Morgenstund – fra en toårings perspektiv.

Å der var du, endelig kom du.
Trodde denne babycallen skulle gjøre at du hørte meg? Tror du bør ta en ekstra titt på den for her har jeg ropt en halvtime, MINST.

Å kjære mamma, er du syk? Du ser nemlig ikke helt frisk ut der du står.
Er du det dere kaller trøtt og sliten?

2014-02-25 05

Kom hit å plukk meg opp så skal jeg gi deg en god klem, vi to skal jo være sammen i hele dag, hele tiden, aldri skilles, ikke engang når du skal på do.

Jeg elsker at du bærer meg opp trappen, du er fortsatt varm ifra dyna di og da er du ekstra god å kose på.

Men kos ender ofte i kaos, og turen opp trappen ender alltid inn på badet, det stedet jeg absolutt ikke vil.
Jeg prøver å gjøre det klart og tydelig hver eneste morgen, alikvell drar du meg inn på det hersens rommet.

Mitt ønske om sette oss rett i sofaen er så sterkt at jeg helt mister interessen for å bruke ord og fornuftig handling. Da skriker, sparker og vrir jeg meg, bare for at du virkelig skal forstå hva jeg mener.
Du sier det er du som bestemmer, jeg har planer om å bruke en god stund til for å sjekke om det virkelig er slik. For en ting kan jeg fortelle deg, å gå fra en god varm kos, til et kaldt stellebord og kald rompe er INGEN god start på dagen.

Men du er dreven, skiftet går raskt og vips er vi ute av rommet og på vei inn til sofaen for herlig morgenkos og barnetv.

Vi har en hel dag foran oss vi mamma, en hel verden å utforske.
Jeg er klar som bare jeg kan være.

Men hva sitter du der for, opp med øya nå mamma, jeg er sulten.

Jeg foretrekker skive, med leverpostei, slik jeg alltid vil ha den.
Men for all del, del den ikke opp mer enn to biter, og gjør det ihvertfall ikke før du har spurt.
Jeg må ALLTID bekrefte, del ikke opp skiven før jeg har sagt det er ok.

Og husk, to biter, fire er krise.

Og ta for all del riktig drikkekopp, når jeg sier lilla så mener jeg den rosa.
Det burde du ha lært til nå.

Ekstra fest blir det, om jeg får sitte i sofaen å spise frokosten.
Spesielt om Lille Jack surfer innom skjermen i samme stund.

Da sitter jeg rolig, iallefall mens introen er. Den sangen er jo fengende.
Joggi Joggi Joggi, bo bo biii SYNG da mamma! SYNG!

Resten av episoden må jeg sjekke om Jack er like søt mens jeg ligger på magen, på ryggen, står på hode og er en tur på gulvet. Aller helst skal du se meg i hver eneste posisjon, se på meg da mamma, se på meg nå.
Se nå, nå er jeg  langt unna TVen og så næææærme TVen jeg klarer.

Visste du forresten at man kan pynte tv med fingeravtrykk? Det er ganske lett skal jeg si deg. Ofte blir merkene borte og, men da er jeg raskt ute med å pynte på nytt.

Når jeg oppdager at det er leverpostei på den siste biten, slik som jeg bestilte, blir jeg virkelig skuffet.
Du burde jo vist at jeg vil ha variasjon og at magen også har lyst på en brunost bit.

Dagen er knapt i gang mamma, og vi har allerede fått masse tid sammen.

I dag skal vi bygge tårn og rive de ned igjen, vi skal tegne, leke med plastelina, gå en tur, synge, danse, klappe og le.

Jeg skal se på deg gå på dusje og fotfølge deg rundt for å vise min kjærlighet til deg.
Ja kanskje jeg til og med skal ta med storebror så kan vi se på deg gå på do.

bathroombreak

 

I dag skal jeg sørge for at du ALDRI føler deg alene, ja, for vi er da bestevenner, er vi ikke?

Kom da mamma, så skal vi leke!

tegnematilde

 

18 kommentarer
    1. Haha, dette var treffende 🙂
      Fikk litt dårlig samvittighet for det første bleieskiftet, men kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg får dårlig samvittighet av alternativet også.

    2. Ha ha ja det første bleieskiftet har jeg forståelse for..i etterkant, men mens jeg står der trøtt og sur.. da..DA er jeg bestemt da 😉

    3. Digger innleggene dine, småler her for meg selv, kjenner igjen alt fra første stell til dobesøk og fotfølging overalt hehe 🙂
      Men ville nå ikke bytta det ut mot noe, selv om jeg innimellom skulle gitt mye for 15 min ekstra søvn på morran 😉

    4. Åh *kremt* ! Nå følte jeg meg litt dårlig med meg selv, haha! Jeg lar lillemannen løpe rett til stua for sofakos jeg, for da blir første bleieskift 7 minutter senere når velger det selv så mye behageligere for oss begge. Han finner SÅ kjapt ut at våt bleie er såpass ubehagelig at den vil han ha av. Jeg burde sikkert wrestle han inn på badet å ta den med en gang though :/

    5. Nei det skal du virkelig ikke kjenne på 🙂

      men her er det tre som skal gjøres klar for en dag og da må man starte et sted og få ting gjort 😉
      I tillegg er ofte bleien hennes så full at den MÅ skiftes for å ikke få lekasje i sofaen.

    6. Utrolig godt skrevet. Kjenner meg godt igjen her. Spesielt når introen til Jack og sjørøverne og ikke minst mikkes klubbhus. Da står lillemann og hopper, men så fort server over er det rett bort til kommoden og rive ut alt av klær.

      Så har vi dobesøket da. Der for verken mor eller far sittebi fred. Her må det ryddes hver gang vi har hatt besøk.

      Mvh mamma_til_putte

    7. Hahha.. kjenner meg igjen i det meste ?? På morningen det en som ligger strekk ut på baderomsgulvet til mamma kommer å kler på (min sekk med poteter)?? å hvis han av å til på fredager får spise i sofaen (fordi mamma uansett må støvsuge den dagen) er det en kjempe dag? (Helt til vi skal gå i bhg) ??men det å få kommando på at jeg må synge alle introene til de ulike programmene er ikke alltid like kjekt tiiidlig på morgenen, men hva gjør man ikke for de koselige morningene ?

    8. Tusen takk for eitt kjempe herlig innlegg!! Sitt og humrer for meg sjølv og, kjenner meg godt igjen 🙂 I ein hektisk kvardag kan det hjelpe å sjå ting litt frå borna sitt perspektiv av og til

    9. Haha for en god start på dagen ?? digger måten du skriver på og du tørr skrive ting som det er. Å jeg husker det så godt!!! Nå er vesla 4,5 år og mye er likt utenom bleieskift og noe ting er forandra men mye likt ?

    10. “Ja kanskje jeg til og med skal ta med storebror så kan vi se på deg gå på do”
      Jeg ler meg skakk ????? Akkuratt sånm deg er her.?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg