Når jeg var liten, sov jeg på hatthyllen.

Jeg anser meg som en temmelig avslappet mamma.
Med fire små og en i magen kan man ikke ta på vei av den minste ting.

Men en hønemamma er og blir en hønemamma, hun må bare spre det litt utover.
Jeg er mer avslappet på det beste, bortsett fra et punkt.

Sikring av barn i bil.

Det er mitt, vårt ansvar som foreldre å sørge for at våre barn er sikret korrekt og godt i bilen. Barna har hverken forståelse eller kunnskap nok til å forstå konsekvensene av å ikke gjøre det.

Ulykker kan skje, hvem som helst og når som helst. Men det er vår oppgave å sørge for at de er så godt som mulig sikret for det som kan skje.

Jeg har igrunnen opplevd forståelse for min “hønemorhet” på de fleste områder hos besteforeldrene. De har jo tross alt vært gjennom dette selv.

De holder som regel munn og lar meg holde på, helt til vi snakker om nettopp bilsikring.

Da himler de med øynene, kaster hodene bakover og slår oppgitt ut med armene.
Ingen forståelse og synes min organisering med bilstoler både er overdreven og unødvendig.

Når vi var små sov vi på hattehyllen.

Vi ble stablet i høyden bak i volvoen.

Før i tiden var det en sofa i baksete i bilen vår.

Vi visste ikke hva seler var en gang når vi var små.
Men det gikk da bra med oss også.

Men kjære bestemor og bestefar, det gjorde faktisk ikke det.

Det gikk ikke bra med dere alle.
Det gjør det ikke i dag heller, det er å blir en risiko å være i trafikken, men tar man sine forhåndsregler kan man gjøre det beste ut av risikoen.

I følge en nysluppet artikkel på vegnett.no sier tallene at barnedødsfall i trafikken redusert med nesten 100% siden 1970

101 barn døde i trafikken i 1970,

i 2016 mistet vi 2 barn i trafikken.

Det kan ikke diskuteres, tallenes tale er klar:
Bilsikring fungerer!

 

Differansen er i grunnen større enn tallene sier også, tatt i betraktning hvor mange flere som faktisk er på veiene i dag versus 1970 er differansen vesentlig større. Drar vi denne statistikken til dagens tall ville over 400 barn død i trafikken iløpet av året.

 

“Hvis nå bare norske mødre kunne lære seg å passe på barna sine så ville det ikke bli flere ulykker”.
uttalsen kom ifra en mannlig aktør i samferdselbransjen når tallene kom på bordet 1970.

Mødrene fikk skylda, og jammen tok ikke mødrene affære også, heldigvis.

Det er sikring av barn i bil som er årsaken til at færre barn dør i trafikken. Det er at vi mødre og ikke minst fedre har tatt oss tid og bry til å tilegne oss den informasjonen vi trenger for å sikre barna godt og korrekt i bilen. For det krever faktisk en innsats. Man må bruke både tid og energi for å sikre korrekt og godt nok.

Vi har fortsatt en lang vei å gå, flere kontroller avdekker stadig barn som er dårlig eller ukorrekt sikret i bil.
Noen av de overlever, på samme grunnlag som de i 1970, på ren og skjær flaks.

Det hjelper ikke om det bare er en tur på butikken, eller frem og tilbake til barnehagen.
Regnestykket er enkelt, risikoen for å havne i en ulike på veien er like stor hvert eneste sekund du er på veien, uansett hvor langt du skal.

Det er ditt ansvar, det er mitt.
Rist på hodet, himle med øynene, kast armene oppgitt ut.

jeg skiter i hva du mener.

Jeg velger å sikre barna mine i bil og det burde du også.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg