Sju, hvem trenger det liksom?

1-2-3-4-5-6-7

 

Ofte glemmer de seg, og teller helt åpenlyst. Jeg ser leppene bever seg i tydelige tall mens øynene ofte blir større og større.
Noen mister alle hemninger, peker og hvisker til naboen.

Det gir en blandet følelse, såpass ærlig skal jeg være.

At vi er en familie utenom det vanlige er jeg klar over.

Eller for all del, i disse tider er det mange familier som er preget av mine dine våre og som raskt kommer opp i samme antall på de mest fullbooka ukene, men at det finnes mange som har syv små, som er laget kun av to er jeg klar over at det ikke er mange av. Og derav burde jeg kanskje også forvente en del oppmerksomhet?

 

For to dager siden bega vi oss ut på et aldri så lite mission impossible.
Jeg og min mann, alene på IKEA med syv små, 2 som ikke kan gå, en som krever mat i tide og utide, en treåring som er en tikkende trass bombe, en fireåring som vandrer, en sjuåring som helst ville handle hele IKEA, en 9 åring som aller helst IKKE ville til IKEA og en 13 åring jeg er EVIG takknemlig for at i det heletatt ville bli med oss til IKEA.

Det gikk strålende, over all forventning faktisk.
Ungene, eksemplariske, alt vi ville ha var på lager, og selv om jeg ikke fikk kost meg gjennom nips og naps, fikk jeg rasket med meg litt jeg ikke viste jeg trenge likevel.

Jeg har ikke ett eneste bilde fra den strabasiøse turen.  Den krevde sin kvinne og sin mann, et stadig fokus, og en årvåkenhet, her kunne ingenting skeie ørlitt ut, da kunne hele tårne velte.

Vi slapp tross alt “løs” sju kids etter en over 2 timer lang biltur, på IKEA, med en handleliste lang som et uvær.

Vi var ikke de eneste, som hadde tenkt at IKEA var verdt turen den mandagen.
vi stod i kø inn, og opplevde hele butikken som temmelig full.

Det var mange mennesker der inne.

Mange.

Jeg merket vi tok plass, og jeg merket vi ble lagt merke til.

Kanskje ikke så rart, når 7 små står i en klynge og venter tålmodig på mor og far som ikke klarer å bestemme seg for hvilken kommode de burde gå for.

En barnevogn, 2 handlekurver og god stemning tar plass i gangene.

Det er liksom noe med ubehaget som ligger der, den ubehagelige stillheten med den alt for tydelige selvfølgeligheten i hva andre tenker i det de titter, ja faktisk glaner etter oss.

1-2-3-4-5-6-7….7!!!

Jeg gikk temmelig rakrygget og stolt gjennom IKEA selv om jeg merket at flere tittet.
Ungeflokken jeg hadde rundt meg brukte ørene godt, og jeg og mannen fungerte som en olja maskineri.
Klart jeg var stolt over flokken min jeg merket flere måtte gni seg i øya for å tro på.

De hjalp hverandre, tullet og fjaset akkurat passe mye, lyttet til beskjedene de fikk (på første forsøk!)
Så usannsynlig sjarmerende ut, og der gikk jeg, med hode på kroppen som hadde laget alle disse fine små soldatene.

Plutselig, var vi der ved kassen og flokken fortsatte den eksemplariske trenden.
De stilte seg opp, tålmodig i kø.

Her er det en gjeng som trenger en heidundranes belønning.

Tar du varene, sa jeg til den fine mannen min, så tar jeg med meg flokken og kjøper is.

Gjør det! Sa han, og så 5 minutter med egentid.

Jeg tok med meg hele gjengen, sendte de bort til sitteområdet og stilte meg i kø.

Med ett øre borte hos flokken ventet jeg (u)tålmodig.

7 softis og 8 kanelboller sa jeg uten å nøle i kassen.

sju?

Hun i kassen måtte også dobbeltsjekke.

Jepp sju, sa jeg stolt.

Rundt hjørnet stod de hele gjengen, og ventet tålmodig.
Lite visste jeg at rett foran meg, ventet to opplevelser som skulle gjøre hjerte både varmt og sårt.

En etter en får de servert is.

Jeg merker to varme blikk i nakken mens jeg delte ut.

1-2-3-4-5-…

En far og en sønn(?) står ved bordet rett ved oss, og jeg ser han sliter med å få oversikt.

1-2-3-4-5-6….

Jeg løfter opp mini fra vogna.

1-2-3-4-5-6-7

Jeg hadde nesten lyst til å nikke bekreftende til han når jeg så han hadde telt alle sammen.
Vi spiste is, mens jeg så han fulgte nøye med, lo når veslemor fikk brainfreece og resten av gjengen prøvde å tulle det vekk, han forsvant liksom litt inn i vår verden.

Han fullførte isen før oss.

Når han dro, gikk han innom meg, klappet meg på ryggen og sa
Dette vil du nyte godt av som gammel, fin gjeng du har laget deg.

Takk sa jeg, og kjente han hadde rett.

Det ledige bordet blir overtatt av to venninner.

Jeg tipper de er på min alder.

De synes visst også de fortjente en is.

Hun bruker ikke like lang tid,

 

1-2-3-4-5-6-7

Hun teller en gang til.

 

1-2-3-4-5-6-7

 

sju!

Hun dulter borti venninnen sin som var for opptatt av is til å telle.

Hun har sju altså, hører jeg hun si.

Hmm?

Hun har sju!

Sju?

Ja sju unger?

Så ser de begge at jeg ser på de.

De later som ingenting, til de tror jeg er for opptatt med mine.

Sju!  OJ.

Jeg gløtter bort igjen og ser hun ruller tydelig med øynene.

SJU!
Hvem trenger det liksom?

Jeg vet, trodde det bare var svartinger som fikk så mange.

Det er helt greit å titte, det er helt greit å se, det er helt greit å undre, det er helt greit og lure ja til og med å spørre.

Men det er ikke greit å miste respekten.

Så enkelt, men så vanskelig er det faktisk.

38 kommentarer
    1. Du/dere har sju perfekte skatter, tenk for en rikdom. En perfekt flokk, kjærlighet, samhold, en verdi som til sammen overgår all materialistisk rikdom. Tøffe dager, krangel blant søsken, stress, alt d flyr bort med tanke på at dere har 7 barn som er elsket, som gir glede og hjertet varmt. Som er en blanding av dere. Dere er heldige. God klem fra Synnøve

    2. Folk er så frekke! Jeg var en av 6 og ble spurte om foreldra mine var kaniner. Om de visste om prevansjon, om vi var i en spesiell religion og mange andre frekke kommentarer. Husker første gang noen kommenterte negativ, da var jeg vel 12 år 😳

      Mannen hadde rett, dere er heldige 😍

    3. Du skriver så bra! Setter meg ordentlig inn i opplevelsen din, og sender litt støtte! Du er jammen meg sterk!

    4. Å kjente jeg blei så glad ig nesten litt stolt av han mannen som kom bort og sa noe hyggelig. Det hjelper liksom når du har merket at noen har sett og fulgt med på alle bevegelser😉 men blei så trist av de 2 damene. Går det ann!! Tror ikke folk at man har ører og øyne ledig selv med mange barn… Kremt. Ikke hyggelig. Men dere gjør en fantastisk jobb. Stolt av dere og barna. For noen barn👍👍

    5. Du er heldig som har 7 sånne nydelige skatter. Nyt dei og tiden i lag med de,plutselig er dei store. Og så får dei som reagerer på antallet bare seile seg egen sjø. Nyt kjærligheten mellom alle sammen 😍😍😍😍😍😍😍😍😍

    6. Ikke mange som er så rike som dere er💕 Dere er i mine øyne superhelter! Hilsen ei som blir sliten av kun 2 små😅

    7. Elske å les innleggan dine.. Takk for turen til IKEA og den idyllen som også følge med å ha 7 små 💖
      Æ e helt enig med han mannen, æ.
      De kommer dokker til å nyte godt av når dokker blir eldre – å gjett om de kommer til å nyte godt av det gjennom hele sitt liv 💖
      Ikke mange som e så privilegert at de kan si at de har 6 søsken MED samme foreldre 😍

      Nyt sommeren og det nye huset!
      Klæm fra mæ

    8. Elske å les innleggan dine.. Takk for turen til IKEA og den idyllen som også følge med å ha 7 små 💖
      Æ e helt enig med han mannen, æ.
      De kommer dokker til å nyte godt av når dokker blir eldre – å gjett om de kommer til å nyte godt av det gjennom hele sitt liv 💖
      Ikke mange som e så privilegert at de kan si at de har 6 søsken MED samme foreldre 😍

      Nyt sommeren og det nye huset!
      Klæm fra mæ

    9. Blir helt sjokkert over at folk er så frekke 😩
      Du har all grunn til å være stolt av soldatene dine 💝 jeg er faktisk en hel del misunnelig på dere for jeg har alltid ønsket meg mange unger 🥰🥰

    10. For en rikdom dere har, med sju soldater ❤️ Syns han mannen sa noe klokt, jeg- dette vil dere (og de) nyte godt av ☺️ Enn så heldige de er, som har hverandre i flokken- og med samme mamma og pappa til og med! Jeg skulle ønske jeg kunne gi mine to en større familie, men helsa holder ikke til flere svangerskap. Så da får jeg prøve å vise dem at en liten rikdom kan være like gull verdt, og kanskje er de heldige og finner seg noen som har en stor flokk ☺️

    11. Du skriver så utrolig bra.
      Jeg følte jeg var der. Og jeg kjenner at jeg gjerne skulle ha vært der. Hva feiler det folk?
      Vær stolt av gjengen din! Og jeg er veldig glad de to ikke har 7 barn hver.. for vi trenger ikke så mange respektløse folk (og rasistiske). For det er vi foreldre som oppdrar barna, og de tar etter oss. Så deres avkom er nok like de selv. Dere gjør en strålende jobb. Husk at vi er en hel stor gjeng som heier på dere.

    12. Som en mor som bare har en (men ønsker seg fler) og kommer fra en stor flokk selv kjenner jeg både litt misunnelse og stor respekt for dere. Dere er heldige! Og tenk så heldige barna deres er! Hver og en av dem vil for alltid ha 6 bestevenner som alltid vil stille opp. Livet ut!!! DET er ganske så kult!

    13. Ååå han fine mannen 🥰🥰 glemmer de to andre … flaut 😣 heldig er du som har 7 fine små 💕

    14. Jeg har fire, med samme mann, altså nesten halvparten så mange som deg (*full av beundring*). Jeg kan godt kjenne meg igjen i beskrivelsene dine. Jeg blir ofte spurt om barna har samme far, folk går liksom ut fra at det ikke er EN familie som kommer.
      Hold ryggen rett og haka høyt, kvinne – jeg heier på deg👏🏻👏🏻

    15. Det er jo dessverre slik i dagens samfunn at mange ikke orker mer enn ett barn fordi det er så krevende. Fra en lærers perspektiv er det lite som kan være så krevende som enebarn. Jo flere søsken, jo flere gleder og jo enklere er det å lære seg positiv sosial adferd – vente på tur, dele, samhold (ikke meg meg meg), og sosiale koder.

      Jeg synes dere gjør en god jobb med deres gjeng. Om folk synes det er overraskende at en familie med 7 barn runder IKEA uten å miste en eller bli illsint på noen i gjengen synes jeg ikke er så rart. IKEA er risikosport for flere familier, det har jeg sett med egne øyne 😄

      De som talte var nok ikke bare overrasket over antallet, men også flokken i sin helhet som jeg leste oppførte seg eksemplarisk og som fortjente både is og bolle ❤️

      Godt jobbet! Dere har grunn til å være stolte💪

    16. Skulle ønske jeg kunne få 7 nydelige barn. Har 3 og vil ikke stoppe. Det er magisk gang på gang. Folk kan være idioter. Men du og din man skal være stolte. Tenk å fint for barna deres og dere. Hardt til tider ja, men det er jo så verdt det <3

    17. Oi, nå kjenner jeg at det river i hjertet. Det gjør vondt å tenke på hvor så til de grader respektløse man kan være og hvordan man velger å snakke om/bak ryggen til andre! Det er ikke greit, på ingen måte.

      Dere som er så uendelig rike med en bukett av en ungeflokk ❤️ De skulle jo bare visst hvor heldige dere er og hvor mye de går glipp av her i livet. Makan.

    18. Det er vel egentlig de som burde himles med øya av, sitte der og høylytt flagge sin uvitenhet og fordomsfulle meninger.

    19. Herlig lesning! Du er rågo😀
      Jeg kjenner meg veldig godt igjen, selv om jeg bare har 6…

    20. Hei. Du har 7 flotte barn, du skal være stolt 🙂 Jeg har vekst opp med 10 søsken. 11 barn. Samme far og mor. Det er en gave det. Elsker det. Tenk å ha fem søstre og fem brødre 👍🏼 er gravid selv nå med nummer 5 ❤️❤️

    21. Dere må være stolte av gjengen din.
      Ikke la folk lure på hvorfor dere har så mange. Samboeren har selv 6 søsken så de er 7 til sammen de å. Fin gjeng dere har.

    22. Du skriver så godt. Jeg og samboeren får også mange blikk etter oss når vi kommer noe sted for vi har også 7 barn i alder 19 til 6 år. Jeg er super stolt av barna våre og bryr meg ikke når folk begynner og telle hvor mange vi er. ❤️❤️❤️

    23. Så stygg kommentar, på så mange måter. Prøv å hev deg over de, og tenk at de fleste er som han hyggelige mannen.

      Må innrømme, jeg teller selv når jeg ser folk med mange unger.. men forskjellen er at jeg gjør det med beundring.. jeg har kun 2 og syns det kan være krevende til tider og da tar jeg med selve i å tenke på de som har mange flere en meg, ja kan klare det, så kan jaggu jeg klare det som bare har 2.

      Dere gjør en utrolig god jobb, og du stråler ut en sånn ro og trygghet som gjør at jeg tenker at du har stålkontroll selv når det koker litt rundt deg. Heier på dere❤️

    24. Whhat, at det går ann!! Sånt sier man ikke! Tenker ikke heller 😅 Alt dere skal høre… Jeg skulle gjerne møtt dere på Ikea, og håper å se dere en gang her i Trondheim eller på Røros, det skal bli meg en glede ☺️❤️

      På camping i sommer, da ungene våre omsider var lagt, satt vi voksne oss utenfor hytta med vin og snacks, mannen leste bok som han kun gjør hvert skuddår, jeg så på kart på telefonen over hva fjellene rundt oss het. Koste oss og slappet av første dag på ferie. Litt ekstra stolt var jeg som hadde strikket ferdig hver vår islandsgenser som vi kunne bruke på den kalde kvelden. Alt var perfekt. Rolig og fint etter en lang dag med kjøring og aktive barn.

      Men som går det to damer forbi oss, 35-40 år vil jeg tro. Jeg ser de ikke, men hører de. “Fy fader for et kjedelig par”, sier de. Og med det klarte de å ødelegge gleden min den kvelden. Jeg grublet på dette i flere dager, og tenker på dere som må tåle sånn litt for ofte. Stå på, det er andre som har problemer, ikke dere, og det vet du jo. Dere må være stolt av den fine gjengen dere har laget ❤️

    25. Støtter mannen og himler med øynene til damene. Jeg drar IKKE på IKEA med mine 4, og bøyer meg i støvet for dere. Bloggen din 👍👍👍

    26. Jeg er 31 og har 4 små. 9,7,3 og snart 1 år. Vi var på den lokale pizzan og noen eldre som satt å nøyt pizza øl og vin sa før vi skulle gå at det var veldig hyggelig å se at det fantes etnisk norske storfamilier og at vi hadde flinke,tålmodige å snille barn som til tross for lang ventetid på mat holdt seg rolige(engangs tilfelle). 😅 Da tenker jeg,er ikke det normalt i dagens samfunn og ha fler enn 2 unger? Mine foreldre på begge sider har jo 5 søsken hver. Altså de er 6 barn i hver familie. Det var ingen som tenkte over antall barn da. Er mange som gir oss også blikk enda vi “bare” har 4! MEN jeg er så stolt over flokken min,vi er familien kaos 🥰

    27. Unger er jo den største gaven man kan få.Slike kommentarer er både unødvendig og respektløse.Vær stolt av flokken din.Dere er jo så heldige.

    28. I sommer gikk vi gjennom en gågate og da vi gikk forbi en liten jente hørte vi hun kommenterte til sin far “oi, det var en stor familie”. Vi har bare 4 barn, all respekt til dere med flere… det er litt å holde styr på når en er ute på tur.
      Husker godt da jeg var på gruppesamtale med psykolog på helsestasjonen da minsten var baby. Da fikk jeg spørsmål om alle 4 hadde samme far, det tiltross for at det er tette i alder…. neste spørsmål fra psykologen var “når sluttet søskene å bite”? Vet det er ganske vanlig at små barn biter, men våre har aldri bitt noen… var ikke akkurat imponert over psykologen etter den timen.
      Må selv innrømme at jeg ser litt ekstra når det kommer en stor gjeng, men tenker da alltid at det er en heldig gjeng som har mange søsken!

    29. Jeg tenker de som ikke skjønner, de som ikke «trenger» .. de er ikke så heldig som deg som har hjertet, evnen, styrken og muligheten til det. De har ikke alt det du har ❤️ Derfor er du så heldig ❤️

    30. Æ har bare 4 med får følelsen av at det og er før mange 🤔 ble helt Varm i hjertet av den hyggelige mannen😍

    31. Tror du overdriver Litt av og til, alt handler ikke om deg og dine 7 barn.

      At voksne mennesker skal stå å måpe, telle åpenlyst over dine barn? Det har jeg hardt for å tro på.

      Ser en familie på 9 barn og jeg tenker ikke over det heller står jeg ikke som en tullat person å teller ungene og måper med munnen åpen.

      nei Nina dine innlegg begynner bli for mye fokus på at du fremstiller deg som en familie utenom det vanlige !

      Det er veldig trist fordi jeg tror neppe så mange står å følger med og peker i dagens samfunn.

    32. Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha ett, kanskje to, max tre barn. Men så begynte jeg å følge deg/dere. For min del så vet jeg at det kan bli utfordrende å i det hele tatt bli gravid, og ikke har jeg funnet mannen enda heller. Men etter å ha fulgt dere en stund håper jeg jeg finner han snart, at det skal bli enklere enn jeg frykter og at drømmemannen vil ha mange barn med meg ❤️

    33. Kjenner igjen slike opplevelser 😀 som foreldre til 11 fra 0 – 12 år fikk vi mange kommentarer og sårende bemerkninger, men også gode ord. Kos deg med floken din, tiden går så fort, plutselig er e ute av redet

    34. Hei!

      Nydelig bok du lanserte i dag. Gratulerer så mye 🙂

      Jeg prøvde å bestille “førstemann til mølla” lenge når det var igjen flere av den. Slet med at “Betal”-funksjonen via Vipps ikke ville fungere. Når det endelig funket var den utsolgt. Endte derfor opp med “nestenmann til mølla”. Tror du det er noen mulighet for at jeg likevel kan få med kort med de nydelige illustrasjonene?

    35. Så hyggelig å høre du likte boka 🥰 kortene kommer til salgs de også ❤️❤️

    36. Folk asså! Sier du at du har to barn så nikker folk, tre barn og det første hintet om at du har stått skikkelig på kommer, fire barn og øya sperres opp, du med sju har nok stadig fått oppleve menneskers dårlige oppførsel og meninger. Har fire pluss to bonus barn selv, og kunne enda tenkt meg flere sånn egentlig

    37. «Jepp, sju sa jeg stolt». Tårene triller her jeg sitter med vesla sovende oppå meg❤️ Du er så god å sette ord på hverdagen, akkurat sånn den er. I kaos og kjærlighet bruker jeg å si, da folk hvisker og tisker bak min rygg når jeg kommer drassende med tvillingene mine. De er riktignok bare 1 år gamle, ikke så flink å høre etter enda, ikke kan de gå, men utforskertrangen er stor. «Stakkars deg, hvorfor tok du ikke bare bort den ene»? Nei hvorfor i all verden skulle jeg det svarer jeg? De valgte meg, akkurat meg, jeg er bra heldig. «Nei guri, det der er bare kaos». Så bra du ikke er en del av oss da, for for oss funker det, i kaos og enda mer kjærlighet. Da blir folk stille. Jeg snur meg å går, rakrygga, stolt, så forbaskade stolt, mine to, så etterlengta, så kjærkommen, så høyt elska. At enkelte får seg til å lire av seg ubehagelige kommentarer er for meg ett mysterium, jeg velger å tro det er sjalusi. Takk for at du deler, takk for at du er du ❤️

    38. Jeg ble helt rørt av mannen som var så hyggelig, og medmenneskelig, så fint at han tok seg tid til å rose deg for den fine gjengen. Sånt blir man glad av! Og samtidig målløs og sjokkert over hva noen mennesker får seg til å si.. Vær stolt og rak i ryggen, og husk hva den skjønne mannen sa 💞

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg