Mitt beste tips til fødebagen -det er nesten som magi.

//annonse

Jeg husker godt  hvor usannsynlig desperat jeg var,

Med en baby på noen få uker på brystet satt jeg og slet med å kose meg.
Alle ba meg nyte, og alt jeg gjorde var å
gru meg til neste mating, og når de er så små, så skjer det jammen meg hyppig.
Om du ikke har ammet før, så skal jeg love deg, det er oftere enn du tror.

Gjerne 12 ganger i døgnet, og om du legger på intensesmerter hver gang, er dette en ganske krevende prossess.

lille gule påskekyllingen ammer på barsel.

Hun var midt tredje barn, og jeg var i ferd med å klatre meg over 3. ammekneik.
En kneik jeg tydeligvis må over på hver eneste barn, uansett hvor tett eller spredt de er.

Begge puppene blir såre, i større eller mindre grad.
I de værste tilfellene snakker vi sprekker og åpne sår, i de beste kun ømme og såre.
Å legge henne til var som å få en spiker tredd inn i brystvorten, smertene var så intense at jeg nærmest moste ungen i det hun tok tak. Tårene sprutet hver eneste gang.

Selvfølgelig skal man undersøke, for å amme skal jo helst gå så smertefritt som mulig.
Men her var altså både dietak og teknikk korrekt.

Jeg har hele veien fått høre at om man blir sår er noe galt.
Enten med taket til barnet, måten det ligger på eller lignende.

Min erfaring (og mange andres) tilsier noe annet.

Jeg må gjennom en kneik, det krever sitt for disse skjøre niplene å stadig stå til tjeneste.
De må gjennom en periode med ømhet og sårhet.

Heldigvis finnes det noe som kan lindre en god del, jeg skulle inderlig ønske jeg visste om denne mye før.

Dette har blitt mitt ene musthave i nyfødttiden siden.
Tipset fikk jeg av ei god vennine, og siden har jeg delt det til alle jeg kan.

jeg snakker om

Multi-mam kompresser.

Det er nærmest magi hva de gjør, men kort fortalt,  de heler og leger sårhet på en helt unik måte.

Det er nesten som magi.
Jeg har mange ganger lurt på hva det er som gjør det.
En bio-aktiv gel inne i kompressene både lindrer såre vorter, hindrer bakterier å komme inn og reduserer hevelser.

Gelen er helt naturlig, og må ikke tørkes eller vaskes av for amming, og kompresset setter jeg på igjen med en gang etter ammingen er over.

De lukter ikke, de er enkle i bruk og viktigst av alt, de fungerer.

Denne gangen ventet jeg ikke engang til jeg ble sår, jeg tok de på fra første stund.
Brukte de på barsel selv om jeg ikke hadde opplevd å bli sår.

Og denne gangen, har jeg ikke blitt sår i det heletatt!

Som behandling har jeg brukt kompressene, og jeg har også testet balmen fra samme merke.
Den kan jeg skrive litt mer om senere.

Men skal jeg komme med et tips til hva du bør ha i stellebagen, så er det altså.
Multi-mam kompresser.

16 kommentarer
    1. Jeg brukte albueskjell, når jeg amma begge mine, de virka helt utrolig bra 🙂 men har hørt utrolig mye bra om disse🙂 har ei venninne som hadde sinnsyke sår, der disse reparerte på veldig kort tid🙂

    2. Hvor lenge har du dem på i gangen? Jeg har også fått anbefalt disse nå (er i mitt 3. svangerskap) etter og å ha opplevd samme sårhet med sprekker og intense smerte som du beskriver, med mine to første. Krysser fingre for at det blir bedre med disse😅

    3. Jeg bruker de ikke helt etter instruksjonene, så ta mine bruksvaner med en klype salt. Men jeg har de gjerne på en hel dag om jeg er ille. Og bruker samme kompress så lenge jeg ikke verker osv fra sårene.

      men i følge pakningen skal man/må man ikke bruke de så lenge.

    4. Ja det er det de gjør, de reparere veldig raskt Albueskjell har jeg også prøvd men fikk ikke til da de “gravde” seg inn i brystet.

    5. Åh den er fantastisk!! Den kom på markedet da min første var baby, men da var jeg over kneika så jeg prøvde dem ikke den gangen. Smurte med purelan, uten å føle at det hadde noe effekt. Med nestemann var jeg innom apotek på vei hjem fra sykehuset for å kjøpe skjold (det eneste som fungerte sist, dog et herk å holde på med) og rasket med meg en pakke slike. Hadde ikke trua, men de funker fjell og vi kom oss over kneika uten å bruke skjold og (nesten) uten blod, svette og tårer. Av alt det “geniale” som kan kjøpes for penger når man har baby (og det er jo forstyrrende mye!!) så er dette virkelig noe som er verdt hver en krone! Nå kaster jeg en slik pakke etter alle gravide venninner, for dette kan de ikke gå glipp av 😅

    6. Wow, dette høres jo for godt ut til å være sant! Tusen takk for tipset! Skal definitivt på handlelista før tredjemann ankommer, sår og smertehelvete vet jeg alt om :s

    7. Hei. De er geniale disse. Når jeg fikk mitt 3 barn så fikk jeg og anbefalt Mepilex ammeplaster i skum materiale! På meg fungerte det meget godt. De kan stå på hele tiden. Byttes ved behov. Jeg har vært meget fornøyd med de. Likegodt eller bedre syns jeg. Å jeg e super fornøyd med begge typene.

      Jeg digger deg og familien din. Så gøy å se på alt dere gjør! Tipp topp tommel opp! Mvh Jannicke

    8. De funka ikke for meg. Lindrer ja, men grodde ikke fortere. Leit at man skal bombarderes med så mye reklame for alle superprodukter man «MÅ ha» som nybakt mor. Har ymse skjold og trakter og ulike kremer og kompresser og you name it. Med begge barna har jeg blitt så sår at jeg måtte gi opp hele amminga, uten at hverken multimam eller noe hjalp annet enn å la sårene gro i fred <3 Like vondt og like trist og like dyrt hver gang.

    9. Så leit å høre ❤️ Jeg sier ikke man «må ha» noe. Men dette er en oppriktig anbefaling fra meg, og som du ser på kommentarene så er det mange andre også med samme erfaring. Men amming er ikke lett, mange koder å knekke, og til tross for tilsynelatende magiske kompresser så går ikke alltid ammingen likevell. Jeg måtte også rulle inn puppen med nr 6, vi klarte aldri ammingen.

    10. Dette tipset skal jeg ta med meg 🙂👍. Kan jeg få spørre om noe 😉? Hvis dere skulle skulle få en jente til, hva hadde navnet blitt? (vet at dere ikke skal ha flere). Jeg har 5 av deres navn på min toppliste, 😉🙂

    11. Jeg blir så lettet av å lese at flere har samme erfaring som meg! Du kan bli sår uansett om ammeteknikken er perfekt! Jeg fikk ikke til å amme førstemann på grunn av såre brystvorter. Alle sa til meg at da var noe galt med måten jeg ammet på! Jeg gav opp! Med andremann insisterte jeg på at jordmødrene på sykehuset skulle observere meg og hjelpe til med hver amming. Ble sår uansett! Spurte til slutt en av jordmødrene om man kan bli sår selv om alt blir gjort riktig av både mor og baby. “Jo….det kan skje, ja!”
      Det var disse kompressene og Brulidine krem som hjalp meg komme over sårheten og plutselig gjorde det ikke vondt lenger! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg