Når papiret blir rødt.

I går var igrunnen en helt vanlig dag.

Vel nå er jo igrunnen ingen dag vanlig med med fire små utenpå og en inni, men så vanlig som den kan bli.
Rolig igrunnen, et møte i barnehagen men ingen fysiske eller psykiske anstrengelser.

Alikevell kjente jeg på at jeg var sliten og utmattet når kveldsmørket banket på.

Vi ble enige, mannen og jeg om at en rolig kveld med netflix og sofa var på sin plass.
Barna la seg fint, stille i huset og en tvskjerm som lyste opp den mørke stua.

Fy søren så godt dette skulle bli.

Jeg fikk kavet den store kroppen opp i sofaen, det er neimen ikke bare bare med et par ekstra kilo både foran og bak og et bekken som skriker bare du ser på det.

Idet jeg finner den perfekte stillingen, kommer jeg på jeg måtte tisse… selvsagt. Hele 1 time siden sist.

Jeg kaver meg opp igjen, ber mannen sette på pause.

Tisse igjen?
Jaaa… du veet.
Han setter tålmodig på pause og drar opp mobilen som pauseunderholdning mens jeg gakker meg bortover gangen til toaletet.

På veien bort, merker jeg at ting ikke er helt som de pleier, tung i magen og en kynner setter tak der den ikke pleier. Magen føles tung og det er litt vondere å gå.Men toalettet finner jeg, får satt det vonde bekkenet ned på kanten og i det jeg endelig kan tisse igjen tar jeg en gløtt ned.

Det går kaldt nedover ryggen,

RØDT.

I truse og bukse.
Som et ildrødt øye møter det meg.
Jeg får panikk.

Finner frem papir og tørker meg.
Og det blendehvite trygge papiret blir mørkerødt.

Pulsen sprenger i halsgropen, henda skjelver i det jeg tar av meg buksen og tar på meg en annen.
Hva i alle dager er det som skjer?

Jeg vet jeg kjente hun sparket før jeg reiste meg fra sofaen, men blir med ett usikker på om bevegelsene er slik de pleier. Vi har jo kjent hverandre en stund nå. Jeg rekker å tenke, for mye og innser jeg er livende redd for at det hele ikke blir slik vi hadde tenkt.

Tenk om dette er slutten? Tenk om, enn hvis…

Opp trappen og bort gangen.
Da klarer jeg ikke mer, tårene kommer og innen jeg runder hjørnet inn på stua hulker jeg.

Han skjønner ingenting stakkar, han som sitter i sofaen å sparker ball i et fotballmål på en liten skjerm.

Hva er det som skjer? Sier han, det samme tenkte jeg for litt siden.
Jeg vet ikke sier jeg og bare stopper, lar han omfavne hele meg med sine trygge gode armer.

Det er blod, masse blod.

Skal du blø nå?

Nei, jeg skal jo ikke det.

Da ringer vi føden med en gang.
Han har helt rett, jeg selv hadde derimot konkludert med noe annet på vei opp trappen. Jeg ville jo ikke være til bry, det var kveld, og kanskje dette var normalt.

Jeg ringer,
Kom sier de, dette ser vi ikke an.

Kvelden har nesten blitt natt, vi har 4 sovende barn i hus.
Hvordan løser vi dette?

Jeg har verdens beste nabo, og en ufattelig god vennine, hun ligger under dyna, på vei til drømmeland, men river seg raskt ut for å hjelpe.

Hun kjører meg.
Hele veien til sykehuset og er god støtte på veien, får meg på andre tanker. Prater om løst og fast.
Spør regelmessig om det går bra, og det gjør det jo. Det går jo bra.
Det er mørkt, og i stillheten innimellom er det kun redselen min og lysene utenfor som holder meg med selskap.

De står klare når jeg kommer, rødsprengte øyne og et slitent ansikt.
Kom sier de, så tar vi en titt på deg.

Det er blod, ikke like mye lengre, men friskt rødt blod.
Jeg vil igrunnen ikke se en dråpe nå.

Uke 27 på papiret, man skal ikke se blod.

De undersøker babyen, hun sparker, svelger, turner, fekter med armene og snurrer rundt.
Hun har det fint. Normal mengde fostervann og en navlesnor som ser ut til å gjøre jobben sin.

Jeg slipper pusten litt til, men hvorfor blør jeg?
Innvendig ultralyd, alt er lukket og fint, ingen begynnende fødsel.

Ny lege inn.

Hun finner årsaken, Blødning bak morkaken.
Hun tar ordet raskt etterpå, lar meg ikke tenke for mye.
For klarer at det kan skje, at det ikke trenger å være farlig men at man alltid skal ha lavterskel etterpå.
Smerter, ny blødning eller andre bekymringer så skal jeg ringe.

Beskjeden var klar, jeg skulle ikke nøle.
Ikke ta egne vurderinger og analyseringer.

Jeg fikk tilslutt lov å reise hjem da de så at jeg overhode ikke var komfortabel i det firkantetbygge med hvite frakker.

Alt jeg ville var hjem til mann og barn.

Hvor vil jeg med dette innlegget?
Det gikk jo bra.

Jo jeg vil si det samme til deg, med kul på magen og et ekstra hjerte eller fler.
Ikke nøl. Ikke tenk at du er til bry, ikke bruk forum før ekte medisinsk hjelp.

Ring, be om råd.
Du er ingen lege, du er ingen jordmor, men du har ansvar for barnet i magen.

Ring heller en gang for mye, enn en gang for lite.

 

Tenk om…

Enn hvis…

RING!

31 kommentarer
    1. Så bra at det gjekk bra ❤
      Det må ha vert ein grusom følelse for deg!

      Klemklem

    2. Hei.

      Jeg har også blødd mye i mitt siste svangerskap, vært innlagt på sykehuset og har fått blodoverføring, siden det virkelig rant. Hele 6x inn og ut av sykehuset/legevakten. Fikk også årsaken til blødningene – mitt eget blodkar som lå rett foran livmorhalsåpningen, som røyk titt og stadig, ikke farlig for fosteret, men jeg var veldig redd konstant og turte ikke å gjøre noe. Redd å gå på do, redd å legge meg, redd å sette meg ned. I uke 36, ble det tatt KS. Nå ligger han lille karen på gulvet og spør etter mat. Nå er alt bra og alt glemt ??? men det er virkelig bedre å søke hjelp enn å ty til Google ?????

    3. Uffa meg da snakker vi mengder ja 🙁 Herlig å høre han ligger å spreller på gulvet nå.
      Ble det keisersnitt pga blodkaret?

    4. Ja, det er ved slike hendelser man innser hvor forberedt man er på det livet man går å bærer på.
      Hvor verdifult det er for en.

    5. Stor klem til deg ? Viktig å bruke de som har kunnskap og har det som jobb ? Lykke til

    6. Stor klem til deg ? Viktig å bruke de som har kunnskap og har det som jobb ? Lykke til

    7. Blødde masse i 1.trimester med mine to første. Var jo liksom aldri helt sikker på at det ville gå bra siden det var så tidlig i svangerskapet, og jeg mista min første i uke 13 satt nok i.Det skyldtes at morkaka lå langt ned visstnok. Med nummer tre kom det ikke en dråpe.

      Godt det gikk bra! Skremmende er det uansett.

    8. Her triller det tårer. Er 3 dager på overtid, så over gjennomsnittet følsom på egne og andres vegne ser det ut som… Godt at det gikk fint!

    9. Så godt at det gikk bra! ? Jeg hadde masse blødninger i begge mine svangerskap. Første gangen gikk det dessverre ikke bra, mistet i uke 18. Men andre gangen gikk alt fint. “Beviset” koser seg i barnehagen “as we speak”. ? Har vært på legevakten ifm blødning i svangerskapet, og fått beskjed om at “mister du, så mister du. Lite vi kan gjøre, for naturen går sin gang…” Så ring heller føden, så får du ordentlig hjelp! Masse lykke til videre! ?

    10. Man må jo som regel over en hvis antall uke før man er aktuell for føden. Frem til da er det legevakten man skal forholde seg til.

    11. Så utrolig bra at du kommer med sånt innlegg! Dette skal jeg huske på de siste 19 ukene med mageboeren. Krysser fingrene for at du slipper noe mer som dette ?

    12. Så godt å høre at det gikk bra! Man får seg virkelig en støkk! Jeg hadde blødninger med eldstemann helt i starten (uke 6), fastlegen min var borte så jeg måtte til en annen. En eldre kar som raskt konkluderte med spontanabort og under tvil gikk med på å ta en blodprøve for sikkerhets skyld. Han antydet også at det kanskje var like greit at jeg aborterte siden jeg bare var 18 år. Men det var ingen spontanabort!!! Blødde litt igjen rundt uke 14-15, deretter ingenting. Gutten kom til verden i uke 31 grunnet alvorlig svangerskapsforgiftning, men er i dag en frisk og fin 2. Klassing! Svangerskap nr. 2 gikk heldigvis helt knirkefritt og han kom som bestilt på termindato:)

    13. Jeg blødde også, med begge to. Mest i første trimester, men husker følelsen av å sjekke dopapiret hele svangerskapet. . Den tredje, han som skulle vært i midten, og som jeg mista i en MA, blødde jeg ingenting med. Det var i grunn veldig rart.

      Den følelsen du og mannen din fikk i går, den unner jeg ingen. Lykke til de siste 13 ukene, til hun er stor og fin og klar til å komme ut 🙂

    14. Det er en grusom følelse… Med eldstemann blødde jeg fra uke 30 til 35. De fant aldri ut hvorfor, men alt gikk bra og han kom til termin. Med nummer to startet det i uke 37, og jeg kom meg til 38+5. Alt gikk fint da også, men jeg husker enda følelsen da jeg så rødt på papiret

    15. Samme opplevde jeg i forrige svangerskap. Huff det er fæl opplevelse og oppdage blod. Jeg var i uke 34 da. Opplevde totalt 4 slike blødninger før han ble tatt med hastekeisersnitt i uke 36. Ble innlagt på sykehuset til observasjon de tre første gangene jeg blødde. Lå natten over til jeg sluttet blø.. Var ikke høy i hatten når jeg var hjemme. Frykten var jo morkakeløsning. Men.. Jeg fikk aldri svar pp blødningene. Morkaken var hel og fin. er nå straks i uke 34 og begynner å bli nervøs for om samme skjer denne gang. Håper du slipper mer!!

    16. Det gikk kaldt nedover ryggen min og tårene presset på. Jeg regnet med at det var greit med mini i magen siden du skrev som du gjorde. Jeg hadde lignende opplevelse, men med mi vakre frøken gikk det ikke bra…. Nå i etterkant er jeg utrolig opptatt av at de/dere som er gravide har LAV terskel for å søke råd hos fagfolk. Samt være mer opptatt av å telle spark (i en travel hverdag). Ikke d at det hadde gjort en forskjell for min del. Det er ikke meningen å skremme noen, men jeg vil virkelig spre info, sånn at færre opplever det verste.
      Ta vare på deg selv nå, nyt magen og tell spark..! ❤ Gjerne få en ekstra ultralyd. Hilsen en 3-barnsmamma, med kun 2 barn i armene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg