Rampenissen vår får en makeover.

Det er ganske lenge siden vi innførte rampenisse som en førjulstradisjon.
Jeg prøver å regne på det faktisk går vi inn i 5. året med den vesle fine karen på besøk i desember.

I fem år har han altså vært usedvanlig kreativ og funnet på sprell i desember.

At det har vært moro er det ingen tvil om, men jammen har de vært arbeidsomt også.
For det er neimen ikke bare bare, når man er sliten etter en lang dag, å være kreativ og flittig etter leggetid.
For som du sikkert skjønner, jobber slike små arbeidsnisser etter leggetid 😉
Jeg har på mange måter tenkt at jeg ikke orker å videreføre tradisjonen, følt at den har krevd litt for mye og det har vært vanskelig å balansere det hele slik at det ikke tar helt av. For det har jeg sett, at en rampenisse fort kan gjøre. Og ikke minst har bransjen sett muligheten, og om du vil, kan du rett og slett ende opp med å bruke opp en liten lommebok på stæsj og accesories man kan tenke at husnissen kan ha nytte av.
Derfor får vår kjære Adventus som vi kaller han, en liten makeover dette året.
Og jeg må innrømme jeg er både spent og gleder meg.
Adventus har blitt tatt godt imot hos oss, og er det noe som gjør meg ekstra julemør i hjerte så er det å se den omsorgen og omtanken barna gir den vesle karen med det lure blikket. De inkluderer han ved å la han få sitte i armkroken og se barnetv, de skriver hyggelig brev og lapper til han.
De tenker på han med en gang de våkner og siste tanke før de legger seg.
Og på den måten har vår vesle ramp gitt barna våre en av de viktigste verdiene for meg i julen, nemlig omtanke og empati.
Altså, forstå meg rett, men på mange måter føler jeg vi trenger julen, bare som en real påminner på at vi også har tid, og mulighet til å bry oss.
At det er tanken som teller, og at selv om man kan tenke at julegaver er hysteri og galskap, så ligger det også mye omtanke og kjærlighet inni de glitrende pakkene med store sløyfer.
Julen for meg, handler om å ta seg tid til å glede andre, og kjenne hvor mye glede det gir en selv.
Og dette ønsker jeg selvsagt også at barna mine skal kjenne på.
Derfor, har Adventus fått et nytt oppdrag, nemlig å minne oss på alt det gode vi har i oss.
Så hver dag i desember skal vår kjære lure husnisse gi oss gode utfordringer.
Som forhåpentligvis vil varme andres hjerter og våre. I tillegg til noen hyss når nissen har lyst, fantasi og overskudd til det 😉

Som vil vise oss at å glede andre, vil gi oss glede.
24 utfordringer, til å utføre gode gjerninger gjennom dagene vi teller ned til jul.
De aller fleste små, lavterskel utfordringer som vi håper og tror alle kan utføre.
Derfor, har vi også lyst til å utfordre nettopp dere til å slenge dere på 🙂
Jeg legger med de gode utfordringene HER (trykkbar link) og du kan enten printe de ut eller bare la de inspirere av de.

Tar dere og eventuelt husnissen deres utfordringen ?
Pssst man må ikke ha en husnisse for å ta disse utfordringene.

7 kommentarer
    1. Veldig bra tiltak, viktig å ha fokus på i en materialistisk tid vi går inn i😊👍 Er du mulig å få julekulene redigerbare?

    2. Utrolig fin ide. <3
      Omtanke er viktig. Jeg lurer også på om det er mulig å få julekulene redigerbare?

    3. SÅ fint! Jeg var selv litt klar for å innføre noen gode gjerninger fra vår rampenisse, men kom ikke på så enkle, fine oppgaver som dette. Jeg har tenkt å få barna til å finne et par leker hver seg som de skal få donere bort, men det er jo styrete både det å finne ut hvor man kan donere, når det kan leveres og bare det å komme seg av gårde (etter jobb, og typisk etter stengetid..) Dette var skikkelig lavterskel! Ja til flere lavterskel-gode-gjerninger 🙂
      Hadde vært fint å kunne redigere kulene ja, det er jeg enig i 🙂

    4. Jeg har lagt til noen blanke kuler i pdf filen som dere kan skrive for hånd i 🙂

    5. Dette var veldig koselig og julete – akkurat som det bør være 🙂 Vår lille loftnisse (rampenisse) har bod hos oss i 6 år og det merkes han begynner å være litt sliten og litt mindre kreativ – i år må rampestrekene kombineres med ennå flere gode gjerninger en tidligere år! Takk for fin inspirasjon <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg