Skal banken flytte inn hos oss?

//annonse

Hvor mange penger kostet den skuffen her da…
Seksåringen går rundt å beskuer det nye huset og legger merke til de små detaljene.
Enn taket på stua da mamma?
Hva kostet det? Det er jo kjempe stort!
Øynene lyser opp og hun måper med munnen, strekker armene ut og virkelig demonstrere hvor stort det er.
Ja jammen må det ha kostet mye spiller jeg mye på, hvor mye tror du.
Tja, kanskje hundre ?
Tja sier jeg, var nok litt mer.
TUSEN!!? Øynene blir om mulig enda større.
Nei vettu, sier jeg.
Huset her kostet til sammen flere millioner kroner.
Åååhhhh kommer det ifra den vesle kroppen med det tenkende hode.
Det blir stille en liten stund før hun igjen kvikner til.
Har vi sååå mye penger??
Nei vettu det har vi ikke, sier jeg.
Vi har lånt pengene.
Lånt? Av hvem? Bestefar?
Nei av banken vår.
Banken?
Ja, egentlig så er huset på en måte banken sitt.
Vi har lånt pengene og betaler tilbake litt etter litt.
Jeg er usikker på hvor mye hun forstår.
Men vi har det temmelig hyggelig hun og jeg, der vi sitter blant brune pappesker og et lite kjøkkenbord.

Hun sitter å grubler litt, lar bena dingle og tar en slurk av saften.
Men, hvor skal banken sove da?
Sove?
Ja? Det er jo huset hans.
Nei vennen, banken skal ikke bo her, det er bare oss.
Og så lenge vi betaler pengene tilbake, kan vi få bo her så lenge vi vil.
Så snill banken er da sier hun og hopper ned fra stolen og forsvinner inn på det nye rommet sitt.
Ja jammen har hun rett, uten banken kunne vi ikke engang drømt om å bo i dette huset.
Da måtte vi isåfall ha ventet tålmodig til vi fylte 60.
Prosessen fra vi bestemte oss for at å flytte var det riktige å gjøre til vi nå står her med pappesker har vært lang men veldig fin.
Vi har gjort et stort hopp, til tross for at vi lenge har vært en etablert familie har vi vært bortskjemt med lite gjeld, iallfall vesentlig lavere en gjennomsnittet.
Men nå måtte vi, ta store valg for å få familien AS til å gå opp.
Det hele føltes selvfølgelig skummelt, hvilke konsekvenser ville dette få for oss, familielivet?
Mere gjeld, større ansvar, skummelt og spennende på et vis.
Voksenpoeng kaller de det visst.
Vi følte vi hadde bedre kontroll over privatøkonomien når valget ble tatt, etter at vi byttet til SpareBank 1 i inngangen av året hadde vi fått bedre oversikt.
Vi brukte lånekalkulatoren da vi drøftet frem og tilbake hva vi skulle gjøre. Den gav oss klar tale, dette kunne vi låne, men vi hadde behov for både veiledning
og en betryggelse på at dette var et riktig og et godt valg.
Etter et par timer med rådgiver gikk vi ut tryggere i vår sak.
Som hun så enkelt sa, vi gir dere ikke et lån dere ikke kan betjene, dette går helt fint.
Vi hadde gått gjennom penger inn og penger ut.
Hvor mye MÅ vi ha, hvor mye klarer vi oss med.
Hva om renten går opp fem prosent?

Vi har regnet og diskutert, sett på variabler og ulike utfall sammen med rådgiveren vår.
Dette skal jo gå helt fint.
Både vi, rådgiveren i SpareBank 1 og kalkulatoren var enige.
Jeg skal være ærlig, jeg synes huset vi bor i kostet usedvanlig mange penger, en investering jeg synes var skummel,
men som jeg likvell følte meg trygg på.
Her kommer vi jammen meg til å få det fint.
Ikke at vi bader i luksus her, men plass nok til alle og alle vi ønsker å ta imot.
Mange andre barn å leke med rundt oss og mange muligheter rundt oss.
Det forhåpentligvis verdt hver eneste investering.

Hun kommer tuslende ut av rommet igjen, tar noen steg ned trappen.
Hvor skal du?
Jeg skal ut vel?
Ut? Hva skal du?
Plukke blomster vel?
Ja men så hyggelig da sier jeg.
Det er kanskje det aller best her, til tross for mange hus, sentralt og godt er det svært lite trafikk rundt oss.
Jeg kan trygt slippe de ut alene.
Kan du finne en konvolutt imens?
Konvolutt??
Ja vi skal jo sende blomstene til banken.
Vi må jo si takk!

Pssst HER kan du sjekke hva dere kan få i huslån med lånekalkulatoren

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg