Når matlysten daler – 3 gode tips

//annonse

Det skal egentlig ganske mye til før jeg bekymrer meg for om barna mine får i seg nok mat.
Barna i flokken vår er generelt ganske så friske og aktive, likevel svinger matlysten rett som det er.Av erfaring tar disse de små igjen, spiser de lite til frokost spiser de mere til lunch, spiser de lite en mandag tar de det igjen en tirsdag.
Sånn er det jo med oss voksne også. Det er ikke alle dager det smaker like godt med frokost eller middag.

Men så kommer det perioder hvor matlysten skranter over lengre tid.
Hvor dårlig inntak på mandag ikke blir tatt igjen på tirsdag, men fortsetter og fortsetter.
Årsakene kan være så mange. Alt ifra sykdom, forandring i hverdagen eller utviklingshopp.
Det er jo mye som skjer i både kropp og hode til disse små, og det er lett å glemme.
Det er jo heller ikke alltid like lett å vite hvor mye, ofte og hva barnet kan spise etterhvert som det vokser. Måltidsplanleggeren til Nestlé gir en god pekepinn synes jeg.
Men når matlysten skranter over lengre tid merkes det også godt på mine små.
Ikke bare sitter boksa løsere, men humøret blir dårligere, søvna blir kortere og trivselen deretter.
Det ER jo viktig å fylle på med næring til en voksende kropp, sånn er det bare.
Så hva gjør man da, når mini bare pirker i maten eller selektivt velger noen få biter fra tallerken før den blir snudd på hode? La meg først si at jeg ikke sitter på fagkunnskaper. Mine råd er basert på erfaringer, og tips og triks jeg har gjort meg gjennom 12 år som småbarnsmor.
Jeg har ofte søkt råd når jeg har vært helt rådvill og heldigvis har vi fri tilgang til det o store internett.
Og når matlysten er som dårligst, kan noe nytt og spennende på tallerken hjelpe.
Og legger man noe ekstra næringsrikt på også slår man to fluer i en smekk.
Jeg har noen triks i lomma. Noen enkle oppskrifter med hemmelige ingredienser som ofte kan gjøre susen og de tenkte jeg å dele med deg i dag.
Bananlapper med litt ekstra futt.
Disse lager jeg rett som det er, men når matlysten skorter over tid og de trenger det lille ekstra har jeg et triks i ermet, nemlig grøtpulver.
Disse kan lages både med og uten, men dersom behovet for ekstra futt er der, så hjelper det med noen skjeer i røra. Da barnegrøt er beriket med de vitaminene og mineralene som barn trenger, som f.eks jern og vitamin D.
Røren er enkel:
1 dl havregryn
1 egg
1 moden banan
2 toppet ss babygrøtpulver (vår favoritt er mango og banan 8 mnd)
1 ss nøytral olje
Stekes som vanlige lapper i stekepannen og nytes helst ferske.


Psst om ikke banan er favoritten, kan du fint lage helt vanlige pannekaker med litt grøtpulver i også.
En enkel men veldig god pannekakeoppskrift er:
1 ss smeltet smør
1 dl hvetemel (ta gjerne halvt grovt mel)
3 ss grøtpulver (jeg bruker fullkornsgrøten fra Nestlé)
3 dl melk( 1 dl kan byttes ut med NAN Pro 4 melkedrikk som er ekstra tilpasset våre søte små)
2 egg (helst romtemp)

Vi ELSKER smoothies og har våre favoritter. Men en perfekt blanding synes vi er banan og ananas.
En frisk men mild variant som Oda liker veldig godt.
Overmodne bananer skal ikke undervurderes, de kan brukes i bananlappene over her, men også fryses og brukes i smoothies.
Søte og gode og gir enhver smoothie en ekstra kremet konsistens. Om matlysten har vært laber eller behovet for litt ekstra er der bruker jeg ofte avokado i smoothien som er proppfull av energi.

Odas favorittsmoothie:
en halv fryst godt moden banan
en neve frisk ananas
to ss havregryn
1/4 avokado (kan sløyfes)
2 dl melk eller morsmelktillegg(NAN Pro 4 er f.eks. beriket med omega 3 & 6, vitaminer og mineraler, som jern i tilpasset mengde for de små, så sikrer man at de får i seg det de skal)

Hurtig-is.
Når alt annet ikke duger, duger alltid is er min erfaring.
og i ruskevær mnd vi går inn i er det typisk at vi går igjennom minst en runde med halsvondt.
Og hva lindrer vel bedre enn en kald is i armkroken?
Min hurtig-is er latterlig enkel. Jeg mener noen enkle løsninger må man bare tillate seg å lage.

Jeg kjøper noen ferdige Nestlé klemmeposer med 100% frukt og grønt, fyller de i isformer eller legger de i frysen slik de er.
etter 3 timer klemmer jeg på posen, klipper av bunn og vips har vi slush.
Om de er puttet i former må de ofte stå natten over.
(dette er også en favoritt hos de større)
Pssst ta gjerne med deg tipset under, muffinsform på pinnen og null søl 🙂

Sunn, enkelt og god is på 1-2-3
 
 
Hva gjør du når matlysten skranter?
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg