“Perfekt” start på påsken, og en oppfordring

Tar du han litt, så kan jeg ta hun.
De to minste i familien går på runddans mellom meg og pappan.
Vet ikke helt om jeg kan kalle det avlastning.
Å gå fra en gråtende liten, til en annen.
Men om ikke det avlaster, er det i det minste litt variasjon.
Både i vekt på fang og arm og toneleie i surv og gråt.
Minstemann vet vi i grunnen ikke helt hva som plager han, men minstemor er uten tvil plaget av høy feber og en grusom hoste.
Vondt i hele kroppen og usannsynlig trøtt etter en natt med usannsynlig lite søvn.
Hun fungerer nærmest som en varmeflaske i det jeg får henne på fanget.
Tårene har sittet løst i hele dag, og hun har så absolutt ikke vært seg selv.

På TV går Gruffalo for den utellelige gang og jeg benytter muligheten og stillheten til å surfe litt.
Skispor på skispor, sol, vårblomster, barn i snø, sølepytter og spirende gressletter.
Mennesker på ferie, og påskeegg etter påskeegg.
Jeg hadde nesten glemt det, det er jo tross alt påske.
Som alltid har vi en påske i vente med svært lite planer. Jeg må innrømme at her jeg sitter med en feberbylt på meg er jeg i grunnen glad for det.
Denne frøkna lager ikke akkurat feriestemning i denne formen her.
Jeg fortsetter å scrolle, men påskelykken vil ingen ende ta.
Været kunne ikke vært bedre, glisene ikke bredere og eggene ikke fullere.
Jeg må legge den ifra meg.
Telefonen altså.
Feeden viser meg at ALLE har ei hytte på påskefjellet.
Hvor er det fjellet forresten?
Påskefjellet?

Nå høres jeg kanskje ut som en påskete versjon av The Grinch, og på sett og vis så er jeg kanskje det.
Lite tradisjoner i denne familien rundt denne høytiden, men jeg misliker ikke påsken.
Absolutt ikke. Røde dager er de beste feriene for oss, for da er det faktisk FERIE.
MEN, i dag , ble påskegg, påskesmil, påskefjell og påskeditt og påskedatt for mye for meg.
All denne påskepositismen ble til et stort, kvalmt og ekkelt påskeegg, tungt i magen.
I. tillegg får jeg helt ærlig en god dose dårlig samvittighet og en god dæsj misunnelse til alle som har en hytte å reise til,
en sol å glise opp mot og et skispor de  har tid og mulighet til å følge.
Jeg vet jeg ikke er alene, med påskeklumpen i magen, og det er hele motivasjonen bak dette innlegget.
En shout out til alle som har hjemmepåske der ute.
La oss fylle feeden med hjemmepåskelykke også, ikke bare påskefjellet.
Påskeglis mot hjemmesol, påskeegg ferdig fylt fra Europris og turer på gangstien.
Du er ikke alene med å tilbringe påsken hjemme, vi er mange, kanskje flere enn du tror til og med.
Det er bare at vi ikke er gode nok på å skryte av det.
Og du som sitter der, og akkurat har scrolled gjennom en feed og kjenner påskeklumpen vokse.
Ta deg en marsipan og rist det av deg.
Og bestem deg for å gjøre denne hjemmepåsken nydelig!
Fyll den med påskesmil og rolig tempo.
Påskegodis,  frisk luft og masse sofakos.
Og mitt aller beste tips?
Legg ifra deg telefonen og nyt tiden med
noen som fyller feeden din med mye godt.

11 kommentarer
    1. Jeg var på min første påskeferie for to år siden, som 37 åring 🙂
      Aldri vert noe sted, aldri hatt noe andre tradisjoner enn påskeegg med godteri.
      Har også følt litt på det lille savnet etter påskefjell, skigåing og kvikklunsj i snøen, men det har aldri fått tatt over gleden med å ha fri (evt godt betalte dager på jobb) og ekstra tid med familien 😘

    2. Nå er det en del år siden jeg var på hytteferie med mine foreldre i påsken, og det var alltid koselig det! Men hver høytid og langhelg “feirer” jeg med glede hjemme nå! Enn å få være to hjemme med barnet, det er luksus nok i seg selv det! Ble 4t søvn i natt, da er det ekstra deilig å slippe å være alene hjemme med nattugla på dagtid 🐣 God påske til dere, og god bedring til lille 💛

    3. Hei. Ja hvor er påskefjellet? Bor selv i en fjellbygd midt i Jotunheimen og her er det nesten obligatorisk å spise 5 kg appelsiner å gå milevis på ski, samtidig som du snapper hvor fantastisk alt er. Hos meg derimot benytter vi tiden til å kose åss ute, finne igjen plenen under alt løvet, ta åss en lite pause med smågodt, sykle en tur og bare være sammen i det utrolig fine været vi har. Kansje vi neste påske kommer åss på ” påskefjellet”. Kos dere masse å ha en deilig påske, det skal vi.😊🌞

    4. Skjønner ikke det store stresset med hvor man er. Det viktigste er å ha det hyggelig 🙂 God bedring i heimen 🙂

    5. Her er det ikke mye som minner om påske annet enn et lass med pensumbøker som burde vært lest lengre i, og noe pynt som vi har fått med toåringen hjem (men til gjengjeld er det den vakreste pynten jeg vet om). Jeg må lese til tre eksamener, vi har vært syke, huset ser bombet ut og mye burde vært gjort. Men vi legger lista lavt og jeg gleder meg faktisk til sofakos og kvalitetstid, bare oss tre. Jeg gleder meg til påskeegg og lørdagspizza i sofaen, med hakkebakkeskogen rullende på skjermen for 53 gang. Kanskje vi tar en tur på lekeplassen, kanskje vi besøker et vennepar i nabolaget for en playdate med barna, eller kanskje vi besøker oldemor på sykehjemmet. Vi får se hva vi orker og får tid til, denne påsken prioriteres skippertak i lesing og resterende tid til kos og hygge her hjemme, og det skal bli deilig. Kos dere så godt dere kan i påsken, og husk at ungene ikke bryr seg om instavennlig påskeidyll, de trenger bare oss og tiden vår. God bedring til minstesøster, håper dere får litt påske uten dårlig form!

    6. Påskenferie tyter nærmest ut av skjermen i disse tider 😊 personlig er jeg ikke begeistret for ski eller snø, og minst av alt på denne tiden av året. Vår lille familie på 3 nyter til det fulle roligere dager hvor vi har tid til hverandre, tid til å nyte et par solstråler i den snøfrie hagen og vi følger med på hva som spirer og gror og gleder oss til den magiske tiden som kommer! Hurra for hjemme påske 😊 jeg foretrekker den fremfor veldig mye annet 😎😍

    7. Vi har hjemmepåske, men ikke bare hjemme hos oss selv. Vi har dratt hjem til mine foreldre for noen dager sammen med mine 4 tantebarn og min storebror. Syns slik påske er best, jeg. Ikke er jeg frisk nok til skiturer og påske langt oppå et fjell uansett, men vi trives best hjemme. Sammen med familie. Lista legges veldig lavt, og det føles i grunnen godt ❤️
      Håper minste storesøster blir bedre snart, og at dere får ei fin påske sammen ❤️

    8. Kjenner til den med påskelengsel… Men for meg er påske egentlig en gylden mulighet til å samle familie og spise god mat 😁 Gifta meg inn i en familie som ikke liker mat, så jeg har kjent at påskefølelsen har svikta det siste tiåret. Så jeg gikk ned på nivået til andre, skiturer eller påskesol? Hva er egentlig påske? Skal det være sol eller snø nok til ski? I april? 😂 Vi bor også i et område der alle er så ressurssterke at ungene er borte hele uka, familie på andre siden av landet, mulighet til å sende de vekk, familie de kan være hos eller hytte/feriehus… Det har ikke vi.. Vi satser på sommerferien vi, sjeldent noen har bedre sommerferiemål enn oss! Jeg legger fra meg telefonen i kveld, jeg vil være ensom resten av påska, heller fylle opp tomrommet med familien min 💛

    9. Vi har ingen hytte, og som alenemor har jeg ikke råd til stort. Så vi har hjemmepåske, som de fleste andre ferier. Må innrømme at jeg er skikkelig misunnelig på alle som er på diverse hytter.
      Det hadde vært deilig å kunne reise bort.
      Men vi gjør det beste ut av det. Vi drar på arrangement som er i nærområdet , går på tur og har med matpakker, går på stolpejakt og geocaching og ungene storkoser seg .

    10. Takk for dette innlegget!😅🙏 er så enig. Akkurat hatt masse sykdom her også, og har snart arbeidshelg ..prøver å dytte inn litt kos og moro men gleder meg til hverdagen starter igjen😬

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg