Prosjekt familiebudsjett.

Inspirert av små videosnutter jeg har sett inne hos DNB sine facebooksider har jeg jeg nå blitt motivert til å ta tak i familiens økonomi.

Det er ikke slik at vi har null kontroll i dag, men vår økonomi alt for lite kontroll på hvor mye vi bruker på hva og lite fokus på sparing.
Det er mye som skjer fremover for vår del, og huset skriker etter både vedlikehold og endringer, og oppussing koster penger.

Vi har tatt et raskt overblikk, og det er slik vi ser det i dag tre områder vi kan spare.

Første spareområde
Mat.

mat_vogn

 

Vi har middag levert fra godtlevert.no 3 dager i uken, dette vil vi fortsette med for variasjon og enkelhet.
Men middagene ellers er det lite struktur på og null kontroll.

Vi handler flere ganger i uken og mye “ekstra”.

Vi er nok ikke helt i krisesiktet, vi bruker ca 10 500 på mat og dagligvareprodukter i månenden.

Målet er 7500kr i første omgang, så får vi se hvordan dette føles og om det kan kuttes enda mer eller om det må økes litt.

Så hvordan nå målet?

Jo, vi har tenkt å slå to fluer i en smekk.
Vi skal både gjøre det rimeligere og enklere for oss.

Vi skal prøve månedshandling.
Inspirert av bloggeren fru maela, som fikk gode erfaringer med nettopp dette.
Hennes stålkontroll kan vi nok se langt etter, men bruke hun som inspirasjon, DET kan vi.

Vi er opptatt av en sunt, godt og ja rett og slett normalt kosthold med variasjon.
Noen av middagene må være raske, noen må kunne endres, noen må være lett tilgjengelige og andre kan være godt planlagt, såpass at de kanskje er en del av middagen laget dagen før?

Andres spareområde:
Kjøpestopp.

noshop2_thumb

Ikke en superstreng en med NULL tolleranse, det ser jeg på som rett og slett umulig med 3 voksende barn i hus.
Men at det derimot kun skal kjøpes det vi må ha og ikke det vi har lyst på, da kommer vi langt.

Siste spareområde (for denne gang)
Feriebudsjett,

travel-guide-making-a-budget

og da tenker jeg ikke på å spare til selve reisen.

Men mer kontroll på pengebruk når vi faktisk ER  på ferie, bli flinkere til å smøre med oss mat istede for å spise alle måltid ute osv.

Vi har og planer om å sette av et gitt beløp for juni og juli (og eventuelt august) som skal være en type sommerbonus.
Som skal være for den isen vi plutselig får lyst på, på vei hjem fra stranda, eller det plaskebassenget vi får lyst på en varm sommerdag.

Tre områder der altså.

Pr i dag står det altså ikke mye på sparekontoen, vi ønsker at det skal stå 10 000 mer der før året er omme.

Og DET skal vi klare.

Første gjøremål i prosjektet:
Lage middagsplan for mai.

Hva gjør dere for å holde forbruket i familien nede?
Del gjerne noen gode sparetips.

 

2 kommentarer
    1. Her i huset ukehandles det, og de mnd jeg har tid og energi lager jeg storkjøkken. Dvs at jeg lager flere måltider mat som kan fryses ned og tines etterhvert som jeg og vesla trenger det. Man sparer penger og har enkel tilgang til ferdig, sunn og variert middag når man trenger det. Jeg syntes godt levert var supert frem til jeg ble enslig mor, da var det å kaste sårt tiltrengte penger rett i søppla.

    2. Mnd handling?? 😀 så stor fryser har ikke vi.. og melk går jo ut på dato etc innen 1 mnd slik at det ville jeg ikke sett på som ønskelig eller nødvendig hos oss. Vi (eller jeg) sløser alt for mye med lunsj på jobben. Men utover dette bruker vi ca halvparten av dere (med 2 barn mindre da) ved å ukeshandle og skrive middagsplan! 🙂
      Vi setter opp uke for uke, med 1 fast handledag i uka til mat og dagligvare. Så tar samboeren helge/godishandel på fredag. Da blir vi ikke fristet med hverken sjokoladen eller brusen midt i uka! 🙂
      før vi fikk barn klarte vi faktisk annen hver uke. Men følte det blei veldig ensformig og sklidde fort ut hvis det blei spontane påfunn eller store værendringer (grilling/ikke grillvær etc)..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg