Skal vi følge husbyggedrømmen?

//Samarbeid med Nordbohus

Velkommen inn.

Han stod klar i døren når jeg kom.
Klar med en perfekt kaffekopp og et hyggelig smil.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jasså, så du drømmer om å bygge hus du da? Sier han å leder meg inn på kontoret.

Jah sier jeg mens jeg kjenner sommerfuglene svirrer lett.

Drømmen om å bygge hus har vi hatt lenge, jeg har dagdrømt meg bort i vakre kataloger og hus med praktiske løsninger og vakre fasader. Og i dag skal vi snakke om akkurat dette, her på Nordbohus-kontoret på Gjøvik.

Dere er en stor familie er dere ikke?
Jo vi er så heldige å ha fire små sier jeg og tar en slurk av kaffekoppen.

Ja da er dere jammen heldige.

Vi har jo akkurat flyttet sier jeg, til en liten bygd som vi har falt pladask for.
Og tro det eller ei, her selges det tomter for drømmepriser.

Ja men det er jo et perfekt utgangspunkt sier han, har man funnet plassen er halve jobben gjort.

Vi prater lenge, drømmer oss bort sammen i husjungelen.
Han forklarer meg prosessen, stegene mot drømmen å bygge hus.

Veien er omfattende og det føles trygt å ha en som kan vise vei gjennom den tykke jungelen.
Han har full oversikt, mange gode råd og tips.

Så er det tid for å gå på visning.
Jeg kunne sittet i evighet.

påmøte

Jeg får brillene på og han forklarer meg rom for rom i husene jeg har tittet på.
Det er nesten magi i det jeg titter meg rundt.

Teknologien er helt ny, med blikket kan jeg naturlig titte rundt i rommene og enkelt navigere meg rundt omkring i huset. VR brillene er behagelig og ha på, alt utenfor stenges ute og jeg koser meg.

Dette er jo FANTASTISK sier jeg og kan ikke slutte å smile.
He he ja det synes jeg og sier han.

Jeg hadde to favoritter, to hus jeg tenkte var perfekt for oss.
Å få se de slik gjorde det enklere å skille de to.

Villa lilla4 var en DRØM.
VillaLilla

Front var like praktisk som jeg hadde tenkt.
Front

Og med kartlegging av behov fra veileder, tittet jeg også på noen modeller han anbefalte oss.
Kanskje til og med vi skulle vurdere utleie for å få enda flere folk til den flotte bygda vår?
Slik som Nukleus?

Nukleus_enebolig-med-utleie

Man får virkelig følelsen av å være i rommene, som en flue på veggen kan jeg se meg rundt i husene jeg har tittet på.

Kaffekoppen blir etterhvert tom og hjernen full.

Dette har vært veldig informativt og fint sier jeg mens jeg tar han i handa.
Så hyggelig sier han og klemmer den godt.

A business man with an open hand ready to seal a deal

Ta med deg disse sier han og gir meg en bunke med vakre kataloger.
Katalogene har jeg bladd i utallige ganger allerede, barna også.

kataloghjemme

Å bygge sitt eget hus er virkelig en drøm, og kanskje, en dag, blir den kanskje sann?

Drømmer du/dere også om å bygge bolig? Da kan du bestille gratis katalog HER
Har du funnet drømmehuset? Da ANBEFALER jeg å booke en virtuell visning HER.

4 kommentarer
    1. For 7 år siden var jeg der dere er nå, og jeg ønsker dere lykke til.
      Jeg håper virkelig dere ikke ender opp der jeg er nå, for dette har vært mitt livs verste mareritt. Jeg har et hus med mangler i millionklassen, der byggefirmaet har innrømmet mye, men likevel ikke er villig til å ordne opp.
      Det er så ille at jeg til tider har lurt på om dette livet er verd å leve. Men jeg har små barn, så jeg må holde ut for deres skyld.
      Jeg har lært at man ikke kan stole på byggefirma, uansett hvor hyggelige og greie de opptrer for å få avtalen i havn. Det er heller ikke alle takstmenn og advokater som har forbrukerens beste som sitt mål. Forvent heller ikke hjelp fra kommunen når de blir gjort oppmerksom på forhold som ikke er i tråd med regelverk, og som burde ført til at ferdigattest ikke ble gitt.
      Jeg vil råde dere sterkt til å sørge for å dokumentere alt som skjer underveis. Be om å få alle avtaler og endringer skriftlig. Men ikke stol på det, sørg for lydopptak av alle møter og telefonsamtaler. (Det er ikke ulovlig å gjøre skjulte opptak som man selv tar del i, og mobilen er et fint redskap.)
      Jeg kunne skrevet bok om alt det klanderverdige jeg har opplevd i forbindelse med husbyggingen, men det er ikke sikkert du tror det er sant. Det har vært, og er, intet mindre enn et helvete (unnskyld ordbruken).
      Dere vil finne mange gode råd på facebookgruppa og -siden “STOPP boligsvindel”. Jeg skulle ønske jeg hadde oppdaget den tidligere, da hadde jeg nok vært bedre stilt i dag.
      Forhåpentligvis går det bra for dere, det er nok ingen ulempe å skrive blogg, da er det en viss mulighet for at byggefirmaet skjerper seg litt ekstra for å unngå uønsket publisitet.
      Lykke til!

    2. Hei,
      Spennende å lese.
      Har selv renovert to hus og har bygd to hus etter dette.
      Det siste huset har vi bodd i nå ett år.
      Selvtegnet, prosjektert og bygget selv…
      Skal jeg komme med bare ett råd, er det å alliere seg med en som kan være prosjektleder for dere.
      Byggefirmaets prosjektleder har som agenda å tjene mest mulig penger for sitt firma, men samtidig holde seg innenfor lovverkets krav.
      Mens “din” byggeleder har som agenda å sørge for at det produktet du får, er best mulig. En nærmest daglig inspeksjon er faktisk nødvendig for å fange opp og hindre feil som er irriterende og kostbare i lengden.
      Om en ekstern byggeleder koster 50 tusen eller 100 tusen, så er dette faktisk en god investering -det koster mer å krangle i ettertid.
      Er selv elektroinstallatør, eltakstmann, skadetakstmann og handyman.
      Dette hjelper meg (og mine kunder) i mitt daglige virke. Avdekker og løser mange problemer som andre håndverkere forårsaker hver uke. Min kunde er viktigst, og jeg bidrar med råd advarsler underveis. Ikke alltid at snekkere og rørleggere er like begeistret, men byggherren er viktigst.
      Ønsker dere lykke til i prosessen.

    3. Aj aj slike situasjoner får jeg frysninger på ryggen av.
      Håper virkelig det løser seg for deg og dere.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg