Puss Puss – Wrigleys trenger dine pussetips.

Så får du en suss..

puss så får du en suss

Er det noe jeg ikke så for meg skulle være et problem før jeg ble mamma så er det akkurat tannpussen.

Og jeg må innrømme at jeg forundrer meg den dag i dag, selv sju år etter jeg ble mamma for første gang.

Tannpussen er ikke så enkel som man tror.
jeg forundrer meg over hvordan de små kan velge å protestere mot noe de vet må gjøres hver eneste dag, morgen og kveld.
Hyl og skrik og så uendelig mye energi, hyl og skrik for å unngå det det VET de må gjennom hver eneste kveld. Ja for på morningen går det greit, veldig greit.
Men når kvelden kommer, og de er sure og trøtte, da er det SISTE de ønsker å gape for tannkosten.
Ikke alle kvelder er like ille heldigvis, og iløpet av årene har vi og funnet noe tips og triks som hjelper.
God tannhygene er viktig, og er det et sted hyl og gråt ihvertfall ikke vinner, er det akkurat her.
Det går seg heldigvis til, sånn etthvert det med tannpuss. Og noen synes det er helt greit hele veien.
DSC_0144
Mellomstemann har taklet tannpussen greit gjennom det hele, Vi synger og traller og tannpussen glir unna. Men minsta synes tannpussen er no ORDENTLIG drit til tider rett og slett.
DSC_0197
Det er her oppned trikset kommer inn, jeg legger henne på stellebordet med hode ut, så får hun bare hyle så mye hun vil mens jeg pusser. Om mamma tuller nok, eller forteller en spennende historie kan det hende hun blir trollbundet.
DSC_0168
Noen ganger går gråt over til latter fordi mamma eller pappa klarer å tulle henne over. Andre ganger er det hele en seanse full av snørr og tårer.
Vi gjør nemlig så godt vi kan, prøver å snu tannpussen til en hyggelig ting. Siden vi må gjøre den hver eneste dag.

Her er våre fem beste tannpussetips:

  1. Syng en sang.

  2. Lag en fortelling om tannkosten som er på pusseferd og snakk om hva barnet har spist

  3. La barnet selv få plukke ut tannkost

  4. Puss oppned om det er vanskelig å få barnet til å gape ordentlig.

  5. Ros, ros og atter ros. woooow kan du gape sååå høyt, for no fiiine tenner, ojoj du har jammen vært flink å pusset.

DSC_0215

Det er ingen tvil om at god tannhygene er viktig, dette ønsker også Wrigley, du vet de som lager blandt annet tyggisen Extra å bidra til å sette fokus på. I samarbeid med SOS barnebyer setter de nå fokus på tannhelse og forebygge karies. Det er ikke mer enn tannkost, tannkrem og tannpleier som skal til, men ofte er dette vanskelig å få tak i, i land med utfordringer.
Tro meg, de er virkelig med på å gjøre en forskjell
Jeg skal skrive mer om hva de gjør neste uke.
I skrivende stund er det flere fra Wirgley som er på vei til Ghana for å bidra med sin kunnskap.
De ønsker også deres beste pussetips.
Så fortell oss i kommentarfeltet

Hva er ditt beste tannpusseråd?

En av dere får en Extra spennende overraskelse i posten.

30 kommentarer
    1. Jeg pleier å la snuppa mi pusse mine tenner samtidig:) så hun føler hun hjelper mamma mens mamma hjelper henne:)
      Ekstra stas er det også med fluortabletten etterpå som smaker deilig av jordbær. Da er det gøy å tygge tabletten så det sier bang i munnen;)

    2. Vi er konsekvente, forteller at dette må vi gjøre uansett, viker aldri på pusserutinene. Dette går stort sett som en lek etter at barnet er blitt vant til at dette må gjøres. Går bestandig på badet å steller før barnet er overtrøtt 🙂

    3. Hehe det har vært noen runder med hylig og komplett nekting her også ja! Med mine har det fungert bra med karius og baktus, noen selvoppdiktede små historier, pussesang, fortelling om den gangen mamma var hos tannlegen og hadde hull osv… Nå er størsta 6 år og pussen har blitt rutine som er godtatt 🙂 Minste på 3 må av og til ha litt historier og bearbeiding enda 🙂

    4. Hei, vi har en jente på 2 år. Vi har kjøpt 2 tannkoster til henne, én til henne Og én til oss. Hun er veldig bestemt og vil pusse selv. Så nå får hun pusse selv, og vi får pusse etterpå (litt grundigere) Nå går det veldig greit

    5. For gutter er det stas å se om bilen (tannbørsten) finner en ledig parkeringsplass (tann). Det er viktig å prøve-parkere alle plassene 😉
      Ellers prøver vi å lete etter Karius og baktus, når vi finner de må vi jage de rundt, helt til vi fanger de og må spytte de ut i vasken 🙂

    6. Her i huset pusser vi tennene til hverandre, vi undrer oss og ser inni munnen til hverandre, da blir alt straks mye mer spennende.
      Har prøvd forskjellige tips/triks vi også, men det er dette som fungerer for oss 🙂

    7. Hei
      Tannpuss er ikke alltid lett, men vi har jo funnet noen måter å gjøre det bedre på.
      1. Velg tannbørste med lys/lyd som holder på til man er ferdig med å pusse, da kan barnet selv følge med på når man kan avslutte.
      2. La barnet pusse alene før eller etter du har pusset.
      3. La barnet leke med tannbørsten, men pass på at de ikke løper osv med den.
      4.Finn et annet navn på flourtabletter og belønn barnet med en etter tannpuss, her heter de apeloffsukker ( de smaker banan)
      5.Bruk tannkrem som smaker godt, voksentannkrem er ikke noe for en barnemunn.
      Lykke til med tannpus

    8. Vi går på jakt etter Karius og Baktus! “Nå er de oppe! Nå er de nede” roper en engasjert treåring og tannbørsten følger ivrig etter barnets instrukser! Lek og humor funker som regel best! (Samtidig som han vet at pusse tenner det MÅ vi!)

    9. Noe som tidlig av fungerte for meg var at jeg og poden (nå 2 år) pusser tennene hans sammen med hver vår tannbørste.

      Han får litt tannkrem på tannbørsten sin, og mens han skyller tannbørsten sin (noe som ofte tar litt tid fordi det er moro å skylle) – så pusser jeg en av radene med tenner. Så får han pusse, hvor jeg bare sitter og synger for han (enten Puss så får du en suss, eller noe fra Karius og Baktus), og når han skyller så fortsetter jeg med neste rad.

      Det tar litt lengre tid, men så lenge han får være med og pusse så er han strålende fornøyd og temmelig samarbeidsvillig. Er sjeldent at han slår seg vrang under pussingen.

      Også moro å se at han nå begynner å “pusse” tennene nogenlunde riktig til tider, og ikke bare sutte på tannbørsten. Men av en eller annen grunn har han det for seg at jeg putter tannkremen på feil vei. Rare unge… 😛

    10. Etter at vi kjøpte elektrisk tannkost til barn, så går det mye bedre! Og det går raskere! Fremdeles hyling noen dager, men som regel går det veldig bra. Det kommer en liten melodi etter en stund med pussing, og den er viktig å få med seg 😉

    11. Her så ble jentungen introdusert for tannbørste veldig tidlig,da hun begynnte å klø i gummene å få tenner så kjøpte vi den tannbørsten med sånn bitering aktig i den ene enden å tannkost i andre,noe som var veldig effektivt ih til klør med å for at hun skulle bli vant til tannbørste så fra de første tennene kom så har det gått veldig bra for hun er vant til selve børsten.Og sammen med puss puss så får du en suss(så susser jeg henne på nesen) og skryt for hvor flink hun er til å pusse selv å stoltheten når hun skal vise hvor rene å fine tenner hun har så går pussing her som en lek:)

    12. Her har vi hatt noen tannpusskamper, men det har heldigvis blitt mer en kamp mot Karius og Baktus 🙂 ungene er 4 og 5 nå, så det går lettere og lettere. Har noen tips som har hjulpet oss:
      1. Si fra litt på forhånd: om fem minutter går vi på badet, da er det tannpuss. (da er de forberedt). Ungene får pusse litt selv først, også avslutter mamman eller pappan.
      2. “Hvis jeg pusser dine tenner, skal du få pusse mine” (dette er gøyy!)
      3. “Få telle hvor mange tenner du har idag!” (Her får man øve på telling, samtidig som man pusser. Ekstra morsomt er det om man kan telle på engelsk, fransk, tysk eller polsk 😉
      4. På apoteket (og sikkert andre plasser) har de en tannbørste som blinker rødt i ett minutt, denne har vært knallsuksess, og ungene pusser mer enn gjerne hele minuttet
      5. Om man har søsken, la de pusse tennene på hverandre (se an humør!! 🙂

      Sang hjelper også, spesielt tannpussevisa (det blir ikke hull i en tann som er ren)

      – Nina –

    13. Jeg ga tannbørste til min lille gutt allerede da han var 3 mnd, han fikk lov å tygge på den, å bli vant med den og den litt rare kosten som han aldri hadde kjent før! Nå er han 9 mnd, har 4 tenner å elsker når tannbørsten kommet med en liten prikk med tannkrem! Så jeg tror at når man gir de muligheten til å bli kjent med den tidlig så er den ikke så skummel når tennene må pusses 🙂

    14. Vi leker hest ut på badet fra stua om vi er der.
      Hopper så ned fra ryggen og finner tannbørsten og får velge tannkrem selv (har flere stykker), så pusser hun litt selv før jeg pusser litt etterpå.
      Da går det som regel som en lek 🙂

    15. synge sanger og lager grimaser 🙂 han hater å MÅTTE gjøre ting, men da blir det gøy når jeg også gaper så høyt jeg kan mens jeg lager en AAAAAA lyd 😛

    16. Største jenta vår er nå 5 år, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg eller min mann aldri har hatt noen kamp med tannbørsten – selvom vi fryktet hele tannbørsten leeenge før hun ble født, mange skrekkhistorier fra venner og bekjente;)

      Jeg bestemte meg tidlig for at dette ikke skulle være en kamp heller, men noe koselig. Så, etter hvert kveldsstell – fikk hun ligge å holde på litt med tannbørsten sin selv, “pusset” forferedelig kan du tro – helt fra første tann. I ettertid har hun fått lov til å velge tannbørste i butikken/apoteket selv, DET er stas det. Og tannkrem/fluor, like spennende hver gang.

      Når hun ble litt større, 3-4 år, begynte jeg å kalle tennene hennes for “Theas tannby” – hvem har vel ikke sett “Karius og Baktus”, og latt seg fascinere? Der jeg, eller pappaen fikk rollen som tannlege, og skulle se på og pusse hver en tann, grundig. Mellom tennene kunne man plutselig finne “en HEL gulrot” (noe hun hadde spist i løpet av dagen), og var det lørdag feks, sørget vi for å pusse vekk begge to – Karius og Baktus – som hun selv spytta ut i vasken! “Ser du de, der skylles de ut i vasken” – sier en kanskje alt for ivrig mamma, mens snuppa nikker og ser de vaskes ut..

      Så mitt råd er vel, la baran (fra de er helt små) bli kjent med tannbørsten. Lag pussingen til en liten eventyrstund – kjempespennende! Og la barna få velge seg tannbørste, tannkrem og fluor selv (av de som de kan velge blandt selvfølgelig)! 🙂

      Vi krysser med dette fingrene, og håper på en extra spennende overraskelse i postkassen.

    17. Tannpussen på kvelden går som regel greit når jeg forteller at jeg ser en karius eller baktus som gjør samme ting som minsten har gjort gjennom dagen. F.eks oi der ser jeg en karius som sykler! Der er det en baktus som spiser brødskiver ! Osv.

    18. Her går tannpussen ganske så bra på kvelden. Hun får”nammanuss” (fluor) etter pussing,og synes det er veldig gøy når vi synger under tannpussen. Noen ganger sitter hun på stellebordet,noen ganger på armen vår,noen ganger på do og noen ganger på vasken.

    19. Kjøp tannbørste bare når de er noen mnd og la de leke med den, begynn å puss tennene fra første tann el eventuelt føre det å. De klør jo i tannkjøttet.

    20. Vi har laget vår egen versjon av Karius og Baktus. Blir ekstra gøy når Jens er byttet ut med vårt barns navn. Og så får de lov til å pusse selv først. det blir det flinke tannpussere av ! Har sjelden kranglet med barna om Tannpussen. 3 åringen har pusset tenner selv fra han var 2. Han vet at han får pusse selv først og så må mamma pusse etterpå. Da går det veldig greit.

    21. Har hatt samme problemet med eldstejenta mi, og etter mye prøving og feiling endte det opp med at hun sitter på kanten av stellebordet og får lov å pusse mine tenner imens jeg pusser hennes, vinn-vinn. Hun får lære seg å pusse tenner, og jeg får ro til å pusse hennes uten protest. Også sammenligner vi hvem som har renest tenner etterpå 😉 Så nå har vi gått fra tårer og protester til “jaaaaa, pusse.” når jeg sier at det er tannpussetid.

    22. Vi har prøvd det meste:p
      Det som fungerer er om han får pusse tenna våre.
      Vi synger og forteller historier.
      Vi tuller om at han har krokodille-tenner og må vise oss hvor store de er, så synger vi sangen om krokodilla og apekattene og da går det alltid bra.
      Når storebror er tilstede går tannpussen som en fest, for når storebror pusser tenna, ja da er det jo veldig kult. mini får også pusse tenna selv etter vi er ferdig, veeeeldig veldig lurt 🙂

      Men mitt beste tips er nok å snakke med barnet før kveldsstellet, gjerne i god tid så barnet får avslutte det barnet holder på med, da går det alltid bra 🙂

    23. Etter nesten 2 år uten problemer med tannpussen har det snudd totalt nå. Poden er snart 2 1/2 år og tannpussen er en kamp nesten hver dag, noe bedre på morgenen… Vi veksler på å synge, la ham pusse selv først eller etterpå,velge mellom to ulike tannkremer eller at han som belønning etterpå selv kan velge hvilken bok som skal leses på sengen (eller så velger vi). Alt med varierende hell… 😉

    24. Det har vært en kamp hele tiden egentlig med min datter på 2,5 år, til plutselig fant jeg MIRAKEL SANGEN av Fantorangen!!!! “Pussesangen”. Den værer i 2 minutter, og min datter elsker den, så setter vi oss foran Youtube i 2 minutter på morgen og på kveld, det går strålende fint, hun sitter der og gaper stort helt til slutt! Jeg kan ikke si at det er en veldig pedagogisk løsning å sette ungen foran “TVen” men for en som var helt desperat på å endelig ha en fredelig stund kan jeg si meg selv ganske fornøyd hehe. Så for dere der ute helt desperate, prøv Fantorangen!!

    25. Har en gutt på 2 år som har hatt sine protest mot pusse perioder! Men nå har vi slått koden; Karius og baktus i ny vri! De har hammer, spiker, drill og skruer. Pusser vi de ikke ut, bygger de hus i tennene – og det gjør vondt! Fluortabelett som premie for å se hvor sterke tennene er blitt etter tannpussen, er en stor slager!

    26. Vi bruker å synge postmann Pat sangen når vi pusser tennene til 2 åringen vår. Vi bruker jo tannlegen med bilde av postmann Pat på

    27. Var en periode hvor minstegutten ikke ville pusse tenna…redningen ble omdikting av brannmann Sam sangen! “…Brannmann Sam pusser hver eneste tann, brannmann Sam er så flink å pusse tann, brannmann Sam pusser hver eneste tann…”

    28. Fluor pastill hvis en har vært flink å pusse! Funker fint hver dag! Gir beskjed litt på forhånd at nå skal vi snart på badet å pusse tenner. + Lik rutine hver dag!

    29. Først var tannpuss moro. Kjempemoro. Vi sang, pusset selv, tøyset og lo. Så ble tannpuss grusomt. Med alt dertilhørende. Så da gjorde vi noe annet. Vi sto ved vasken, spyttet i vasken, pusset, tøyset og lo. Så ble tannpuss grusomt. Med alt dertilhørende. Så da gjorde vi noe annet. Vi sang fargesanger, dyresanger, bevegelsessanger og engelske sanger på rim, pusset, tøyset og lo. Så ble tannpuss grusomt. Med alt dertilhørende. Og da innså vi at det kanskje skal være sånn. Litt opp og ned, alt ettersom, mens de vokser seg til og og blir større og mer selvstendige minimennesker. At det er greit å ikke ville, at de skal ha lov til å si i fra, lov til å bli sinte og sure, uten å måtte oppleve å bli lurt til noe, og uten at det er ensbetydende med at de selvstendige minismå skal få bestemme alt. Det er ialllfall det vi har landet på i dag. Og kanskje i morgen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg