Når barnet ikke følger boken

Jeg skjønner godt dere er bekymret.
Bekymret?
Ja, som du kan se..
Hun legger en tykk bok foran oss på bordet,barn og utvikling ser jeg det står i fadet grå tekst ved siden av sidetallet.
Jeg blir for opptatt til å lese stikkord og påstander at ordene hun snakker bare fader ut.
Jeg har et barn som ikke følger normalen, det får jeg med meg.
Hun føler ikke normalen.
Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte.
Normalen?
Ja for hva er egentlig normalt?
Vell, den boken på flere 100 sider hadde tydeligvis svaret på dette.
Det så iallefalls lik ut der hun satt med den bestemte pekefingeren og viste til en statistikk vår vesle frøken skulle passe inn i.
Normalen, er en pitteliten boks som vi  tilsynelatende stadig gjør mindre og mindre.
Forventningene og kravene til barna blir tydligere og tydligere, smalere og smalere.
Jeg merker til og med at mye har skjedd, eller rettere sagt eskalert siden første gang jeg ble mor for 12 år siden.
Målinger, analyseringer og tester blir utført tidligere og tidligere og oftere og oftere.
Språk, motorikk, høyde, vekt, forståelse, kunnskap.
Når skal  vi si oss fornøyd med hvor mye barna skal analyseres?
 
Glemmer vi under det hele at vi alle er forskjellige.

Det noe av det jeg jobber for hver eneste dag, hos mine barn.
Å gi de en forståelse for at vi alle er forskjellige.
Forskjellige både når det gjelder egenskaper og personlighet.
Og takk og lov for det.
Det er slik vi får et levende samfunn, et innholdsrikt liv.
Lærer noe nytt, erfarer noe annerledes.
Også de små..
Det gjør vondt, jeg skal være ærlig å si det.
Når noen påpeker at Oda ligger paddeflat på gulvet.
Jøss, er hun ikke året nå da?

Jo da, det er hun kan vi bekrefte, og må komme med en forklaring og ikke minst dukker det opp et behov for belyse hva hun faktisk kan.
Og jeg skal gledelig innrømme at jeg gjerne skulle sett at hun kunne finne ut av hvordan den oppreiste verden er.
Både for hennes og vår del.
Men slik er det altså ikke.

Men Oda har det godt, og hun gjør fremsteg.
I sitt tempo.
Hun er kanskje ikke den mest motoriske, men sosialt veldig langt fremme.
Ord, sanger, lyder og gestikulering.
Du kan tro vi er stolte.

men det hele drukner litt, i sjokkerte blikk og kritiske spørsmål på hvor hun burde være i det hun fyker frem som en rakett på gulvet.
Som en militær i gjørmeløypa åler hun seg frem, og kommer seg dit hun vil, på sin måte.
Det er klart vi er klare over at hun er treg, vi vet det godt.
Vi ser jo andre barn på hennes alder løpe rundt henne.
De kritiske spørsmålene sklir ofte over i dårlig selvfølelse som foreldre?
Øver vi nok?
Pusher vi henne nok?
Er hun nok på gulvet?
Hva gjør vi galt?
Jeg jo inderlig godt, når fornuften får overtak innimellom at det er særdeles lite vi som foreldre kan gjøre for å fremskynde en motorisk utvikling hos barnet.
Vi kan selvfølgelig inspirere og motivere, men resten må den vesle rakkeren gjøre selv.
Og hvor den velger å prioritere først, ja det er individuelt.
Jeg blir innimellom usikker, når jeg ser skeptiske og bekymret blikk.
Burde jeg selv vært bekymret?
For sannheten er, jeg er jo ikke det.
jeg finnes ikke bekymret for Oda.
Hun er aktiv, oppvakt, glad og fornøyd.
Spiser godt, observerer og lærer hver eneste dag.

Hun utvikler seg i sitt tempo.
Selv om hun er liten, er hun unik.
Hun har allerede etablert sine egenskaper, sine interesser.
Hun er ODA.
Så følger hun kanskje ikke den tykke boken på 100 sider med tabeller og oversikt over hva som er normalt.
Men hun følger sin egen bok, fra perm til perm.
Og det er kanskje den fineste boken jeg vet om.

15 kommentarer
    1. Elsker måten du ordlegger deg på Nina👍 hører deg bokstavelig talt fortelle mens jeg leser innlegget😉 Og den varmen du utstråler gjennom ordene for at alle barn er forskjellige💙 Det varmer et mammahjerte til et barn som ikke følger den såkallte “normalen”💙

    2. Elsker måten du ordlegger deg på Nina👍 hører deg bokstavelig talt fortelle mens jeg leser innlegget😉 Og den varmen du utstråler gjennom ordene for at alle barn er forskjellige💙 Det varmer et mammahjerte til et barn som ikke følger den såkallte “normalen”💙

    3. Så enig med deg ❤ Her gikk nr1 da han var 1 år, nr2 da han var 10 mnd, mens lillesøster ble 1 år og månedene gikk uten at hun viste interesse for å gå. Som 3-barnsmor hadde jeg roen og stresset ikke, nøt bare at jeg slapp å løpe etter og at hun var fornøyd med å sitte i vogn 😊 var på helsestasjonen da hun var 1 år +4 mnd og ble henvist til fysioterapeut for å sjekke – jeg synes nemlig at anklene hennes var så ustabile. Og da oppdages det at hun har hypermobile ledd, noe som gjorde at hun ikke hadde nok styrke i anklene til å stå og gå stabilt. Og da hun begynte å bruke sko som støttet anklene gikk det bare uker før frøkna løp avgårde 😄 Sko har man jo lært at barna ikke skal bruke før de går selv, så det hadde vi jo ikke brukt før! Som 3 barnsmor er jeg fascinert av hvor ulike barna kan være til tross for at de er støpt i samme form, men de utvikler seg i rykk og napp og ender som regel opp på samme sted til slutt!

    4. Følg magefølelsen du, en av mine begynte å gå da han var 21 måneder, og er på linje med alle andre nå 👍 Fordelen er jo at han er finmotorisk veldig god etter mye tid på gulvet med pusling for seg selv 😂

    5. Så hyggelig å høre.
      Er det noe jeg strever etter, så er det å skrive muntlig 🙂 Så takk for veldig fint kompliment.

    6. Fint innlegg ❤️
      Begge guttene mine var veldig «trege» med å utforske verden oppreist. I dag er de snart 6 år og snart 9 år og akkurat som de fleste andre barn 🤩

    7. Jeg tror de barna som går litt senere har en god dose tålmodighet og det er veldig verdifullt! Her gikk alle tre etter de hadde fylt 1 år. Helt greit!

    8. Som å lese om vår egen Oda, og du verden så viktig det er-å huske at normalen er svært så vid. Vi var heller ikke bekymret, selv om det var vår første og hun ikke satt før hun var rundt året, og ikke gikk før hun var to..men hun hadde fokuset et annet sted, og tok stegene i sitt eget tempo. I dag er fysikken som den skal, og hun avslutter årene i barnehagen med å ligge godt an både på lesing, skriving og regning. Tror noen unger tar inn så mye av det som skjer rundt dem, at de ikke alltid får fokusert på alt..og viktigst er det jo at de tar det i sitt eget tempo😊

    9. Så kjipt at det skal vere så mykje fokus på «normalen» for dei små! Eg har ein baby sjølv og prøver bevisst å ikkje kome med kommentarar til andre på utvikling og utsjånad – vi hadde også fokus på det i barselgruppa. Snakka med ei anna mamma som hadde ein som «etter skjemaet» skulle ha krabba no – ho sa ho ikkje brydde seg, men eg merka på henne at ho gjorde det likevel, sikkert fordi mange har kommentert … Eg gjekk ikkje sjølv før eg var over året, og mamma har fleire gonger fortalt at farmor snakka mykje om dette og trudde det var noko gale med meg. Sårt for mmamma og vondt for meg no at farmor var så oppteken av dette. Til orientering så har eg ingen problem med å gå no. 😆 Gratulerer med dagen til den fine jenta di – nyt fagen.

    10. Min første gikk ikke før hun var nesten 2 år, vi ble sendt fra fysioterapeut til ortoped som oppgitt sa at det var helt normalt at noen barn ikke går før de er 2 år. Han var ikke bekymret, barn lærer i sitt tempo og de får god finmotorikk når de ikke går så tidlig, så det er tullete å snakke om «normalen». Heldigvis er alle ulike❤️

    11. Du er så god! Ingenting å bekyrme seg for. Oda virker søds så frisk og rask. Ikke mange som går på dagen de blir ett! Kos dere og nyt tiden med Oda på gulvet 😀 Det er så gøy å lese bloggen og følge deg og dere. All den positiviteten! Jeg kan være sliten med to barn! Stå på 🙂

    12. Hva er normalt. Mine tre jenter gikk på ulik tid. Nr. 1: 9 mnd
      Nr. 2: 15 mnd
      Nr. 3: 12 mnd

    13. He he tusen takk 🙂 Veldig klar over at det helt normalt å ikke gå når man er ett, men denne frøkena åler kun så det er mange steg før vi kan snakke om gåing 😉

    14. Dette er så viktig å huske på! Bra skrevet 🙂 har dere noen motsatt erfaringer og? At dere er bekymret – men møter en «vente-og-se» holdning? Kunne gjerne tenke meg å høre mer om det hvis dere har det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg