Det var en gang et fotoalbum

///annonse

Mamma.. hva er egentlig et fotoalbum?

He he hva er det du sier vennen? Jeg må innrømme jeg ikke helt tror spørsmålet er ekte.
-Hva er et fotoalbum?
Sjuåringen ser på meg, undrene og som et spørsmåltegn.
Spørsmålet ER ekte.
Et fotoalbum vennen, det er på en måte en bok som man puttet bildene i, så man kunne bla i og se på minnene.
Å ja, ifra den tiden i gamledager når dere ikke hadde mobiltelefoner og bare sånne telefoner med krøller (les: ledning).
Jeg innser, jeg har blitt gammel… og med litt ettertanke, kjenner jeg at jeg igrunnen savner disse fotoalbummene.
Som mamma har jeg ikke laget et eneste fotoalbum av bildene jeg har tatt, selv om ønsket har vært der.
men det har bare ikke blitt sånn. Mamman min laget sikkert 100 vis av album og et 10 talls av de har jeg  har gjemt nede på boden i arkivskapet, de ligger helt trygt uansett hva som skulle skje.
Men hva med bildene jeg tar i dag?
Jeg knipser mye bilder, sikker mange fler enn mamma tok når jeg var liten. De små øyeblikkene knipset lett både med digitalt kamera, mobiltelefon og smartklokken min.
Og ikke bare ett bilde av samme øyeblikk, nei gjerne 10 😉

Jeg ELSKER å ta bilder, og elsker også minnene de gir. Vi har en fast tradisjon i vår familie, ja som mannen i huset startet.

Hver julaften morgen har han laget en videosnutt med bilder av året som har gått, denne starter vi med å se. Det gir den store dagen en ekstra glede, ekstra ettertanke og en ekstra god følelse av at vi er heldige som har hverandre.
Mange av de bildene, ja kanskje over 70 % av de, er tatt med mobilene våre.
Hele livet til 7 åringen, 3 åringen og 2 åringen ligger inne på min telefon.
Babybilder, første smil,første grøt, film av første latter, første reise, første ord ja det meste av det første.
collagetelenor

Kjenner deg igjen?

Jeg satt å mimret meg gjennom flere 1000 bilder her om dagen, og kom til å tenke… hva gjør jeg om jeg mister mobilen, om minnekortet fusker eller tar kvelden. Kjenner jeg blir dårlig bare av tanken.

telenor

Blir du?
Har du noen form for backup for bildene du tar med telefon? Noen form for sikkerhet hvis det værst tenkelig skulle skje? Har du et arkivskap for de digitale bildene dine?
Har du hørt om Min Sky Appen fra Telenor?

 
Min Sky er inkludert i alle privat mobilabbonementene fra Telenor.
Du kan faktisk få opptil 75 GB lagringsmengde inkludert  (avhengig av hvilket abbonement du har)
 
Så, er du Telenorkunde er du bare noen få tastetrykk unna å ta i bruk Min Sky appen og få din inkluderte lagringsmengde
Min Sky er trygg og enkel  lagring av alle bilder du tar med telefon og også de du eventuelt har på nettbrett og pc/mac.
 
Tjenesten er veldig brukervennlig og veldig lett å få satt opp.
Er du Telenor mobilkunde i dag kan du sende sms med kodeord Min Sky til 1999
min-sky_435x264_tcm52-230282
 
Det hadde rett og slett vært forferdelig for meg å miste alle bildene jeg har knipset i denne digitale framtiden, og jeg har innsett at det er min oppgave å passe på de, slik min mamma gjorde når hun så pent og pyntelig puttet de inn i de gode flotte gamle fotoalbummene.
 
Hva gjør du i dag for å ta vare på dine digitale minner?

15 kommentarer
    1. Her lastes alle bilder opp i google drive og noe i dropbox. Og derfra ned igjen på to pcer. Føles trygt. Vi lager fotobok for hvert år. Koser meg masse med å lage de. Tidligere lagde jeg ett til hvert barn. Nå lager jeg familiebok fra året og bestiller opp 3 eksemplarer. Ett til hver av jentene og ett eksemplar som jeg skal ha med meg på gamlehjemmet 😉

    2. Jeg overfører alle bildene mine til pc og deretter blir de lastet opp til jottacloud. 🙂 Men jeg fremkaller noen av bildene og putter de i album. Har et eget et av tullas første år. Blir sikkert et for år nr 2 osv. 🙂

    3. Så koselig tradisjon da. Har lenge hatt lyst til det i tankene jeg også, Men det stopper der he he.

    4. Alle mobilbilder lastes fortløpende over på fotoknudsen. De lagres der og jeg laster de ned på data. Med jevne mellomrom brenner jeg ut DVD-plater med all film og bilder, en kopi hos meg og en hos foreldrene mine. Har også en ekstern harddisk jeg legger over på 🙂
      Og i og med at jeg er “bilde-gal” fremkalles mange bilder og settes i album, samt at jeg lager en fotobok for hvert år og for alle spesielle anledninger/ferier 🙂

    5. Med to eksterne disker og dropbox er det lite trolig at jeg mister noe. Men det blir bare liggende der. Noe i digital fotoramme riktignok, men ike alt. Har stadig planer om fotobøker, men det tar litt tid – for det er også problemet ved å ta ti bilder av samme øyeblikk; man må gå gjennom å velge de beste.

    6. Det er når jeg leser slike ting jeg blir utrolig glad over at jeg hele tiden drar på speilreflekskamera som alltid er i veien;-). Bildene blir scrappet i album både til meg og ett eksemplar til prinsessa. scrapper dem gjerne også i gaver og på lerret om jeg har blinkskudd av andre. papirhobby utgjør mye rot men er utrolig gøy å bla gjennom albumene mine;-)

    7. Apple har hatt tjenesten iCloud lenge. Det kan man laste opp informasjom fra iPhonen man ikke tåler å miste, som telefonkatalog og bilder.
      Bare å aktivere iCloud med apple-id’n.
      🙂

    8. Dropbox 🙂 synkroniseres hver gang et bilde blir tatt 🙂 og da er de tilgjengelige på pc, mobil, nettbrett, ja der du har lastet ned 🙂

    9. Vi lager fotobok av siste året til knotten som vi gir i julegave til besteforeldrene (Og beholder selvfølgelig)
      Vi har også laget pekebok med oss foreldrene, søsteren, husdyrene, faddere, besteforeldre, onkler, tanter, nevøer og nieser. Dermed har knotten ansikt til de han ikke møter så ofte. Setter oss ofte ned og blar gjennom denne og så får han se om han husker navnene på alle. 🙂
      Fotobøker anbefales virkelig.

    10. Så flink du er 🙂 Tar også en del bilder med speilrefleksen, men er ikke flink til å få de ut av den digitale verden.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg