Sikring av barn på fly – Tips til reisen.

Jeg må innrømme jeg aldri har ofret det en tanke før.
Helt til jeg satt der og fortvilet strammet og strammet setebeltet til to åringer som første gang skulle sitte på eget sete i fly. Hun er liten, veldig liten og uansett hvor mye jeg strammet så satt ikke beltet stramt.

Jeg søkte desperat etter hjelp hos besetningen på flyet, men det fantes ingen løsning. Deres regler var slik at 2 åringen måtte sitte i sitt eget sete.

Så der satt hun, klar til å fyke ut dersom noe skulle skje under takeoff eller landing. Ja for det er faktisk der de fleste ulykkene skjer.

Når jeg hører ordet flyulykke, tenker jeg nok for kort. Flyulykke for meg er å falle rett ned. Og i mitt hodet er det lite sikkerhetstiltak som kan redde liv i et fall fra 10 000 meter.

Men så er det altså slik, at de fleste flyulykker skjer på rullebanen, i høy hastighet sklir flyet ut av rullebanen eller kræsjer eller lignende. Og da, er det MANGE tiltak som kan redde liv.

Jeg kjente det stakk godt i magen idet jeg skjønte det var vår tur til å ta av.
Jeg strakte en hånd ut og la den over magen på vesla, vell vitende om at det overhode ikke kom til å hjelpe om noe skulle skje, men noe måtte jeg jo gjøre. En hånd er bedre en ingenting.

Jeg gløtter over midtgangen på andre siden, og plutselig sitter jeg der og føler meg som verdens værste mamma.

For mens jeg sitter der å holder en hånd over min toåring for sikkerhet og trygghet, har mamman på andre siden av midtgangen sikret sitt barn i bilstol. Trygt forankret i fempunktsele og bakovervendt satt det ei blid lita frøken. Trygt og godt i sitt vante sete.

Tanken har ALDRI slått meg, at man kan ha med bilstol på fly. Men det kan man altså.

Ja i USA er det faktisk helt vanlig å ha med seg barnas bilstol på reise, de kjøper eget sete til de minste og bringer med seg stolen.

Det skal jeg jammen gjøre neste gang, sa jeg til mannen, neste gang skal jeg ha med bilstolen.

Nei hold opp a, smalt det realtivt umiddelbart fra mannen.
Skal jeg gå rundt å bære på den jeg da?

Jeg måtte si meg enig i at det hørtes tungvidt ut, som småbarnsforeldre har man jo igrunnen nok å bære på. Jeg er riktig nok villig til å gjøre det meste for å øke sikkerheten altså.

Jeg setter meg ned å googler, og kommer over denne GENIALE løsningen:

gogo-1

GoGo Kidz Travelmate heter denne hendige saken. Med denne slipper man å bære bilstolen og barnet har et sted det kan hvile bena underveis. Denne kom jeg over hos barnombord.no som LENGE har kjempe for trygghet for barn ombord i fly. Er det noe de kan så er det barn og fly.

Er det noe vi ikke er gode på (enda) så er det nettopp dette. Men de merker at trendene er i ferd med å snu.
Flere og flere velger å se på sikringen som eksisterer på flyet for barn med et skråblikk.
Flere og flere velger å ha med bilstol og kjøper et ekstra sete til barna når de er under 2 år, både for reisekomfort og sikkerhet.

Piloten sitter med fempunktsele, hva er det som gjør at det kun er et magebeltet på passasjerene?
Spesielt kritisk er det jo for de minste kroppene som knapt fyller beltet, slik som vår lille toåring.

Dersom bilstol ikke er et alternativ, finnes det andre løsninger for bedre sikring også.
Hørt om Cares selen?

cares
En enkel sele, som tar liten plass og gjør reisen trygg for de minste.

For det er faktisk slik at dersom du velger å kjøpe et ekstra sete til barn som er under 2 år så er du pliktig til å sikre barnet i enten bilstol eller godkjent CRD, som da CARES er.

Sikkerhet på fly ER viktig, det regner jeg med du som leser også er enige i.
Og etter å ha satt meg inn i situasjonen, føler jeg meg nesten “lurt”.

Det lille magebeltet, hva gjør det i de værste tenkelige situasjoner, og det som enda værre er, vi sitter faktisk med de minste på fanget. Ville du gjort det i bil?

Visste du at slike loopbelter med barnet på fanget ikke deles ut i USA lengre? Der mener de at det er bedre om barnet får fly fritt. Når man ser på denne filmen, kan man kanskje skjønne hvorfor?

 

Sikkerhet på fly er et tema vi ønsker å sette fokus på. Et tema vi vil skape ettertanke rundt.
Vi synes det er supert at slike som barnombord.no bidrar til å sette mer fokus på dette.
Her finner du barn om bords blogginnlegg om nettopp dette og en liten oversikt over seter som passer i fly.

Vi ønsker å høre fra DU tenker om sikkerhet på fly med barn.
Svar på disse tre spørsmålene og du er med i trekningen av
gavekort 500 kr fra barnombord.no

 

1. Har du noen gang hatt med deg bilstol på fly? Isåfall hvilket?
2. Tenker du at sikring av barna på fly slik det er i dag er nok?
3. Hvilke av de nevnte produktene ville gjøre det lettere for deg å sikre barna enda bedre på fly, GoGo Travel Mate eller Cares?

 

 

33 kommentarer
    1. Vi har tre små barn, og flyr relativt hyppig. Derfor er vi nok også godt over snittet opptatte av sikring av barn i fly. Vi kjøper alltid egne seter til barna – fordi vi synes sikringen med den loop’en man får utdelt er skummel og ser på det å sikre barna på fly som like viktig som å sikre de i bil. Vi har hatt flere bilseter om bord på fly, både til storebror som nå er 4,5 og til tvillingene på 2. BeSafe GO og Sleep har fint fått plass. Medbrakte bilstoler fungerer kjempefint til barn under 1 år, og de faller alltid godt til ro så snart man setter de i de kjente bilstolene sine.
      I alderstrinnet 1-2 år er vår erfaring at de ofte for store til babysetene, men samtidig for små for vanlige seter. Jeg kjenner godt igjen den ubehagelige følelsen av at barna er for dårlig sikret og en hånd liksom-beskyttende over barnets mage (4,5 åringen vil faktisk fortsatt ha den hånden over magen under takeoff/landing fordi han presses fremover ved den kraftige nedbremsningen etter landing). Derfor har vi leid CARES-selen til tvillingene det siste året. BarnOmBord yter fantastisk service og selene er geniale. De tar liten plass, er enkle å montere og behagelige for barna å ha på. Skulle ønske jeg hadde vært klar over disse tidligere! For oss tvillingforeldre eller småbarnsforeldre med to tette under 2 år, gjør CARES-selen det også mulig å fly alene med barna. Barn under 2 år skal i følge regelverket sitte i fanget eller i godkjent sikring i eget sete, og det kan være utfordrende når man flyr alene. CARES-selen tar liten plass og er enkelt å putte ned i stellebag eller lignende. Og tro meg; når man flyr alene med to små barn under to år, har man som regel nok annet å bære på;)
      Dersom jeg skulle på destinasjoner hvor jeg ikke hadde bilseter til barna (vi reiser stort sett til feriestedet vårt, hvor vi har fullt opp av BeSafe seter til barna) ville jeg klart preferert GoGo Travel Mate slik at jeg enkelt kunne ta med bilsetene. Bilsikring i utlandet er ofte en vits i forhold til den sikringen vi er vant med i Norge. Men så lenge vi har bilsetene tilgjengelige, er CARES det klart foretrukne hjelpemiddel fordi det tar så liten plass og gjør alt så mye enklere ift å skulle drasse med det store bilsetet. Skulle bare ønske det også kunne brukes til barn over 100cm, for jeg synes sikring i fly også er mangelfull for 4,5 åringen.
      I USA er det nå så vidt jeg har forstått et forslag oppe (om det ikke allerede har gått igjennom) om at små barn SKAL sikres i eget sete på fly; enten med medbrakt bilstol eller med CARES-sele. Rart i grunnen at Europa ligger såpass langt etter på sikring av barn i fly; spesielt siden vi i deler av Skandinavia ligger så langt fremme når det gjelder sikring av barn i bil.

    2. 1. Ja, jeg har hatt med bilstol på flyet til datteren min vokste ut av babysetet sitt. Har også vurdert å ta med større bilstol (9-25 kg) inn på flyet, men heller benyttet Cares.
      2. Magebeltet man får utdelt er ubrukelig. Flyselskapene burde kreve at man tar med bilsete på flyet til barnet er for stort (over 13 kg) og deretter låne ut Cares sele til alle barn under 20 kg. Ingen barn bør tillates som “fangreisende” på fly, man bør måtte kjøpe eget sete til alle barn.
      3. Har allerede Cares sele og Ultimate Travel Bag for å ta med større bilsete inn på fly.

    3. 1. Ja, hadde med acra graco på chartertur når minste var 10 mnd.
      2. Har reflektert alt for lite over det, men nei. Tenker at sikring i fly burde være på lik linje som i bil.
      3. Ville nok brukt cares mest, slik vi bor blir det flere små flyturer noe som gjør det mest praktisk med cares.

    4. 1. Nei, det har jeg ikke.
      2. Nei, det er ikke godt nok.
      3. Jeg ville prøvd Cares.

    5. Jeg kunne ønske at en kunne låne/leie bilsete på flyplassen før en drar og levere dette når en har landet. Så slapp en en ekstra ting å bære på i tillegg til vesker, kofferter og poser.

    6. Dette er nok litt utenom, men likevel ikke…
      Hva med flytevest til små over 2? Jeg har selv etterlyst det under flygninger og fått beskjed om at det kun finnes for de under 2 i pakken med vest og fangsele man da for utlevert. Man vil sikkert aldri få bruk for det, men hva om? Jeg kjenner jeg blir veldig forstyrretat å Hanne små så dårlig sikret. Har for øvrig hatt med meg cares på fly (SAS) og fått beskjed om at det ikke er tillatt under take off og landing. For de under 2 er det så kjekt m Nilsson, da har man det til bruk i leiebil og taxi på reisen også. Problemet er som jeg ser det med de over 2, for det er vel ingen bilstol som for plass på fly for de? Eller som er godkjent? Eller 3 åringene som fort kan bli over 100 cm og da ikke bruke cares?

    7. * forstyrret av å ha mine små så dårlig sikret
      Og * kjekt med bilstol…. Unnskyld, autocorrect…

    8. 1. Nei
      2. Nei. Flyselskapene burde lånt ut cares seler og bilstoler/barneseter gratis.
      3. Cares. Skal ut og fly i sommer og da skal cares brukes.

    9. Dette har æ ikkje tenkt så masse over. Har 3 barn: 6uker, 7år og 10år. Før bodde vi på Svalbard og reiste ofte opp og ned til Tromsø. Brukte bare å ha ungen(e) på fanget, og når de ble større satt de i eget sete UTEN bilstol eller UTEN noe lignende som Cares :/
      I mai skal vi ut og reise med alle barna, og no skal æ altså få tak i Cares og bruke bilstol til minsta❤️
      1. Nei
      2. Nei, det er altfor lite sikring av barn i fly i dag!
      3. Æ ville nok brukt Cares istedenfor GoGo TravelMate. Selv om den også sikkert er kjæmpebra, så d litt mer praktisk ut med Cares

    10. Ofte trenger man jo bilsikring på vei til flyplass og til hotell eller bodsted i utlandet også 🙂

    11. Da jeg etter tre uker på nyfødtintensiven med for tidligfødt barn endelig skulle få komme til lokalsykehuset, sendte de oss med fly! Jeg var helt uforberedt på hva som skulle møte meg på flyet! En liten ekstrasele for å ha rundt magebeltet og min 3 uker gamle baby! I tillegg måtte jeg holde henne på armen hele turen, og hadde ikke støtte av noe slag! Jeg var ganske rystet! Hadde vi vært syke, og fått ambulansefly, hadde vi blitt sikret godt! En utskrevet av sykehuset var det ingen som kom på å informere en nybakt og uerfaren mor om at bilstol var lurt å ha. De bestilte såklart bare ett sete til oss!

    12. Dette er et utrolig viktig og veldig vanskelig tema.
      Har hatt med Maxi Cosi Pebble på mange reiser. Den første reisen var til USA med mellomlanding, altså 4 ulike flighter iløpet av en måned med samme selskap. Hadde på forhånd sjekket med Maxi Cosi om setet kunne brukes på fly, og fikk klart ja på det, samt kontaktet flyselskapet, som også svarte ja. Derimot var flight crewet av en annen oppfatning. Første flight hadde vi babyen i bilstol festet til eget sete. Flight 2 fikk vi ha bilstolen festet i setet, men under take-off og landing måtte babyen være på fanget. Flight 3 måtte bilstolen stues bort under take-off og landing, og babyen måtte igjen sitte på fanget.
      Synes det er totalt håpløst mtp sikring av små barn. Det er helt umulig å finne ut av hvilke stoler som faktisk er godkjente til bruk på fly. Skulle virkelig ønske det ble større fokus på det, og med klare retningslinjer fra flyselskapene.
      Til små barn ville jeg helt klart brukt GoGo TravelMate, men prøver veldig gjerne ut Cares til snuppa når hun blir 4 år:)

    13. 1. Nei
      2. Nei. Jeg synes alle flyselskap skulle hatt cares sele å dele ut på flyet til barn.
      3. Jeg ville nok gått for en cares sole på grunn av alderen på mitt barn og på grunn av at den er lett å ha med seg

    14. Så genialt med bilstolen på flyet! Har aldri sett det i bruk eller hørt om det før..
      1. Nei, har aldri hatt bilstol med på fly
      2. Har alltid tenkt at den bittelite loopselen virker nesten bare til “pynt,”, syns ikke det er nok med den sikringen som er på flyene nå.
      3. Cares-selen ville nok passet oss best.

    15. 1. Nei, har aldri tenkt tanken en gang – før nå :/

      2. Har aldri tenkt over sikring av hverken barn eller voksne i fly før. Har vel bare gått ut fra at siden det er lovlig, så er det trygt. Har nok og tenkt som deg at ei flyulykke er å dette ned fra himmelen og da hjelper jo ingenting. Etter å ha lest dette mener jeg at det er altfor dårlig!! Dette må det gjøres noe med!

      3. Begge produktene vil gjøre det MYE lettere å sikre barn i fly! Genialt!!

    16. 1. Har hatt med BABY-SAFE plus SHR II barnesete på fly. Dette er godkjent for fly og er merket med dette. Har hørt at enkelte seter ikke er godkjente til bruk i fly.
      2. Nei. For barn over 13 kg er det ikke godt nok å sitte på fanget eller eget sete.
      3. Tror jeg vil prøve Cares neste gang

    17. 1. Har aldri hatt med bilstol. Hadde ondt i hele meg da jeg måtte fly med mini når han var 8 uker (måtte på sykehus), han kunne ikke holde hodet engang og der satt jeg å balet med en håpløs selle.
      2. Sikringen i dag er overhodet ikke nok, det burde vært pålagt med bilsttol på de aller minste og cares selene burde være tilgjengelig for alle barn som reiser.
      3. Go go travelmate ser jo helt genialt ut, spesielt når barnet er så lite at det ikke kan gå noe selv (mamma blir svett av å bære baby på magen hele dagen)

      Flott artikkel, skal inn å sjekke barnombord.no nå, tenk at man ikke hadde hørt om de før?!?!

    18. Jeg har aldri hatt med bilstol på reise,men det ville nok gjort reisen bedre for barn og foreldre. Samtidig som jeg aldri har tenkt på å ta med bilstol… Sikring på fly er dårlig! Jeg har følt meg usikker på reise med kun det beltet ekstra til sønnen min,det er overhodet ikke nok. Og dessuten er det ikke komfortabelt for noen. Jeg ville prøvd ut Cares-selen på reise,fordi den er mest opimal ift alder og vekt på sønnen min.

    19. 1. Vi brukte maxi bilstolen mye frem til sønnen min ble for stor for stolen. Genialt egentlig, fant en egen rutine på Gardermoen og klarte å reise aleine med prampack, koffert, barnevogn, bilstol og stelleveske.

      2. Nei, syns ikke det er nok. Det lille beltet hjelper ingenting føler eg, og bringer bare ubehag for både mor og barn. Skulle ha hatt noe som cares selen.

      3. Min sønn fyller 2 år om noen måneder, og da ønsker jeg cares selen, for å holde han i sikkerhet, og ikkje minst holde han på plass i setet sitt. Vi reisEr mye innenlands og det er ikkje behov for bilstol for oss mellom Oslo og Bergen 🙂 caRes selen skal jeg ha når den tid kommer!

    20. 1. Ja 1 gang maxi cossi bilstol. 2. Synes fly selskapene burde utstyrt flyene med god sikring til alle barn. De vet jo på forhånd hvor mange barn som skal med. 3. Cares så liten å kjekk ut men barnet sitter mye bedre i bakover vendt bilstol

    21. 1. Nei, men vi skal fly for første gang med barnet vårt i Mai og vil da ta med eget bilsete. Da er hun 14 mnder gammel.

      2. Har tenkt mye på sikkerhet på fly, tenker på sikkerhet når set kommer til alt og ville alltid brukt bilsete/ ekstra sele til barn.

      3. GoGo Travel Mate er nok det som passer oss best nå, men når hun ikke lenger bruker bilsete vil nok cares sele ha en fast plass i reisekofferten.

    22. 1.Mine barn har aldri reist med fly, så da har jeg heller ikke hatt med bilstol 🙂
      2. Jeg har ikke tenkt på hvordan sikkerheten er for de minste på fly, har vell også tenkt at fra 10000 meter har du ikke mye å stille opp med, men ikke at noe kan skje på bakken. Men etter å ha lest dette, ble jeg litt skeptisk til å fly med mine barn.
      3. Siden jeg har en på 2 år og en på 5 år hadde både sete og sele vært greie å hatt når vi nå skal ut i verden for første gang, bare oss 3 🙂

    23. Da mini var under 1 år så brukte jeg bilstolen, men når han har blitt større så har vi hatt han i fanget med magebelte, og det har ikke føltes trygt 🙁
      Nå er han 1,5 og den våres selen syns jeg så veldig grei ut. Eneste om den stolen kan brukes i bil og så er den jo genial når man kommer frem 🙂

    24. 1. Nei
      2. Har ofte ergret meg over at sikkerheten er så dårlg. Burde være påbudt med like bra sikkerhet som i bil. Flyselskapene burde låne ut slike cares seler!!!
      3. Vil nok prøve begge deler.. har ei på 6 mnd og ei på 3.

    25. 1) jeg har hatt med (og har fortsatt) TRUNKI boostaseat til 6-åringen vår. Noen ganger får vi bruke det under take Off og landing – andre gangEr ikke. Helt umulig å vite!! Beltet sitter mye bedre på ham når han kommer litt opp. Har ikke hatt med bilstol til vesla ennå. Skulle ønske man iaf kunne være sikre på å få bruke det ombord om man tok det med

      2) nei!! Sikring av barn i fly er som bilsikring på 70-tallet. En vits.

      3) ville prøvd begge men først travel mate også barnas alder

    26. 1 nei har ikkje hatt med, heller ikkje sett andre..
      2. Har tenkt på det ja, spesielt når han satt aleine første gang, det var så lite sikring..
      3. Ville gått for cares selen 🙂

    27. Jeg hadde med eget bilsete da vi var på lanzarote med vår datter på 1,5 nå i januar. (9-18kr). Hun satt trygt og behagelig på flyet. Helt genialt, jeg har enda til gode å finne en taxi der nede som har barnesete. Jeg tok vognen og prampacken med helt til gaten, og leverte den fra meg der. Jeg får plass til setet i prampacken, ellers ville jeg gjerne prøvd gogo’en…

    28. 1. Ja hadde med bilsete, MEN fikk jo ikke brukt det under take off og landing, så hjalp jo lite uansett. Jenta mi var ca 3 mnd første gang hun var i fly og 10 mnd.
      2.Tenkte på det, spesielt når vi fikk utdelt disse babyselene som ikke bare er en stor vits, men flyvertinnene sto og så rart på meg når jeg spurte hvordan den skulle festes for syns den var laget så rart.
      3. Hos oss ville det nok hvert Cares, av den enkle grunnen at snuppa vår er 2,5 år og skulle vi være heldige å få flere kommer vi nok til å invistere i noe som GoGo Travel Mate og håpe at de innen den tid har skjønt at det ikke er livsfarlig å sikre barn i fly men omvendt!

    29. 1. Har reist en del, aldri hatt med bilstol. Er faktisk ikke lenge siden jeg ble klar over at det var mulig!! Godt at det blir med fokus på sikkerheten i fly.
      2. Har tenkt på det ja, men som sagt ikke før folk begynte å snakke om det. Etterpå er jeg blitt veldig opptatt av det! Synes flyselskapene skulle hatt cares selen tilgjengelig i alle fly!
      3. Hadde nok valgt cares selen til frøkna på 3 år! Til minste ville jeg hatt eget sete og bilstol og hatt med gogo travel mate! Det som er synd og kan være veldig avgjørende for eget sete til de minste er prisen. Ska selv snart på langtur, og for eget sete til minsten hadde det kostet 11.000kr!! Og det er sinnsykt mye penger når en ikke har de.. 🙁

    30. 1. Fikk ta med oss maxi cosi inn på flyet en gang uten å ha bestilt sete til mini. Ellers har vi flydd uten!
      2. Sikkerheten burde absolutt vært bedre enn den er i dag! Tommel opp for mer fokus på sikkerhet for de minste!
      3. Kunne gjerne tenkt meg å prøvd cares, da vi planlegger en langtur når lillebror er 2.5år!

    31. Ser det er ein gammal kommentar, men prøver alikevel:)
      Korleis festa du izi sleep i flysete?

    32. Jeg finner ikke gogo Kids travelmate på barnombord. Har de slutta med den tro??

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg