Nugattikrigen

– Hva vil dere ha til frokost? spør jeg og går mot kjøleskapet. Svaret kommer kjapt som vanlig, og det er selvfølgelig ikke i kjøleskapet jeg finner pålegget med stor P. Eller rettere sagt, N.

Nugatti. Nugatti på brødskive til eldstemann og Nugatti på knekkebrød til yngstemann.

Begge gutta elsker Nugatti. Uheldigvis gjelder det også mannen i huset, så vi har alltid en boks eller to i skapet. Selv har jeg aldri brydd meg om sjokoladepålegg, men det hender selvfølgelig at jeg har søte ting på brødskiva jeg også. Særlig til frokost har jeg perioder der jeg kun spiser syltetøy eller prim.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har vært 100% konsekvent, men stort sett har jeg klart å holde de store sukkerbombene unna brødskiva i ukedagene. Nugatti og HaPå har vært helgekos, og ikke noe vi spiser til hverdags.

Det har vært en kamp hver dag. En krig. Den store Nugattikrigen.

– Hva vil dere ha til frokost?
– Nugatti!
– Nei, dere vet at vi bare spiser det i helga. Hva vil dere ha til frokost?
– Eeeeeh… (stillhet)
– Hva vil dere ha til frokost?
– Vet ikke.
– Hva vil dere ha på brødskiva? Servelat? Ost? Baconost? Eller hva med havregrynsgrøt? Egg?
– Ingenting.
– Greit, da blir det ost.
– Neeeeeeeei!!
– Nei vel, men da må dere SI hva dere vil HA da!
– Nugatti.

Et typisk finne-ut-hva-barna-vil-ha-til-frokost-rituale kunne ta innmari lang tid. Altfor lang tid for en trøtt og stressa mamma som hadde stått opp litt for sent. Og når de endelig klarte å bestemme seg for hva de skulle ha, tok det uhorvelig lang tid å faktisk spise maten også.

Så nå er det slutt.

Jeg håper du ikke forventer eller håper på en genial, innovativ løsning for å få barna til å ha lyst på frokost her, da venter du forgjeves.

Altså, på en måte er jo løsningen min genial. Jeg bruker nemlig ikke lenger en evighet på å finne ut hva jeg skal servere til frokost. Ikke bruker de lang tid på å spise opp maten sin heller. Vi kan stå opp en halvtime før vi skal forlate huset og allikevel rekke det vi skal. Med god margin.

05_2

Jeg har fortsatt 99% totalforbud mot Nugatti til kveldsmat og på nistematen, men når det gjelder frokost, har jeg rett og slett lagt meg på rygg og kapitulert. Valgt den lettvinte løsningen kan man også si, men det er greit.

Nugatti er ikke lenger min fiende, den er min venn. Og det sier jeg faktisk med hodet høyt hevet. Frokosten på hverdagene er ikke lenger et mareritt, nå går det knirkefritt.

 

Hvordan går det hos deg?

56 kommentarer
    1. Her spises det Nugatti til både frokost, lunsj, middag og kvelds – jeg har radmagre barn som faktisk spiser veldig lite, og krigen om Nugatti.. vel, den gav jeg opp for mange år siden.
      Så lenge barna mine faktisk spiser litt før de skal på skolen, så er det det viktigeste for meg.

      Minstemor får ikke nugatti på lunsjen sin fordi det er forbud mot sjokoladepålegg i barnehagen – det går helt glitrende og det fikk hun beskjed om før hun startet der.
      Hun spiser like godt en boks makrell i tomat bar uten brødskive hun, så hun er likeglad.

      De to eldre, særere… de spiser faktisk ikke lunsjen sin om de får noe annet, så den saken er jo biff.

    2. Samme her! Nå er det ikke den store diskusjonen om frokosten, Nugatti air og maten går ned på ett blunk.

    3. Herlig. 🙂 Godt med en god start på dagen uten stress, mas og frustrasjon.

    4. Her i huset MÅ man spise en skive med makrell, før en med sjokko-pålegg. Der er jeg veldig konsekvent. Så det vet han. Samme om det er morgen eller kveld. Og etter 1 med søtt er det igjen en med makrell før mere sjokko-pålegg.
      Det funker her.

    5. Enig, man må velge hvilke kamper man skal ta. Brødskiver med nugatti er bedre enn ikke brødskiver.

    6. De gangene vi har nugatti i hus.
      Gjør jeg avtale med ungene at det KUN er EN skive Med nugatti om dagen om de er mere sulten får de noe annet på skiven. Og det går helt fint

    7. Ingen dårlig samvittighet å ha i det hele tatt, jeg er fransk og vi alle i Frankrike spiser sukker pålegg hver dag!!!! Det finnes ikke noe salt frokost der. Og vi lever faktisk lengre enn normen, fordi å trives er også noe som forlenges livet :-). Uansett er fabrikk kjøtt, skinke ost, prim veldig usunne, enda mer enn nugatti. Sjokolade er god for sjelen, og nøtter er sunne… Skinkeost er fullt av konserverings midler, enda mer enn nugatti, og det er enda verre enn litt sukker. Det er snakk om 20gr daglig nugatti da på brødskiva, bare de har de enn sunn middag på kvelden så spiller det ikke noen rolle!! 🙂 Å ha en glad mamma er noen ganger bedre enn å ha den sunneste frokost ever 🙂 Keep on going og kos deg på frokostene nå…. Min bror er oppvokst med nutella på brødskiva si hver eneste morgen, han likte ingenting annen da, og han har det helt fint i dag i alder 26 :-). Han er kjempe glad i alt sunn mat i dag :-).

    8. Her er det ikke Nugatti, men Gomme og, i en periode, Prim. Jeg har tviholdt på jerninnholdet, men det nytter jo ikke i lengden:P hehehe, han spiser ikke hvis han ikke får det som han vil. Han er enda så liten, det ordnet seg med storesøster og spising når hun nærmet seg 3… han bruker lenger tid på alt, så kanskje han spiser agurk på brødskiva om ett år? (han er 2.10 år nå) I feriene kjøper papsen sjokoladepålegg, DA er det vanskelig å komme tilbake til normalen. På campingferie er jo det redningen, så jeg skal huske på det til neste år- at det er ikke noe å stresse med! Tusen takk 🙂

    9. Hos oss vant vi voksne kampen, Nugatti er ikkeet tema på hverdager. Den boksener forbeholdt lørdager, på hverdager kan syltetøy være et alternativ, ellerser guttene våre veldig glad i å lage seg havregrynsgrøt i microen med smør, sukker og kanel… så søt frokost blir det av og til hos oss også!!! 🙂

    10. Jeg har gjort det enkelt: ingen nugatti i hus. Jenta er nå 2,5år gammel og til nå har det vert en nugatti boks i huset, det var en periode der eg omtrent ikkje spiste fordi alt var stress og styr (4tette dødsfall og ellers mye sykdom) så eg kraup til korset for å få i meg noe. Nugatti er for meg siste utvei, eg står heller hver morgen og lager egg, omelett, grøt, fiskekaker eller lignende enn å gi min datter kjapp energi til frukost. For det er nettop det det er, kjapt opp og kjapt ned igjen.

    11. Så godt å høre du fant din løsning på problemet! Og så om det skulle være nugatti, glade barn og foreldre skaper en bedre dag enn stresset med hvilket pålegget hver dag.. Kjempe godt å lese og stå på videre

    12. Søtpålegg brukes så sjeldent her i huset at ungene glemmer av at vi har det. (Sjokokade/nugatti og syltetøy)
      Var striks på det med ikke søtt i uka og når helga kom er det glemt. Jeg lager frokosten kvelden før og de spiser det son blir servert.

    13. Helt enig med Lene, masse annet godt man kan lage til frokost. Det er jo det viktigste måltidet på dagen bruker heller litt tid på en god frokost. Barna skal jo i barnehagen/ skole og bruke kroppen og hodet og en frokost bestående av fett og sukker betyr fort opp og fort ned.

    14. Her er frokost en brødskive eller to med noe av det pålegget som står på bordet. Barna vet at det ikke er noe poeng i å spørre etter syltetøy, nugatti, honning eller annet sukkerpålegg på hverdager.
      Vi har jo ikke samme dilemma som i artikkelen, men sunn hverdagsmat er viktig for meg så hadde casen vært som over her hos oss så hadde jeg tatt den kampen.

    15. Ikke til å komme ifra at det er godt med noe søtt til frokost. 🙂 Om det er syltetøy eller et tynt lag med Nugatti på ei grov brødskive tror jeg blir hipp som happ, gitt. 🙂

    16. Det var som du skulle beskrevet min morgen, før jeg ga etter for at eldstemann får nugatti til frokost. Gjør det for å slippe en krangel Kl 6 om morgenen og for at hun da får i seg to skiver med grovt brød samti, glad mamma glad jente 🙂

    17. Jeg tror det går VELDIG greit med Nugatti til frokost! 🙂
      Velg kamper med omhu! 😉

    18. Her er det sjokoladepålegg berre på laurdagar, av og til i feriar… Og det er greit for ungane! Hadde andre ungar det i barnehagen, spurte alltid guten vår, då 2 år: er det laurdag for han i dag? Sambuaren min likar Nugatti og han måtte bli bevisst på når han tar fram boksen 😉 Ut frå teksten tolka eg det som om barna dine fekk for mange valg 🙂 Koffor skal dei få valget for så å få nei??? Eller velge mellom så mange ting? Her dekker vi voksne bordet med sunt pålegg/forholdsvis sunn frukostblandig (ikkje sjoko) eller graut, så må alle (også dei voksne) ete det som er servert. Vi har syltetøy på bordet, men alle må ete ei sunn skive først, til og med ho mor 😉 Vi passar sjølsagt på at det er noko alle likar på frokostbordet 🙂

    19. med tanke på at det er over 160 sukkerbiter oppi en nugatti boks og omtrent ikke nøtter så forblir nok den nugattien et lørdagspålegg ja 😛 er ikke hysterisk mot sukker men viktig å passe på tennene 🙂

    20. Her er det nugatti på frokosten kun når vi har forsovet oss, men her får dem nugatti på nista, rett og slett fordi da vet jeg at de spiser opp maten… Bedre det enn å få hele nista hjem igjen, å pottesure unger med lavt bs… Etter skolen er det null nugatti, og det er akseptert 🙂

    21. Nå kommer kanskje mange til å bli fornærmet, men mener at man bør tenke seg godt om før man gjør det til en vane a la barna få nugatti til frokost og niste særlig ofte. Forstår at man må velge sine kamper, men er enig med Lene og Evy Renate; sukker og fett på brødskiva betyr at blodsukkeret går fort opp, og også raskt ned igjen. Det betyr at barna ofte bli tomme for energi lenge før lunsj når de skal konsentrere seg på skolen. Noe som igjen betyr dårligere læring. Nugatti til lunsj betyr ofte unger som er høye på sukker når 4.time begynner, og som er slitne og sultne før siste time. Hvis dere absolutt vil gi ungene nugatti o.l. er det bedre å gi dem det når de er hjemme og det ikke kreves at de skal yte noe.

    22. Nugattikrigen pågår fremdeles her i huset, i alle fall med minstemann. Men det hender jeg lurer litt på hvorfor jeg sier nei til nugatti de gangene de velger syltetøy. Mye sukker i det også. Synes det er helt greit at vi ikke spiser nugatti på hverdagene, og tror egentlig at storebror også synes det er greit, for det er visst mye snakk på skolen om hva som er sunt.

    23. Enig! Frokost er det viktigste måltidet om dagen og nugatti er dårlig kost. Ikke ha nugatti i hus, så er det ikke noe å diskutere. Det er 150 sukkerbiter i EN boks med nugatti. Ikke bra for kroppen, ikke bra for tennene. Ja, man må velge sine kamper, men barnas helse er vel det viktigste. Gode vaner får man fra man en liten, og de vil man forhåpentligvis beholde livet ut. Det er vanskeligere å snu dårlige vaner som allerede er innført, enn å beholde de gode.

    24. Her har vi ikke Nugatti i huset,sjokoladepålegg får hun kun på hytta til mormor og morfar,og i leiligheten til bestemor og bestefar i Spania. Går bra,har ei jente som elsker leverpostei og gulost. Blir vel sikkert litt mer mas når hun blir eldre,men så lenge vi ikke har det i huset så er det ikke tilgjengelig.

    25. Hva med å bare la være å introdusere barnet for nugatti? (Eller lignende pålegg?) Her i hjemmet har jenta ALDRI smakt nugatti, så det blir heller aldri en kamp. Mitt barn spiser sundt hver morgen. Det viktigste måltidet til dagen skal IKKE starte med en sukkerbombe! Det er du som forelder som har ansvar for å lære barnet ditt gode matrutiner. Hvem er sjefen? Du eller dem?

    26. Vesla mi liker ikke nugatti eller annet sjokolade pålegg, men får nesquick sjokokuler til frokost omtrent hver dag uka igjennom. Jeg gidder nemlig ikke å bruke 1 time på å få i henne frokost.

    27. Det er kun på lørdag el helg,tenker det er vi foreldre som er forbilder når det gjelder mat. Og vi som bestemmer,små kropper trenger sunt pålegg,en god start på dagen.

    28. Nå er det uhyre sjeldent at vi overhodet har nugatti el.l i huset, men hvis det finnes, er det fullstendig udiskutabelt forbeholdt én skive på lørdag. Nå har jeg barn som kan ha litt lett for å legge på seg, så jeg passer nøye på for å unngå at de blir overvektige som både pappaen og jeg var som barn. Minstejenta spiser lite frokost, noen ganger bare en halv eplebåt, men jeg har valgt å ikke gjøre noe nummer ut av det. Hun spiser godt ellers, og er absolutt ikke underernært – bare ikke så tidlig i gang med appetitten. Hvis jeg begynner sent på jobb, kommer hun gjerne tilbake på kjøkkenet når resten av familien har gått. Da kan hun sette ti livs 1-2 brødskiver med ost, leverpostei, kaviar eller makrell.

      Det største problemet her i huset er nok de litt eldre ungene, som kommer hjem fra skolen til tomt hus. Da gjelder det at alt usunt er ryddet langt av veien, ellers er det full fest….

    29. Ernæringsmessig så er ikke nugatti noe annet enn raske karbohydrater med hele 30 sukkerbiter per 60 g. Med 2 brødskiver med nugatti er vi da raskt opp i 30 sukkerbiter. Dessuten er det ingen vitaminer, mineraler eller andre nyttige næringsstoffer. Dersom man på død og liv ikke orker å ta opp kampen for et ernæringsmessig bra kosthold – så er penøttsmør et langt bedre alternativ da hjernen trenger fett for utvikling. Dessuten så får man ikke store blodsukkersvingning av det som ved nugatti pga sukkeret. Man får rask energi, men går også fort tom -magre barn eller ei så er dette en altfor lettvin løsning. Det finnes mange muligheter til å lage et langt sunnere sjokolade og nøttepålegg om man setter seg litt inn i ernæring og lager alternativer som også er gode 🙂

    30. Jeg har hatt en matkamp med frøkna på 9 de siste 7 årene. Ho hater rett og slett å spise. Det har vært tema på utallige foreldresamtaler på skolen og ho har tilogmed fått ekstra oppfølging i lunsjen for at vi skal være sikre på at ho får i seg NOE iløpet av skoledagen. MEN søtt pålegg og loff er ikke lov å ha på skolen hennes,så matpakka har ofte forblitt urørt da ho ikke vil ha det sunne…. Resultatet er en trøtt unge med skallebank.. Nugatti sklir greit ned,så hver morgen er det ei brødskive (grovt brød da

    31. Her i huset har vi ikke nugatti og har heller aldri hatt det! Ingen som savner det eller spør etter det. Vi har heller ikke brødskiver til hvert måltid..så jeg opplever ikke at barna blir matleie

    32. Greit at man velger de kampene man vil ha, men det finnes da så mye annet godt og SUNT man kan ha til frokost, som er spennende for barna. Trenger ikke alltid være brødskive og knekkebrød. Skjønner godt at noen barn må bli lei av det hvis de ikke får noe annet. Her er det altid noe frukt eller grønt på tallerkenen sammen med frokosten. Sukker hører hjem i helgene. Godteri og nugatti er aldri et spørsmål fra gutten i ukedagene fordi han vet at det hører til på lørdagene. Er man konsekvens på en regel, så skjønner barna at slik er det!! Sønnen på 4 år, får kun nugatti på brødskiva på lørdagen hvis han kommer på det selv, og det er veeeldig sjelden…og da må han ha spist en halv brødskive med noe annet på før. Syltetøy, prim, hapå og gomme er pålegg det aldri er spørsmål om heller.
      Dere er klare over at dere starte dagen til barna deres med godteri??!! For en bunn energi de må ha!

    33. Og til deg som skriver at du gir nugatti pga magre barn.. Vil anbefale deg et ernæringskurs.. Tror kanske barna kunne ha hatt bedre utbytte av et næringstett kosthold i stede for nugatti på brødskiven;)

    34. Totalforbud her i huset! Har ei på 4 og en på 2, og de vet ikke hva det er, dermed maser de heller ikke.

    35. Helt enig! Sløvskap av foreldre som “ikke gidder” å ta vare på en liten voksende kropp som trenger masse gode næringstoffer.

    36. Her har vi nugatti kun lørdags morgen, og det er noe ungene gleder seg veldig til! 😉
      Hadde ikke orket å hatt diskusjon om det i hverdagene, så det ble innført med en gang de smakte det fordi pappa’n spiste det. De får litt frokostblandinger, havregrynsgrøt og vanlig annet pålegg om morgenene. Egg/omelett er jo det sunneste og beste de kan få! 🙂

    37. Vi har aldri nugatti fast i hus. Kjøper sporadisk på helg. Oppspist i løpet av helga siden jeg har 3 som synes det er veldig godt. Men de maser aldri om å kjøpe ellers i uka. Frokostene i helgene består ofte av kokte egg på brødskiva.
      Ellers i uken og skolematen er det vanlig pålegg som ost, leverpostei, pølse, kaviar og makrell i tomat. Sylte har vi også hatt regler på i flere år, bare 1 skive og ikke vits å mase.

    38. Mulig jeg er dårlig i regning:
      1 boks nugatti veier ca 300 g
      I 100 g Nugatti er det 59 g sukkerarter
      Dvs at i en boks Nugatti er det 177 g sukkerarter
      1 sukkerbit veier 2 g.
      Det vil si at det max er 88-89 sukkerbiter i en boks.

      Det er mange sukkerbiter men atskillig færre sukkerbiter enn 130.
      På en skive brød bruker jeg ca 10 g Nugatti. Dvs 5-6 gr sukkerarter som igjen tilsvarer 3 sukkerbiter.

      Det er mye sukker men jeg tviler på at framtida til mine barn går til helvete pga av dårlige vaner hjemmefra fordi de får spise 3 sukkerbiter daglig.

    39. Kunne ikke vært mer enig, her i huset har det aldri vært kjøpt en eneste Nugattiboks, og nå er jenta mi 6 år. Hun vet at hun ikke får Nugatti på brødskiva. Jeg har sagt til henne at det ødelegger tennene og er ikke bra for kroppen og hodet, og det er hun inneforstått med. Har aldri kranglet med henne om Nugatti, hverken til frokost eller lunsj. Nugatti er her i huset “bestemor-pålegg”, altså noe hun ma spise his bestemor i helgene. Men hun spør ikke etter det der heller. Så hvis man bare lar vær å introdusere det så slipper man unna krangel, stress og sure barn.

    40. Jeg kjenner meg igjen i historien. Ser en tannpleier har kommentert, jeg har snakket med tannlegen til guttungen og tannpleier, og de sier at en brødskiv med nugatti om dagen har ingenting å si for tannhelsen så lenge resten av kostholdet er variert! Alle må få velge som de vil, men det er for mye hysteri rundt nugatti!!! Stå på og ha en hyggelig morgen, det tjener både store og små på 🙂

    41. Guttene våre er 5,5 år. Her er det nugatti kun lørdag morgen, og det fungerer kjempefint! Vi har ingen diskusjoner i løpet av uka fordi vi har vært konsekvente. Ellers i uka er det grovt brød med “vanlig” pålegg. Prøver å lage det fristende med fine farger som feks papruka, agurk, litt jordbær på siden eller etter de har spist brødskiva. Nugatti hver dag er ikke et alternativ hos oss.

    42. Men samme hvordan en regner så blir det aldri så mye som 160 sukkerbiter i en boks men max 90. Av de 90 så er det max 3 stk som finner veien på en brødskive.

      Til sammenligning så er det 4 sukkerbiter i en banan og 2 1/2 sukkerbit i et eple. Det er “sunnere” sukker i frukta men tennene er ikke noe mere glad i banan og eple sukker enn i nugattisukker.

    43. Glad vi slipper den. Har ikje hatt nugatti i hus, så den har vi sluppet unna med enn så lenge ?

    44. Jeg har aldri stresset med verken godteri eller nugatti, og jeg tror det er derfor min datter har så avslappa forhold til det og. Jeg kjøper ikke godteri på hverdager, men er det igjen fra helga står det fremme. Og det er null stress om datteren min skulle få lyst på en bit av det på en tirsdag. Nå spiser hun sjeldent godteri på ukedagene, men det er heller ikke så om å gjort å glefse i seg mest mulig på helg heller. Og det tror jeg er mye fordi vi ikke har laget noe oppstyr rundt at godteri er noe spesielt som kun kan spises på fredager og/eller lørdager. Er det sånne regler er det ikke rart godteri blir hypa opp, og unger får mer lyst på det. Jeg ser det godt når datteren min har hatt besøk av venner og noe godteri har stått fremme; da er hele skåla stappet i seg av vennene på 1-2-3. For de er godteri noe spesielt, noe som de kun får på helg. For min datter er det ikke noe spesielt, jeg har ikke hypa opp godteri som noe syndig, som noe spesielt som kun kan spises på spesielle dager i uka.

      Det samme med nugatti. Det har jeg heller ikke hypa opp og gjort til et spesielt pålegg. Har datteren min hatt lyst på nugatti har hun fått det. Mer hypa har jeg gjort egg og bacon, for det gidder jeg kun å lage på helg. Så det maser min datter om på helg. Nugatti har vi som regel i hus, men jeg kan ikke huske sist min datter har spurt etter det. Hun vet det er tilgjengelig, og da er det heller ikke så spesielt å spise det. Eneste er at hun aldri har fått med seg nugatti som nistemat på skolen uansett og hun har villet, og det er skolens regler på grunn av at noen har allergi mot nøtter. Og det er helt greie regler.

      Jeg vet i alle fall at med meg selv så er det sånn at om det er noe jeg nekter meg selv å spise (f.eks når jeg skulle gå ned noen kilo etter graviditeten), så er de matvarene de eneste jeg tenker på og har lyst på omtrent. Og sånn tenker jeg det er for mange barn også.

      Et normalt forhold til all slags mat mener jeg er viktig, men det får man ikke om noen matvarer blir gjort til spesielle. Og det er nok vanskeligere og vanskeligere å få barna til å få et normalt forhold til både godteri og nugatti jo eldre de blir før man starter med det arbeidet.

      Og noen nugattiskiver til frokost har vel ikke så mye å si. Det er helheten som er viktigst. Så ikke tenk på det. Mammapolitiet mener nok noe annet, men noen nugattiskiver til frokost for husfredens skyld mener jeg er helt innenfor. Viktigere for dagen til barna at de opplever en god morgen, uten krangling og styr bare pga. ett par usle brødskiver med nugatti. Så er det bare å pusse tennene før de drar avgårde på skolen 🙂

    45. Helt enig, kunne ikke falt meg inn å gitt nugatti regelmessig til barna. Det er mitt ansvar at de har god helse også om 40 år. Vi sier og at det ikke er bra for tennene og kroppen, de spør aldri etter det. Barna kan være slank utenpå, det er uansett ikke bra med mye sukker. Jeg er sjokkert over hvor mye sukker enkelte gir barna sine. Blodsukkeret går rett opp og ned. Når det er sagt, så spiser ikke vi voksne det heller. Med dagens

      http://www.side2.no/en-av-disse-inneholder-hele-150-sukkerbiter/5167015.html

    46. Mine barn liker ikke nugatti! Men eldstemann på 9 er til tider så småspist at vil han ha syltetøy så får han det. Alt med måte tenker jeg. Han er veldig glad i servelat og salami, vet egentlig hvor mye likere det er, selv om jeg kjøper de typene med minst fett. Prim er en stor hit hos begge i perioder. Variert kosthold og et naturlig forhold til alt. I går bakte ungene og jeg cookies etter middagen, fordi vi (jeg) hadde lyst. Ingen tar skade av en kjeks på en torsdag, bare det ikke blir hver torsdag ? La ungene kose seg med nugatti til frokost. En må velge sine kamper ?

    47. Her er eg ganske streng på at nugatti hører til lørdag kos eller så får de hos besteforeldrene når de er der.. Synes de kan ha annet pålegg i uke dagene.. Men så er d også allergi på skulen med nøtter så vi har ikj lov å ha noe med nøtter i..

    48. Har en 8 åring som ALDRI har smakt og kommer heller aldri til å smake Nugatti. Det er bare tull at det må være en kamp til frokost. 1-2 skiver makrell i tomat, saltpølse eller gulost . Vil han ha noe søtt spør han etter banan. Har aldri kjempet med frokosten. Eller noen andre måltider for den saks skyld! Eneste som ikke faller i smak er smøreost….

    49. Her i huset har vi nugatti og sjokade i ferier. I sommer hadde vi det tilgjengelig hele tiden, men opplevde at barna valgte annet pålegg rett som det var. Vi er ikke spesielt opptatte av spise sunt, men syns regelen om søtt i ferien er god og holder oss til den. ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg