jeg scora mål i dag jeg mamma.
Han er temmelig stolt, det er det ingen tvil om.
Ååå så gøy da sier jeg og benytter muligheten til å ta en munnfull til.
Mamma? Kan jeg få mere mamma?
Oj, jammen har hun ikke slukt en hel porsjon.
Jeg slenger på en god sleiv til.
Takk mamma sier hun og kaster seg over porsjonen.
Mamma? Kan du sende meg vannet mamma?
Jeg strekker meg over bordet og gir eldstefrøken vannet.
Kan vi gå ut en tur etterpå? Eldstemann spør.
Ingen svarer.
Kan vi gå ut etterpå gjentar han?
Hvem er det du spør egentlig sier søster.
Pappa vel?
 
 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg