Prosjekt søvn – Hvordan sover Oda nå?

Som mange av dere har fått med dere så er ikke Oda ei frøken som sover bort dagene sine (eller nettene forsåvidt)
Hun er en real soveutfordring, en søvenøtt som jeg sliter med å knekke.
Korte dupper, uopplagt baby som konstant er trøtt og urolig søvn på natta.
Det toppet seg da vi hadde en våkenperiode på et par timer i tillegg til 6-8 oppvåkninger mellom 23-06
Null søvn, bare tull. Overdrevent mye amming og en veldig veldig sliten mamma.
Flere av dere har spurt etter oppdatering på hvordan det har gått og ikke minst hva vi har gjort.
Jeg skal være helt ærlig å si at jeg har unngått å skrive om det med vilje. Rett og slett fordi denne mamman ikke har overskudd til å møte mammapolitiet når det gjelder dette tema.
Søvn.
Det er sårt, tungt og fryktelig frustrerende.
Og når en mamma først søker råd er hun gjerne fryktelig sliten og dermed veldig sårbar også.

På dette tema har vi ekstrem stor tendens til å glemme at det er forskjell på oss.
Vi reagerer ofte sterkt når noen gjør noe som kanskje ikke føles riktig for en selv.
Og jeg, orker rett og slett ikke høre hvor feil jeg gjør det jeg nå føler på er veldig rett og fungerer.
Men så ble det så mange spørsmål, og jeg ser jo at tema søvn er noe man kunne fylt på med uendelig og fortsatt ikke mette.
De aller aller fleste foreldre er innom søvnutfordringer på ett eller annet vis en eller annen gang.
Oda skulle vise seg å bli den vanskeligste for vår del.
Det føltes igrunn ekstra frustrerende å ikke få det til siden hun var nummer fem.
Herregud, dette skulle jeg da klare?
Men så ble det altså værre og værre og værre.
Jeg søkte råd, desperat både på foreldre for foreldre gruppen jeg har etablert på facebook og på min snapchat.
Rådene var MANGE.
Noen som passet oss, andre ikke.
Det beste var å høre at vi ikke var de eneste som slet med våre utfordringer.
Det var vist mange powernappere der ute.
For meg, går det ikke med noen form for skrikekur for å lære henne å sove.
Ingen av mine barn skal føle seg utrygge eller redde.
Men jeg var altså så trøtt og sliten at jeg knapt fungerte.
Noe måtte gjøres.
Løsningen vår skulle vise seg å være ganske enkel.
Alikevell skulle det pirke litt borti mine premisser.
Jeg liker å ha de på mitt rom så lenge jeg nattammer.. og de andre har avsluttet nattmåltid av seg selv etterhvert.
Ikke denne frøkna tydligvis.
Så hun ble flyttet på eget rom.
Lillebror ble flyttet ned så hun kunne ligge vegg i vegg.
Første natt bar preg av mye urolighet (men ikke mer enn når hun lå ved siden av meg)
Natt to merket vi allerede bedring.

Og nå, ca 3 uker senere er status følgende.
Hun ammes ikke lengre i søvn.
Vi ammer i duskmørket i en stol ved siden av sengen hennes og hun legges våken (!!) i sengen.
Hun har de siste 5-6 nettene begynt å finne roen selv. Noen ganger surves det litt men aldri gråt.
Før disse dagene ble hun rugget i søvn mens hun lå i sengen.
Så sover hun til 2-4 tiden, får da komme over til meg for mat og sover/slumrer til 6 tiden.
Hvordan søvnen er fra hun kommer over til hun våkner er litt hipp som happ enda.
Noen ganger sover hun godt, andre ikke.
Jeg har prøvd å unngå å gi henne mat, og jeg har prøvd å gi henne mat for å så legge henne tilbake til sengen.
Av de tre alternativene jeg har, er det det å plukke henne opp og legge henne i min seng som gir meg mest søvn.
Så med andre ord er det ikke tipp topp, men det er bedre og vi ser lys i tunnelen.
Det er lys i tunnelen.

Så vårt tiltak mot bedre søvn ble altså å flytte henne på eget rom.
Om det vil funke for deg vet jeg ikke, men jeg kan anbefale det dersom du tenker dere er klare for det.
Du merker fort om dette er noe for deg og dere.
Søvn er vanskelig, mange meninger om hva som er rett og hva som er galt.
Og ikke minst har vi ulik terskel på hvor lite søvn vi tåler og ikke minst hvordan vi sover med en liten bylt på 8 kilo ved siden av seg.
 
Uansett er det beste rådet å følge det som en føler er riktig for seg og ikke minst innse når det er på tide å søke hjelp og gjøre tiltak.
Lykke til <3

17 kommentarer
    1. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke turte foreslå det til deg, av samme årsak som at du ikke ville skrive om det ?
      Men ja, vi flyttet også minstejenta over på eget rom da hun var ca 6 mnd. Vi merker at hun våknet kosekvent når jeg la meg. I tillegg slapp jeg å våkne av hver minste lille gnukk. Neste steg er eventuelt å la pappa’n roe henne (oda di) på rommet hennes etter den nattamminga. Lykke til videre ?

    2. Hei. Så bra at det går bedre for dere. 🙂
      Jeg har selv ei på to år og en på fem mnd. Eldste sluttet ikke nattammingen av seg selv selv om jeg håpet på det 🙁 Jeg lurte på når dine fire første sluttet med nattamming av seg selv, sånn ca?
      Og når du skriver at Oda ble rugget i søvn i senga so, hvordan gjorde dere det? Rugget kroppen frem og tilbake liksom? 🙂 Har du vært i rommet til hun har sovner eller gått ut?
      Jeg tenker på å begynne på prosjekt få babyen til å sove på eget rom snart…jeg bare føler det er så forferdelig slitsomt å begynne på ? :p

    3. Veldig fint å lese hvordan dere har løst det, og jeg opplever at du er en klippe i hvordan du omtaler saken. La merke til ganske tidlig at deres Odas søvnmønster likner vår sønn sitt. Korte lurer, mye trilling, og mange oppvåkninger i løpet av kvelden/natta, samt våkentider.. Vi la ham på eget rom da han var 10 mnd, (han er nå 15 mnd), og det hjalp en god del. Så har han vært litt syk i flere omganger, og da krasjlander alle rutiner, og vi starter på nytt igjen når han er frisk. Man må bare kjenne at man gjør det som gjør at man overlever oppi alt sammen. Lykke lykke til, og er så enig- det som gjør at mamma sover best- det gagner baby også.

    4. Så godt å høre dere kom fram til en løsning som endret situasjonen til det bedre 🙂 deilig p høre at dere får sove litt mer i løpet av natta. Denne småbarnstida er virkelig tøffe saker! Men tenk – om noen år kan vi kanskje le av denne tida (hvis ikke det har kommer flere små i mellomtida da, haha).

    5. Vår Oda (nr 1 og ei frøken på straks 6 år) hadde “lakenskrekk” fra dag én. Hun skrek så mye og så lenge selv på sykehuset at personalet kom for å sjekke, uten at vi hadde ringt for hjelp? Hun sovnet ikke lett, og når hun først sovnet våknet hun av hvert minste litt knirk. Vi kunne ikke løfte på dyna en gang.. Men det kom seg etterhvert, vi hadde hjelp av white noise vi, lyden av hardt regn hjalp henne å sove litt lengre av gangen..Og så ble det jo bedre når hun var ca 1 1/2-2.. to helt utslitte foreldre da, selv om vi da bare hadde én..?? Nr 2 hadde “vanlig kolikk” og det var en drøm i forhold! Han sov iallefall litt?

    6. Vet du, at den snappen du la ut med at dere ordnet med rom til Oda gjorde at jeg stod på hodet her hjemme noen dager. For jeg byttet rom på ALLE ungene og oss selv!!
      Vi tok det største rommet, og delte det av litt med skaper og vipps så deler vi rom men han har sitt eget. Vi skal sette opp noen vegger også så man får enda mer følelsen av at det er et rom.
      Så la vi han største lengst unna oss (han snakker mye i søvne, og leker en del før han legger seg så han måtte lengst vekk). 4 åringen har etter hun begynte i bhg begynt å stå opp om natten og være urolig med natteskrekk. Så hun og 7 åringen deler rom med køye seng. På den måten ble vi også kvitt en del leker vi hadde dobbelt opp av og fikk ryddet en del.
      Det virker som det var riktig valg å gjøre det slik. For nå sover alle roligere. Jeg ammer fortsatt en del om natten. (har bestemt meg for å holde ut til han blir 2 år). Men det er bedre.
      Godt å høre at søvnen hos dere også er bedre, selv om den ikke er perfekt. Litt er bedre enn ingenting <3

    7. ????
      Bra jobbet Mamma! ??
      La Mammapolitiet’s kommentarer å prelle av! Om det skulle komme noen… Stå på!! ?

    8. Det er som du sier, alle er forskjellige? og det er jo det som gjør det så spennende å få og oppdra barn. Vi er på nr 4, og jeg får spørsmål fra 1. Gangs om både det ene og det andre…. men jeg har jo ingen bankers svar?noe har funket på alle 4, og andre ting har vært forskjellig på alle? man blir god på prøv og feil, og det å lytte til magefølelsen og stole på seg selv. Selv min egen mor har mindre erfaring enn meg og kan bare gå og vogge med rådene sine? Gjør det som føles rett og drit i alle andre. Mammapolitiet mener så vel, men fremstår kun som belærende, blærete, og rett og slett en trist gjeng. Stå på!!!????

    9. Tusen takk for et innlegg som treffer mange! Er midt oppi dette selv pga altfor lite søvn. Hu mi er som din, kun små dupper på dagen og generelt lite soving. Så tusen tusen takk, dette innlegget var så godt å lese midt oppi «soveprosessen» vår <3<3

    10. Jeg ble så lettet av det du skrev jeg.
      Ikke har jeg sagt så mye om dette til andre heller.
      Jeg har fire barn,og jobber i tillegg med små barn.
      Et av de andre barna var vanskelig å få til å sove,men det løsnet da hun var et år.
      De andre to superenkle,sovemaskiner rett og slett.
      Men så kom nummer fire da.
      Ikke vil hun sove på dagen og ikke på natten.
      Ingen råd funker. Skrikekur er uaktuelt.
      Hyl og skrik om hun ikke får være inntil,oppå,har ikke tid til å sove,må bysses,ammes,strykes..
      Hun er 1,5 år nå og fortsatt vanskelig.
      Hun skal aldri gråte seg i søvn,og ikke oppleve å føle seg forlatt.
      Vi prøver og prøver,og jeg tenker at snart snart så sovner hun helt av seg selv.
      Phu. Krysser fingrene for gode netter for både dere og oss.

    11. Føler med deg , Nina! Her har lillemor på nå 4,5 alltid hatt dårlig søvn og vanskelig å finne roen selv. Til slutt ga jeg f i alle råd og valgte den løsningen som ga hele familien mest søvn. Nå må hun fortsatt ha noen ved siden av seg om kvelden for å sovne og kommer over i vår seg ca halvveis uti natta. Helsesøster har hintet om at hun bør sovne alene, men jeg har nå fått opp mammaselvtilliten såpass at jeg tenker at dette kanskje ikke er det rette for mitt barn enda når behovet for nærhet er såpass stort enda? (og folk spør stadig om vi ikke skal ha en til snart .. zzzzzzz)

    12. Hei. Så godt å høre at dere har funnet en løsning som er bedre for dere! Selv har jeg “bare” et barn, hun er 2,5 år og jeg ammer henne fortsatt på kveld/morgen og litt på natta. Jeg trodde hun skulle miste interessen av seg selv, men det har altså ikke skjedd. Jeg vet ikke hvordan jeg skal finne overskuddet til å slutte, og jeg føler litt på en skam over å amme et så stort barn. Vi har ikke klart å lære henne å finne søvnen selv enda heller. Vet ikke helt hva jeg vil med denne kommentaren egentlig, men følte for å få det ut et sted hvor man ikke blir dømt!

    13. Vi hadde samme problem med nr tre. Generelt lite søvn og veldig utrolig baby. Var utslitt og helt på randen. Insisterte på henvisning til spesialist (legen mente han hadde komikk men jeg mente ikke) og fikk behandling for reflux. Vi merker forandring allerede etter noen dager og etterhvert sov han godt og var en blid og vanlig baby.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg