Natural Cycles – prevensjonen som sviktet…?

///Skrevet i samarbeid med Naturalcycles.com

Hormonfri prevensjon, vil du teste det?

Det var en forespørsel jeg fikk i begynnelsen av dette året.
En nyhet med kjempe suksess i Sverige ville vise seg frem til norske kvinner også.

Hormonfri prevensjon?? Tenkte jeg. Går det virkelig ann?
Og jo da det gjorde visst det, erfaringene var mange og gode. Natural Cycles fungerte.

Jeg selv, hadde da en hormonspiral godt plassert (ha ha) men fikk bedskjed om at jeg fint kunne teste den alikevell bare for å få feeling på hvordan det hele fungerte.

For det er slik at når man har hormonspiral har man normale sykluser, man har eggløsning, men ingen mulighet for at egg skal kunne feste seg (ha ha)

Hormonfri prevensjon hadde jeg drømt om, og ville jeg bidra med å spre informasjon om at denne løsningen fantes.

Esken med medlemskap og temperaturmåler kom i posten.
Appen var god og oversiktlig og konseptet var enkelt.

natural

Når du våkner, strekk deg etter termometeret, ta tempen og registrer.
Les mer om det hele her.

Så står du opp og gjør det du pleier. Hele seansen tar ca 30 sekunder.

Appen lærer deg å kjenne, ja etterhvert så kjenner den visst kroppen din bedre enn deg selv, det skulle jeg om kort tid få erfare.

Jeg må innrømme at jeg tenkte det å skulle tempe hver morgen skulle bli stress og mase, men etter få dager ble det en veldig naturlig del av rutinene, og en veeeldig god unskyldning til å ligge 30 sekunder ekstra dersom det hastet for en av barna 😉

Jeg skulle bare teste noen uker, men det ble straks en rutine for meg og jeg glemte nesten at jeg tempet på autopilot. Jeg kjente jeg likte kontrollen som appen gav meg med hva som skjedde med kroppen.

Og plutselig en dag, viste den meg et blått egg. Oj sånn… den har visst spottet eggløsning hos meg. Jeg lo litt og viste mannen det hele. Jøss da funker det jo da.

Jeg bestemte meg for å fortsette å tempe til jeg fikk menstruasjon igjen, så hadde jeg tempet en hel måned og sett hele gangen i produktet. Jeg ville vite hva jeg snakket om dersom noen skulle spørre meg om produktet, noe mange av dere har gjort.

Men så… kom det jeg aldri hadde sett komme.
Plutselig, begynte denne appen å mase. Mase om at jeg kanskje burde ta en test.

PFØY tenkte jeg, nå surrer den fælt, var det jeg visste. Det ble bare rot når jeg hadde hormonspiral fra før.
Jeg ignorerte appen…

Men så…

Hmmm begynte disse puppene å bli ømme tro?
Bilde tatt 19.06.15 kl. 09.29

 

Og den hodepina hvor kom den fra?
Bilde tatt 19.06.15 kl. 09.29 #2

 

Og sove… det kunne jeg gjøre hele tiden.

Bilde tatt 19.06.15 kl. 09.30

 

 

 

ooooops

Bilde tatt 19.06.15 kl. 09.33 #2

 

 

Jeg sa det til mannen, at appen mente jeg burde ta en test. Han lo.
Det gjorde ikke jeg.

Jeg kjøpte en test.

2008-Tester-Mars

 

Klokkeren, uten tvil, jeg var gravid.

Tiden rett etterpå er blank, som et svart hull.
Jeg husker jeg gråt, gråt av sjokk, redsel, lettelse for å få et svar på hvorfor kroppen var så rar.

Jeg kom meg straks til legen.
Vi måtte først og fremst finne ut hvorfor spiralen ikke hadde gjort jobben sin.
Sjansen for å bli gravid med hormonspiral er jo så og si ikke mulig.

Legen kunne ikke finne den.
confuseduterus

 

Sporløst forsvunnet og i livmoren lå et lite hjerte å banket.

Dersom alt går sin gang er du firebarnsmamma iløpet av 2015 sa han.

Jeg visste ikke om jeg skulle smile, le, gråte, hikste.
Jeg fikk stotret fram et oi, mens tårene rant.

Ikke fordi jeg var lei meg denne gangen, men av en lettelse og spenning.
Skulle jeg bli firebarnsmamma, JEG ? Skulle vi bli beriket med fire barn i familien?

Tiden etterpå gikk med til mange undersøkelser som i all hovedsak gikk ut på å lete etter spiralen, overlege og gynekologer og spesialister har alle lett, ingen har funnet.

Når man blir gravid med hormonspiral, eller annen prevensjon har man i utgangspunktet null oversikt over sin egen syklus. Men jeg hadde jo i denne tiden testet Natural Cycles og hadde stålkontroll.
Jeg hadde aldri hatt så kontroll som nå.

Jeg hadde fått alt servert på sølvfat av den geniale appen. Jeg hadde bare ikke hørt på hva den sa.

Natural cycles visste når det hele skjedde, og den var sikker i sin sak. Den visste når denne lille spiren hadde begynt sin reise og plassert seg i den trygge hulen.

2015-03-01-09.24.50

Legene, var ikke sikre.

Termin fikk vi ikke, før den ordinære ultralyden skulle utføres.

Og den dagen, ble leger og Natural Cycles enig, faktisk så enig som de kan overhode bli.

Jeg gløttet på appen før jeg gikk inn til undersøkelsen.
17+4 er du i dag sa den.

Jeg hadde puls og klamme hender i det jeg entret undersøkelsesrommet. Var alt bra med babyen? Hvor langt var jeg egentlig?

For å gjøre ting kort.

Alt fint med babyen, full rulle i magen, og antatt lengde i svangerskap 17+4.

Konklusjonen?

Spiralen: har stukket av, gjemt seg godt eller gått i oppløsning. Har uansett ikke gjort jobben sin.
Natural Cycles: Gjorde jobben sin og vell så det.
Jeg: Skal bli firebarnsmamma og går i dag stolt og ruger.Har godt av å lære kroppen min enda bedre å kjenne og uendelig glad for at jeg valgte å teste Natural cycles.

Etter fødsel skal jeg holde meg langt unna hormonell prevensjon. Jeg skal stole og ikke minst LYTTE til Natural cycles.

Grønne dager er good to go, røde dager må vi ta våre forhåndsregler.

Jeg har fått bevist at Natural Cycle både kan brukes preventivt og som et hjelpemiddel dersom du ønsker å fylle huset enda litt til.

Vil du lese mer om Natural Cycles, finner du all info du trenger her.
D
u får teste appen en måned gratis!

Anbefales!

Hva slags prevensjon bruker du i dag?

25 kommentarer
    1. Da jeg ble gravid med tvillingene brukte jeg ladycomp. Vi brukte lang tid på å bli gravide,og jeg brukte ladycomp for å treffe eggløsningen. En syklus fikk jeg utslag på eggløsning to ganger med to dagers mellomrom…. Og da jeg kom på tidlig UL i uke 6 så gynekologen to anlegg. Og da jeg kom tilbake i slutten av uke 8 var det to bankende hjerter der,så ladycompen hadde rett i at jeg hadde dobbel eggløsning den syklusen….

    2. Gratulerer så masse!
      Jeg tenker å starte med denne type prevansjon.. Er det mulig å bestille direkte fra siden du linket til, selv om jeg bor i Norge? 🙂

    3. Takk for svar! Så da kjøper du appen i app store, og bestiller tempmåler fra nettsiden? 🙂

    4. Jeg bruker kobber spiral, ingen hormoner og jeg syns den har vært trygg! Men nå ble jeg plutselig redd, tenk om den går i oppløsning! Visste ikke at de gikk Ann engang! Lykke til som 4 barnsmor ? det blir flott!! Jeg for min del håper spiralen holder ?

    5. Interessant, takk for tips. Akkurat bestilt. Blir artig å høre hva du synes!

    6. oida hormon spiral er det eneste som ikke har gjort med gravid hittil, men kan desverre ikke bruke det lengre pga jeg fikk masse vann cyster og kraftige smerter av den ;( det forsvant heldigvis når jeg sluttet å bruke det, kan derfor heller ikke ha kobber spiral. Blitt gravid med p piller, og har prøvd alle slaga men tåler de ikke så var nok derfor jeg ble gravid 🙁 blir skikkelig dårlig av det 🙁
      ikke tåler jeg p sprøyter heller. Blitt gravid både med p plaster og minipiller også så virker som all prevangsjon er en dårlig ting for meg 😛 men minipiller og p laster tåler jeg iværtfall da, men kunne vært intresangt å prøvd ut dette 🙂

    7. Dette skal jeg prøve!

      Sitter her med lillegutt på fem uker, han er baby nr tre hos oss og ikke helt av det planlagte slaget.
      Jeg reagerer skikkelig dårlig på hormon preparater og trengte en pause, en mnd senere kunne jeg tisse frem to blå streker…så nå har vi diskutert alternativer. Mannen nekter å sterilisere seg og jeg har ikke troen på at vi alltid hadde brukt kondom…. Men nå kan vi slutte å diskutere mer, for her var det en hormonfri løsning! 🙂

    8. Etter å ha blitt gravid med kobberspiral valgte jeg å prøve lady comp og fikk hele to grønne dager i mnd. Så dette funket ikke for meg…

    9. Ja jeg brukte den i ca 6-7 mnd. Og var veldig nøye med å måle til ca samme tid. Hadde veldig høye forhåpninger til dette, da jeg har hatt masse problemer med å få noe til å funke ordentlig.

    10. Wow. Hormonspiral forsvunnet, faktisk!
      Flaks at du hadde begynt å tempe da!

      Jeg var selv kjempefornøyd med LadyComp. Har brukt den både som prevansjon og som planlegger. Men en er avhengig av regelmessige sykluser.
      Den forsvant dessverre i flyttelasset for 5 år siden, har enda ikke funnet den igjen… Savner den egentlig, men ser at den kunne vært noe problematisk i kombinasjon med nattamming. Men helt supert!

      Bruker PD (Period Diary), en app uten måling i dag.

    11. Dette var et flott innlegg og veldig spennende. Jeg har selv aldri testet dette, men det virker veldig bra. Begynte ifjor selv med hormonfri prevensjon etter at jeg slet med bivirkninger av p-pillene, og det ble en ny hverdag for meg. Jeg som mange andre visste ikke at det fantes alternativer til hormonell prevensjon. Hos internettsiden http://www.hormonfritt.no fant jeg mye bra info om hormonfri prevensjon og der kan man og lese om alternativer. Takker for et bra innlegg og god sommer 🙂

    12. Et veldig godt poeng, nettopp derfor jeg innledet mitt første innlegg med at jeg ikke er noen fagperson og kun snakker av egen erfaring.

    13. Temping funker ikke for meg som har pcos. Her er syklusene så ustabile og de fleste syklusene mangler også eggløsning, slik at man ender opp med hauger av gule/røde dager (ladycomp). er man stabil og uten hormonelle forstyrrelser, så kan den funke fint. Er uansett ikke en metode jeg ville brukt dersom det er krise om man blir gravid. 😉

      Lykkke til videre i svangerskapet.

    14. Det var med naturlig prevensjon og temping nr 3 kom til her, definitivt IKKE planlagt. Hadde plutselig eggløsning 1 uke før normalt (har hatt stabile sykluser i 1.5 år før det).

      Her sendes mannen til legen….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg