Smil til mamma..

//annonse

Jeg er vant med at hun ligger og spreller ved siden av meg, jeg merker hun blir ekstra ivrig når hun skjønner at jeg er våken. Spreller ekstra fort og holder nesten pusten.
Men i det jeg lukker opp øya denne morgenen er det helt stille… jeg kan faktisk høre henne snorke.
Hun sover litt utpå denne gangen, herlighet så deilig det er å våkne til en sovende liten sjel ved siden av seg.
 

Jeg kaster meg over telefonen, knips dette må jeg jo ha et bilde av.
Denne utsikten varer ikke evig.
 
Vi tusler ut i stua, der har knoll og tott barrikadert seg i sofaen, og ser på samme iPad, i harmoni, ingen krangling. Er det mulig? Dette må jeg forevige.

Det er ikke hver dag dette skjer.
Det er null stress i dag, søndag. Herregud så deilig.
Det er travle dager om dagen, og i dag har jeg bestemt at vi bare skal gjøre det vi har lyst til og INGENTING annet. Bake skal vi, mini har lyst til å være med.
 
Han sitter så fint på benkeplata og nammer seg gjennom små smak av røra.
Pensler formen og gjør klar for kake. Knips!

Gjett om han skal få se igjen dette på konfirmasjonsdagen.
 
Det er ordentlig søndagsstemning i huset,
Lydboken er på og midterste- frøken finner frem tegnesakene når hun endelig får litt fred og ro mens minstemann tar duppen sin. Hun imponerer meg stadig med sin fantasi og evne til å finne på noe.

Knips, det er jo slike stunder jeg kommer til å savne når de er så store at jeg bare er teit og ubrukelig.
Jeg må innrømme at jeg kan titte på dem i evigheter innimellom,
forundre meg over hvordan jeg og en pitteliten celle fra mannen jeg liker aller best kan bli noe så uendelig vakkert og godt.
Jeg knipser øyeblikk, hver eneste dag.

Små hverdagslige ting i hverdagen som etterhvert blir ting jeg titter tilbake til, ler litt av, lengter tilbake til eller kanskje er veldig glad vi er ferdige med. Dagene suser jo fordi oss, og det er viktig å ta med de minnene man kan.

Alle er de uansett verdifulle, en del av meg og den jeg er og den jeg kommer til å bli om noen år.
Jeg vet selv hvor glad jeg er for de bildene som finnes av meg som barn, den gang var vi jo flinke til å ta de ut i album.
I dag, er 99% av mine bilder digitale.
Spørsmålet er, er de trygge der?
Noen bilder ligger på minnekort som er i kamera og noen i mobiltelefonen som er med på alt, absolutt alt.
Det er ikke lenge siden jeg opplevde marerittet.
Nybakt mamma til fire, hjem fra sykehuset i tåken. Fullstendig kaos med flytting, null søvn og unger over alt. Så skjer det, jeg finner ikke telefonen min. Leter og leter. Borte er den.
Jeg finner heller ikke hun på 4 år. Borte er hun
Jeg får mannen til å ringe.
Vi hører to ring ifra en velkjent melodi, før den får en merkelig klang og blir helt stille.
Lyden kommer fra badet, det gjør også fireåringen.
F-U-C-K!

Jeg løper inn på badet med en baby på armen, og der, nederst i toalettet ligger den, død, sunket i bunn. Helt livløs.
Jeg ber mannen Google livredning av druknet telefon. Det finnes mange teknikker men den vi velger nytter ikke for min stakkarslige søkkvåte telefon.
Først får jeg abstinenser og innser at jeg er telefonløs, så kommer sorgen over meg.
Nybakt mamma, alle, absolutt alle nyfødtbildene og øyeblikkene fra fødestue og barsel er druknet.
Søkk vekk.
Forsterket av barselblues og hormonoverskudd hulker jeg intens mens jeg prøver å forklare mannen at alt er borte og tapt.
Han sier at jeg bare kan ta det med ro, med en skulder på armen gjentar han hør på meg nå, hør på meg.
Jeg rister det av meg og forteller at det så absolutt går bra.
Jo da, sier han, fortsatt like rolig.
Vi har bildene enda vi.
Se her.
Han scroller på telefonen sin, og der er de.. alle sammen.
Jeg hulker enda litt til før jeg for summet meg, jammen er de der.. alle sammen.
På Min Sky appen fra Telenor lå de alle sammen trygt lagret, alle like tørre, hele og fine.
Siden den gang har jeg alltid sørget for å lagre bildene mine trygt.
Et sted jeg kan stole på, som ikke kan havne i do, bli stjålet eller mistet.

Min Sky appen, som kan lastes ned her, har jeg inkludert i mitt Telenor abonnement, men tjenesten er tilgjengelig for alle. Dersom du ikke har Telenor abonnement har du 2 GB gratis tilgjengelig. Og skulle du ønske mer, kan du kjøpe større lagringsplass. Har du et Frihet/Yng eller U18 abonnement får du ubegrenset lagringsplass. Du får også noe inkludert om du har privat eller mobilt bredbånd hos Telenor.
Appen er oversiktlig og fin. På mobilen lagres bildene automatisk slik at du slipper å tenke på at du må ta backup. Den sorterer bilder og videoer inn i måneder og år.  og gir deg god oversikt over hva som skjedde når.
Jeg bruker også Min Sky på PCen, Her kan jeg enkelt laste opp bilder fra kamera og minnepinne og enkelt få tilgang til alle bildene jeg har tatt med mobilen..
Du har rett og slett tilgang til alle bildene dine når som helst i fra hvor som helst.
Og du har dem trygge og tørre, selv om telefonen tar seg et dypdykk i do.

 
Om du også vil lagre bildene dine trygt og godt kan du lese mer om Min Sky her.

3 kommentarer
    1. Det er veldig lurt å ta backup, men husk at bildene ikke nødvendigvis er trygge og ikke kan bli stjålet selv om de ligger i en skyløsning. Leverandøren har sikkert backup på løsningen sin, og tar så godt vare på bildene som de kan, men det skjer stadig hacking, og bildene er ikke tryggere enn passordet du velger på kontoen. Lagring i en nettløsning (hvor du ikke er automatisk logget inn på telefonen) + lagring på ekstern lagringsenhet er det tryggeste:)

    2. Hei Mari
      Som du sier er en konto aldri tryggere enn passordet. Derfor passer jeg alltid på å velge et passord som er vanskelig for andre å gjette (både i Min Sky og andre tjenester sånn som mail, sosiale medier etc), i tillegg til sikkerhetskode på mobilen.
      Da uhellet var ute med min Samsung var jeg sjeleglad for at jeg var logget inn på Min Sky på mobilen, slik at bildene ble lagret automatisk. Hadde jeg ikke vært det så hadde alle bildene forsvunnet for godt da mobilen tok seg et dypdykk i do.

    3. Heisann. Det er så sant det du sier, jeg selv har og priset meg lykkelig et par ganger ved å bruke nettlagringstjenester. Akkurat nå er det visst one drive som styrer på telefonene våre (sambo som fikser :p ) Og, det er så fint å vite at alle bildene av barna ligger trygt selv om mobilen skulle forsvinne på ett eller annet vis.
      Men, som nevt.. Det er utrolig viktig å ha skikkelige passord, og gjerne forskjellige passord på forskjellige kontoer osv slik at man ikke får seg en overaskelse i form av dominoeffekt hvis noen kommer seg inn på en av de 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg