Skulle du kanskje tenkt på før du fikk så mange unger??

I dag bikket jeg inn i uke 37, med andre ord inn i tiden hvor babyen kan bestemme seg for å komme ut når som helst.
Han er i utgangspunktet ferdig, alt som skal til nå der inne er å ruge på seg noen ekstra gram for å takle den kalde verden utenfor enda litt bedre.

Jeg kommer ikke til å gå til termin, det vet jeg.
OM han ikke er kommet selv før den tid, har jeg fått en dato hvor vi blir satt i gang.

Og det jeg vet, er at siste mann ut, han kommer ut midt i dette kaoset av en verden vi lever i nå.

Istede for å erklære unntakstilstand etter babyen er født, er vi midt i en voldsom enn i det han entrer verden.
Og helt ærlig, er jeg pissredd for hvordan det blir.

Helt ærlig, fatter jeg ikke hvordan vi skal få det til.

Hjemmeskole for tre elever i tre ulike trinn, 2 barnehagebarn som trenger at ting skjer, 1 liten kar med utfordringer motorisk som gjør alt annet vanskelig, en arbeidsplass å opprettholde, klær etter ni mennesker å vaske, middag å lage, og et hus som iallfall må holdes hygenisk rent.

Og en nyfødt baby, barselmamma med følelsene utenpå og usedvanlig lite søvn.

Jeg kjenner jeg sliter med å puste når jeg tenker på det.

Den tikket inn, temmelig raskt etter jeg delte bekymringene mine på min snapkanal.
Jeg tror det tok ca 3 sekunder fra jeg postet til jeg leste.

Jeg hadde helt ærlig ventet den, er vant til fordommer, merkelige spørsmål og enda rarere påstander.
Og som regel lar jeg de prelle av, og skli videre i vår travle hverdag.

Men i dag, traff den.
Skikkelig.

For jeg er så inderlig klar over at det er en del som tenker slik, og det gjør meg så inderlig trist og lei over at det finnes mennesker som er så usannsynlig korttenkt som dette eksemplet over.

First thing first, man blir ikke synsk av å føde mange barn. Tro det eller ei.
Skulle gjerne sett det var en evne man fikk, iallefall som en bonus rundt femte barn, men slik er det altså ikke.

Og for det andre, det er ikke pga antall barn jeg er sliten, redd, frustrert, oppgitt, utmattet og usannsynlig tom.
Det er pga situasjonen, situasjonen av et virus INGEN av oss kunne forutse

Kom ikke her å fortell meg at alle de med “normalt” antall barn ikke kjenner på denne situasjonen.
For jeg VET at de aller aller fleste kjenner på dette i en eller annen grad.
Jeg har en inboks full av slitne mødre som føler de hverken strekker til eller er gode nok akkurat nå.
Og vettu hva ? Det er helt greit.

Dette er som å bli med på en karusellrunde du egentlig ikke hadde så lyst til, men som alle andre gjerne ville du skulle være med på. Og som en bonus, aner du ikke når turen er over, og du må sitte hele turen ut.

Ingen tar hensyn til at du både føler deg kvalm, svimmel og redd.

Turen bare fortsetter og fortsetter, og akkurat nå virker den ikke til å ha noen ende.

Jeg kunne ikke forutse at livet skulle være helt på tverra når denne karen her skulle komme.

Å ta imot en nyfødt krever sitt, uavhengig om  det er første, tredje eller sjuende.
Og de aller fleste, legger så godt til rette som de kan, for å gjøre situasjonen og opplevelsen så god som mulig.

Og vi hadde det, lagt til rettet så godt vi kunne, også denne gang. Forberedt små og store, lagt en plan.
Gitt meg rom for å sove og hvile, rom for oss for å roe ned tempoet for en stund.

Tid alene, for meg og mannen med babyen.
Søkt minstemann inn i barnehage, roet ned tempo på jobb.

Men så skjer dette.

Det ingen kunne forutse, selv ikke jeg med syvende barn i magen.

Det er viktig å huske at å ha seks barn er noe vi er vant med, det var vår situasjon før viruset snudde alt på hodet,
I likehet med at de borti gata har to små, og de enda litt lengre bort har ett barn.

Vi har kanskje ikke stort til felles, men en ting har vi nå og det er at vi står midt i en situasjon vi ikke ønsker skal være slik og alt vi kan gjøre er å vente tålmodig til det går over, samtidig som vi holder ut. For det må vi.

Alt går, 
Jeg vet jo det, og dette går også.

Alt går, men mye får også konsekvenser. Og om dette fortsetter slik lenge, er jeg fryktelig redd for konsekvensene for oss.
Akkkurat nå er jeg skrekkelig klar over at eneste årsak til at jeg fortsatt står, er fordi det ikke er rom for meg til å knekke sammen.

Jeg er oppriktig lei meg, trist fordi jeg vet at all den jobben vi har gjort i forkant for å få denne siste spebarnstiden til å bli så god som mulig, den er forgjeves.

Slik situasjonen er nå, vil det ikke være mye tid til å nyte.
Ikke engang tid til å leve, men fokus på å overleve.

Jeg gruer meg, skikkelig.

Men det må jo bare gå… det må jo det..

38 kommentarer
    1. Av og til blir jeg flau på andres vegne! Ærlig takt, hvem sier sånt?!?
      Ta vare på deg selv og hverandre i en veldig merkelig tid. Sender klemmer og kjærlighet i fleng❤️

    2. Skjønner ikke hva som er vitsen med å være nett troll… Hva vinner du på det? Føler dem seg bedre etter å ha slengt ut drit?! Det å sitte bak en skjerm er ikke dermed sagt at du kan skrive akkurat det du vil. Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg.

      Ønsker bare å sende dere en styrkeklem og håper tross kaoset at du får en fin fødsel 💙

      Dere er en veldig fin familie. Du deler ikke bare glansdager og det liker jeg veldig godt. For livet er ikke ett glansbilde HELE tiden.

      Klem 🥰

    3. Skjønner ikke hva som er vitsen med å være nett troll… Hva vinner du på det? Føler dem seg bedre etter å ha slengt ut drit?! Det å sitte bak en skjerm er ikke dermed sagt at du kan skrive akkurat det du vil. Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg.

      Ønsker bare å sende dere en styrkeklem og håper tross kaoset at du får en fin fødsel 💙

      Dere er en veldig fin familie. Du deler ikke bare glansdager og det liker jeg veldig godt. For livet er ikke ett glansbilde HELE tiden.

      Klem 🥰

    4. Det er ikke rart at unger blir mobba på skolen når foreldre ikke klarer å la ting spasere gjennom hjernen før det kommer ut!
      Det her er jo vanskelig om man har 1 eller 10 unger!! Iben veit jo hva som skjer og hva som kommer. Men skummelt og ikke bra er det..jeg er redd.. jeg har 2… jeg usikker og har en frøken på 7 som ikke liker det
      . Jeg skjønner det.. hu savner venner.. hu savner å vær sosial… lillebror på 2 er ikke alltid like artig.
      Stå på videre og overse bedre vitene…De fortjener det ikke!

      ❤❤

    5. Sender deg mange gode tanker og ønsker deg og familien ALT godt i tiden fremover ❤️

    6. Nå må disse nett trollene finne på noe annet. 🤬
      Man vet da ikke om denne situasjonen for 9 mnd siden.
      Håper så inderlig dere finner en som kan være hos dere slik at du får noen fine dager på sykehuset. ❤❤
      Masse lykke til ❤❤

    7. Stor klem til deg og dei rundt deg i denne vanskelige situasjonen ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    8. Missunelse heter det.
      Det er lov å sørge å være lei seg for at ting ikke blir som man tenket, dette kunne ingen forutse. Tenker masse på dere og masse lykke til❤

    9. Klem til deg!!! Det er alt for mye for deg og dere nå. Egentlig umenneskelig å forvente å klare noe sånt. Som nybakt mor trengs ro og tid. Men det blir jo for mye å forvente at mannen din skal ta resten alene. Håper for alles skyld at dere kan få litt hjelp i barseltiden. Det fortjener dere. Det er for store forventninger til kvinner og familier synes jeg. Både sjonglere barn og jobb og alt. Vi er flokkdyr som er spesielt avhengig av hjelp fra flokken i barseltiden.

      Selv må jeg innrømme at jeg ikke kjenner på dette. Selv om verden står på hodet, er det helt omvendt inni huset vårt. For meg så er det som å få noen ekstra uker med ferie. Ja så må skolebarna gjøre oppgaver, men det er ikke mye jobb. Og ja både barnehagebarn og skolebarn krever aktivisering, men det gjør de i ferier også. Det å ha «fri» fra jobb, altså sykt barn dager pga stengt barnehage og skole, gir meg mer tid og ro enn noen gang.

      Men familier er forskjellige. Stor forskjell på jobbsituasjoner. Og stor forskjell på størrelse på barneflokken. Det er lett for meg å omstille. Har mang mange barn er man mer avhengig av det offentlige for barnepass. Ganske logisk og naturlig synes jeg.

    10. Hei💜 Ville bare legge igjen en kommentar, for å si at jeg heier på deg! Dette kommer garantert til å gå mye bedre enn du ser for deg👍🏻💜 Syns du er en superflott, inspirerende, ærlig mamma! Lykke til og mange gode klemmer fra meg!

    11. ❤❤ Forundrer meg over at folk ikke klarer å holde munn om de ikke har noe bra å si. Ikke rart du er bekymra, men det ordner seg jo. På et vis.
      Styrkeklem!

    12. Jeg er ei helt vanlig tobarnsmamma som også sitter i karusellen og håper og tror vi kommer oss igjennom både skole og bhg hjemme! Så leit at du må få sånne utsagn i fanget, jeg sender deg en varm
      Klem! Skulle ønske jeg kunne gitt dere ett ekstra sett med hender akkurat nå, eller middag på døra❤️ Eller på ett eller annet vis vist at vi er mange som heier på dere! Så ble det med ord idag, og med en virtuell klem!

    13. Av og til så forstår jeg ikke hva noen tenker med jeg er 6 barns mor fikk siste lille tulla 25 februar rett før virus krisa nå men når jeg ble gravid i fjord var det ikke noe Corona virus ingen viste at det var på vei i det hele tatt i dag siter jeg sliten, trøtt og redd . Jeg er selv i risiko gruppa og ingen kan si noe om hva som kan skje med de aller minste vis de får smitte (som jeg har lest) jeg vet ikke hvordan det vil gå med meg som har astma vis jeg får viruset . Jeg er en av dem som har sagt at det blir vel som med svine influensa men må si nå at jeg er redd selv når jeg ser på nyhetene og leser en hvordan skulle jeg vite det når jeg fikk min 1-2-3-4-5 og nå 6 at det skulle komme et virus som ville ramme helse jorda uten viruset ville værdagen min nå vært en helt annen en den er i dag uansett om jeg hadde hatt en to eller seks barn så man kan ikke si at det skulle du tenkt på før du fikk så mange barn som du skrev hadde vært greit og kunne forutse fremtiden 😊👍❤️

    14. Før, i gamle dager, var det helt vanlig med “husmorvikar” mens mor i huset var i barsel. Finnes det ingen slike ordninger nå? Spesielt for familier i en spesielt krevende situasjon, slik dere er nå.
      på. For å si det på nordnorsk: skit i ho med den idiotiske kommentaren. Ho har sikkert ikkje bedre vett

    15. Det må vel kunne være et hjelpetilbud å få tak i. En husmorvikar av et eller annet slag som kan tre inn å hjelpe til i denne sårbare tiden!? Det hadde du virkelig fortjent. Et par ekstra hender til å ta seg av husarbeidet i det minste så du og din mann kan fokusere på den nyfødte og barna. Jeg bøyer meg i støvet for deg iallefall og håper du få hjelp i tiden framover <3 sender deg en digital klem!

    16. heier på deg!
      Vet ikke om dere har plass, men tror dere kunne hatt mye glede av å hatt en aupair i hus?

    17. Hei☺️Jeg kommenterer aldri på noe på Internett,men følte for å legge inne en liten kommentar til deg og dine nå.Jeg titter ofte innom bloggen din,og jeg må ærlig si at jeg synes dere virker som en fantastisk familie❤️
      Er så deilig å lese ærligheten din!
      Jeg beundrer deg og mannen din.
      Selv sitter jeg med 3 barn og synes det er tøft,ikke bare nå i denne surrealistiske situasjonen vi er i nå,men ellers i den normale hverdagen.Jeg skulle ønske jeg hadde mot nok til å få en liten til🙊
      At et stakkarslig menneske klarer å lire ut av seg en så dustete kommentar,sier alt om h*n.Bare tenk på at du får 7 ganger så mye kjærlighet,7 ganger så mange klemmer og 7 ganger så mye latter,det er det ikke mange som kan skryte av❤️❤️Og det synes jeg du skal!Skryte!
      Ser at du har vært igjennom en tøff tid,men jeg synes du skal klappe deg selv på skulderen og si at du er stolt av deg selv jeg!For det har du all grunn til!
      Jeg er 100% sikker på at dere kommer dere igjennom dette også❤️❤️❤️Veien vil være humpete og svingete,men YOU CAN DO IT!
      Heier på dere💪🏼💪🏼
      Masse klemmer fra meg☺️☺️

    18. Om en har ett barn eller 7, og uansett alder, er dette hele Norge kjenner på. En uvanlig situasjon. Jeg beundrer deg og mannen din. Vi gjør alle vårt beste 💖 og uansett hva det er finnes det såkalte bedrevitere, men har lært meg å ikke henge meg opp i det, men når følelser er både inne og utpå kroppen, kan det såre dypt. Meeeen stoooooooooor styrkeklæm fra korgen i Nordland 💖💖💖

    19. Har selv 4 barn, og mitt i dette kaoset er jeg fryktelig redd, da æ har et barn me astma, ho 9 mnd. Æ sjøll e risikogruppa selv min unge alder. Skjønner ikke hva som får folk til og skrive sånn. Dær e mange som venter barn nå og mange har sikkert fådd. Man kan ikke forutse at et virus skulle komme og stenge ned hele Norge! Vi e mange i samme båt, barn heller ikke.

    20. Dette greier dere glatt:) har selv fire barn, der ingen av oss voksne viste at vi kom til å bli syke etter at vi fikk barn. Vi er nå i risikogruppen. Men vi holder motet oppe, og positiviteten lenge leve:)
      Du skal se det at når dette er forbi, kan dere se tilbake og si: husker du at det skjedde, fy fillern så slitne vi var da.
      Og der etter le av absurditeten over situasjonen som da har vært:) dette greier dere:) ❤️
      Stå på videre og kos deg heller over de siste dagene med mageboeren og ungene:) for tiden vil komme, men så vil den også ha passert:) for hvert minutt som har gått, kan du se tilbake på det som har vært og heller finne nye planer/løsninger for de minuttene som skal komme:) viktig oppe i situasjonen vi også står i er at dere må huske å ta vare på de gode øyeblikkene:) ❤️ Masse lykke til, sender en stor klem❤️

    21. Det er klart at man må ta høyde for eventuelle pandemier og stengte skoler før man får barn. Helt innlysende det! 🤦‍♀️🤦‍♀️

      Kjenner at jeg ikke orker å kommentere det utsagnet du fikk engang.. Du er så tøff! Dette klarer dere så fint! Vi er mange som er slitne nå, så kan ikke annet ennå føle med dere. Med en nyfødt i hus, så blir det litt mer jobb, men det fikser du. Om ammingen går bedre enn med Daniel, tenk så masse kos du får med en sånn bitteliten igjen ❤️ og ellers, så sover babyen masse, men må mates og skiftes på dann og vann. Det går så bra skal du se.

      Det samme med fødselen. Skjønner at du er redd, men dette har du gjort flere ganger før, og det kommer kroppen din til å fikse så bra. Stol på det. Lov å Grue seg og engste seg, men etterpå kommer du til å bli irritert for at du brukte så mye tid på nettopp det når det gikk så fint.

      Og til sist, denne pandemien varer ikke evig. Det blir snart bedre! Og, dere er ikke alene. Dette gjelder oss alle ❤️ Vet dere har flere utfordringer med barn på ulike stadier med oppfølging osv, og tap av moren din, men alt dette andre, som ikke kan kontrolleres, er en sånn tung sky på alle. Verden er litt rar nå, men den blir normal igjen. Dere er så heldige som er så mange som har hverandre!!

    22. Long time supporter, and thought I’d drop a comment.

      Your wordpress site is very sleek – hope you don’t mind me asking what
      theme you’re using? (and don’t mind if I steal it?
      :P)

      I just launched my site –also built in wordpress like
      yours– but the theme slows (!) the site down quite a bit.

      In case you have a minute, you can find it by searching for “royal cbd” on Google (would appreciate any feedback) – it’s still in the works.

      Keep up the good work– and hope you all take care of yourself during the coronavirus scare!

    23. Hva folk får seg til å si!
      Jeg har bare ett barn og en mann og jeg går på jobben som normalt. Likevel så har jeg kontaktet legen min, bedt om noe p sove på eller om det finnes noe som kan skru av tankene. Jeg går med gråten i halsen hele dagen, panikken ligger å ulmer i magen og jeg klarer nesten ikke å puste.

      Hvor mange barn en har betyr jo ingenting i forhold til hvordan en takler dette.
      Vi planla å prøve å få nr 2 i slutten av april. Nå vet jeg ikke om jeg tørr å sette ett barn til verden.

    24. Heier på dere av hele mitt hjerte!
      Det kommer gå fordi det MÅ GÅ. Sånnn er det. Du og dere klarer det.
      Dere er helter og jeg klapper for dere!💜👏🏻

    25. Sender en stor styrkeklem i en vanskelig tid. Heier på dere 😍 Dere kommer til å klare det for dere står så godt og støtt sammen. Sånne kommentarer er unødvendige og stygge og de sårer men rist de av deg 🙄😔
      Ønsker dere masse lykke til i tiden som kommer 💞

    26. Sender en stor styrkeklem i en vanskelig tid. Heier på dere 😍 Dere kommer til å klare det for dere står så godt og støtt sammen. Sånne kommentarer er unødvendige og stygge og de sårer men rist de av deg 🙄😔
      Ønsker dere masse lykke til i tiden som kommer 💞

    27. Kjenner at jeg har lyst å hjelpe deg på ett hvis. Dette er absolutt ikke fortjent og jeg tenker at når denne vesle lille kommer så blir det langt mer bedre enn du forestiller deg nå. Sett opp dagsplaner for de andre. Ifht hjemmeskole, mat osv. Det er jeg sikker på at dere helt sikkert har fra før men jeg tenker at gi heller litt slipp. Bruk tid som familie når den lille kommer. Få hjelp av de store barna og ting kommer til og ordne seg. Det gjør de ❤ heldige deg som har denne store fine familien..

    28. Vi fikk akkurat en ny baby i familien. Hektisk og slitsomt, men det varer ikke så lenge og tida går jo veldig fort. Mer rot enn vanlig og noen brente middager tross alt så er vi alle friske og sammen. Ikke bekymre deg over ting som du ikke får gjort noe med. Vær mye ute og spis godt, det går alt for fort over og det vil gå bra.

    29. Du kommer til å klare det, dere kommer til å klare det! All den kjærligheten og roen dere har å gi til barna gjør at alt kommer til å gå bra.
      Det kommer nok til å være litt tøft mens det står på, men så plutselig åpner skoler og barnehager igjen. Og da får du tid til å bli med kjent med den lille i magen, sånn på ordentlig bare dere to. Og du kommer til å få tid til deg selv.
      Vi må alle bare holde ut litt til, så vil dette bare være et minne om en litt ekstra hektisk tid. Og husk alle barna dine ble laget av kjærlighet og det betyr noe.
      God klem til deg i en ekstra hektisk tid.

    30. Folk som skriver sånn er jo bare bitre nettroll uansett.Sitte å spy ut negativitet med hjelp av tastaturet er jo sannsynligvis den eneste gleden de tross alt har i livet

    31. Wow! Allt gott till dig och din familj. Vilka hjältar ni är 💕 Tänk vad mycket kärlek med en så stor familj. Hoppas att du kan få små stunder av vila och återhämtning mellan allt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg