Slik planlegger vi ny uke.

Søndagskveld.
Stillheten har senket seg etter en dag med fult hus og stormende jubel.
Dagen er blitt tilbragt med gode venner, god mat og mye latter.

Akkurat slik en søndag skal være.

Nå er det helt rolig, tre barn sitter med hvert sitt nettbrett, minstemann er i seng.
Nå er det straks tid for kveldsmat og et blikk over uken som kommer.

Vi er seks (snart sju) aktive mennesker under samme tak, det er litt å holde orden på.
Fritidsaktiviteter, møter i skole/barnehage/fau i tillegg til jobb og fritid hos oss voksne.

Vi trenger å ha oversikt, alle mann.

Det er det vi bruker kveldsmaten til søndagene (flytter den til lørdag eller mandag om vi vet det er hektisk)


Og her kommer den  altså,  vår grunnoppskrift på hvordan vi planlegger uken.
Dette er enkelt, men det krever. Både struktur og innarbeiding av rutiner.
Men tro meg, klarer dere det, er det VIRKELIG verdt strevet, faktisk!

Vi kaller den for halvtimen, eller
et godt gammeldags familieråd.
Hva skal du og hva skal jeg?

Vi bruker kalenderboken vår for å holde oversikten, jeg har ikke sjans til å ha kontroll over alt. Dessuten trenger vi alle å vite hva alle skal. På søndagene tar vi for oss uka som kommer.

Der har jeg skrevet ned aktivitetene jeg vet om, og iløpet av møtet tilføres alt jeg ikke er klar over.
Hver og en har en egen kolonne, og til frøken som ikke kan å lese bruker vi ofte symboler og tegner også så hun kan forstå.

Alle kan komme med ønsker, både til aktiviteter og middager. Er helgen åpen fylles den fort på familieråd med ønskeaktvitieter 😉
Jeg tar imot alt med glede, tips og inspirasjon spesielt til middager trenger vi.


Flere av de blir ført opp i middagsplanleggeren i kalenderboken, handleliste på neste side skriver jeg aldri på familieråd. Den skriver jeg ned i freeed og ro. Kalenderboken ligger åpen på kjøkkenbenken, så alle kan ta en gløtt ned iløpet av uken, eventuelt føre på noe om noe dukker opp (det gjør det alltid)

Vi tar for oss uken som kommer, men søndagen som er nærmest månedskille tar vi også for oss månenden som kommer.
Snakker litt om hva vi kan forvente av månenden som kommer, snakker om årstider om de skifter og ikke minst hvem som har bursdag. Vi setter oss gjerne noen mål om hva vi ønsker å fullføre iløpet av månenden.

Vi har prøvd mye, for å holde orden. Alt i fra postitkaos til digital synkronisert planlegging.
Sistnevnte funket fint, men vi fikk jo aldri med oss barna. De hadde null kontroll over kaoset.

Jeg ønsket meg en bok, som kunne hjelpe oss å holde orden, og ikke minst ta vare på alle minnene.
Ja for det er jo slik, alt vi gjør sammen, blir jo minner.

Milepæler, aktivitieter og happenings.
Tannfelling, første grøt, første skritt, besøk til besteforeldre. Alt skrives ned i boka.

Det var det som var tanken. Når vi laget kalenderboken Kos med kaos.
Det skulle ikke være bare en kalenderbok, men også en minnebok.
Derfor er det også oppsummering av sommerferie, jul og året og ikke minst egne sider for bursdagsbarnet.

 

I tillegg til å ha stålkontroll på hverdagen vår… er
Kos med kaos også en minnebok som tar vare på alt.

Tenker du at Kos med Kaos kan gjøre nytten hos dere og?
Da får du den en SUPER pris akkurat nå.
Du finner den HER.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg