Nå er det faktisk nok!

 

“Du vet det finnes senger til babyer også?”

“Du trenger ikke amme hele tiden?”

“Han har på seg alt for lite klær”

” Du bærer han helt feil”

“3 uker og sitter allerede i vippestol!!?”

“ikke rart dine unger ikke sover, du har han jo oppå deg hele tiden, snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste”

” synes du burde beskytte han litt bedre fra sine søsken, tenk om de er smittsomme”

“burde du ikke amme mere?”

 

Og den aller beste tilslutt:

“Du må trille oftere, stakkars ungen får jo aldri luft, og du har forresten godt av å røre deg du og”

 

Han er tre små uker, og dette er et fåtall av meninger og kritikk jeg har fått hittil siden han ble født.

Meninger og råd som kommer flygende uten at jeg har etterspurt eller ønsket.
Fra mennesker som har gjort seg opp en mening om hva jeg gjør rett eller galt, basert på 10 min av min 24 timers hverdag.

Og nå, er det nok.

Helt ærlig så vet orker jeg ikke mer, og kan virkelig ikke fatte og begripe at vi mødre enda ikke har innsett at dette, disse kritiserende rådene absolutt ikke gjør noe godt, noe sted. På mange måter får jeg lyst til å svare, lysten til å trykke blokker dukker opp og ikke minst en indre lyst til å rive av meg håret dukker også opp. Men jeg vet, at mest sannsynlig vil ingen av disse hjelpe eller bidra til at disse mødrene i politiuniform velger å bite i det sure eple istede for å spy eder og galle utover en sliten nybakt mor.

Hva skal til for at vi skal klare å stole på at andre mødre klarer å ta vare på sine barn minst like godt som vi tar vare på våre egne? Når skal vi klare å ha troen på at andre mødre gjør så godt de kan, akkurat slik som oss selv?

Hva skal til for at vi skal se, klart og tydelig, at det vi tenker er feil eller ikke bra nok, kanskje er helt innafor for den andre?

Det finnes ingen fasit!

Jeg har seks temmelig godt oppdratte barn, med empati, medfølese og respekt for andre mennesker.
Verdier som er viktig for oss, og som vi setter høyt. I tillegg er det trygghet, både i seg selv og menneskene rundt,
nærhet og omsorg som er viktig for oss. Og jeg vet ikke med deg, men jeg føler meg temmelig trygg på at jeg skal klare å ta hånd om den vesle karen som vi er beriket med nå.

Selv om jeg kanskje bærer litt feil en gang i blant, eller lar han sitte i vippestol, eller sove på brystet,
eller amme for ofte (eller for lite)

Mammapolitiet har nok alltid eksistert, men som småbarnsmor på 12.året føler jeg at det har eskalert. Internett og sosiale medier har gjort det for enkelt å slenge ut irriterende, sårende og unødvendige kommentarer. Og de eksisterer selvfølgelig i aller høyeste grad i den virkelige verden også, men terskelen er helt tydelige høyere på å gi en kommentar fra munnen og ikke tastaturet.

Nå er det min tid, til å gi dere et godt råd, selv om dere ikke har spurt.

Stopp!
Ta deg tid til å tenke deg om før du deler det du har på hjerte.
Vil det hjelpe meg, eller deg?

Vil det gjøre meg godt?

Det holder nå, det kommer lite godt ut av det, selv om det kanskje er godt ment fra din side.
La meg ha han sovende på bryste, amme så ofte vi føler det trengs og ikke minst trille når vi tenker vi har lyst.

På forhånd takk fra en sliten, sårbar nybakt mamma.

 

97 kommentarer
    1. Heia deg!!! Heia at du sier fra! Du ha 7!!! Barn. Du vet best om deg og dine. Bær, amme, kose, sove, trille, som du kjenner er rett for akkurat deg og dine

      Sånn. Det var mitt tastaturråd. Som du ikke ba om men Fikk likevel.

    2. ATT DET GÅR ANNT!!!

      Noen skulle virkelig hatt skriveforbud på nett.

      syns du gjør en fantastisk jobb med det LILLE vi ser av din hværdag. <3
      stå på og IKKE ta disse sure negative meldingene til deg. tenk heller på det flertalle som heier på deg.

    3. De som ikke liker det de ser kan bare unfollow og ferdig med det. Ferdig snakka liksom. Heia deg! Du vet hva dere trenger ❤️

    4. Blir helt oppgitt over hva folk får seg til å si. Hvis alle kunne passet på seg selv…😊

    5. Jeg sier bare hallelujah 🙌🏻🙌🏻 Du gjør en fantastisk jobb og jeg beundrer deg virkelig som har ikke mindre enn 7 barn 🥵❤️ Vil tro at du er mer en kapabel til å ta hånd om lille på den måten han trenger ❤️ Og vit at vi er flere son heier på deg enn
      de med et ønske om å kritisere ☺️

    6. Jeg angrer på at jeg ikke lot sønnen min sove mer på brystet mitt og han gjorde det mye altså 🙂

    7. Ja ja det måtte komme denne gangen også. Kan man ikke la mammaer få lovt til å være en mamma slik hver enkelt av oss ønsker. Ikke drive å hakke på hverandre. Ikke rart det er mange store barn som slenger med leppa når man bor sammen med en mamma som skriver /sier så stygge ting til en mamma man ikke kjenner….. stå på Nina. Du vet best hva som funker for dere..❤

    8. Må bare si at er det noen som absolutt har erfaring med barn, så må det vel være du?

      Kjære mammapoliti, smil til verden,bry deg litt mindre om de små ting og fokuser heller på de viktige,store tingene.

      Ønsker deg og alle dine 8(gubbe inkludert) ei riktig god helg.🙂

    9. Bra Nina ❤️

      Er det mulig? Hvorfor kan ikke vi mammaer bare støtte og heie på hverandre!
      Vi trenger IKKE mammapolitiet!

      Generell regel: Bare gi råd hvis du blir spurt om det, ellers ALDRI!

    10. Ja ja det måtte komme denne gangen også. Kan man ikke la mammaer få lovt til å være en mamma slik hver enkelt av oss ønsker. Ikke drive å hakke på hverandre. Ikke rart det er mange store barn som slenger med leppa når man bor sammen med en mamma som skriver /sier så stygge ting til en mamma man ikke kjenner….. stå på Nina. Du vet best hva som funker for dere..❤

    11. Synes du er en fantstisk mamma ❤ Ser opp til deg, å gleder meg til å se storyen din hver dag! 😊 For en fantastisk fin familie dere er! 🥰
      Heier på deg, Nina 😊

    12. At det går an, blir rett og slett oppgitt av enkelte folk og deres meninger og synspunkt til å kritissere andre. Og i tillegg ser di bare en brøkdel av deres hverdag!!

      Nei stå på du Nina, gjør akkurat det som passer best for dere i deres situasjon💖 heier på deg, du gjør en fantastisk jobb💪💕

    13. Du er en utrolig flott mamma , har utrolig flotte og nydelige barn. Alle som en 🥰Kos deg masse , nyt tiden , gjør det som er best for dere 😊Du er et flott forbilde 👍Klem fra tobarnsmamma .

    14. Herreminhatt! Kva folk seier og kommenterer! Dei burde heller la vere å skrive noko i det heile tatt.
      Du er en god mor og gjer det som er best for din baby og dine barn! Første månadene med mi minste så sov ho på brystet mitt og vi kosa oss og slappa av og amma heile tida(følte sånn). Nyt barseltida og ignorer alle kommentarer som desse i starten av innlegget ditt! Stå på! Digger deg😊

    15. Klarer ikke å se at hverken du eller din mann gjør noe galt!
      Gjør det som føles best for dere, for det har jo tydeligvis funket veldig bra så langt🤗
      Og du gjør rett i å si fra, når noen tråkker over streken👍
      Dette er jo tross alt sistemann, så skal man liksom ikke få nyte det i det lengste?
      Nei vettu hva!
      Kos dere max (tross flytte/pakke/ryddekaos)med lillegutt og resten av flokken💕

    16. Det som er så dumt at for du 2 barn mere en det vanlige 1 eller 2 så starter det med kritikk og masse dritt for at du liksom har mistet kontroll men vet du hva Nina dritt i hva alle sier lev på den måten du gjør til vanlig du er en super flink mamma hadde jeg fått sjansen så hadde jeg også fått 9 barn det er så godt å ha fult hus det er bare glede . Misuner deg masse kor fint du har det og så flink du er ster tøff og kul mamma ikke verd å ødelege dagen. Din med det andre sier . Blokker dem ikke verd å ha dem masse lykke videre du har det bra søta masse gode klemer til deg og lille ❤️💙❤️❤️❤️❤️❤️💐💐

    17. Heier på deg🤗 nydelig gutt og heldig som har en mamma som gjør så godt hun kan, får nærhet og trygghet. Jeg er så glad du har mange barn fra før og føler deg trygg i rollen din i motsetning til mange andre som har fått førstemann. Vi burde heie hverandre frem og ikke komme med pekefingeren. Stol på deg selv, og masse lykke til.

    18. Vetje om eg skal le eller grine… dette er ditt 7 barn, jeg tur du vet en ting å to om hvordan d er ha baby he he… å hold å kos å amme så.mye du ønsker ❤ siste baby d skal nytes masse… å for di så mener alle barn trenge lik omsorg å oppfølging kan ille fått mange selv.. alle mine e helt ulike me ulike behov… Nei noen mener nok barn sko kommet på løpebond fra fabrikk spøtt like…

      Perfelt alle dåkkas barn så null tvil om god jobb stå på

    19. Du er helt fantastisk❤ er selv tre barnsmor og mormor til tre, helt utrolig å følge deg ❤ heier på deg👍👍

    20. Pardon my French: men DRIT i de da! De som kommer med slike utsagn, har tydeligvis ikke peiling på hva de snakker om. Nyfødte, bittesmå, ferske, uforsvarlige babyer, og småbarn, og BARN GENERELT har behov for mye nærhet og trygghet msn trenger ikke være rakettforsker for å skjønne dette. Babyer spesielt.. herregud.. de er nettopp brått skutt ut av en god, mørk, varm og trygg hule hvor de ikke trenger å si fra når de e sulte, for maten den kommer seglende likevel den! Og ikke trenger de ha på seg klær, og ja vil de ha kos, så kommer de jammen ikke nærmere mamma enn når de er i magen! Og ut kommer de, til kulde eller varme, steder som kanskje klør? Stoooore åpne steder hvor det befinner seg mange rare lyder, både høye og lave.. men oppi ALT dette, så er det mamma (og pappa) som er det eneste de kjenner til.. som er trygg og god, lukter fantastisk uansett hvordan hun føler seg selv, og kan ikke sammenlignes med noe annet! Skal man da berøve disse små herlige for disse tingene, bare fordi det finnes senger til babyer? …nei..fy skam… FY SKAM DERE! ( man blir litt småhissig i trønderhjertet 😅)

      Nina: jeg synes dere gjør en fabelaktig jobb, både med store og små. Det er lite jeg kan vite utifra det jeg ser fra dag til dag, men det jeg ser, DET SER JEG, og det er sånt som bare kan beskrives som unconditional love.

      Mammapolitiet kan bare ta seg en bolle. Slik jeg det, gjelder denne regelen for dere i mammapolitiet(på ækte trøndersk): vess du itj har nå årntli å komma med, så kanj du bare snip gjænn silda di!

      Hilsen mamma til 1 på 4 år som fremdeles trenger mye kos, nærhet, trygghet og søvn i mammas seng hvor han kan ligge så tett inntil som han bare får til når han ønsker det😊 å det skal han jammen få så lenge han trenger det!

    21. Når jeg ser deg og dine, så tenker jeg at fy søren for en fantastisk flokk dere har! Jeg blir så imponert over alt dere får til, og av det lille man ser av dere og barna er det bare trygghet, glede, ro. Jeg ser en supermamma som elsker barna sine og vil de kun det beste. Blir lei meg av at folk i det heletatt tenker alle de kommentarene du har fått, men noen er jo bare opptatt av å spre kritikk for å selv føle seg bedre.

      Den lille nye er superheldig som får sove på mamma, amme ofte og bli bært! Husker selv jeg tenkte at folk måtte bare si hva de vil om at barn blir bortskjemte av bæring, kroppskontakt og samsoving, for jeg har enda til gode å se en femtenåring som bare vil bli bært eller sove i foreldra sin seng 😉

    22. Jeg blir helt sjokkert over hva andre folk får seg til å si og mene. Jeg har aldri blitt mer imponert over noen som over dere, respekt!

    23. Man skulle jo tro de kjente babyen din bedre enn deg! Du kjenner barnet ditt og ditt liv og du tar de beslutningene du mener er best for dere💛

    24. Sånne folk er grunnen til at det finnes mobbing her i verden, trist! Du er helt fantastisk og verdens beste mamma til dine barn. En stor god klem sende til deg

    25. Du skrive so godt! synst du e kjempetøff so dele kvardagen dokka so virkelig og ekte på godt og vondt. Det må vere sårt å bli kritisert for å gjere feil med dei kjæraste du he. Du veit best for dine, heia på dej og den nydelige familia di💛

    26. Så bra du tar det opp! “Hvis du ikke har noe hyggelig å si, så trenger du ikke å si noe” lærer vi barna. Mange voksne som ikke har fått med seg den🙈
      Jeg tenker alltid at du har 7 barn, er det noen som vet hva man driver med så er det du! 😅 Heia deg!!

    27. Herlighet. Jeg forstår ikke at folk kan oppføre seg på den måten. Jeg ser en mamma som setter barna sine foran alt. Som leser hvert enkelt barns behov (all ære til deg med sju nydelige ulike individ). Som
      klarer å roe ned etter fødsel og bare være nær. Jeg leste en gang at babyene også trenger så mye nærhet i starten nettopp fordi mammaen da blir «tvunget» til å ligge/sitte rolig. For det trenger mammaen! Jeg håper du vet at du er et forbilde for flesteparten av oss! Du gjør en sabla god jobb, Nina! Troll vil alltid finnes, og dessverre er det de som oftest har et behov for å kommentere også. Når disse kommentarene går litt ekstra inn på deg, så legg fra deg skjermen og se på gjengen rundt deg. Da tror jeg du ser det de fleste av oss ser<3
      Mammaklem

    28. Du skrive so godt! synst du e kjempetøff so dele kvardagen dokka so virkelig og ekte på godt og vondt. Det må vere sårt å bli kritisert for å gjere feil med dei kjæraste du he. Du veit best for dine, heia på dej og den nydelige familia di💛

    29. Så bra du tar det opp! “Hvis du ikke har noe hyggelig å si, så trenger du ikke å si noe” lærer vi barna. Mange voksne som ikke har fått med seg den🙈
      Jeg tenker alltid at du har 7 barn, er det noen som vet hva man driver med så er det du! 😅 Heia deg!!

    30. Kjære sårbare nybakte mor , mammapoliti vil alltid være der…..desverre 😳. Men som du sier: nok er nok!!! Kos deg med den lille, ignorer bedrevitere som ikke kjenner verken deg eller den lille og deres hverdag. Ja det sårer og heldigvis så lærer man etterhvert å la det prelle av. Kos deg og kos deg masse, gjør det som er riktig for dere. Ingen familier er like og man vel kanskje si at heldigvis for det😉 Det er bare du som vet hva dere trenger så stol på hjertet og magefølsen❤️ Dessuten har du jo barn fra før så du har den erfaringen du trenger. Lykke til 😉du vet best, husk alltid det ❤️

    31. Hei
      Jeg har ikke fulgt dere så lenge , men nå må jeg innom hver dag på snapchat og blogg. Storkoser meg. Selv har jeg tre tenåringsbarn og savner av og til babytiden . Vet tiden går så altfor fort. Nyt amming, en baby som sover på brystet eller armkroken. Nettroll finnes overalt og la ikke de ødelegge dagene dine. Godt du sier ifra . Fortsett å dele og skrive. Imponert over hva du /dere får til.

    32. Men i all verden? Er folk gått helt av skaftet i disse coronatider? Og la sitt eget dårlige humør gå ut over andre. Sitte bak skjermen og lete etter noe å kritisere blir bare for dumt.
      Altså, det er ikke ditt første barn, langt der i fra, men mitt inntrykk er faktisk at det er de som har ett barn som kan mest og vet best. Både hvordan en baby skal stelles, mates og hvor og når den skal sove.

      Jeg sier bare; heia deg, heia dere. La søsken delta, kose og nyte, babyen er ikke av glass, som jordmoren sa til meg da jeg skulle dra hjem med nummer to og var litt bekymret.

      Ikke bry deg om sånne kommentarer (selv om det nok ikke er så lett, vi mennesker er sånn at vi tar til oss den ene negavtive blant de hundre positive), da gir du bare trollene den oppmerksomheten de suger etter, men ikke fortjener.

      Dere er de beste foreldrene for den lille, han har de fineste og beste storesøsken han kan få.

      Nemlig.

      Koronaklem blåses😘

    33. DU er bra nok som du er, og mer enn det. DU vet og kjenner barnet DITT best. DU gjør en fantastisk jobb. Stol på deg selv og ikke la andre uvitende noen gang så tvil på at du gjør feil. For du er god nok som du er. Jeg heier på deg!

    34. Rotter, er det eg kallar slike menneske! Dei kjem seg inn i alle hølrom… Det er berre å blokkera i veg! Nyt den nydelige guten din og dei andre vakre. Du veit best. Takk for at me får følja deg ❤️

    35. Blir glad når jeg ser at du har tid til sovende baby på deg! Det er jo det beste med den første tiden 💗💗

    36. Kommenterer aldri men, Herre min hatt! Tenker at en 7 barns mor vet mer om babyer enn de aller fleste… vi andre bør nok bare holde munn….

    37. Ja det der er ikke lett. Jeg er selv en 4 barns mor og er helt forferdelig at vi skal drive å tro at vi er bedre enn andre. Syntes du er fantastisk akkurat som du er. Vi alle gjør ting på vår måte og det må vi jo få lov til. Nyt tiden med siste mann. Heier på dere og tiden i vente. Masse lykke til med flytting og evetyre videre. 💖💖

    38. Blokker de som gir negativ energi,og hurra for deg og dere (er en annen nybakt mamma som også har gitt beskjed på instagram)som sier ifra til de som ikke vet å lukke munnen sin og kommer med meninger ingen har spurt om. Jeg heier på deg å flokken din❤

    39. Jeg lurer på hvem alle disse folkene er som mener at de har ekspertisen til å belære alle andre. Jeg lurer også på hva de tror at de oppnår med det? Evig takknemlighet? Beundring for deres kunnskap? Godt at du sier ifra Nina! Det finnes en grense for hvor mye en til slutt skal finne seg i! Gjør det som er rett for dere, og vær stolt av det….jeg heier på dere ❤️👏🏻

    40. Er det mulig? Det er vel du som kjenner babyen din best?! Er verden blitt slik at vi har lov til å blande oss i hva andre gjør? Gjør AKKURAT det som du og babyen din trenger du. Du er en fantastisk mamma og et stort forbilde!

    41. Er litt i sjokk nå at noen kan finne på å skrive noe sånt til en erfaren «nybakt» mamma som viser bare verden at hun koser seg og nyter barseltiden og vet kanskje at dette er den siste «runde» med babytid. Tror egentlig det er mennesker som selv sliter med noe som slenger ut sånne kommentarer. Litt synt på dem. Men blås i dem og nyyyt tiden☺️ ❤️

    42. Jeg har en på 12 uker , jeg burde også amme mer, gått mere på tur. Og hvert fall ikke latt han ligge i vippestol , å han burde hvertfall ikke fått være i nærheten av sine søsken , helst ikke pappaen heller. Jeg burde sikkert brukt en annen type flasker eller aller helst ikke flasker i det hele tatt . Og smukk , herlighet , jeg må jo være på bærtur …
      Oppi det hele så burde jeg sikkert ikke hatt
      Drit i nett trollene . De har det sikkert ikke så bra med seg selv 😉

    43. Hva er det med folk🤔🤔eier ikke folkeskikk!! Heier på deg og syntes du er fantastisk 👍👍😊

    44. «Du må trille oftere, stakkars ungen får jo aldri luft, og du har forresten godt av å røre deg du og”
      Den kommentaren får jeg også slengt i trynet hele tiden. ja vi har godt av frisk luft og ja det er bra for kroppen å røre på seg men.. tenk om jeg ikke har lyst? Tenk om jeg bare vil ligge i sengen og på gulvet en hel dag uten å gjøre noe annet enn å daffe rundt i pysjen med svette armhuler, småfettete hår, skitne klær som egentlig burde ha vært en runde i vaskemaskinen, rester av mascara under øynene og et ansikt som egentlig hadde trengt en dukkert i en håndflate fyllt med vann.. det skader ikke noen! Et barn har ikke vondt av å være inne en dag og to eller mer så lenge det har det bra🤷🏻‍♀️
      Jeg er oppriktig så lei av denne kommentaren og klikker hver gang noen nevner det. Jeg klarer ikke å styre meg. Ingen fortjener å være usikker på seg selv i foreldrerollen på grunn av den kommentaren😰 jeg håper det en dag vil ta slutt.

    45. Heier på deg. Misunner deg med alt du får til og ikke minst dere har 7 barn.
      Syns dere er tøffe. Stå på og ikke bry deg om hva andre sier.

    46. Jeg kan ikke fatte hva som får folk til å spy ut sånn drit!😡 de kan ikke ha det godt med seg selv… Har fulgt deg i mange år nå, og du imponerer meg stadig❤ det er en fryd å følge deg og din herlige familie! Når jeg som tobarnsmor er sliten og lei, gir du meg ekstra motivasjon, eller får meg til å føle at det er greit å ikke alltid strekke til😊 takk for at du deler så mye ekte. Og jeg må si jeg er litt misunnelig på babykosen, det er såå koselig å se han på brystet eller ved brystet, og imponerende at du rekker å ha en baby “klistret” på deg når du har så mange som gjerne vil ha en bit av deg. Nyt denne dyrebare tida alt du kan, og hev deg over mammapolitiet!😄❤

    47. I alle dager… Jeg har ikke fulgt deg så mange mnd på sosiale medier. Men du er jo helt rå!! Både på bloggen og det å være mamma! Jeg har en sønn på straks 3 år, og vet hvordan du har det.. Ikke morro med sånne kommentarer fra “mamma politi”
      Lille gullet ditt er jo perfekt, jeg syns ikke du gjør noe feil. Han virker jo så fornøyd.
      Heia deg!!!!

    48. Fy f… Kan ikke tenke meg hvordan det er å få slik dritt slengt etter seg fra folk!! Kjenner jeg blir forbanna på dine vegner, folk må skjerpe seg. Mødre vet det beste for sitt barn!!! Håper ingen er frekke nok til å komme med slike kommentarer til meg for da blir det månelyst. Skjønner ikke hva slags mennesker som får spydd ut slikt til mødre, spesielt ikke de som nettopp har gått igjennom en fødsel.

    49. Jeg kan ikke fatte hva som får folk til å spy ut sånn drit!😡 de kan ikke ha det godt med seg selv… Har fulgt deg i mange år nå, og du imponerer meg stadig❤ det er en fryd å følge deg og din herlige familie! Når jeg som tobarnsmor er sliten og lei, gir du meg ekstra motivasjon, eller får meg til å føle at det er greit å ikke alltid strekke til😊 takk for at du deler så mye ekte. Og jeg må si jeg er litt misunnelig på babykosen, det er såå koselig å se han på brystet eller ved brystet, og imponerende at du rekker å ha en baby “klistret” på deg når du har så mange som gjerne vil ha en bit av deg. Nyt denne dyrebare tida alt du kan, og hev deg over mammapolitiet!😄❤

    50. Sjelden jeg skriver noe men nå fikk jeg lyst til det. Kjenner jeg blir irritert når jeg leser hva folk legger seg opp i. Det må da være opp til hver enkelt person hvordan man vil oppdra sitt barn så lenge det ikke er skadelig. Og jeg kan ikke se at babyen din tar skade av dette, tvert i mot. Tenk på den nærheten og tryggheten han får av at du ammer han ofte eller bærer han. Han er 3 uker gammel og trenger nærhet. Han har vært inni magen din hvor det er trygt og godt i 9 mnd. Klart han skal få ligge å kose seg oppå deg da. Kos deg og nyt at han vil ligge oppå deg. Det vil komme en dag han ikke vil det 😊 og DRIT i alle disse mammapolitiene. Selv om det ikke er alltid så lett.
      Du har nettopp født, du har lov til å være masse inne og kose deg med babyen ( selv om jeg er sikker på at du er ute å triller inni mellom selv om vi ikke får se det)
      Heia deg Nina, ser opp til deg! 👏🏻

    51. Det er helt utrolig at det går Ann! Gutten er jo bare 3uker. Hva forventer folk at man skal gjøre? Løpe rundt med barnevogna så fort han sovner?
      Jeg blir helt dårlig av å lese de kommentarene! Dette er ditt 7 barn, akkurat som du ikke da har litt peiling på hva du holder på med. Blir jo som å fortelle en snekker hvordan han skal snekkre spør du meg.
      Nei Nina drit i disse ufordragelige folka! Stå på og gjør som DU vil. Amme, kose, sove, trygghet og nærhet er viktig i lang tid fremover! Trene til “vognmaraton” kan komme når man selv har lyst, og om man har lyst.
      Det er så koselig å følge med på deg og den fine familien din. Det får meg bare enda mer til å gleder meg til mine to i magen kommer ut og vi blir en gjeng på 5 🙂

    52. Heier på deg nina. Du er topp👌😍 Får et menneske får en gjeng🥰😍🥰😍🥰😍🥰

    53. Når jeg leser at noen kommer med sånne kommentarer, så kan jeg ikke la være å tenke på dette:
      Hvis babyen dems gråter fordi de feks ønsker kos og nærhet, lar de da være å ta dem opp og gi de nettopp dette fordi de faktisk lå på brystet i 1 1/2 time istad, så det får være nok..??
      MÅ det være regler og meninger på alt i denne verden? Kan man ikke bare få gjøre så godt man kan?

      Jeg synes det er veldig fint å følge deg, gjort det lenge og kommer til å fortsette med det. Vi gjør ikke alt likt men flate så mange tips og inspo jeg har fått av deg også!!

    54. Helt ærlig så kan jeg ikke fatte og begripe hva som feiler folk. Greit nok å mene både det ene og det andre, men at det er så sinnsykt vrient å klappe igjen brødhølet kan jeg ikke skjønne. Heier på deg uansett 🙌🙌 Du er FABULOUS 👏💪🤩🤩

    55. Sikkert bare misunnelige ikke noe å bry seg om tror nok du har nok erfaring etter 7 barn 😉♥️

    56. Husker da jeg fikk mitt tredje barn, hadde to store fra før, da min svigermor prøvde å komme med råd, da sa svigerfar, slapp av, dette er tredje barnet, et mer en hva du har,
      Tror hun vet hva hun gjør. Stå på å drit i hva andre sier og mener

    57. Rart med det der som skjer med en del kvinner når vi blir mødre. Denne ustoppelige trangen til å gi råd eller kritikk tilslørt som godt mente råd. Jeg har to barn som begge fra første natt har vist svært forskjellig personlighet. Vanskelige fødsler hvor den siste like gjerne kunne endt med et barn for lite gjorde kanskje at jeg fremdeles syns det er helt innafor å alltid sove i overfylt seng. Hun er 3 og har på det lengste sovet i egen seng til klokka 02. De første 6 månedene sov hun stort sett oppå meg og gjerne med godt tak rundt en pupp. Den eldste er 6. Og hvis jeg skal si at jeg skulle gjort noe annerledes så er det at jeg skulle snust inn enda mer babylukt fra den eldste, ikke hørt på alle andres meninger om samsoving, gitt opp ammingen tidligere osv. Men jeg tror disse damene med alle sine gode råd er en egen rase. Kunne aldri falt meg inn å sende slike meldinger til noen men i hvertfall ikke en person jeg ikke kjenner. Så mye hormoner, såre pupper, lite søvn. Nei, ta vare på deg selv og flokken din og stapp disse meldingene i glemmeskuffen.Lykke til med alt🙌🏻❤️

    58. Altså ærlig talt!! No må folk ta å skjærpe sæ… Du gjør ting på DIN måte! Æ hadde og sagt ifra om folk som sånn “oppi trynet” på mæ når mi første va født. Vente nr 2 om ca 8 mnd, og dyra det om noen kommer å sleng me kjeften og skal fortelle mæ ka æ må gjøre eller ikkje gjøre osv, åhååi du..

    59. De som ikke har positive kommentarer, kan bare la være å kommentere.
      Din baby, du bestemmer!!

    60. Hærlighet! For noen folk som finnes der ute! Du er sabla tøff synes nå jeg, og om det er noen som har peiling på barn må det jo være deg og dere! Jeg synes dere virker til å ha en så super fin gjeng, og barna er jo så flotte! Nei stå på, gjør det dere gjør, for det vi får se virker nå veldig fint og ekte! Vi alle gjør jo litt feil iblant, men kjære vene det er jo det som gjør oss til mennesker❤️ Vi må prøve og feile litt på veien, og vi lærer og lærer. Jeg sender dere masse gode tanker og håper dere koser dere masse i den fine tilværelsen med både store og små! Gode klemmer fra nord☺️

    61. Du e den beste mamma dine barn kunne fått💗
      Me e ingen så e feilfrie eller 100% perfekt , men me e bra nok uansett💪

    62. Jeg er rystet faktisk! Tenk om vi ødelegger barna vår med for mye nærhet??
      Bare til informasjo så eksisterer ikke kolikk så og si i land hvor barnet bæres døgnet rundt. Hvorfor forventes det at babyer skal være ferdig programmert og opptrent som et eller annet dyr nærmest, bare noen timer etter de er født. Syns det er en kaldt og upersonlig å kreve avstand fra noe som en har bært frem i 9 måneder jeg. Kall meg gjerne gal, men hurra for nærhet og amming i massevis, og å følge BARNETS behov! ♥️ noe annet er naturstridig i mine øyne hvertfall.

    63. Folk..
      Jeg kjenner dere ikke men har fulgt dere lenge nok til å føle at jeg trygt kan tenke meg til at dere klarer følgende ting selv:

      Følge helsemyndighetene sine råd.
      Følge babyens signaler for behov for mat.
      Lese en bruksanvisning for vippestol.
      Selv bestemme når og hvordan man går tur.
      Legge til rette for at ungene sover trygt.
      Og ikke minst gi alle barna rikelig med trygghet og kjærlighet.

      At folk spyr ut sånne frekke kommentarer og vifter med pekefingre er både lite kontruktivt, fryktelig lite hjelpsomt, sårende, frustrerende og veldig farlig. På den andre siden sitter det et menneske med følelsene utenpå, som får kritikk på den viktigste og mest krevende jobben i livet, som hun gjør så godt hun bare kan for det mest dyrebare man har. Det er lett å si at man skal stenge ute, ikke bry seg, heve seg over.. men man skal være rimelig tykkhudet for å ikke kjenne at det stikker litt likevel, og hva om den du slenger dritt til sitter og kjemper mot en fødselsdepresjon fra før? Eller er utslitt etter uker uten søvn, har en kropp som ikke er i vater, og alt annet som kommer med en fødsel, oppå en allerede krevende og vanskelig tid for alle? Det her er farlig, det sårer folk, og det hjelper INGEN. Folk må kutte ut! Og vet du, jeg synes man skal si ifra, at vi BØR si ifra, både for oss selv og for alle dem som blir truffet ekstra hardt av sånt men som ikke tør å si ifra.. eller enda verre, de som tror på det som blir sagt. Noen ganger må det være greit å på godt norsk be folk om å holde kjeft. Enkelte har tydeligvis behov for å bli satt på plass, så kanskje man til slutt lærer at det er LOV å tenke seg om. Å diskutere med dem er håpløst, men å sette dem på plass, DET skal man synes jeg, for det her er ikke greit i det hele tatt og det har vi alle et ansvar for å gjøre klinkende klart.

      Jeg vet at du vet dette selv, men i tilfelle du trenger å høre det likevel: dere gjør en helt fantastisk jobb!

    64. Noen burde hatt både munnkurv og skrive forbud. Blir helt matt. Du har 7 barn liksom og har mer erfaring enn de fleste. Helt latterlig. En annen ting er hva folk mener de skal oppnå med slike idiotiske kommentarer. Nei, du skal være stolt av deg selv. Dere har en herlig bukett med unger.

    65. Hurra for deg. Altså. Jeg forstår ikke hva som får folk til å uttale seg slikt. Det starter jo allerede når man er gravid. Alle skal ha en mening om deg når du skal bli mamma. Jeg har fått en del kommentarer på magen. I uke 18 var den for stor, nå i uke 32 er den for liten. Det virker også som at alle forventer å få vite hvor mange kg jeg har lagt på meg så langt… Ikke har jeg valg riktig vogn og to vugger må jeg i alle fall ha… Forstår det slik at dette ikke endrer seg når babyen har kommet ut eller.. Når jeg ser snæppene dine så blir jeg oppriktig glad. Så fine og flinke barn. Koos dere masse❤️❤️❤️

    66. Føler dette er som å skrive kondolanse først når noen er dø, men ikke gratulere med dagen når de er i livet. Jeg kommenterer aldri blogger, men nå må jeg. Du er rå. Punktum. Det vet du nok mesteparten av tiden, så sterk som du fremstår. Og at du ser så bra ut etter så mange svangerskap er beundringsverdig. Det er nok mange uten barn som misunner kroppen din. Fortsett som du gjør, vi er mange som setter pris på deg.

    67. Stå på du er så flink med ungene de som slenger ut disse kommentarene er nok de som selv er usikre på om de selv gjør ting galt og som seks barns mor selv, hvor siste kom i februar så elsker jeg og sitte med min lille sovende datter på brystet og bære høre på at ho puster ho har brukt senga si 3 ganger siden ho ble født jeg ammer desverre ikke på grunn av en kraftig bryst betennelse men så lenge jeg ammer så fikk ho mat når ho ville (Det gjør ho med flaska også) fordi det er ho som skal vokse og bli stor så dermed er det ho som bestemmer når ho er sulten og etter at storesøster på 16 måneder hadde rs viruset så var mitt spørsmål om det var min feil at ho hadde fått det og derfor ho havnet på sykehuset og tanken min var at da må vi være mer forsiktige for smitte etter det jeg fikk beskjed om at smitten ville ho mest sannsynlig ha fått uanset og at det eneste jeg ville ha oppnåd med og holde de andre på avstand ville vært sjalusi og at de ville følt seg avvist i dag har jeg 5 storesøsken til minste jenta som alle elsker ho kjempe høyt vis jeg skal begynne og holde de på avstand så ødelegger jeg mer en godt er vis man bør under samme tak og får inn koronar viruset i hus så hjelper det nok ikke og holde 1 2 3 eller 4 meters avstand da vil mest sannsynlig alle få det. Godt for alle dem som spretter ut av føresegna og har alt til bake på plass og kan ut og trille milevis på tur og jogge og trene men noen trenger mere tid jeg holder selv på og trene opp bekkenet med og gå korte turer så jeg slipper og gå som ei gamel dame på 80 resten av dagen og det er 2 måneder etter fødsel. Beklager at det ble så mye men kjenner at jeg blir sur og lei meg på dine vegne du gjør en super jobb fortset med det du gjør uanset hva noen idioter måtte mene ❤🥰👍

    68. Er det ditt barn eller mammapolitiet sitt?!
      At folk ikke bare kan scrolle forbi,hva er vitsen å lage kvalme slik!
      Hakke tenkt en slik tanke fordi det nettopp er dine(deres)barn å dere bestemmer!!

    69. Og vet du hva det beste er i den situasjonen? Du kjenner din baby og dine barn best❤️ Vi ser kun bildene – heier på deg og heier på dere!

    70. Kjære Nina❤
      Æ beundre dæ og alt d du får tel👏💪 Trur ikje ungan dine kunne fått bedre mamma🥰eller pappa😊 Glede mæ tel å følge dæ videre🌞 Klæm fra nord.

    71. Så enig! Når jeg gikk gravid med min første og eneste, som jeg allerede da hade bestemt, fikk jeg bakoversveis av alle “råd”. Jeg var jo nødt å begynne å bake (noe jeg hater)
      Jeg var jo nødt å kjøpe den dyreste vogna, den er jo så praktisk (brukte en vogn jeg arva, fungerte helt fint).
      Va!? Skulle vi beholde katten, livsfarligt!! Jeg burde virkelig lage babymat fra grunnen osv.
      Fikk og en kommentar fra en mann når jeg kjøpte meg en sjokolade på butikken- du burde ikke ete den der- det er ikke bra for deg å du går opp i vekt-da ble jeg målløs.

      Men den verste var når fleire damer på jobb forklarte att vi var jo nødt å få fleire barn, fordi selvmordsstatstikken toppes av einebarn- den tok hardt!!

    72. Blir utrolig skuffa og flau over folk som skal komme med sånne kommentarer! Burde skamme seg og gå litt i seg selv. Du er en flott mamma Nina, du inspirerer meg hver dag jeg følger deres familie, hev deg over disse kommentarene. Du er en super mamma, aldri tvil på det❤😊💪

    73. Sender deg bare et ❤️. Du vet da best hva som er godt nok for deg og alle dine søte små😊 syns dere er super flinke begge 2 og for en heldig baby som har så mange søsken som bryr seg om han💞💞

    74. Mammapolitiet har ikke noe de skulle ha sagt😤
      Du Nina er en perfekt eksempel på hvordan en omsorgsfull mor skal være. Du har sju barn å alle får din oppmerksomhet og omsorg iløpet av en dag. Du møter alle med et smil. Og det tror jeg ungene setter stor pris på❤️Stå på videre. Jeg heier på deg😘

    75. Du vet best om dine barn🤍så bra at du tar det opp, la oss heller løfte hverandre opp og heie på hverandre. Tenk så fin verden hadde vært da🤍

    76. Jeg kunne le, men har mest lyst til å gråte. Dette er virkelig ille. Hilsen mormor/farmor til 8.

    77. Mamma politiet – de er hatbare! Helt oppriktig! Jeg har 1 barn og fikk også min runde tyn og meninger. Det sårer, det gjør vondt, det er så himla unødvendig!

      Jeg ser på det som en ære å få lov å følge deg og gjengen din ❤ Så ærlig og oppriktig! Det er mye jobb bak sosiale medier og butikk, dere har en flokk med gull unger og dere deler usminka og rett frem ❤

      Takk! Jeg digger dere og heier så himla på dere 😊 Håper drømmehuset i Røros dukker opp fort😊

      Ha en FANTASTISK start på Mai med gjengen din❤ Og gjør det dere vil, når dere vil ❤

      Klem fra en annen mamma

    78. Heier på deg ❤ viktig å gjøre d som er rett for seg og sin familie!! Du har en hjerteknuser. Skjønn familie. Goe klemmer fra tobarnsmor

    79. Herremin to ting er hva barn trenger mer enn alt: trygghet og kjærlighet og hva jeg ser har du et lager fylt av dette som aldri går tomt. For mye bæring, for tidlig i vippestol, for mye/lite amming osv. Det betyr i det hele og store ingenting!

    80. Eneste som skjer når man bærer et barn, lar det sove oppå deg og/eller sove sammen med deg er at man får et trygt og fornøyd barn ❤️ Barnet viser hvilket behov det har, og da gjør man jo selvfølgelig det man kan. Mitt andre barn hadde stort behov for nærhet og nektet å sove i vogn. Takk og lov for at jeg oppdaget Norsk bæregruppe på Facebook og lærte å bære i sjal og fant den perfekte bæresele for oss. Fikk mange kommentarer fra «bestemorgenerasjonen» på at jeg måtte la han gråte seg selv i søvn så han lærte, men nå har han blitt en ettåring som ikke bare er trygg og glad men også kjempesterk i kroppen. Dette var mitt barns behov, men ikke alle barn er like. Heia deg og din familie Nina ❤️ Du er sterk som greier å dele så mange opp- og nedturer med oss 😊

    81. Hei kjære deg! Jeg syns det er bra at du setter foten ned, sier nok er nok. Du fortjener ikke denne kritikken fra politi mammaer fordi DU velger å legge ut din hverdag som de fleste kan se. Det gir ikke folk rettigheter til å gi deg råd at du gjør det slik eller sånn. Jeg nyter dine snutter, jeg følger, lytter og syns du er en hærlig figur, nydelige barn, fantastisk personlighet, og du har alt på det rette når du sier du har fått nok. Jeg blir sjokkert og lei meg på dine vegne når jeg ser hva folk tillater seg å sende av kommentarer. Jeg håper du fortsetter, ikke la noen knekke deg, gjør det du føler er riktig, ta kritikken med hevet hode og stol på dine egne beslutninger. Jeg heier på deg og syns du er rett og slett enestående! Tusen takk for at du legger så mye ut om deg selv og din hverdag. Håper du kan nyte denne barsel tiden videre. Jeg DIGGER deg ❤️

    82. Bet meg litt merke til det med selvmord og enebarn. Jeg er selv enebarn, har hatt skilte foreldre nesten fra fødselen og alvorlig sykdom siden jeg var 20. Og det har skjedd mye ved siden av. Jeg er snart 40, og er fremdeles i live. Har aldri hørt det med at enebarn topper selvmordsstatistikken, men det er såpass mange forskjellige grunner til at folk tar selvmord, som ikke er under noen som helst kontroll fra foreldrenes side.
      Syntes bare det var såpass hårreisende at folk har klart å si det som et argument for flere barn, at jeg måtte kommentere

    83. Noe du kan tenke på hver gang du får slike kommentarer, noe jeg selv skal tenke på hvis jeg noensinne blir nybakt mamma er:

      Mest sannsynlig slenger mamma-politiet med leppa om hva alle andre gjør “feil” slik at de selv skal føle seg bedre.
      Mest sannsynlig sliter de med mamma-bildet selv.

      Spesielt når det er noe du gjør for mye av ifølge dem, fordi kanskje de vet at det hadde de ikke orket selv.

      De må rakke ned på deg fordi du ser ut som en superhelt mamma (det synes jeg også, du gjør en fantastisk jobb med ungene, og om jeg blir halvparten så flink som deg så er jeg fornøyd). Jeg tror ikke jeg kommer til å bli en like bra superhelt mamma som deg, så jeg kan skjønne om andre mødre føler det samme. Kanskje er det derfor de rakker ned på deg, prøver å ta fra deg superhelt tittelen, så de ikke skal være dårligere selv.

      Du er fantastisk.
      Håper det blir mindre teite kommentarer, eller at du klarer å ikke bry deg noe særlig om dem.
      Håper du klarer å tenke at kommentarene faktisk bare kommer fordi du er så fantastisk som du er.
      Og det er lov å gjøre feil, du er god nok akkurat som du er, det har du en hel familie som kan skrive under på ❤️

    84. Føler virkelig med deg. Fikk ei for få dager siden og det eneste jeg hører er “du vet det er bedre for barnet at du ammer enn mme?” Og “bare vent! Snart gråter babyen din hele tiden!” Hva om hun er mye stille og nesten ikke gråter? Og hva om jeg ikke produserer melk selv? Folk tenker seg for lite om før fe kommer med kritikk

    85. Føler med deg! Alle har hver sin måte å oppdra barn på. Syns man skal respektere det istedenfor å dømme. Jeg ammer min datter på 13mnd fortsatt. og hun vil bare at jg skal bære hu osv, fordi hu føler seg tryggest med meg, men alikevell får jeg mange kommentarer om at jeg har lært hu feil eller at hu er vanskelig fordi fremmede folk ikke kan være i nærheten av henne. Får heletiden også kommentarer om hvorfor jeg bærer henne heletiden “du skjemmer henne bort” “du kommer til å få det vanskelig senere i livet” osv..

    86. Så enig. Og når pappaen er ute og triller, da kommer det aldri sånne type kommentarer. de kan glemme lue, votter, ha bodyen bak fram og gjennomvåt av sikkel uten at mammapolitiet tenker noe mer enn at det er sjarmerende at han prøver :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg