Men får de eget rom da? (litt bilder fra huset)

Overskriften er det mest spurte spørsmålet i vår flytteprosess.

Får barna egne rom da?

Det er klart, vi trenger plass, stor familie som vi er.
Men jeg skal være ærlig og si at det på langt nær har vært et krav at alle skulle få eget soverom.

Vi må ha plass så vi kan puste, røre på oss, leke og leve.
men at alle skal få sove alene er ikke noe jeg har satt på lista.

Vi flytter til et mindre hus, men det er ikke voldsom kvadratmeter forskjell egentlig.
Den største utfordringen blir nok at vi flytter inn i en normalstor stue og et normal stort kjøkken.

Og det er en utfordring når vi svært ofte, er samlet i flokk.

Her vi bor nå har vi et stort rom på 70 kvm som rommer kjøkken og stue i en åpen løsning.
Som gir oss muligheten til å være samlet uten å sitte helt oppå hverandre.

Jeg kan lage mat, noen kan tegne, noen kan leke på gulvet, noen kan se på  TV og enda har vi rom til flere med oss.
I det nye huset, er det mindre plass, men to stuer.
Så får vi se hvor lang tid det tar før det blir naturlig for flokken og dele seg, for det tror jeg at hodet mitt trenger at de gjør iblant.

Det er ikke soverom til alle, huset har fire soverom.

Og planen er at to og to skal dele rom, og minstemann skal sove på vårt til vi flytter inn i huset vi har planer om å bygge.

I perioder hvor det blir krise, enten pga nattevåk, sykdom eller lignende vil kjellerstua være et alternativt krypinn.
Men eget soverom får de altså ikke.

Og vet du hva?
Det er noe kanskje ungene gleder seg mest til.
Det å dele rom.

Både de små, de større og de største.

Vi skrev en liste over hva vi gledet oss til sammen.
Og det å skulle dele rom var en av de første tingene som ble ropt ut.

I dag sover heller ikke alle på eget rom, vi har to som deler.
og hvem er det som gleder seg aller mest til å legge seg her i huset tror du 😉
Jepp, nettopp… de to.

Jeg må innrømme at det forundrer meg litt også, at dette er noe de fleste av oss ser på som en selvfølge.
Vi som er barn av en generasjon som knapt hadde hørt om det å ha eget rom.

Jeg selv delte rom med mine søsken når jeg var hos pappan min, og har utelukkende gode minner fra det.
Selvfølgelig må retten til privatliv, muligheten til at venner kan komme på besøk osv være tilgjengelig.
men det kan da løses på så mange måter.

Vi skal bygge hus, og jeg VET jeg vil ha stort kjøkken, et felles rom som rommer oss alle, og god plass.
Men om jeg skal fylle huset med 8 soverom derimot, det er jeg ikke så sikker på.

 

20 kommentarer
    1. Å dele rom er som å ha overnattingsfest kvar kveld 😀
      Min 9 åring ønska virkelig å dele rom.. Og synes det er litt urettferdig at lillebrødrene som er tvillingar får lov å dele rom, men han må sove aleine :p

    2. Helt enig! Vi får også masse mas om at det er viktig at barna har egnede soverom. Jeg derimot ser ikke poenget, vil heller ha plass til å være sammen og ha besøk. Og ungene spørr etter hverandre om en seng står tom. Hvor trygt og godt er det ikke å ha søsken i nærheten!

    3. Vi har 5 soverom i vårt hus. Våre to gutter deler rom (3 og 5år). Så at de må dele trur jeg går helt fint. Masse lykke til i flyttingen, det her blir bra 🤩😘

    4. Mine to eldste vil dele, så vi har ett ledig sommeren PR i dag. Eller faktisk, 3 😅 PR i dag deler jeg og 1 åringen seng, mens di to eldste sover på samme rom. Og pappan sover hvir han vil litt på ett av di «tomme» rommene, eller inne hos di to eldste 😌 kan se fordelen og gleden med noe eget npr di blir store, men når di er små liker dem best å dele.

      Husker selv som liten når vi flytta inn i nytt hus, da var jeg 10 år, alle vi søsken hadde egne rom. Men jeg tror ikke vi sov på egne rom før vi bli større. Jeg og lillesøster sov alltid sammen enten på hennes eller mitt rom, og så fikk vi besøk av lillebror og noen ganger, det var stas 🥰

      Masse lykke til, gleder oss til å se hvordan dere får det ☺️

    5. Vi har nylig flyttet inn i ny leilighet. Guttene mine delte soverom tidligere, og da de skulle få hvert sitt rom nå, så nektet de. De vil nemlig ikke sove uten hverandre:) de har jo en trygghet i hverandre. Jeg skjønner de godt, jeg liker heller ikke sove alene hvis jeg kan velge.

    6. Oj, reagerer også på at det er det mest spurte spørsmålet😳 De kommer til få det kjempefint sammen❤️

    7. Jeg og søstra mi delte soverom lenge, selv om vi egentlig kunne hatt et hver. Vi brukte det andre til lekerom, men da vi delte oss og fikk et rom hver, gikk alltid den ene inn til den andre likevel. De fleste liker vel å sove sammen med noen, så eget rom er virkelig ikke en nødvendighet 😉

    8. Mine i midten deler rom. Pappa i huset bygde seng til de i skråtaket, for å spare litt plass. For han ene broren er det en veldig stor trygghet å dele rom med lillebror, han sover bedre og sover natten gjennom.

    9. Her har vi “bare” 2 barn og de har delt rom helt frem til nå når de er snart 7 og 9 år (og i tilleg gutt og jente)
      Det har vert perioder hvor de har tullet og holdt hverandre våkne, men for det meste har det bare vert kos!
      Det de gledet seg mest til når påbygget ble ferdig, er å få ha plass til egne leker på sitt rom, men de maste allerede om å få sove hos hverandre etter få uker 🙂
      Så ser ikke problemet i det hele tatt 😘

    10. Hærlegt! Veit du, det er 4år mellom meg og eine broren min, huska godt at vi delte rom til eg har ca 9 og han 13. Huska vi hadde køy seng der han sov oppe, sjølv etter vi fikk nye rom begge to, så valgte vi ofte å sove på samme rom likavel. Det var noko med tryggheten.
      Eg trur at om ungar hadde delt rom i dag, så er det mindre foreldre som hadde fått besøk i senga midt på natta, og dermed fleire utkvilte mammaer og pappaer ❤ hadde eg hatt to tette, så hadde eg bevisst latt dei sove på samme rom om dei hadde villa 😀

    11. Det viktigste er hva barna ønsker, ikke hva de voksene tror barna ønsker!

      Da vi flyttet hit vi bor nå, var gutta mine 3 og 6 år gamle. De hadde bodd på samme rom i det gamle huset. I det nye fikk de hvert sitt.
      Etter et par uker hørte jeg de satt og pratet, så ble jeg ropt etter og så kom spørsmålet : Mamma, kan vi være så snill å få lov å bo på samme rom igjen?
      Min første tanke var “nei, hvorfor det vi har jo endelig nok rom” Men så slo deg meg. Hvorfor ikke?? Det er en sååå liten periode i livet hvor det vil være stas å dele rom. Så 1 time etter spørsmålet var stilt, var rommet til storebror ommøblert og lillebror sine ting flyttet inn.
      For 2 år siden bestemte de seg for at det var på tide med hvert sitt rom. Da var de 13 og 10 år, og hadde behov for litt privatliv. Men de overnatter ofte hos hverandre i helger enda ♡

    12. Her sover alle tre guttene sammen på loftstua, og rommene deres står tomme hver natt 😅 Praktisk legging da 👍

    13. Husker mine to som d er fire år mellom, de delte rom til eldstemann var ti år. De hadde stor glede av d. Da eldstemann ble ti år, og stor nok til å flytte til større rom på loftet savnet lillesøster han leeeeenge. Så ja, dele rom er ikke dumt. Men da de kom i tenårene var de takknemlig for egne rom. Men har man en kjellerstue så løser man jo d med tanke på venner på besøk. Lykke til i ny bolig og på Røros. Klem

    14. Her deler gutta på 9 og 10 rom. De hadde separate rom i en periode, da lillebror flytta ned. Til slutt spurte han om ikke storebror kunne flytte inn til han. For han syntes det var tryggere.

    15. Jeg og min bror delte rom i mange år. Men det ble etterhvert mer upraktisk og ønske om privatliv så jeg satte veldig pris på å få eget rom og ingen av oss hadde behov for å overnatte hos hverandre etter dette men vi var nok nærmere tenårene da. Så selv om jeg ser det praktiske i det ser jeg for meg at på et tidspunkt så blir barn så store at de ønsker separate rom, ihvertfall hvis man deler med det motsatte kjønn. Men alle familier er jo ulike og det beste er jo at man gjør det som passer best for egen familie❤ Og med aldersforskjell kan det jo være at innen de yngste er store nok til å ønske egne rom så har noen av de eldste flyttet ut og dermed har dere aldri brukt for 8 soverom.

    16. Våre 3 på 6, 3 og 2 år deler rom. Vi har 3etasjes rekkehus med 3 soverom, men vi kan dele og lage 2 rom til. Vi spurte eldste om hun vil ha eget rom men hun vil ikke være alene, vil helst sove med søstrene sine. Så da blir det slikt til de ønsker noe annet..

    17. Dele rom er vanlig så går nok fint, kan nok heller bli mer utfordrende nor di blir tenåringer å vil ha privat liv.. men då er jo nye huse på plass he he.. lykke til med flytting ❤

    18. Her har ungene hvert sitt rom, men de gjør ikke annet enn å sove der, så det er absolutt ikke et behov. Når de har venner på besøk, er de ute eller I stuen med oss, de er nesten aldri inne på rommet sitt. Om noen måneder kommer nok de to mellomste til å måtte dele rom, men det gleder de seg til begge to.

      Opplever ellers at det er våre foreldre som er mest opptatt av at ungene må ha hvert sitt rom. Noe som er litt rart, siden deres foreldre igjen sov 8-10 søsken på samme rom da de var små.

    19. Vi bor ikke i det største av hus (150kvm), men vi har 4 soverom. Til tross for at vi bare har to barn (3+5år) sover disse på samme rom nettopp fordi de har så stor glede av å være sammen. Selv delte jeg og min bror rom til vi var 8 og 10, og jeg har mange gode minner fra den tiden 🙂

    20. Her deler de 2 miste soverom. Det er et sant mareritt. Mye tull hver kveld og utrolig upraktisk. Gleder meg til vi får et soverom til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg