Plutselig gammel.

Og jeg som trodde førjulstiden var travel.
Jeg hadde visst helt glemt våren.
Foreldresamtaler, treninger, kamper, dugnader, dugnader, loddsalg,konserter, nevnte jeg dugnader?
Her er det full sving fra morgen til kveld.
Jeg kjenner virkelig jeg lever.
Men til tross for full timeplan tar ikke samvittigheten seg en pause.
Den trøkker seg inn der det er plass og er en reser på å benytte muligheten når jeg er sliten.
Så i det jeg deiser ned i sofaen etter minstemann er lagt, kommer den snikende.
Tar meg når jeg er svakest.

Så i går tok jeg på meg den kule mamma kappa (du vet hva jeg snakker om) og inviterte to av største med på en runde mariocart.
Begge to like overrasket og alle tre gir umiddelbart fra seg et rungende ja.
Vi koser oss skikkelig, pappa joiner også.
Og latteren fra 7 åringen forteller meg at det var verdt å strekke seg litt ekstra i kveld.
Det er liksom noe med det, når man har tre små på tre år, blir fort de eldste skjøvet til side gjentatte ganger.
De klarer jo seg selv på et vis, men trenger oss selvsagt og heldigvis fortsatt.

Vi spiller og spiller, glemmer tiden, helt til pappa gløtter på klokka.
En runde til nå, så er det leggetid.
Neeeei!
Jo, vi må i seng, skole i morgen.
Okeeei da sier hun på sju halvveis medgjørlig.
Nei, vi må ta to runder til sier han på 8.
Hvorfor det? Sier jeg.
Fordi bilen min hækker…
Atte var??
Bilen min hækker mamma.
Hækker?
Ja, hækker?
Og det betyr?
Mamma…
Ja men jeg skjønner ikke.
Det betyr liksom, at bilen Lægger.
LÆGGER??
ÅÅÅhh mamma, han kaster hodet bakover og ruller med øya.

Skjønner du ikke mamma? Nå blander sjuåringen seg også.
Med en stor tannløst måp ser hun oppgitt på meg.
Jeg setter på pause.
Nei, jeg skjønner ikke hva du mener.
Hva er det som skjer?
Nå kommer eldste å blander seg også.
Begge to kaster seg over henne for å sladre.
Mamma skjønner ikke hva det betyr at bilen lægger.
Så ler hun.
ser på meg og halvsmiler.
Skjønner du ikke.
Neeei sier jeg og kjenner at jeg oppriktig føler meg gammel.
Hun ler litt til.
ja, vet du da?
Jahh sier hun og ler enda litt til.
Ja men så forklar meg da!!
Mamma, at bilen lægger,
Det betyr liksom at bilen glitcher…
 
Jeg gir opp..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg