Vår pakkekalender! Gode tips til planlegging og innhold.

//Annonse

Folkens om 25 dager skal den første luken åpnes.
Og vi vet begge to at de dagene kommer til å fly avgårde.
Luker ja, julekalendere finnes det utallige versjoner av.
Og hvilken man selv velger er selvfølgelig opp til hver enkelt.
Vi har vår tradisjon, vesle Adventus, en liten husnisse som flytter inn hos oss i Desember måned. En egen liten dør som settes opp rett før 1. desember som slipper han inn.
Han er Julenissens lille hjelper og kommer med julestøv som gjør at det kribler litt ekstra i magen og ikke minst gjør hjertene ekstra varme. Han lager rett og slett julestemning og passer på at vi er gode mot hverandre.
Han våkner til liv når vi mennesker puster sovepust, og når vi våkner igjen har det tydelig vært nissefest. I år, har vesle Adventus med seg en ekstra stor overraskelse.
I år får barna våre pakkekalender!
Et tøft år er lagt bak oss, både for liten og stor.
Vi er enige om at barna fortjener det lille ekstra i år. Og jeg må innrømme det har vært så stas å planlegge at vi kanskje snuser på en tradisjon.
Pakkekalender er ikke noe tradisjon for oss, ikke fordi jeg ikke synes noe om det, men fordi jeg rett og slett har synes det har vært for utfordrende å finne på noe til de alle.
Men så bestemte meg altså, i år skal de få.
Oda på et halvt år får ikke, men Jonatan to år, Matilde på fem år, Markus sju år og Eldstefrøken Amalie på ti år skal altså få hver sin pakkekalender.
Jeg har ett mål, minst mulig ræl.
Vet ikke om det er et utrykk du bruker, men for meg er ræl små duppedingser som kun er duganes for en dag eller to. Samtidig ønsket jeg jo at det skulle være ordentlig moro for barna når de først får hver sin pakkekalender.
Så hva finner man på da?

Jeg bestemte meg for å gjøre det enklest mulig.
Bestille det meste på nett og aller helst fra ett sted.
Lekekassen.no ble valget og der endte vi opp med å kapre til oss nesten 80 av de 96 (!!) lukene vi trengte.
Mange av dere har etterspurt tips og jeg deler gledelig, for at det skulle blitt så “enkelt” hadde jeg ikke trodd. Og jeg er SÅ fornøyd med de kuppene jeg har fått huket til meg.
Jeg gikk bananas i outleten til lekekassen.no. Noterte ned underveis hvor mange luker jeg hadde sikret på hver enkelt. Flere av lekene kan jo naturlig deles i flere luker også.
Det er så mye fint, så anbefaler å ta et dykk ned der altså.
Til inspirasjon kan jeg vise litt hva jeg har funnet til våre småtroll,
selv om jeg har puttet de i kategorien til de minste kan de fint passe til de eldre også, eller motsatt. Det kommer an på interesse osv 🙂
Til de minste 2-5 år
 

Kreativt sett
 

Togbane (denne kan deles opp mange ganger)/Bakesett fra kaptein sabeltann//Playdoh//Matboks og drikkeflaske//
Bildelotto://Traktorgraver://Bildebok//Tesett//Lommebok
 

Evighetstavler, disse er sååååå fine

Bok:

Såpebobler:( moro å prøve i kulda)
Aktivitetsbøker er også en god ide.
Til de litt større 6-10
 

Operation versjon frost

 
64 crayola farger://  Stempel: // Stjerne som lyser i mørket://  Fotballkort og samleperm. // 4 pk med spinnere: // Pokemon ryggsekk// Bingo: //Drodlespill:// Minions viskelær //Dagbok:
 
 

Fiberoptisk lampe:

Gymbag:

Pokemon skrivesett:

Tryllesett (mange luker)

Monopol
 
 

Gode tips til planlegging av kalenderen:
Skriv ned:
Når du begynner å handle, skriv ned så du ikke plutselig har for mange luker, jepp det kan skje 😉

Luken kan deles mellom flere
Har du flere barn kan flere av pakkene deles som f.eks. spill
og på outleten finner jeg flere spill til en veldig hyggelig pris.
Del en leke opp i flere luker,
Fem stempler kan bli flere luker. Togbaner i 40 deler kan deles opp samme med modelleire og kreativ koffert.
Benytt deg av lørdagene,
lørdagsgodt i luka er jo PERFEKT.
Det de trenger i luka.
Sokker , truser, tannkost, osv. er tipp topp kalendergaver. Ekstra bonus om det er noen figurer de liker på de.
Aktiviteter:
Man skal mye i desember, og flere av lukene kan kombineres med aktiviteter eller bare inneholde de. Kanskje de kan få en toalettmappe dagen før dere skal reise å besøke familie? Eller lommebok den dagen det skal handles julegaver?
Ta det litt som det kommer.
Hos oss er ikke alle pakkene synlige, på den måten kan vi tilpasse oss litt og stokke om ved behov. Om sykdommen skulle ramme passer det kanskje ikke med pepperkakebaking men er perfekt med et spill eller en bok.
Og sist men ikke minst, BEGYNN NÅ!
November raaaser avgårde og det blir en mye rimeligere og ikke minst triveligere kalender om du slipper å stresse.
Outleten til lekekassen finner du HER
 
 

11 kommentarer
    1. Så mange gode tips! Synd jeg allerede er ferdig, men har kjøpt mye likt faktisk ? Kan bli fine små gaver av dette og da, så må nok inn å kikke !

    2. Jeg begynner i januar, så her er kalenderen snart ferdig. Har brodert kalender til vår sønn og holder på med den fjerde til fadderungene våre. Til to av fadderungene lager jeg hele kalenderen, til de to siste lager jeg halve og foreldrene halve. Vår sønn får kalenderpakkene fra sin tante og onkel ??? En trivelig førjulsaktivitet å pakke inn kalenderpakkene ? I år skal jeg også lage til mannen ??

    3. Mange bra tips her, men jeg ser at dere ligger på et helt annet prisnivå enn oss! Våre to barn må dele på kalenderen og får derfor gave bare annenhver dag, og hver gave er bare en liten ting (en sjokoladefigur, en smoothiepose, et par fargeblyanter osv), en aktivitet eller noe de trenger (undertøy, tannbørste, smokker osv). Dette er ikke fordi vi ikke har råd til noe annet, men fordi jeg ønsker at de skal kunne glede seg over små ting og ikke forvente å få masse ting hele tiden!
      Et annet ting vi har innført er at pakkene åpnes etter barnehagen. Da har vi ingen barn som står tidligere opp enn de må for å åpne pakkene, og de litt slitsomme ettermiddagen mellom barnehage og middag blir fylt med noe spennende.
      Men det aller viktigste er jo at folk gjør det de føler for og det de har råd til:)

    4. Det er selvfølgelig og heldigvis forskjell på oss alle sammen. Har diskutert dette med andre også. Og flere av disse jeg har tipset om kan deles opp i flere, gjennomsnitspris på lukene våre er under 25 kr 🙂 i tillegg skal det også nevnes at barna våre, faktisk uten unntak ikke får noe leker osv av oss utenom bursdag og jul. Jeg tror derfor ikke at en pakkekalender vil gjøre at mine barn skal forvente å få masse ting hele tiden, og at de fortsatt vil se gleden over de små tingene. Men hvem vet, dette har vi aldri gjort før så vi får ta det som det kommer 🙂

    5. Vi har også bestilt alt på nett, aliexpress bruker litt tid på å få sendt i posten, men de har masse billige ting, men bra kvalitet. Jeg har kjøpt alt fra gensere med favorittfigurene på, til sprettballer, badeleker og mer, det er helt genialt å kjøpe på nett!

    6. Er lite tips til 6 månedersbabyen, sing sang julekort… en liten sang hver dag?

    7. Jeg tror heller ikke barn kommer til å bli storforlangende av å få litt dyrere pakkekalender. Jeg tror det viktigste er at hver og en velger det som passer for seg og sin økonomi og tid.
      Det blir spennende å høre hvordan det går hos dere og hva dere gjør til neste år 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg