Med verden for sine føtter

(kilde headerbilde: https://www.lindywheeler.co.uk/how-the-world-is)

Jeg husker det godt, hvordan det selv føltes.
Jeg må ta et godt magedrag og gå ihvertfal 25 år tilbake i tid.
Uendelig med muligheter og valg.
Sommerfuglene svirret i magen så jeg nesten ikke kunne stå stille.
Og hodet kvernet. Valgene jeg hadde foran meg danset rundt i hodet.
hva skjedde om jeg valgte det, det eller det?

Og det store spørsmålet var jo, hvor lenge ville lykken vare.
Skulle jeg velge den store isen. som mamma alltid sa nei til.
Eller skulle jeg velge den som bare kostet 5 kr og kjøpe mange, uendelig mange.
Og der sitter hun, sju år og tannløs med sommerfugler i magen og valg som danser i hodet.
Tankene som kverner i  hodet over alle mulighetene hun har foran seg.
Kan jeg kjøpe meg noe?
Sier hun mens hun knøvler lappen sammen i hånden.
Klart du kan sier jeg og ser at det nesten brenner i hånden hennes.
Kan kjøpe hva jeg vil sier hun og stråler opp.
Vel, kanskje ikke hva du vil, men noe du har lyst på kanskje svarer jeg med et glimt i øye.
Hun lyser litt opp,
KAN JEG KJØPE HELE VERDEN?
He he nei.
Hun knøvler den opp igjen.
Studerer alle detaljene jeg tar for gitt.
Det er 50 kr altså mamma sier hun og gliser tannløst.

ja det er jeg klar over sier jeg og smiler tilbake.
Tannfeen har vært på besøk.
Vært ekstra gavmild.
Hun har en femtilapp i hånden.
og verden for sine føtter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg