På tide å tenke på de som helst ikke vil være hjemme!

Denne fortjener du!
Spotligthen ubehagelig midt i fjeset mens jeg tok i mot en litt tyngre pokal enn jeg trodde.
Den var sleip og glatt etter svetten i hendene hans.
Ikke så rart, jeg visste jo at han egentlig ikke var så glad i oppmerksomhet.

Takk sa jeg, og myste litt over for å prøve å se hvem som var i salen.

Tusen takk, gjentar jeg.

Hver eneste klubbtirsdag, fortsetter han. Har du vært her.
Helt fantastisk.

Salen jobber opp en urytmisk applaus.
Jeg bukker et par ganger og kjenner at det holder nå.

Takk sier jeg igjen, og går av scenen.

Setter meg ned, der jeg satt og kjenner flere hender på skuldrene.
Så stas Nina, så stas.

Jeg tar et raskt glims helt bakerst i gymsalen.
Kan fortsatt ikke se henne, hadde vel ikke forventet noe annet heller.

Vil du sitte på hjem?
Han spør alltid, jeg sier alltid nei.
Den friske lufta gir meg liksom det siste påfyllet jeg trenger før jeg finner mot til å gå inn døra.

Jeg lukter det egentlig før jeg har fått slengt av meg skoa.
Det er rødvin.

Lukten er som regel et godt tegn, da har flaska vært oppe lenge nok til at hun kanskje sover.

Jeg titter inn i stua, hører ovnen tikker av varme mot den iskalde vinterkulden ute.
Jeg kjenner det dunker i kinna. Varmen gjør godt.

Tråkker stille inn, hører tv står på, men ingen som snakker. Ser bena hennes på kanten av sofaen, tykke raggsokker under et slitent ullpledd.

Mamma? Spør jeg forsiktig mens jeg varmer hendene mot vedovnen.

Hun svarer ikke.

Mamma?

Hrmf.

Hun bare grynter.

Jeg er hjemme og har med meg.

Slutt å mas!

Hun avbryter meg, mumler og snøvler.
jeg skjønner hun ikke er til å snakke til.

Jeg smører to skiver tørt brød.
Finner de nederste i skuffen, litt usikker på hvor lenge de har vært der.
Men magen rumler og må ha mat.

Må du bråke?
Jeg mister kniven som lager en skarp lyd mot flisene.

Nei da, sier jeg og tørker opp leverpostenirestene.
Orker ikke diskutere.

Mens jeg tygger skorpen på den siste skive hører jeg hun begynner å snorke.

God natt sier jeg, i det jeg setter ifra meg tallerken og melkeglass på benken.

Du svarer ikke.

Soverommet er kaldt.
Hun har hengt dyna til lufting og glemt den.
Den føles nesten som is i det jeg pakker den rundt meg i senga.
På nattbordet står den.

Jeg stryker fingrene over den blanke pokalen.

Støpt ned i en mørk marmoraktig stein hvor det står risset inn.
Takk for at du alltid stiller opp.

Lite visste de at det var de som alltid stilte opp for meg.

 

De stod der i kø, hutret og frøs, for å sikre seg det som forhåpentligvis kun var lørdagens rus de neste to ukene.
De som jublet og skrøt av pandemikrigens unge soldater.
Jublet over russ som klarte å holde fornuften, ungdommen som ofret sosial livet.

Snakket stolt om de unge som respekterte retningslinjer og var gode forbilder.

Stod nå å gjemte seg bak jakkekragen for å ikke komme med på film,
Desperasjonen etter alkohol kler på en måte ingen.

Mens barna fortsatt sitter ensom og alene, kjørte de voksne over frarådet grenser, stod frarådet tett for å sikre seg nødvendig rus.

Køene foran de små bulene med alkoholrus burde gitt oss en tankevekker.
Erna og Bent, den køen var ikke bare et på et kollektivt alvorlig alkoholproblem, men også
konsekvensene av det.

Jeg har selv vokst opp i et hjem, preget av alkohol.

Men jeg, hadde et sted å gå til, et fristed. Med andre tanker, omsorg og trygghet.
Et annet sted enn en stue med alkoholdunst og middags rester fra forrige uke.

Våre barn og unge, har ikke hatt det på lenge, noen i værste fall vært uten et helt år.

Det er helt ok, dørene måtte kanskje opp.
Alkoholavhengighet er alvorlig og abstinenser kan få alvorlige konsekvenser.

Men det kan også rus.

Men både du Erna og jeg vet innmari godt, at vi ikke kan slukke ulmende glør med en god flaske konjakk.

Nå har vi sjansen, problemet lyste mot oss. Klart og tydelig.
De unge har ofret nok.

Nå må vi finne noen som kan ta de i mot.

Vi gjemmer oss for et virus, det gir oss muligheten til å skjule mye.
Nå holder det.

Brett opp ermene Erna, og gjør deg klar for å ta imot.
For om du ikke gjør noe snart for ungdommens psykiske helse, faller de.

Vi trenger barna og ungdommen, ungdommen og barna trenger deg.

 

27 kommentarer
    1. Denne ga meg tårer i øynene. Du beskriver på flere måter flere år av min oppvekst. Jeg er så enig med deg. Du er flink til å sette ord på ting.

    2. Sterkt innlegg. ♥️

      Har mye på hjertet men får ikke helt satt ord på det. Nesten alle kanaler der mangel på omsorg kan oppdages er borte for tiden.

      Ble flau over mennesker som desperat flokket seg til vinmonopolet på lørdag. Hadde det vært streik og folk hadde planlagt selskaper kunne jeg forstått det. Men nå skal man jo holde seg unna hverandre…

    3. Du beskriver det så godt, og det er veldig gjenkjennelig det du beskriver. Debatten i dag handler ikke for meg om åpningstider på polet, men mangelen på tilbud for barn og ungdom, som virkelig trenger en pause og en trygghet i hverdagen. Det er mange som bruker stemmen sin nå, takk og lov, for å si i fra at dette er vanskelig for veldig mange! En av dem er det, og det synes jeg er kjempefint gjort.

      Jeg har selv hatt veldig god støtte i organisasjonen BaR (barn av rusmisbrukere). Det finnes også flere gode organisasjoner og andre frivillige som kan være til støtte og hjelp. Jeg ønsker ikke å «pushe» en organisasjon på noen, men for noen kan det å føle et fellesskap med andre, være godt! Det har det i hvertfall vært for meg.

    4. Er SÅ enig! Er det noe denne pandemien har fått enda tydeligere frem, så er det hvor mange som har et usunt forhold til alkohol. Mange av disse har barn. Barn som nå i enkelte kommuner kun er hjemme med foreldre som drikker. Barn som har mistet sine fristeder som barnehage, skole, fritidsaktiviteter og sosiale aktiviteter med venner. Det er en skam at polet må åpne igjen for å unngå at folk sprer smitte til andre kommuner fordi de ikke klarer seg uten alkohol i én uke. Én faens uke. Jeg forventer at regjeringen står frem og tar grep om dette når pandemien er over, for å sikre at våre barn og unge ivaretas. De er fremtiden, de skal bære landet vårt videre, og det minste vi voksne kan gjøre er å støtte de best mulig på veien.

      Takk for at du deler din historie! Det er sterkt å lese, men så utrolig viktig å få frem at dette er virkeligheten til mange ❤️

    5. Dette innlegget traff meg midt i hjertet. For jeg vokste selv opp med en far som drakk og drakk og drakk, som også da ble voldelig.. Kan ikke telle alle de gangene jeg måtte få han i seng da han satt sjita full i stuen med musikk på full guff men sov…
      Jeg blir flau og sint når jeg ser alle de voksene som oppfører seg som at verden skal gå under fordi vinmonopolet stenger pga en PANDEMI?! Er alkoholen så viktig å ha i livet at man orker å stå flere timer i kø, reise til nabo kommunen osv bare for å få alkohol….latterlig..

      Jeg er så redd.. redd for alle barn og unge som lever i et hjem der alkoholen blir missbrukt / alt for ofte konsumert. For de kan ikke flykte. De som alle andre er midt i en pandemi og har det tungt. Men no så har mange det så ekstra tungt… hjertet mitt blør..
      Om jeg hadde hatt sjangs så hadde jeg tatt alle som trengte det inn til meg. Gi de et fristed. Et trygt sted.. Vi trenger at disse barna og de unge får blomstre og føle seg trygge, for det er jo de som skal føre veien videre når de er voksen. Men jeg er så redd for at mange av de kommer til å være så sliten, ødelagt både fysisk og psykisk og også borte fra verden før de får oppleve det å bli voksen..

      Vi trenger barn og unge, og de trenger å bli hørt og sett. For gudene vite hva mange av de går gjennom bak en lukket dør…

    6. For en rørende beskrivelse av både din barndom, men også manges barndom idag. Skjemtes da jeg så de lange køene på nyhetene. Er det så virkelig sånn at vi setter liv og helse i fare, kun for å få fatt i noe som ikke er godt engang. Galskap! Etter å ha vokst opp med vin i kaffekopp hele oppveksten hjemme hos pappa, ble jeg kvalm av å se på dette..heldig var jeg som bodde fast hos mamma. Takk Nina, takk for at du setter ord på det mange tenker nå. Du er hjertegod, ærlig og en fantastisk mamma(disse ordene fortjener du etter å ha hjulpet meg opp fra amme/flaske-sorgen)❤️

    7. Så utrolig viktig det du deler!!! Og jeg tenker alle voksne som stod i den køa burde skamme seg langt inni margen!!! Det er ikke de som ofrer i denne pandemien!! Det er barn og unge som gjør d!! Og som muligens sitter igjen med uopprettelige sår!

    8. Styrkeklem ❤️
      Du skriver så sterkt og godt. Viktig!!
      Det er helt grusomt hvordan det prioriteres, at det tenkes, at det å få kommet seg på polet er såååå viktig. Flaut og forkastelig. Trist.
      Stakkars barn og ungdommer, kjipe holdninger signaliseres. Hva skal gjøres? Erna…??

    9. Dette var fantastisk skrevet. Værsåsnill å send det til en av landets største aviser🙏🙏🙏🙏🙏 det er så viktig og så sant. Nå er d nok. De unge trenger lys i tunnelen. NÅ! NÅ må regjeringen våkne!!

    10. Takk for at du setter ord på det jeg føler! Nå må noe gjøres! Vi har et kjempeproblem som vi antagelig bare har sett toppen av….

    11. Er så utrolig enig med deg ♥️ Utrolig bra skrevet. Nå må det settes fokus på psykisk helse for den skriker, og jeg frykter selvmordstallene kan bli høyere enn korona dødstallene her i landet 😥

    12. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼
      Veldig godt skrevet!
      Så sant, så sårt og så viktig!

      Sender også en stor og varm klem ♥️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg