Småbarnsforeldre tar (tak i) en utfordring.

Leggetid, trass, grønnsaker, tannpuss, rot, dotrening, tenner,  påkledning, krangling.

Som småbarnsforeldre står utfordringene i kø.
Her i huset har vi barn i alderen 0-snart 9.

Problemer jeg overhode ikke tenkte skulle bli problemer før jeg fikk barn.

At jeg skulle måtte krangle med en 3 åring som NEKTER å gape til tannpussen hadde jeg virkelig ikke sett for meg skulle være en del av hverdagen hadde jeg virkelig ikke trodd.

jordan5

Disse utfordringene, snakker foreldre svært sjeldent om.
De ties om og holdes godt innenfor husets fire vegger.

Konsekvensene av dette, er to ting slik vi ser det.

Nr 1, foreldre sitter å føler på forferdelige følelser. De føler de ikke strekker til, føler seg mislykket og river seg i håret mens de tenker, hva gjør VI galt?

Når man kveld etter kveld etter kveld om og om og om igjen legger 3 åringen i senga for natta føler man seg ensom, frustret og oppgitt. Når skal dette ende, og hvorfor får vi ikke stoppet denne adferden, det kan da ikke bare være vi som må gjennom dette?

Og det leder meg elegant over til konsekvens nr 2

gode råd går tapt.

Støtt og stadig leser vi artikler, som vi foreldre ihuga leser i smug når ingen ser på oss.
Slik får du barnet til å sove, derfor trasser barnet ditt, slik får du barna til å spise grønnsaker osv osv osv.

Alle basert på eksperter som ernæringsfysiologer, psykologer og pedagoger.

Men hva de rådene fra de virkelig ekspertene?
De som VET hva de snakker om?
De som har vært gjennom samme utfordring som deg og som kanskje kom seg ut av den onde sirkelen?

Jeg snakker selvfølgelig om foreldrene selv.
Superhero Family Costume

Deg, og meg og alle andre som står midt i kaoset med barn.
De med huset fult av små soldater som skaper kos og kaos i heimen.

Vi som har fersk krigsmaling i ansiktet og som har vunnet en krig eller to før de andre…

For noen dager siden, spurte vi foreldre på facebook.
Hvilke utfordringer står du midt oppi nå.

Det var ingen tvil, utfordringene var i det fleste hjem.

Vi mottok flere takkemeldinger,
Dere takket for at vi åpnet døren, snakket om det man ikke snakker om og gjorde det ok å fortelle at man synes det var vanskelig.

Vi fikk så mange meldinger at vi bestemte oss for å gjøre noe med dette
Så, gjennom 2016, skal vi, sammen med dere, ta tak i ulike utfordringer vi småbarnsforeldre må gjennom.

Ikke alle går gjennom alt, hos noen går tannpuss som en drøm, hos andre spiser alle barn alt.
Men en ting er vi ganske sikre på, som foreldre må man MINST gjennom en utfordring man ikke så komme.

Slå la oss åpne døren, slå ned veggene og lufte ut.

Nå skal vi dele råd, erfaringer og tips.
For en utfordring har sjeldent kun en løsning.

Og kanskje, kan akkurat ditt tips hjelpe en annen sliten og nedbrutt forelder?

tiredparents

Hvilke utfordringer ønsker DU vi skal ta opp?

 

15 kommentarer
    1. Hvordan få 4 åringen til å sovne selv?! Her i huset legger mine to største (4&6år) seg likt. 6 åringen sovner av seg selv, etter litt mas om vann, natta klem o.l. Men 4 åringen klarer ikke sovne selv! Hun kan være trøtt som en dupp, men legger ikke en av oss seg ved siden av henne, så sovner hun ikke. ??

    2. Har to gutter på 2år og 1 mnd og en på 2år og 10 mnd (snart 3) de er 9mmd og 6 dager mellom.. og jeg føler de har sånn etasje stigning hver for seg.. den mnd er nr i trassig eller ikke sove modus og neste mnd er nr 2 sin tur. De utfyller hverandre HEILT. Og hver natt kl 01-02 kommer elste og skal sove i vår seng og rundt kl 04 skal minstemann også.. tips mottas med takk om hvordan de ikke skal gå på autopilot inn i sengen vår.. og “VIL IIISHE” Modus til elste mann om dagene ?? samt som over skriver elstemann vil at “mamma ligge min lalla” altså at jeg må legge meg med han for at han skal sove.. veldig styrete når jeg er aleine med de to små da pappsn jobber turnus.

      Ellers er de veldig glad i hverandre og søskenkjærligheten blomstrer på fult med krangling og slossing ?? men stortsett greie ?

      Hilsen en til tider svært trøtt mamma som fint sovner kl 1930-2000 etter gutta har kubba.. for så å være våken fra kl 01 til 05…. og så opp igjen kl 07.. god morgen??

    3. Hvordan får jeg barna at høre på meg og ikke bare ignorere det jeg sier og late som jeg er luft? Man følervseg som askepott slike dager…. Beskjeder og kommandoer blir ropt ut til høyre og venstre men ikke gidder høre på hva jeg sier eller ber om ?

    4. Hvordan få barn til og smake på nye ting ved middagsbordet?H*n er 6 år! Det hjelper ikke og lage en “regel” om at ved matbordet skal man smake på det som blir servert for h*n nekter plent! Pirker bare såvidt borti poteten. Får da ikke noe mat før kveldsmat et par timer senere. Vi har alltid med noe h*n liker, vi har prøvd og la h*n sitte igjen når alle andre er ferdig, vi har prøvd at h*n ikke får dessert/lørdagsgodt, vi har prøvd og overse klaginga ved matbordet . Vi har snakket rolig og ordentlig om hvorfor vi trenger litt annen mat innimellom, vi har blitt sure, jeg har vært frustrert ja you name it!! INGEN TING hjelper.. Vi kan rett og slett ikke spise pannekaker og pølser hver dag! Hva skal vi gjøre??

    5. Hvordan klare å ikke miste hodet når det tar 1 og halv time på morgen å få jenta vår på nesten 4 å kle på seg og jeg er alene hver morgen og noen ganger må jeg jo rekke jobb. Og ja, jeg er sykemeldt og gravid i tredje trimestre med alvorlig bekken løsning ?. Og generelt at hun ikke høres etter også. Men morningen er værst. I dag kommune I barnehagen kl.10.45! Og jeg må rekke legen kl.11.20. Trodde aldri jeg skulle måtte forte meg… Hjelp!!!!!

    6. Hvordan klare å ikke miste hodet når det tar 1 og halv time på morgen å få jenta vår på nesten 4 å kle på seg og jeg er alene hver morgen og noen ganger må jeg jo rekke jobb. Og ja, jeg er sykemeldt og gravid i tredje trimestre med alvorlig bekken løsning ?. Og generelt at hun ikke høres etter også. Men morningen er værst. I dag kom hun I barnehagen kl.10.45! Og jeg må rekke legen kl.11.20. Trodde aldri jeg skulle måtte forte meg… Hjelp!!!!!

    7. Det kan være lurt å “fange inn” barnet før du gir beskjed! Eks. Om barnet leker med lego, gå bort til han/henne, si noe sånt som; hei, så fint du bygger etc., men nå skal vi spise middag. Fint om du kan bli med å sette deg ved bordet. Ikke sikkert det funker med én gang, men gi det en uke og se! Hjelper bedre hos oss!! Barn vil i utganspunktet samarbeide, de blir bare lett oppslukt i sine ting (sikkert ganske likt som oss når vi er inne i noe)! 🙂

    8. Vi sliter med å få vår jente på 1år og 8mnd til å sovne selv, og leggingen kan ta flere timer ?

    9. “Jeg har vondt i magen!” Har han vondt? Har han vondt i magen eller et annet sted? Hvordan vondt har han? Må vi gå til lege? Eller sier han det er vondt i magen, men så er det noe annet som plager han? Ikke lett å være mor til en 2 åring med mye vondt i magen

    10. Vår jente som nå er 7, var slik da hun var 3-4… Til slutt leverte jeg henne i barnehagen i bare truse og en sokk(den andre lå igjen i bilen,med vitende vilje) da var hun så forfjamset og flau at det ble med den ene gangen! Etter dette har det ikke vært problem med å få på noen lunde anstendige klær før vi skal dra.. Klart at det ikke altid er like lekkert med stilongs og ulltrøye under prinsessekjolen, men hun har da i alle fall klær ?

    11. Vi kjøpte en sovesau på barnashus, den har øynene igjen når det er natt og åpner øynene når det er dag (du stiller inn en tidspunkt der du mener det er dag) og når de er på rommet til sauen våkner får de klistremerker. Fungerer ganske greit

    12. Her legger vi 3 åringen i sengen sin og hun sovner som oftest ganske fort. For å få til dette hadde vi flere uker med hyling og skriking.

      Forklarte at hun måtte sove alene, lot døren stå åpen og så gikk vi ut. Hun kom ut flere ganger og vi fulgte hun inn igjen. Holdt på slik helt til hun ikke orket å komme ut igjen. Viktig at du er sterk og står på ditt. Ikke la barnet “vinne” når du prøver å få inn rutiner 🙂 lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg