Plutselig hadde vi alle fasiten, noen ord til Anna Rasmussen

En sukkersøt og herlig video blir delt, en liten gutt og en litt større jente skal få oppleve gleden av å få en liten bror eller en liten søster.
Hun som venter sitt tredje barn, er ingen hvem som helst.
Hun er 19 år og venter sitt tredje barn, med en tredje pappa.
Hun er Anna Rasmussen, eller Mamman til Michelle som kanskje flere kjenner henne som.

Media er glade på foreldrenes vegne,

De gratulerer og ønsker lykke til.

Men det er når de deler det, at det hele går galt.
Det er når budskapet treffer andre mødre og fedre, den gledelige nyheten går så langt unna gledelig man kan komme.

Det er da, vi alle plutselig sitter med helt rene kort og vet fasiten.
De som jobber hardt og innstendig for at våre barn skal være inkluderende, vennlige, forståelsesfulle og ikke minst akseptere forskjeller mister alle hemninger.

Med fult navn og bilde roper de ut alle sine tanker, meninger og følelser.

fbkommentarer

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, kommentarene lå på rams og rekke.
Den glade nyhet drukner i oppharket gugg og gjørme fra voksne mennesker.

Plutselig hadde vi alle fasiten på hva som var normalt og der satt definitivt vi godt plassert men Anna selv var langt utenfor gjerdet som omkranset vår normale og meget riktige verden.

Kastet sand på en lykkelig flamme og drepte den totalt.

Jeg har en ting å si, eller rettere sagt jeg har mye.

Hva i huleste?
Har dere så rent mel i posen selv at det er på sin plass og kaste kvalme, ekle, nedlatende kommentarer til et menneske dere ikke engang kjenner?

Jeg kan være ærlig , å vente sitt tredje barn som 19 åringer, det gikk noen tanker gjennom hodet mitt også.
Men samtidig vet jeg så inderlig godt at jeg ANER ikke hvs som skjer mellom hennes vegger.

Tankene holdt jeg for meg selv, fordi jeg vet at jeg har null grunnlag til å dele de.

Det jeg vet er at jeg har sett to barn som smiler mye, som vokser og tilsynelatende har det godt.
I videoen så jeg en stolt ung familie, to spente storesøsken og et gledelig budskap.

En hyggelig video med en hale full av frekkheter, stygge ord og mye mye mobbing.

Skjerpings folkens.
Snakk til andre slik du selv ønsker å bli snakket til…
Du har kanskje hørt den før, ja kanskje du har sagt den til ditt eget barn?

Gratulere så mye Anna.
Jeg beklager, på vegne av mammapolitiet og voksne mennesker uten hemninger.

3 barn er fantastisk, fantastisk utfordrende og fantastisk herlig.
Gled dere.

33 kommentarer
    1. Amen! Så flott at du som offentlig person får frem dette viktige budskapet!

      Foreldre skaper mobbere! Helt kvalmt hvor mange som lirer av seg styggedommer…

      Ønsker anna og jan gratulerer og masse lykke til!

    2. Fint skrevet! Såg kommentarene på fleire voksene personer og blei sjokket! At voksene mennesker kan skrive noe slikt, og enda grovere enn de du la ut. Eg er flau!! Vil sei gratulera og ønske hun lykke til 🙂

    3. Helt enig. Hva om dusse menneskene brukte ytringsfriheten sin og det havet av fritid de tydeligvis har til å kjede seg på, til noe konstruktivt i stedet? Verden kunne fort blitt et hyggeligere sted…

    4. Tankene holdt du for deg selv ja. Frem til du skrev dette blogginnlegget?

      “Jeg kan være enig, venter sitt tredje barn som 19 åringer,”

      Men nå kom det jo frem at du kunne være enig i alt det slemme som var skrevet.

    5. Godt skrevet. Synes folk kan mene hva de vil, men befinne seg i sine uttalelser – i det minste av hensyn til barna! Både de som er og det som kommer, kan på ett eller annet tidspunkt oppleve å få lese dette selv eller høre på folkemunne hva som ble sagt når den 3. skulle komme til verden – uskyldig i det hele. Det er helt klart en utfordring også å ha tre barn og med tre forskjellige fedre, vi vet ingenting om omstendighetene og hva som kreves av henne som mor – hjelper slike kommentarer henne til å ta vare på barna sine, som tross alt er det viktigste her? Neppe. Jeg tror ikke dette hjelper henne til å sove bedre om natten og fokusere på sine barn og sin fremtid med letthet, uten å la tankene fanges av nettroll. Vis respekt og omtanke, for barna – om ikke annet.

    6. Enkelte mennesker har ikke bedre ting å gjøre enn å rakke ned på andre.. Av en eller annen grunn så er de vestre enn de dem kritiserer..?! Fatter ikke hvorfor de må. Hvem bryr seg? Hadde hun vært en dårlig mor, som ikke tok vare på barna sine, så er det greit man reagerer, men man bør uansett være voksen nok til å melde fra til barnevernet da – hvis man mener det er så forferdelig.
      De som må rakke ned på andre kan ikke ha det mye godt med seg selv. Men de er visst perfekte og født med et kall om å måtte dele dritt på nettet når andre tar valg de ikke ville tatt selv. Jenta er 19 år, oppfør dere folkens!
      Bra du sier i fra!

    7. Kjempe bra skrevet! Det er en grunn til at vi sier foreldre er årsaken til at barn er mobbere, foreldre mobber selv!

    8. Utrolig bra at du tok det opp. Er det rart “våre” barn mobber. Det er jo flere barn som tydeligvis lærer dette meget godt hjemmefra. Ja hun er 19 og venter barn nr 3 med en tredje mann. Men han er også den eneste farsfiguren barna har. Han gjør en strålene jobb. Før var hun jo alltid alene, mens nå er de en familie. Samtidig så har vel Anna kort mye lenger enn en del av disse voksne damene. Lever av noe hun elsker, solid økonomi, barn, mann og ikke minst hus. Å ja alt dette i en alder av 19 år. Hun fortjener ros. Hun er dyktig.

    9. Til alle nettspill, hatere og andre misunnelige mennesker!
      Det overrasker meg stadig at det finnes mennesker med så lite selvinnsikt! For det første GÅR ET IKKE AN å sette mennesker i bås på denne måten. Hva er en alder, når man takler livet på en så imponerende måte som nettopp denne unge kvinnen gjør? JA hun er ung, ja hun ble tidlig mor- men tror dere ikke hun har vokst på det? Det finnes kvinner som er langt eldre som gjør en langt dårligere jobb med de tre barna hun har med SAMMME mann! Om barna har samme far eller ikke har ingen noe med heller. Og hva om Anna ser annerledes på et liv enn dere? HUN planla ikke å bli gravid som 14- åring. Men da hun først ble det tok hun et valg, og dette valget måtte hun forholde seg til. Hvor mange andre småbarnsmødre ønsker vel ikke å gi det lille barnet sitt ett søsken? Så da hun ble gravid igjen, valgte hun å også la dette livet få leve- et valg det står stor respekt av! Og hva med en alenemor på 25 til to? Som møter en ny mann og velger å få et nytt barn? Det er ikke mindre sykt det,om dere troe det! At Anna velger å få et nytt barn nå som hun er lykkelig og i et forhold med sin aller beste venn, det er bare MENNESKELIG! Og hvis dere tror dette er enkle valg, så tar dere så feil! Det krever nemlig mot og styrke å velge ut i fra sitt eget hjerte i den verden vi lever i, i dag! Og jeg sier det igjen: alder er ingen ting! Om du er 19 år eller 30 år og får ditt tredje barn, om du er 15 eller 24 år og får ditt første barn- alle har vi samme utgangspunkt! Det er vårt første barn! Og hva modenhet angår så sier jeg det igjen og igjen
      ..en 15 åring kan være mye mer moden enn en 40 åring! Og dette har ANNA BEVIST!

    10. Jeg delte ikke hva mine tanker var.. Men at det dukket opp noen. Det gjør det rett som det er faktisk 😉 Jeg sier ikke at det er forbudt å tenke, det jeg ønsker å sette fokus på er hva vi velger å rope ut til hele verden uten filter.

    11. Har snakka mykje om at vi foreldre forma ungane i det siste, og då spesielt når det gjeld korleis vi snakka om andre! Vi som voksne er dei som viser barna kva som er greit å sei, korleis vi oppføra oss og ikkje! Foreldre/voksne skapar ofte mobbara og nettrolla, unga lærer det ikkje heilt av seg sjølv! Flott skreve av deg som forsvara ei jente som er i lykkelege omstendigheiter og det einaste ho ønska er å fortsette å være lykkeleg!! Amen til deg!!??

    12. Så stygt…. Litt folkeskikk hadde vert fint. La nå jenta få barn nr 3 og være lykkelig over de valgene hun tar. ?

    13. Må være lov å være så ærlig å si at dette ikke er problemfritt. Hvilke signal blir gitt til fremtidige foreldre, hvis å få barn nr 3 med tre forskjellige fedre skal før du er 19 skal applauderes?

      Denne ansvarsløsheten og selvrealiseringsjaget byr på en del problemer for å si det mildt og pyramiden med offere blir større og større.

      Men ser ut som majoriteten synes dette er greit. Hvor går grensen?

    14. TAKK! Endelig noen positive ord i dette negative havet som flommer over i sosiale medier! Folk må få lov til å gjøre egne valg uten at andre skal komme med fasit, veiledning og krenkelser. Igjen; takk!

    15. Det et vel ikke ansvarsløst. Så vidt jeg har forstått tar hun godt vare på barna sine, så hun tar vel heller det ansvaret for dem som enhver foreldrer skal ta. Og det er temmelig stor forskjell på å applaudere situasjonen hennes og å skrive slutshaming-kommentarer slik det er gjort mot henne.

    16. Supert skrevet!?. Ikke rart barn og unge lærer å mobbe i dagens samfunn når voksne mennesker ksn sitte å gjøre det.
      Gratulerer så mye Anna og Jan og storesøskena?
      Hilsen en stolt 3 barnsmamma selv og bonusmor til 1?- med egen familie på min, din og våres??

    17. Jeg er faktisk glad for at Anna har valgt å bære frem to nydelige barn. Og nå et lite under til på vei.
      Alle andre og meg selv kan feie for si egen dør.

    18. Så kult gratulere så møye begge to ikke bry deg om alle de folkå æ sikkert sjalu eller noge sånn stå på dette klare du heie på deg masse klem <3

    19. Så kult gratulere så møye begge to ikke bry deg om alle de folkå æ sikkert sjalu eller noge sånn stå på dette klare du heie på deg masse klem <3
      æg syns du æ goe så mor og sjønne barn du he <3

    20. Man vet at det er foreldrene som skaper mobberne, med egne fordommer og kritikk mot andre.
      Sykt at voksne mennesker skal mene og fordømme. Men det er først og fremst hva du mener selv, hva din familie mener. Er dette en velsignelse og glede for deg og dine, så er det det.
      Men er man en offentlig person, så kommer det nok mer kritikk enn vanlig, fordi folk tror det er greit å gjøre slik mot offentlige mennesker. Er du en god mor og vet det, så ikke bry deg om kritikken. Men jeg synes du var snill som strøk over ansiktene til disse netttrollene, som tror de er bedre enn andre og ødelegger en lykkelig nyhet. Gratulerer med baby i magen.

    21. Helt enig med det du skriver! Å kan kjenne meg igjen i en del av det selv siden jeg ble to barns mamma i en alder av 20 år.. Nå er jeg 34, noen blir helt hysteriske når jeg forteller at har barn på 16 og 14 år… Har også en atpåklatt på 4,5 år men det er liksom greit.

    22. Som mamma til ei på 16, midt i målgruppen for Annas blogg, er jeg veldig enig i det du sier. er det greit at slike som henne skal være mine barns rollemodeller? tygg litt på den…forøvrig gratulerer jeg jenta med babyen og ønsker henne alt godt videre. MEN det er lov å bruke prevensjon og sunn fornuft!

    23. Det er slett ikke Anna sitt ansvar at din tenåringsdatter eventuelt ender opp gravid i ung alder. Der er det du, og kun du, som har ansvaret.

      Foreldre vil så gjerne ha noen å skylde på når det går galt, men faktum er den at de viktigste rollemodellene for barna er og blir foreldrene selv.

    24. Enig i det du skriver, Anna fortjener meir positivt enn kritikk når ho er så flink som ho er! Og det er jo kjempevanskeleg å treffe “rett” person – uansett alder, det er jo noko oss alle må prøve oss fram med..

    25. Enig i dette, Rora. Og to ting til deg, “Havfruen76”: prevansjon fungerar ikkje på alle, men det Anna gjer i motsetning til deg er att ho iallefall tenkjar på om ho kan ta hand om barna eller ikkje. (om ho ikkje kunne det så hadde jo abort vore ein moglegheit om ein absolutt vil gå dit), men det har ho jo med ein farsfigur, eiga hus, stabil økonomi / arbeid og godt nettverk rundt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg