I sommer skal jeg bade.

Jeg trodde igrunnen det skulle gå over,
når jeg stod der som 14 år og uendelig usikker på meg selv og kroppen min.

Iallefall håpet jeg at det skulle gå over.

Jeg både elsket og hatet sommeren på en og samme tid.
Lange dager og lyse netter, mye latter og lek, lange samtaler og sand i mellom tærne.

Men bare vann opp til knærne..

Jeg badet nesten aldri, jeg HATET å kle av meg.
Magen var ikke flat, lårene var nuppete, puppene for små, rompa for stor.

Store deler av sommeren lot jeg gå bort til å skjule meg.

Jeg lot det ikke gå over,

Jeg lot det bli værre.
Den unge spretne kroppen jeg iherdig prøve å skjule var blitt noe annet.

Strekkmerker, hengemage, lange pupper, slapp rumpe, cellulitter, henge armer.

Mamma hvorfor bader du ikke?

I 7 år hadde jeg vært mamma.
i sju år hadde jeg vært tilskuer på stranda.

og i alt for mange år hadde jeg latt sommrene gå med på å skjule meg.

Mamma hvorfor bader du ikke?

Hun stod der med badetruse med strutteskjørt og prikkete badering i alle regnbuens farger.
Håret var vått og vanndråpene rant i fra hestehalene.

Jeg satt på håndkle, letet etter unskyldning og søkte desperat etter noe annet frøkena kunne ha fokus på, men hun gav seg ikke.

Mamma kom daaa…

Jeg bare smilte og ristet på hodet, ikke nå jenta mi.
Bad med pappa.

Hun så litt ekstra på meg, smilte med det tannløse smilet sitt så den fregnefylte nesa fikk noen små rynker.
Hun snudde seg, løftet baderingen og løp det hun kunne ut i vannet og til pappaen.
Pappan kastet henne i luften, og latter og vannsprut smeltet inn i lyden av strand og sommer.

Hun fikk meg til å tenke..

Hva er det jeg gjør her jeg sitter?
Hva er det egentlig jeg lærer henne?

Nok er nok!

Hun kommer ikke til å huske strekkmerker og hengemage,
Ammepupper eller dinglearmer.

Hun kommer til å huske vannkrig, sandslott og hoppe sa gåsa.

Hun kommer til å huske fregner på nesa, vannmelon og biestikk.

Hun kommer til å huske førstemann utti og rompetroll.

Hun kommer til å huske meg, og jeg skal ikke bare sitte her..

Nei pokker heller.

I sommer skal jeg bade.

 

Skal du?

11 kommentarer
    1. Jepp! Badedrakt med skjørt har jeg handlet meg:) hjelper litt på selvtilliten! Kanskje vi sees på bading? Fint nedenfor oss!

    2. Ja,ja og ja!!! La oss slå et slag for vanlige,normale,uretusjerte kropper. La oss blåse en lang marsj i hvordan reklamene sier at vi bør se ut. La oss vise ungene våre at det medieskapte,urealistiske synet på kvinnekroppen er FEIL!
      La oss bade!!

    3. Jeg har jobbet med de negative tankene rundt kroppen min helt siden jeg fødte mitt tredje barn i fjor. Jeg har kommet langt på vei i å akseptere at jeg har hengemage, men er visst ikke helt i mål da tanken på at vi skal på ferie med svigerinnen min som har fine former OG flat mage (selv etter hennes første fødsel ifjor), gjør at jeg gruer meg til å gå i bikini.. MEN jeg skal ikke la det stoppe meg fra å kose meg med barna mine, jeg skal la det stå til selv om det blir vanskelig! Så TAKK for dette innlegget der du setter ord på akkurat det jeg også har tenkt :))) Jeg vil være et godt forbilde og ikke lære barna mine å skamme seg over kroppen sin. Barna mine bryr seg ikke (enda i hvert fall), de elsker å hvile hodet på den gode og myke magen min, så da skal ikke jeg heller! God sommer! 🙂

    4. det blir bading. jeg blir ikke den fineste på stranden nei men det betyr ingen ting jeg må og vill bade med ungene mine 😀

    5. Også er det såååå viktig at barna ser mammaer som er stolte av kroppen sin! ? Vi kan si til dem: “Vær stolt av kroppen din, uansett hvordan den er”, men tror du ikke effekten blir hundre ganger bedre hvis de SER og omgås skikkelige damer som liker kroppen sin? Heia mammakroppen! ??

    6. …litt vel langt inn på ettersommeren no kanskje, men ramla innom her og må berre sei; kvinner som er til stede, ordentlig til stede, for og med barna sine er definitivt dei fineste. På stranda eller andre stader. Uavhengig av kropp. Dette de skriv om her, være der for og med barna, leve som best ein kan i leiken og være den dei treng er det vakreste av alt. Takk til alle dykk som står opp for dette og kanskje hjelper andre til å klare det også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg