Når er termin? Og tanker rundt den…

Vi har testet ut det meste.
Jeg må nesten le litt, for de fleste venner som har fått flere barn rundt oss har fått disse rundt samme tid,
Vi har fem små og INGEN er født i samme måned.
Jeg har et vinterbarn, to vårbarn (om man følger kalenderen iallfall) og to høstbarn.
Februar, mars, mai, september og november.
Og alle har så absolutt sine fordeler og ulemper.
Om jeg skal velge et tidspunkt jeg synes var absolutt best var det Mai måned.
Mange tenker på hvordan det er når babyen blir født og tiden rett etterpå, men for meg så spiller det ganske stor rolle hvordan innspurten på svangerskapet er også. Tidlig høst risikerer du en temmelig varm og tung innspurt.
Vinteren, vell da får du en mørketid å holde ut med tung kropp.
Hun som kom i mai gav svangerskapet en fin avslutning siden vi gikk mot lysere tider. Og det ble enklere å ha med seg babyen fra dag en siden luften var litt varmere, men kald nok til å kunne kle på den ferske kroppen litt.
Men det blir ikke noe nytt Mai barn, faktisk ser det ut til at vi dekker enda en måned denne gangen.
Mange av dere har spurt siden magen er såpass synlig, hvor langt jeg egentlig er på vei..vell… sannheten er at jeg ikke er så veldig langt.
Jeg tusler i disse dager over i 2. termin og…
Terminen er Januar,

Og før du tenker åååå et nyttårsbarn kanskje? Kan jeg nok fortelle deg at vi må nok godt inn i januar før vi nærmer oss termin.
Helt eksakt vet vi ikke men tror nok vi bikker 15. iallfall.
Vi har hatt termin i Januar før, Amalie hadde termin 26 januar men lot vente på seg og ble et februarbarn.

Herreguuuud som vi ventet på slutten, jeg som førstegangfødende var jo skråsikker på at hun skulle komme før.
Og utålmodig som jeg var, mente at hun kunne komme så fort vi hadde bikket midnatt nyttårsaften.
Noe hun selvfølgelig ikke gjorde.
Å ha termin i januar igjen er alt på en gang.
En følelse av å avslutte der vi startet…. (om vi avslutter nå da he he)
En frykt over at mørketiden kan bli for tung.
Og en herlig og spennende følelse av at vi starter 2019 på en MAGISK måte.

Å ha termin i januar er kanskje ikke det ideelle skal jeg være ærlig.
Iallfall ikke med fem små til hvorav 2 er temmelig små og trenger hjelp for å feks gå ut.
Vi snakker votter og luer, dresser og ikke minst høysesong for all mulige baselusker.
Men igjen, i januar er det lenge til det skjer noe.
Julen er over, påska er neste.
Hverdagen er på plass og jeg og babyen har noen rolige dager foran oss mens de andre er på skole, barnehage og jobb.

ja for tro det eller ei, denne damen skal faktisk ha permisjon denne gangen.
Ikke fra bloggen, men fra nettbutikken.
Og helt ærlig, gleder jeg meg som en UNGE!
Rolige dager med baby, ja kanskje vi til og med tar igjen litt tapt søvn som henger igjen helt ifra Oda ble født.
Og ikke minst mulighet til å ta imot barna som kommer hjem fra skolen og barnehage etterhvert med pappa.
Det vil bli travelt, det er vi klare over, Jonatan er akkurat fylt 3, Oda knappe 1,5 når denne kommer.
3 bleiebarn.

 
Så med andre ord er permisjon strengt tatt nødvendig for alle parter.
At jeg steller hus og hjem når babyen gir meg tillatelse til det vil gjøre hverdagen vår hakke hyggeligere.
Termin på heldig tidspunkt eller ei.
Vi gleder oss veldig.. både til reisen fremover og ikke minst til å finne ut hvem siste tilskudd i familien er.

19 kommentarer
    1. koselig med januar og artig at alle er i ulike mnd. 🙂 jeg tenker at det er samme når de kommer, alltid noe positivt og negativt uansett mnd.. har oktober barn og mai barn. mye lettere med mai og bekledning sjøl om i år er det ekstra varmt og litt kjedeligere med en på snart 7 uker…for varmt å trille osv..men med søstra hadde vi sjølsagt tidlig kald vinter så da kom jo det motsatte problemet og alltid mye klær! eneste minuset med lillebror er kanskje bursdagen som blei 17 mai…termin 19..
      Lykke til! blir spennende å følge dere i dette svangerskapet også:)

    2. Januar er perfekt! 👌 Sistemann hos oss kom nå i januar. Med januarbaby kan man med god samvittighet kose seg inne sammen med babyen, med kosebuksa på og med fyr i peisen, mens snø og vind herjer utenfor. Ingen problem å ta seg en dupp på dagtid når det ikke er strålende sommersol ute. Samtidig går det mot lysere tider, så etterhvert som babyen (forhåpentligvis) får bedre soverutiner og er mer våken på dagtid, og mor (forhåpentligvis) får litt mer søvn/overskudd, kan man være mer ute i vår- og sommersola 😊
      Lykke til! ❤
      PS: Ang ventetiden frem til januar, er jo mye av den fylt med magisk førjulstid 🤩

    3. Vi har to februarbarn😊 er både fordeler og ulemper. Bertha er snart fem måneder nå, og det synes jeg er perfekt nå på sommeren. Men som barn nr fire og født på vinteten har hun vært mye syk da søskene har smittet henne med diverse. Arvid (nr 3) var født i august, det var perfekt! Men så har vi ikke så varme somre her nord. Alle klagde over temperaturen, og jeg synes det bare var behagelig. Lykke til, er så koselig å følge dere!

    4. Har to som kom 6 dager over tiden og ei som kom 5 uker før tiden og siste hadde jeg termin 12 mai og ho kom 12 mai nå har jeg termin 14 januar og er veldig spent på hva de sier på ultralyd om termin og ikke minst om det er gutt eller jente har to gutter fra før og to jenter kan det hva det blir så gleder vi oss masse, men spør noen om terminen så pleier jeg bare si måneden fordi de ikke nødvendigvis kommer da også er det så utrolig kjedelig og høre åååå har du ikke fått enda , nå er det vel ikke lenge igjen. er også blitt stor veldig fort og ser jo høygravid ut allerede merker at det er veldig tungt nå i varmen 😁😁

    5. Her har vi tre barn, først en sent på året, så en tidlig på året, og siste kom midt på året😅
      Og alle kom på litt over 2,5 år😊så kjenner til 3 bleiebarn, 3 som trenger hjelp til å kle på seg(vinteren og påkledning😫🤪), og alle vil helst sitte oppå deg😄men sååå mye kos! De er så herlig sammensveiset❤️ Dere har jo fått annenhver gutt og jente, så gleder meg til når det blir avslørt også! Elsker å følge graviditeter😄😄👌🏼Du har og får en herlig gjeng!

    6. Januar er en fin måned det, kanskje kula kommer på min dag den 7.1 😉
      Uansett vil jeg anbefale januar forran desember, keisersnitt den 19.12 var travelt når en liten venta hjemme på både julenissen, mamma og lillebror!
      Alt går med å være positiv og det er dere og dere har hverandre!!

    7. Juli-barn her 🙂 Og med ivf planla vi ikke, men skjønte etterhvert det var høysesong da vi skulle føde, fullt på flere sykehus. Men det gikk fint, kom til et sykehus litt lenger unna, kontrollert og fint 🙂 Så kunne jeg valgt igjen ville jeg valgt en annen måned, men noen ganger vanskelig å planlegge 🙂

    8. Har oktoberbarn og planla tidlig på året barn denne gangen. Har termin i starten av mars! 🙂

    9. Jeg fikk ei lita jente i januar. Syntes det var helt topp. Desember går fort med mye aktiviteter og ting man skal gjøre før jul og i jula. De dagene i januar, frem til termin,, gikk kjempe fort. 😊 så siste tia som gravid gikk fort. Vi var litt uheldig med endel sykdom for søsken og far de første månedene etter fødsel. Omgangssyke, forkjølelse og rs virus for babyen. Men da må ting bli som de blir, med hus og sosial omgang. Men så var det plutselig påske og vår, og da er alle vinterens strabaser glemt! Og babyen er passe stor til å være ute i godværet og ha på lette deilige sommerklær. ☀️ Neste spenningsmoment er barnehageplass fra nyåret…🤞🏻 Men det ordnes seg alltids for snille piker (og mammaer og pappaer…😂)

    10. Jeg tenker at januar er en kjempefin tid å få barn i. Da er det kaldt og vinter, man ønsker jo uansett å mure seg mitt inne i sin egen lille boble de første månedene. Så når solen begynner å titte fram, snøen smelter og veiene blir bare så er dere der, klare for å nyte våren ute sammen 😊

    11. Eg hadde termin i ja mmar med nr 1 og nr 2 men nr 1 kom 2 veker før og nr2, 6 dagar etter . Så har eit desember og eit januar barn. Nr 3 termin august, fødd juli. Og må seie det eg likte best dei to fyste. Ikkje berre det med påkledning av meg sjølv. Eg tenkte at sommar mage er bedre enn vinter kan gå med kjole å greier, men når det ikkje blir så varmt at ein kan gå berre i kjole… Så var det bedre og enklare å kle godt på seg. Og no når ho er snart året merkar eg at det med leggeritiner var mykje lettare å innføre når det var mørkt og kjølig 🤣🤣 så alle årstider har nok sine fordelar og ulemper ja

    12. Eg hadde termin i ja mmar med nr 1 og nr 2 men nr 1 kom 2 veker før og nr2, 6 dagar etter . Så har eit desember og eit januar barn. Nr 3 termin august, fødd juli. Og må seie det eg likte best dei to fyste. Ikkje berre det med påkledning av meg sjølv. Eg tenkte at sommar mage er bedre enn vinter kan gå med kjole å greier, men når det ikkje blir så varmt at ein kan gå berre i kjole… Så var det bedre og enklare å kle godt på seg. Og no når ho er snart året merkar eg at det med leggeritiner var mykje lettare å innføre når det var mørkt og kjølig 🤣🤣 så alle årstider har nok sine fordelar og ulemper ja😁

    13. Det er sååå koselig å lese om! Gleder meg til å følge nok en reise 🙂 takk for at du deler ❤️
      Har en liten følelse på at det er en gutt 😉. Men det er kanskje fordi du har klart å få annenhver gutt og jente, hele veien 😆

    14. Føler jeg slentrer etter deg litt her nå😜
      Har en sønn født 10.mai.17 og venter nå lillebror/søster som skal komme i februar.19😊 har også ei født i september.09 (ja litt av et sprang😜)
      Gratulerer så mye med lille i magen foresten❤️

    15. He he så moro 🙂 Temmelig likt vi da, ligger nok litt foran deg i løypa 😉

    16. Jeg har termin 12. Januar!! Da er vi nokså like 😁 Blir spennende å følge deg framover, da 😁👍

    17. Har forresten et septemberbarn fra før, gleder meg til å få våren i permisjon. Blir helt nydelig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg