Plutselig satt jeg på isolat.

Du er ikke frisk?

Nei jeg er ikke det, sier jeg og skjønner nesten umiddelbart at dette blir vanskelig.

Jeg er forkjøla, sier jeg og rensker stemmen.

Sikker på det? Sier hun bak disken.

ja sier jeg, helt sikker.

Har du testet deg?

Nei det har jeg ikke, men har hatt tett dialog med legen, og vi har konkludert med at dette er en helt vanlig forkjølelse.

Men hva gjør du her når du ikke er frisk?

Vell, timen jeg skal på er akutt, og nødvendig.

Jeg merker jeg begynner å bli nervøs, jeg har grudd meg til timen, samtidig som jeg gledet meg til å få den unnagjort.
Få noen svar og kanskje noen som kunne hjulpet meg litt med plagene.

Jeg må nesten ringe kirurgen først jeg, sier hun og peker på en stol som står helt alene i en gang utenfor venterommet.

Jeg går dit og setter meg, ser det diskuteres der inne.

Det går noen minutter før hun kommer ut.
Jeg må be deg gå ut å vente, kirurgen vil ringe deg når vi vet om vi kan ta deg inn.

Jeg tusler ut, og kjenner klumpen i halsen.
jeg som har gått å vært redd lenge nok nå, ser at undersøkelse bare sklir lengre og lengre unna.

Jeg venter en god stund, så ringer telefonen.

Jeg kan dessverre ikke slippe deg inn på avdelingen med de symptomene du har, jeg kan heller ikke sende deg hjem.
Så om litt vil det komme en lege ut til deg, med smitteutstyr. Henne skal du følge etter, også undersøker de deg, ikke for det du skulle, men for å utelukke corona.
Så får vi ta alt derifra.

Ikke lenge etter vi legger på kommer hun, med munnbind og fult utstyr.
Jeg merker jeg vil at vi snur og går inn raskt, redd for å skremme mennesker som sitter å venter rett innenfor.

Ta på deg dette, sier hun og gir meg et munnbind.
Følg etter meg, og ikke ta på noe.

Jeg smetter på meg munnbindet og følger etter.

 

jeg blir ført inn på et isolat og hun ber meg vente i sengen.
Rett etterpå fylles rommet med fire mennesker, 2 leger, 2 sykepleiere.
Alle i gule dresser, vernebriller, munnbind og hansker opp til albuen.

Jeg får forklart prosedyren, en test blir tatt og en blodprøve unnagjort.

Så må jeg sitte å vente, svar på blodprøvene først.

De var ok, dermed kan min akutte undersøkelse vente litt til, iallfall til corona resultatet er avgjort.

Det måtte jeg vente et døgn på.

Jeg fikk meg en knekk, såpass ærlig skal jeg være. Og gråt mine modige tårer til sykepleieren som kom inn og sa hun skulle følge meg ut.

Kanskje ikke så rart, etter å ha vært gjennom en tøff prosedyre for undersøkelsen jeg skulle gjennom. Grudd meg, vært redd og bekymret og ikke minst gledet meg med skrekkblandet fryd til å få et svar.

Så går alt ad dundas pga litt groggy stemme.
Samtidig er jeg takknemlig for at de tar dette på alvor. Men når bedømmer vi hva som er mest alvorlig?
En akutt undersøkelse for å utelukke alvorlig sykdom, eller en coronatest fordi man har litt sår hals?

I dag fikk jeg dommen.

Ikke smittet av corona, bare en forkjølelse.
Slik som vi trodde. Og med andre ord, alt oppstyret unødvendig og jeg gikk glipp av undersøkelsen.

Men, igjen, tenk om, enn hvis, hva om testen hadde vært positiv?

Forhåpentligvis får jeg ny time raskt og får tusle gjennom og inn til avdelingen da.

9 kommentarer
    1. 😍god bedring. Vil bare si at lillegutten .din er den skjønneste jeg har sett,får tårer i øynene hver gang du viser han på snap, heldige du♥️

    2. Så bra at du ikke e smitta ♥️ God bedring til fine du ♥️♥️

    3. God bedring med forkjølelsen og hilse de 3 eldste fra meg, håper alt snart er normalt og vi sees på skolen igjen 😀

    4. Sånn må det såklart være! Tenk om din nyfødte blir smitta fordi en gravid på fødeavdelingen har smitta alle ansatte… God bedring.

    5. Sier jeg forstår men hadde virkelig tatt mine forholdsregler her. Tenk om min baby i magen hadde død? De kunne feks ha undersøkt meg på isolater istede for å sende meg hjem? Mange muligheter her, men ny situasjon for oss.

    6. Fikk du ikke komme til akuttimen din??😳 Hvordan kunne de avgjøre at du bare kunne reise hjem etter Corona test??🤔 De undersøkte deg jo ikke på noen annen måte, enn for virus!
      Forstår veldig godt “oppstyret” med Corona test! Veldig bra at de tar det på alvor!👍😊
      Men du kom jo inn på akutt time, som en annen lege hadde vurdert at du trengte! Da mener jeg det er HELT FEIL at de som testet deg, bare sendte deg hjem!!🤬
      Du kunne jo blitt undersøkt på isolatet du var på, og sååå sende deg hjem👍.
      Synes dette er litt skremmende jeg😮. At de er så optatt av Corona at de glemmer hvorfor du kom på AKUTT time hos en annen lege!😮 I værste fall kan jo slike avgjørelser være fatale!!😮
      Håper du får den hjelpen du trenger Nina!❣️ Du må ikke gi deg før du har fått det! Det er derfor de er der, for å hjelpe deg!😊
      God bedring med forkjølelsen, og det andre!😉💓💙

    7. For det første: håper alt står bra til med deg og lille!❤
      Men jeg klarer dessverre ikke la være å kommentere dette. Du sier du har tatt alle forholdsregler, men helsenorge har gått ut med at de som har luftveissymptomer skal ringe før de møter opp. Det virker som en veldig viktig kontroll du skulle på, så jeg mener ikke at du ikke skulle hatt den! Men med tanke på alle andre rundt deg så skulle du ringt og gitt beskjed på forhånd. Da kunne de vært forbredt og gjort klart slik at de feks kunne tatt i mot deg og tatt undersøkelsen på et isolat. Istedenfor ar du møter opp på et venterom med andre pasienter uten noen form for beskyttelse.
      Det er en del av dugnaden vi nå alle gjør, og som jeg er sikker på at din familie også er med på❤
      Jeg er selv gravid og synes dette er en litt vanskelig og veldig rar situasjon, men vi er nødt til å forholde oss til det vi får beskjed om slik at helsevesenet kan ta best vare på oss alle❤ Håper ikke du tar dette som “hat”/slem kommentar. Det er mer for å oppklare, til deg men også til andre som eventuelt leser her i kommentarfeltet.
      Veldig dumt og skummelt at du måtte vente på denne undersøkelsen, men om du hadde ringt inn på forhånd så hadde du kanskje sluppet det. Men rart de ikke tok den når du først var komt inn. Kommer vel litt ann på hva slags undersøkelse det var og men.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg